To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

ASX Techniczne - [1.6] AS&G Jaki olej silnikowy lejecie?

zbigniew77 - 12-09-2020, 17:32

Spektrum lepkości olejów dla tego silnika jest dość szerokie

Mitsubishi 1.6 benzyna (4A92) MIVEC
- SAE - 0W20, 0W30, 5W30, 5W40
- ACE- A3/B3, A3/B4, A5/B5
- API : SM /SN
- certyfikacja ILSAC : GF4 lub GF-5

skoro auto jest z 2015r i jeśli silnikowi nic nie dolega to skłaniam się ku olejowi 5W30 lub 0W30

WojtekKWI - 02-01-2022, 18:48

Cześć,
zwracam się z prośbą o pomoc mając nadzieję, że ktoś może spotkał się z podobną sytuacją.
Od września zeszłego roku jestem (jak na razie ;-) ) szczęśliwym posiadaczem Mitsubishi ASX (2016, 1.6 PB, 58kkm, pochodzenie DE). W tym miesiącu planuję zrobić (piąty) przegląd gwarncyjny w ASO Mitsubishi i pewnie będę musiał podjąć decyzję w sprawie oleju - a jest to temat, który trochę mnie zaskoczył w momencie zakupu (po konsultacji z mechanikiem nie dyskwalifikował pojazdu). Mianowicie na dwóch ostatnich fakturach z niemieckiego ASO jakie posiadam (z 2020 i 2021) znajduje się informacja że zalany był olej 10w40 (4.2l * 6.64e jaki dokładnie nie wiem). Trochę zdziwiło mnie użycie takiego oleju w stusunkowo nowym samochodzie i to juz przy przebiegu 42kkm (serwis 2020, co wcześniej nie wiem). Przeglądając trochę forum nie znalazłem za wiele w temacie zalewania 10w40 (widzę że chyba najpopularniejszy jest 5w30). Z drugiej jednak stony zgodnie z informacjami w instrukcji obsługi olej 10w40 jest jak najbardziej dopuszczalny, oczywiście o ile jest zgodny z podaną klasyfikacją.

Oczywiście skonsultuję to jeszcze w ASO ale chciałbym wcześniej poznać waszą opinię / doświadczenia z olejem 10w40 w ASX'ie.

Co do kultury pracy silnika nie narzekam, ale jest to pierwszy mivec z jakim mam do czynienia wiec zdecydowanie nie mam porównania.

Z góry dzięki za odpowiedź.

zbigniew77 - 02-01-2022, 20:56

Przy doborze oleju należy brać pod uwagę tzw. temperatury graniczne zarówno te niskie jak i
te wysokie tak aby olej spełniał swoje właściwości smarne.
W niskich temperaturach olej ma zachować płynność i pompowalność i zapewnić smarowanie i łatwy rozruch a w wysokich smarować i schładzać elementy silnika zapewniając jego ochronę
Dla poszczególnych klas oleju wygląda to tak:

0W30 temperatura poniżej -35*C
5W30 temperatura -30*C
5W40 temperatura -25*C
5W50 temperatura -25*C
10W40 temperatura -20*C
15W40 temperatura -15*C
Skoro auto zalano olejem 10W40 to znaczy ,że eksploatowano go w regionie gdzie nie było niskich temp. i ten olej był wystarczający.Ale jak pojedziesz zimą w Bieszczady lub Zakopanego albo odwiedzisz Suwałki a temperatura nocą spadnie do -25*C to będziesz musiał auto rozmrażać bo zamiast oleju będziesz miał w misce masło :wink:
polecam lekturę
https://autokult.pl/27199,czy-warto-stosowac-olej-o-nizszej-lepkosci-na-zime

WojtekKWI - 03-01-2022, 17:35

Dzięki Zbigniew za odpowiedź.
Rozumiem róożnice pomiedzy 10W40 a np. 5W30/40 - i właśnie nad tym się zastanawiam, czy warto zmieniac olej lany od co najmniej 2 lat (a możliwe, że od początku) na np. 5W40. Mechanik który sprawdzał samochód przed zakupem sugerował pozostanie na tym co było zalane.. ale z drugiej strony ostatni samochód jaki miałem (laaata temu) który latał na 10W40 to było stare polo, które wymagało dolewania oleju razem z tankowaniem ;-) .

Jutro mam umówiona wizytę w ASO - zobaczymy jaka będzie ich opinia.

pitt63 - 03-01-2022, 18:50

[quote="WojtekKWI"]Cześć,
Mianowicie na dwóch ostatnich fakturach z niemieckiego ASO jakie posiadam (z 2020 i 2021) znajduje się informacja że zalany był olej 10w40 (4.2l * 6.64e jaki dokładnie nie wiem).

To ciekawe. Ja bym nie zalał tego silnika takim olejem. Daj znać, co powiedzieli w serwisie.

WojtekKWI - 03-01-2022, 19:44

Jasne, dam znać.
Mimo, że nie nastawiam się na otrzymanie odpowiedzi napisałem też do tego Aso w którym był serwisowany od początku z prośbą o więcej informacji (m.in. co dokładnie było zalane).. jak jakimś cudem odpiszą na maila to też dam znać.

Krzyzak - 04-01-2022, 09:33

powtórzę to co pisałem o moim eksperymencie - stary Colt 1.5, rocznik 1990, prawie 300 000km na oleju 15W40, mineralnym, zmienianym co 7500km, bo już było widać ubytki
zmieniłem na lotos 5W40 syntetyk HC i przestał brać olej, silnik stał się żwawszy, żadnych negatywnych skutków

zbigniew77 - 11-01-2022, 22:39

Przejście z oleju 15W40 na 5W40 dało silnikowi kopa. Po pierwsze wlałeś syntetyk oraz zmieniłeś lepkość przez co zmniejszyły się tzw. opory wewnętrzne silnika , więc motor tym samym mógł dać więcej mocy i energii na koła. :D Jest taka złota zasada nie trzymać się krańcowych rozwiązań tylko zawsze tych po środku. :lol:
pitt63 - 15-01-2022, 12:42

Zapytam o taki olej: https://allegro.pl/oferta/olej-fanfaro-mitsubishi-5w30-5l-germany-10696511106
Co to jest? Czy ktoś stosuje?

zbigniew77 - 15-01-2022, 13:12

Karta Harakterystyka
CHARAKTERYSTYKA PRODUKTU
Klasa SAE - - 5W-30
Gęstość w 15°C D 1298 kg/m3 850
Lepkość kin. w 40°C D 445 CSt 64,40
Lepkość kin. w 100°C D 445 CSt 11,30
Lepkość kin. w -30°C D 5293 CP 4820
Wskaźnik lepkości D 2270 - 170
Temp. zapłonu COC D 92 °C 224
Temperatura płynięcia D 97 °C -48
TBN D 2896 gKOH/kg 6,50

Wysokiej jakości syntetyczny olej silnikowy nowej generacji, specjalnie opracowany do stosowania we wszystkich silnikach benzynowych oraz diesla marek Volkswagen, Audi, Skoda, Seat. Skutecznie chroni przed zużyciem i zapewnia wyjątkową czystość silnika. Przeznaczony do stosowania w silnikach o wydłużonym interwale wymiany oleju (do 30 000km)
Olej do silników grupy PSA .
Dlaczego nie... może być dobry i dla ASX w zasadzie spełnia wszystkie noramy a charakterystyką nie odbiega od tych renomowanyc ..czytaj reklamowanych np.Castrol gdzie 70% ceny oleju to koszty reklamy :P
Porównałem z kartami charakterystyki innych marek w tej samej lepkości i powiem tak
Zarówno w tem.40*C jak i 100*C bije go tylko:
Millers Oils EE Longlife ECO 5w30
Millers Oils EE Longlife 5w30
ENEOS PREMIUM HYPER 5W30
Shel Helix Ultra 5W40
Te w/w oleje mają w temp.40*C i 100*C większą lepkość ale index lepkości bardzo podobne.
Wedłu mnie to średniak z wyższej półki ale parametry ma OK .

Laknat - 15-01-2022, 13:33

Najlepsze jest to, że Mitsubishi samo olejów nie produkuje. Wystarczyło by w sumie wiedzieć, kto dla nich produkuje olej i już by było wiadomo co kupić i lać
zbigniew77 - 15-01-2022, 14:13

JXTG Nippon Oil& Energy Corporation ich olejem zalewane są fabrycznie ASX a konkretnie
tym >> ENEOS ULTRA 0W20 API SN ILSAC GF-5
Ale blendownie czyli mieszalnie olejów są w różnych krajach np.Holandia czy Rosja która robi oleje Mitasu. Najlepiej kupować olej od certyfikowanego dystrybutora danej marki w Polsce.

Laknat - 15-01-2022, 15:13

Czyli coś tutaj się znajdzie?

https://eneosoil.pl/product_categories/oleje-do-samochodow-osobowych/

z wyszukiwarki wyszło Enea Sustina 0W-20, ale ja mam zalewany 5W-40 więc pewnie pasował by ten

https://eneosoil.pl/produkty/eneos-sustina-5w-40/

zbigniew77 - 15-01-2022, 16:52

Z tego co widzę masz Mitsubishi ASX z roku 2018 ? Czyli auto z mojego rocznika
Po co chcesz stosowac olej 5W40 ?
Latasz codziennie autostradą lub drogą S z szybkością 140-150 km./h ,że aż tak mocno chcesz chronić silnik zwłaszcza lepkością wysokotemperaturową 5W40 ?
To dobry ale też i drogi olej aż za dobry jak na jazdę wokół komina po miejskich obwodnicach.
5W40 C3 jest skoncentrowany na ochronie filtra DPF a ASX benzynowy go nie posiada.Owszem posiada TWC czyli trójdrożny katalizator ale on nie wymaga stosowania oleju LOW SAPS-niskopopiołowego C3 wystarczy C-2 MID SAPS lub nowoczesny pełnopopiołowy FULL SAPS Obecnie nowoczesne oleje A5/B5 lekkobieże w zasadzie nie wytwarzają aż tak sadzy aby to szkodziło katalizatorowi

pitt63 - 15-01-2022, 16:53

Zbyszek jak zawsze niezawodny, jeśli chodzi o oleje. Laknat powiedz, jak sprawuje się silnik na tym oleju 5W40? Miałem taki zalany ale zawory było słychać i problem był czasami z odpaleniem. Dlatego wlałem 0W20 i te mankamenty ustąpiły. Myślę jednak aby następne zalanie zrobić jakimś 5W30.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group