| 
				
					| ASX Techniczne - [1.6] AS&G Jaki olej silnikowy lejecie?
 
 zbigniew77 - 12-09-2020, 16:32
 
 Spektrum lepkości olejów dla tego silnika jest dość szerokie
 
 Mitsubishi  1.6 benzyna  (4A92)  MIVEC
 - SAE - 0W20, 0W30, 5W30, 5W40
 - ACE- A3/B3, A3/B4, A5/B5
 - API : SM /SN
 - certyfikacja ILSAC : GF4 lub GF-5
 
 skoro auto jest z 2015r  i  jeśli silnikowi nic nie dolega  to skłaniam się ku olejowi 5W30 lub 0W30
 WojtekKWI - 02-01-2022, 18:48
 
 Cześć,
 zwracam się z prośbą o pomoc mając nadzieję, że ktoś może spotkał się z podobną sytuacją.
 Od września zeszłego roku jestem (jak na razie
  ) szczęśliwym posiadaczem Mitsubishi ASX (2016, 1.6 PB, 58kkm, pochodzenie DE). W tym miesiącu planuję zrobić (piąty) przegląd gwarncyjny w ASO Mitsubishi i pewnie będę musiał podjąć decyzję w sprawie oleju - a jest to temat, który trochę mnie zaskoczył w momencie zakupu (po konsultacji z mechanikiem nie dyskwalifikował pojazdu). Mianowicie na dwóch ostatnich fakturach z niemieckiego ASO jakie posiadam (z 2020 i 2021) znajduje się informacja że zalany był olej 10w40 (4.2l * 6.64e jaki dokładnie nie wiem). Trochę zdziwiło mnie użycie takiego oleju w stusunkowo nowym samochodzie i to juz przy przebiegu 42kkm (serwis 2020, co wcześniej nie wiem). Przeglądając trochę forum nie znalazłem za wiele w temacie zalewania 10w40 (widzę że chyba najpopularniejszy jest 5w30). Z drugiej jednak stony zgodnie z informacjami w instrukcji obsługi olej 10w40 jest jak najbardziej dopuszczalny, oczywiście o ile jest zgodny z podaną klasyfikacją. 
 Oczywiście skonsultuję to jeszcze w ASO ale chciałbym wcześniej poznać waszą opinię / doświadczenia z olejem 10w40 w ASX'ie.
 
 Co do kultury pracy silnika nie narzekam, ale jest to pierwszy mivec z jakim mam do czynienia wiec zdecydowanie nie mam porównania.
 
 Z góry dzięki za odpowiedź.
 zbigniew77 - 02-01-2022, 20:56
 
 Przy doborze oleju należy brać pod uwagę tzw. temperatury graniczne zarówno te niskie jak i
 te wysokie tak aby olej spełniał swoje właściwości smarne.
 W niskich temperaturach olej ma zachować płynność i  pompowalność i zapewnić smarowanie i łatwy rozruch a w wysokich smarować i schładzać elementy silnika zapewniając jego ochronę
 Dla poszczególnych klas oleju wygląda to tak:
 
 0W30  temperatura poniżej -35*C
 5W30  temperatura -30*C
 5W40  temperatura -25*C
 5W50  temperatura -25*C
 10W40 temperatura -20*C
 15W40 temperatura -15*C
 Skoro auto zalano olejem 10W40 to znaczy ,że eksploatowano go w regionie gdzie nie było niskich temp. i ten olej był wystarczający.Ale jak pojedziesz  zimą w Bieszczady lub Zakopanego albo odwiedzisz Suwałki   a temperatura nocą spadnie do -25*C to będziesz musiał auto rozmrażać bo zamiast oleju będziesz miał w misce masło
   polecam lekturę
 https://autokult.pl/27199,czy-warto-stosowac-olej-o-nizszej-lepkosci-na-zime
 WojtekKWI - 03-01-2022, 17:35
 
 Dzięki Zbigniew za odpowiedź.
 Rozumiem róożnice pomiedzy 10W40 a np. 5W30/40 - i właśnie nad tym się zastanawiam, czy warto zmieniac olej lany od co najmniej 2 lat (a możliwe, że od początku) na np. 5W40. Mechanik który sprawdzał samochód przed zakupem sugerował pozostanie na tym co było zalane.. ale z drugiej strony ostatni samochód jaki miałem (laaata temu) który latał na 10W40 to było stare polo, które wymagało dolewania oleju razem z tankowaniem
  . 
 Jutro mam umówiona wizytę w ASO - zobaczymy jaka będzie ich opinia.
 pitt63 - 03-01-2022, 18:50
 
 [quote="WojtekKWI"]Cześć,
 Mianowicie na dwóch ostatnich fakturach z niemieckiego ASO jakie posiadam (z 2020 i 2021) znajduje się informacja że zalany był olej 10w40 (4.2l * 6.64e jaki dokładnie nie wiem).
 
 To ciekawe. Ja bym nie zalał tego silnika takim olejem. Daj znać, co powiedzieli w serwisie.
 WojtekKWI - 03-01-2022, 19:44
 
 Jasne, dam znać.
 Mimo, że nie nastawiam się na otrzymanie odpowiedzi napisałem też do tego Aso w którym był serwisowany od początku z prośbą o więcej informacji (m.in. co dokładnie było zalane).. jak jakimś cudem odpiszą na maila to też dam znać.
 Krzyzak - 04-01-2022, 09:33
 
 powtórzę to co pisałem o moim eksperymencie - stary Colt 1.5, rocznik 1990, prawie 300 000km na oleju 15W40, mineralnym, zmienianym co 7500km, bo już było widać ubytki
 zmieniłem na lotos 5W40 syntetyk HC i przestał brać olej, silnik stał się żwawszy, żadnych negatywnych skutków
 zbigniew77 - 11-01-2022, 22:39
 
 Przejście z  oleju  15W40 na 5W40 dało silnikowi kopa. Po pierwsze wlałeś syntetyk oraz zmieniłeś lepkość przez co  zmniejszyły  się tzw. opory wewnętrzne silnika  , więc motor tym samym mógł dać więcej mocy i energii na koła.
  Jest taka złota zasada nie trzymać się krańcowych rozwiązań tylko zawsze tych po środku.   pitt63 - 15-01-2022, 12:42
 
 Zapytam o taki olej: https://allegro.pl/oferta/olej-fanfaro-mitsubishi-5w30-5l-germany-10696511106
 Co to jest? Czy ktoś stosuje?
 zbigniew77 - 15-01-2022, 13:12
 
 Karta Harakterystyka
 CHARAKTERYSTYKA PRODUKTU
 Klasa SAE	-	-	5W-30
 Gęstość w 15°C	D 1298	kg/m3	850
 Lepkość kin. w 40°C	D 445	CSt	64,40
 Lepkość kin. w 100°C	D 445	CSt	11,30
 Lepkość kin. w -30°C	D 5293	CP	4820
 Wskaźnik lepkości	D 2270	-	170
 Temp. zapłonu COC	D 92	°C	224
 Temperatura płynięcia	D 97	°C	-48
 TBN	D 2896	gKOH/kg	6,50
 
 Wysokiej jakości syntetyczny olej silnikowy nowej generacji, specjalnie opracowany do stosowania we wszystkich silnikach benzynowych  oraz diesla marek Volkswagen, Audi, Skoda, Seat. Skutecznie chroni przed zużyciem i zapewnia wyjątkową czystość silnika. Przeznaczony do stosowania w silnikach o wydłużonym interwale wymiany oleju  (do 30 000km)
 Olej do silników grupy PSA .
 Dlaczego nie... może być dobry i dla ASX w zasadzie spełnia wszystkie noramy a charakterystyką nie odbiega od tych renomowanyc ..czytaj reklamowanych np.Castrol gdzie 70% ceny oleju to koszty reklamy
   Porównałem z kartami charakterystyki innych marek w tej samej lepkości i powiem tak
 Zarówno w tem.40*C jak i 100*C bije go tylko:
 Millers Oils EE Longlife ECO 5w30
 Millers Oils EE Longlife 5w30
 ENEOS  PREMIUM   HYPER  5W30
 Shel Helix Ultra 5W40
 Te w/w oleje mają w  temp.40*C i 100*C większą lepkość ale index lepkości bardzo podobne.
 Wedłu mnie to średniak z wyższej półki ale parametry ma OK .
 Laknat - 15-01-2022, 13:33
 
 Najlepsze jest to, że Mitsubishi samo olejów nie produkuje. Wystarczyło by w sumie wiedzieć, kto dla nich produkuje olej i już by było wiadomo co kupić i lać
 zbigniew77 - 15-01-2022, 14:13
 
 JXTG Nippon Oil& Energy Corporation  ich olejem zalewane są fabrycznie ASX a konkretnie
 tym >> ENEOS ULTRA 0W20 API SN ILSAC GF-5
 Ale blendownie czyli mieszalnie olejów są w różnych krajach np.Holandia  czy Rosja która robi oleje Mitasu. Najlepiej kupować olej od certyfikowanego dystrybutora danej marki w Polsce.
 Laknat - 15-01-2022, 15:13
 
 Czyli coś tutaj się znajdzie?
 
 https://eneosoil.pl/product_categories/oleje-do-samochodow-osobowych/
 
 z wyszukiwarki wyszło Enea Sustina 0W-20, ale ja mam zalewany 5W-40 więc pewnie pasował by ten
 
 https://eneosoil.pl/produkty/eneos-sustina-5w-40/
 zbigniew77 - 15-01-2022, 16:52
 
 Z tego co widzę masz Mitsubishi ASX  z roku 2018 ? Czyli auto z mojego rocznika
 Po co chcesz stosowac olej 5W40 ?
 Latasz codziennie autostradą lub drogą S z szybkością 140-150 km./h ,że aż tak mocno chcesz chronić silnik  zwłaszcza lepkością wysokotemperaturową 5W40 ?
 To dobry ale też i drogi olej aż za dobry jak na jazdę wokół komina po miejskich obwodnicach.
 5W40 C3 jest skoncentrowany na ochronie filtra DPF a ASX benzynowy go nie posiada.Owszem posiada TWC czyli trójdrożny katalizator ale on nie wymaga stosowania oleju LOW SAPS-niskopopiołowego C3 wystarczy C-2 MID SAPS lub nowoczesny  pełnopopiołowy FULL SAPS Obecnie nowoczesne oleje A5/B5 lekkobieże w zasadzie nie wytwarzają aż tak sadzy aby to szkodziło katalizatorowi
 pitt63 - 15-01-2022, 16:53
 
 Zbyszek jak zawsze niezawodny, jeśli chodzi o oleje. Laknat powiedz, jak sprawuje się silnik na tym oleju 5W40? Miałem taki zalany ale zawory było słychać i problem był czasami z odpaleniem. Dlatego wlałem 0W20 i te mankamenty ustąpiły. Myślę jednak aby następne zalanie zrobić jakimś 5W30.
 
 |  | 
 |  |