[97-04]Galant EAxA/W - [EA5A/W 2.5] Zapłon elektroniczny w V6
Owczar - 07-01-2013, 15:44
ECU mam trochę zakopane, bo mam tam sporo kabelkologii, ale da radę dostać się do wtyczki przy aparacie zapłonowym. Tylko pytanie czy multimetrem będę w stanie to zmierzyć.
Manual podaje max 4,5V dla amplitudy, a dla pomiarów zwykłym multimetrem 0,3-3V dla 3k rpm. Więc myślę, ze powinno być nie więcej niż 5V.
Bartek - 07-01-2013, 16:07
Owczar napisał/a: | Tylko pytanie czy multimetrem będę w stanie to zmierzyć. |
Nie - musi być oscyloskop. Dobre, podkreślam DOBRE multimetry dadą Ci średnie napięcie, zwykłe pokazują krzaki w takiej sytuacji, a nie spotkałem takiego, który poda amplitudę bez wyraźnego wybrania funkcji pokazywania amplitudy
Można na wyrost dać ogranicznik napięcia na wejściu i czy 5 czy 12v nie będzie robiło różnicy . Ogranicznik łatwo zrobić diodą zenera i opornikiem. Przy 400 Hz można spokojnie dać tam mały kondensator dla pewności . Puszczasz sygnał przez 2 kOhmy opornika i zwierasz drut między opornikiem a wejściem do masy diodą zenera 5V i kondensatorem ok. 10 nF
PS Atmel na szczęscie jako logiczne 0 traktuje napięcie DO 1.5V, a logiczne 1 OD 3V przy zasilaniu 5V, a zniesie 5.5V na wejściu
mszolc - 07-01-2013, 16:22
Bartek napisał/a: | Może olać ałdi wogóle przerzucić się na poczciwe fiaciszcze do którego jest masa dokumentacji, a części kupisz w warzywniaku za rogiem płacąc miedziakami |
Zerknąłem i na pewnym popularnym portalu aukcyjnym przedział cenowy dla cewek do seiczka to 40-100 PLN. Potrzeba trzy takie więc uzysku cenowego w stosunku do Audi raczej nie stwierdzono. Plusem byłaby pewnie większa dostępność 'wiedzy'.
Owczar napisał/a: | Znam pinout modułu od Audi. Wchodzi tam masa i 3 sygnały sterujące, więc zakładam, że siedzi tam npn sterowany impulsami dodatnimi. |
Pytanie czy to można tak po prostu założyć?
Prawdopodobnie wszyscy producenci robią to podobnie, ale ja się nie znam.
Owczar napisał/a: | Tylko pytanie czy napieciowo czy prądowo |
Jeśli siedzi tam bipolarny NPN to sterowanie prądowe, jeśli unipolarny N-MOS to napięciowe.
W unipolarnym prąd do bramki nie wpływa, w bipolarnym do bazy musi żeby wysterować tranzystor.
Więcej powiedziałyby oscylogramy z przebiegów prądowo naoięciowych tych sygnałów.
Owczar napisał/a: | Tak sie zastanawiam nad tą negacją. Układ zrobię tak, że przy niskim stanie na wyjściach uC będzie stan wysoki na wyjściu układu, a przy stanie wysokim na wyjściu uC będzie niski na wyjściu układu. A co z sytuacją po włączeniu zasilania na układ? Od razu ustawią się stany wysokie na wyjściach? |
Najwyraźniej Bartek już o to zadbał. Po włączeniu zasilania, podczas trwania resetu, piny uC ustawione są w stan wysokiej impedancji (Hi-Z), czyli tak jakby procka w tym momencie nie było (dlatego potrzebne są oporniki 'zatykające' wstępnie tranzystor).
Po starcie programu piny skonfigurowane zostaną jako wyjścia w stanie wysokim. Włączenie odpowiedniego tranzystora mocy odbywa się przez ustawienie odpowiadającego wyjścia w stan niski.
Owczar napisał/a: | No i jeszcze pytanko. Może ktoś bardziej biegły w elektronice podpowie mi jak sterować tymi PT przez negację wyjścia uC?
Daję 5V ze stabilizatora na wszystkie wyjścia układu łączę z tranzystorami npn poprzez odpowiednio dobrane rezystory? Gdy na uC będzie wysoko to npn zewrą do masy i prąd popłynie przez rezystor, a gdy będzie nisko to prąd popłynie prosto ze stabilizatora do PT? Dobrze myślę? |
To jak procek będzie sterował układem - czy aktywnym (włączającym) będzie stan niski czy wysoki to jest decyzja tego kto projektuje układ (albo jest wymuszona np. architekturą procka).
Reszta zależy od tego jak sterowana jest cewka w module.
W układzie jak w EA dla każdego wyjścia uC sterującego PT wystarczyłby jeden tranzystor typu PNP (lub P-MOS) z bazą (bramką) podpiętą do wyjścia uC, emiterem (źródłem) do zasilania i kolektorem (drenem) poprzez opornik R1 do bazy PT (plus opornik R2 między bazą PT a masą). Wartość opornika R1 należałoby wyznaczyć na podstawie oscylogramów ściągniętych z bazy PT.
Gorzej jeśli PT jest np. sterowany napięciowo z 12V - w taki przypadku trzeba dodać jeden tranzystor i zanegować logikę na uC (aktywny stan wysoki), albo dodać 2 tranzystory - jeden NPN i jeden PNP.
A negację wprowadzają same tranzystory. Zobacz np. PT NPN w EA - kiedy trzymasz bazę w stanie NISKIM 0V (prąd do bazy nie wpływa), tranzystor jest zatkany, a na jego wyjściu (czyli między kolektorem a masą) jest 12V (czyli stan WYSOKI). Podając napięcie na bazę (stan WYSOKI) zaczyna płynąć prąd do bazy i wysterowuje tranzystor. Napięcie na wyjściu otwartego tranzystora (między kolektorem a masą) wynosi 0V czyli jest stan NISKI (w rzeczywistości jest tam niewielkie napięcie Uce_sat, ale w tym układzie nie ma ono dużego znaczenia).
Owczar napisał/a: | Na pytanie jakie impusly są w audi też nie dostałem odpowiedzi. |
Bo mało jest takich co wiedzą, a ci 'co wiedzą nie powiedzą' bo na tym zarabiają.
I w sumie to jest normalne.
Bartek - 07-01-2013, 16:30
Cytat: | Zerknąłem i na pewnym popularnym portalu aukcyjnym przedział cenowy dla cewek do seiczka to 40-100 PLN. Potrzeba trzy takie więc uzysku cenowego w stosunku do Audi raczej nie stwierdzono. Plusem byłaby pewnie większa dostępność 'wiedzy' |
Pokaż mi NOWE cewki ałdi za takie pieniądze:
http://allegro.pl/cewka-z...2866395563.html
http://allegro.pl/cewka-z...2857343070.html
http://allegro.pl/cewka-z...2857607610.html
A używki bez problemu kupisz za 15 zł za 2 szt
Dodatkowym plusem dodatnim jest wyjście cewki podobne go wyjścia kopułki Galanta
mszolc - 07-01-2013, 16:49
Bartek napisał/a: | Pokaż mi NOWE cewki ałdi za takie pieniądze: |
Kwestię opłacalności opisuje proste działanie matematyczne: 3*fiat > audi
Moduł Audi ma 3 niezależnie sterowane cewki więc zakładając, że 1 cewka obskoczy 2 świece (jak w EA) nic więcej nie potrzeba.
Moduł seiczka ma wspólne sterowanie oboma cewkami, więc tak czy tak są potrzebne 3 moduliki.
Bartek napisał/a: | Dodatkowym plusem dodatnim jest wyjście cewki podobne go wyjścia kopułki Galanta |
Z tym się zgadam w 100%.
Owczar - 07-01-2013, 16:50
Bartek napisał/a: | DOBRE multimetry dadą Ci średnie napięcie, |
Wiem, wiem dlatego napisałem, że pokazuje wartości z jakiegoś przedziału
Jakie maks napięcie wytrzyma tiniak na IO-ce?
mszolc napisał/a: | Gorzej jeśli PT jest np. sterowany napięciowo z 12V - w taki przypadku trzeba dodać jeden tranzystor i zanegować logikę na uC (aktywny stan wysoki), albo dodać 2 tranzystory - jeden NPN i jeden PNP. |
Dałbyś radę to narysować? Może być paint
Oscylogramów sygnału sterującego PT w audi nie dorwę. Wiem tylko, że sygnał sterujący to 5V.
Owczar - 07-01-2013, 16:52
mszolc napisał/a: | Kwestię opłacalności opisuje proste działanie matematyczne: 3*fiat > audi |
Moduł chcę dać z audi bo preferuję jedno opakowanie Cewki ze względu na wyjścia z seicento.
Jak przyjdzie moduł to zawsze można go rozebrać (pewnie wyciąć obudowę) i zobaczyć jaki tranzystor siedzi w środku. Potem można znaleźć charakterystki.
Bartek - 07-01-2013, 16:59
Moduł bierzemy Audi - Marcin zdecydował trza uszanować , cewki z Sejaka, bo używki za 30 zł do audi nie kupisz
Owczar napisał/a: | Jakie maks napięcie wytrzyma tiniak na IO-ce? |
5.5V
Cytat: | Jak przyjdzie moduł to zawsze można go rozebrać (pewnie wyciąć obudowę) i zobaczyć jaki tranzystor siedzi w środku. Potem można znaleźć charakterystki. |
Nic nie zobaczysz. Testowo można będzie odpalić silnik z podwójnym układem zapłonowym - oryginalnym odpalającym mieszankę w cylindrach i naszym ładnie iskrzącym w powietrzu coby podpatrzyć napięcia i przebiegi
Guglając info o cewkach z sejaka dowiedziałem się, że takie są stosowane w Lamborghini Diablo 5.7, więc do teraz zmieniamy nomenkalturę i umawiamy się, że używamy cewek z Lambo (http://www.ebay.co.uk/itm/LAMBORGHINI-DIABLO-5-7-IGNITION-COILS-F000ZS0103-BAE800B-12619-x-2-/300734458256)
mszolc - 07-01-2013, 17:19
Owczar napisał/a: | Dałbyś radę to narysować? Może być paint |
Już kilka razy próbowałem rysować schematy w Paint'cie i za każdym razem efekt był taki sam czyli piana na ustach. Ale może spróbuję raz jeszcze.
A jak nie dam rady, to w najbliższym czasie uruchomię mój komputer 'narzędziowy', który niestety po zeszłotygodniowym odkurzaniu wyzionął ducha (shit happens).
Jak przyjdzie płyta to go uruchomię i narysuję schemat.
Bartek - 07-01-2013, 17:25
mszolc, jak masz skaner/aparat foto, narysuj na kartce i wstaw obrazek - mnie trafił szlaczek jak rysowałem w illustratorze
Owczar - 07-01-2013, 23:06
Dzwoniłem dzisiaj do kilku sprzedawców na allegro i niestety żaden nie zgodził się na sprzedaż czujnika z kostkami. Biorę teraz pod uwagę dwa moduły z sejaka. Cewki od fiacika ma nawet brat. Tylko w tej sytuacji potrzebuję dwóch modułów.
Bartku masz może jakiś link do tych przeróbek w USA? Piszą tam coś o sygnałach sterujących modułami zapłonowymi?
mszolc - 07-01-2013, 23:27
Owczar napisał/a: | Moduł chcę dać z audi bo preferuję jedno opakowanie Cewki ze względu na wyjścia z seicento. |
Zrozumiałem, że do tego modułu należałoby doliczyć jeszcze coś takiego, żeby mieć obraz ceny kompletu dla Audi.
W takim razie nie ma w ogóle tematu, cewki od seiczka są git.
Tylko teraz wychodzi na to, że w tym module od Audi jest niewiele więcej poza trzema tranzystorami mocy.
Tutaj zamieszczam schemat układu sterowania dla pojedynczego tranzystora mocy jeśli moduł Audi jest rzeczywiście sterowany z 5V.
Załączenie tranzystora stanem niskim na porcie uC. Dla tranzystora Q1 BS250 rezystor R2 może być pominięty. Jeśli będzie użyty jakiś PNP to R2=1k powinien być ok. R3 trzeba dobrać.
Owczar - 07-01-2013, 23:33
Wielkie dzięki
mszolc napisał/a: | Tylko teraz wychodzi na to, że w tym module od Audi jest niewiele więcej poza trzema tranzystorami mocy. |
Dokładnie. Chyba, że zaimplementować PT w układzie. Ale musiałbym dobrać coś odpowiedniego i zapewnić chłodzenie. Do tego wodoszczelna obudowa. Tylko czy nie prościej byłoby dopasować wtedy wszystkie parametry niż podłączać się do black boxa...
mszolc napisał/a: | Dla tranzystora Q1 BS250 rezystor R2 może być pominięty. Jeśli będzie użyty jakiś PNP to R2=1k powinien być ok. R3 trzeba dobrać. |
Który według Ciebie będzie lepszy? Mam oba typy. W tym zastosowaniu chyba zalety żadnego z nich nie decydują że któryś jest zdecydowanie lepszy?
Krzyzak - 08-01-2013, 08:19
Owczar napisał/a: | Do tego wodoszczelna obudowa | zawsze możesz zalać "glutem" i przykręcić radiator do grodzi
Bartek - 08-01-2013, 09:14
Owczar napisał/a: | Bartku masz może jakiś link do tych przeróbek w USA? Piszą tam coś o sygnałach sterujących modułami zapłonowymi? |
nie w USA - na naszym podwórku przeróbki na cewki z Lambo: http://www.racingforum.pl...pic=105948&st=0
|
|
|