To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

[97-04]Galant EAxA/W - [EA5A/W 2.5] Zapłon elektroniczny w V6

Owczar - 07-01-2013, 15:44

ECU mam trochę zakopane, bo mam tam sporo kabelkologii, ale da radę dostać się do wtyczki przy aparacie zapłonowym. Tylko pytanie czy multimetrem będę w stanie to zmierzyć.

Manual podaje max 4,5V dla amplitudy, a dla pomiarów zwykłym multimetrem 0,3-3V dla 3k rpm. Więc myślę, ze powinno być nie więcej niż 5V.

Bartek - 07-01-2013, 16:07

Owczar napisał/a:
Tylko pytanie czy multimetrem będę w stanie to zmierzyć.


Nie - musi być oscyloskop. Dobre, podkreślam DOBRE multimetry dadą Ci średnie napięcie, zwykłe pokazują krzaki w takiej sytuacji, a nie spotkałem takiego, który poda amplitudę bez wyraźnego wybrania funkcji pokazywania amplitudy ;)

Można na wyrost dać ogranicznik napięcia na wejściu i czy 5 czy 12v nie będzie robiło różnicy ;) . Ogranicznik łatwo zrobić diodą zenera i opornikiem. Przy 400 Hz można spokojnie dać tam mały kondensator dla pewności ;) . Puszczasz sygnał przez 2 kOhmy opornika i zwierasz drut między opornikiem a wejściem do masy diodą zenera 5V i kondensatorem ok. 10 nF

PS Atmel na szczęscie jako logiczne 0 traktuje napięcie DO 1.5V, a logiczne 1 OD 3V przy zasilaniu 5V, a zniesie 5.5V na wejściu

mszolc - 07-01-2013, 16:22

Bartek napisał/a:
Może olać ałdi wogóle przerzucić się na poczciwe fiaciszcze do którego jest masa dokumentacji, a części kupisz w warzywniaku za rogiem płacąc miedziakami


Zerknąłem i na pewnym popularnym portalu aukcyjnym przedział cenowy dla cewek do seiczka to 40-100 PLN. Potrzeba trzy takie więc uzysku cenowego w stosunku do Audi raczej nie stwierdzono. Plusem byłaby pewnie większa dostępność 'wiedzy'.

Owczar napisał/a:
Znam pinout modułu od Audi. Wchodzi tam masa i 3 sygnały sterujące, więc zakładam, że siedzi tam npn sterowany impulsami dodatnimi.


Pytanie czy to można tak po prostu założyć?
Prawdopodobnie wszyscy producenci robią to podobnie, ale ja się nie znam.

Owczar napisał/a:
Tylko pytanie czy napieciowo czy prądowo


Jeśli siedzi tam bipolarny NPN to sterowanie prądowe, jeśli unipolarny N-MOS to napięciowe.
W unipolarnym prąd do bramki nie wpływa, w bipolarnym do bazy musi żeby wysterować tranzystor.
Więcej powiedziałyby oscylogramy z przebiegów prądowo naoięciowych tych sygnałów.

Owczar napisał/a:
Tak sie zastanawiam nad tą negacją. Układ zrobię tak, że przy niskim stanie na wyjściach uC będzie stan wysoki na wyjściu układu, a przy stanie wysokim na wyjściu uC będzie niski na wyjściu układu. A co z sytuacją po włączeniu zasilania na układ? Od razu ustawią się stany wysokie na wyjściach?


Najwyraźniej Bartek już o to zadbał. Po włączeniu zasilania, podczas trwania resetu, piny uC ustawione są w stan wysokiej impedancji (Hi-Z), czyli tak jakby procka w tym momencie nie było (dlatego potrzebne są oporniki 'zatykające' wstępnie tranzystor).
Po starcie programu piny skonfigurowane zostaną jako wyjścia w stanie wysokim. Włączenie odpowiedniego tranzystora mocy odbywa się przez ustawienie odpowiadającego wyjścia w stan niski.

Owczar napisał/a:
No i jeszcze pytanko. Może ktoś bardziej biegły w elektronice podpowie mi jak sterować tymi PT przez negację wyjścia uC?
Daję 5V ze stabilizatora na wszystkie wyjścia układu łączę z tranzystorami npn poprzez odpowiednio dobrane rezystory? Gdy na uC będzie wysoko to npn zewrą do masy i prąd popłynie przez rezystor, a gdy będzie nisko to prąd popłynie prosto ze stabilizatora do PT? Dobrze myślę?


To jak procek będzie sterował układem - czy aktywnym (włączającym) będzie stan niski czy wysoki to jest decyzja tego kto projektuje układ (albo jest wymuszona np. architekturą procka).
Reszta zależy od tego jak sterowana jest cewka w module.
W układzie jak w EA dla każdego wyjścia uC sterującego PT wystarczyłby jeden tranzystor typu PNP (lub P-MOS) z bazą (bramką) podpiętą do wyjścia uC, emiterem (źródłem) do zasilania i kolektorem (drenem) poprzez opornik R1 do bazy PT (plus opornik R2 między bazą PT a masą). Wartość opornika R1 należałoby wyznaczyć na podstawie oscylogramów ściągniętych z bazy PT.

Gorzej jeśli PT jest np. sterowany napięciowo z 12V - w taki przypadku trzeba dodać jeden tranzystor i zanegować logikę na uC (aktywny stan wysoki), albo dodać 2 tranzystory - jeden NPN i jeden PNP.

A negację wprowadzają same tranzystory. Zobacz np. PT NPN w EA - kiedy trzymasz bazę w stanie NISKIM 0V (prąd do bazy nie wpływa), tranzystor jest zatkany, a na jego wyjściu (czyli między kolektorem a masą) jest 12V (czyli stan WYSOKI). Podając napięcie na bazę (stan WYSOKI) zaczyna płynąć prąd do bazy i wysterowuje tranzystor. Napięcie na wyjściu otwartego tranzystora (między kolektorem a masą) wynosi 0V czyli jest stan NISKI (w rzeczywistości jest tam niewielkie napięcie Uce_sat, ale w tym układzie nie ma ono dużego znaczenia).

Owczar napisał/a:
Na pytanie jakie impusly są w audi też nie dostałem odpowiedzi.

Bo mało jest takich co wiedzą, a ci 'co wiedzą nie powiedzą' bo na tym zarabiają. 8)
I w sumie to jest normalne.

Bartek - 07-01-2013, 16:30

Cytat:
Zerknąłem i na pewnym popularnym portalu aukcyjnym przedział cenowy dla cewek do seiczka to 40-100 PLN. Potrzeba trzy takie więc uzysku cenowego w stosunku do Audi raczej nie stwierdzono. Plusem byłaby pewnie większa dostępność 'wiedzy'


Pokaż mi NOWE cewki ałdi za takie pieniądze:
http://allegro.pl/cewka-z...2866395563.html
http://allegro.pl/cewka-z...2857343070.html
http://allegro.pl/cewka-z...2857607610.html

A używki bez problemu kupisz za 15 zł za 2 szt ;)

Dodatkowym plusem dodatnim jest wyjście cewki podobne go wyjścia kopułki Galanta

mszolc - 07-01-2013, 16:49

Bartek napisał/a:
Pokaż mi NOWE cewki ałdi za takie pieniądze:

Kwestię opłacalności opisuje proste działanie matematyczne: 3*fiat > audi
Moduł Audi ma 3 niezależnie sterowane cewki więc zakładając, że 1 cewka obskoczy 2 świece (jak w EA) nic więcej nie potrzeba.
Moduł seiczka ma wspólne sterowanie oboma cewkami, więc tak czy tak są potrzebne 3 moduliki.
Bartek napisał/a:
Dodatkowym plusem dodatnim jest wyjście cewki podobne go wyjścia kopułki Galanta

Z tym się zgadam w 100%.

Owczar - 07-01-2013, 16:50

Bartek napisał/a:
DOBRE multimetry dadą Ci średnie napięcie,


Wiem, wiem :) dlatego napisałem, że pokazuje wartości z jakiegoś przedziału :)

Jakie maks napięcie wytrzyma tiniak na IO-ce?

mszolc napisał/a:
Gorzej jeśli PT jest np. sterowany napięciowo z 12V - w taki przypadku trzeba dodać jeden tranzystor i zanegować logikę na uC (aktywny stan wysoki), albo dodać 2 tranzystory - jeden NPN i jeden PNP.


Dałbyś radę to narysować? Może być paint ;)

Oscylogramów sygnału sterującego PT w audi nie dorwę. Wiem tylko, że sygnał sterujący to 5V.

Owczar - 07-01-2013, 16:52

mszolc napisał/a:
Kwestię opłacalności opisuje proste działanie matematyczne: 3*fiat > audi


Moduł chcę dać z audi bo preferuję jedno opakowanie :) Cewki ze względu na wyjścia z seicento.

Jak przyjdzie moduł to zawsze można go rozebrać (pewnie wyciąć obudowę) i zobaczyć jaki tranzystor siedzi w środku. Potem można znaleźć charakterystki.

Bartek - 07-01-2013, 16:59

Moduł bierzemy Audi - Marcin zdecydował trza uszanować ;) , cewki z Sejaka, bo używki za 30 zł do audi nie kupisz ;)

Owczar napisał/a:
Jakie maks napięcie wytrzyma tiniak na IO-ce?

5.5V

Cytat:
Jak przyjdzie moduł to zawsze można go rozebrać (pewnie wyciąć obudowę) i zobaczyć jaki tranzystor siedzi w środku. Potem można znaleźć charakterystki.


Nic nie zobaczysz. Testowo można będzie odpalić silnik z podwójnym układem zapłonowym - oryginalnym odpalającym mieszankę w cylindrach i naszym ładnie iskrzącym w powietrzu coby podpatrzyć napięcia i przebiegi ;)

Guglając info o cewkach z sejaka dowiedziałem się, że takie są stosowane w Lamborghini Diablo 5.7, więc do teraz zmieniamy nomenkalturę i umawiamy się, że używamy cewek z Lambo (http://www.ebay.co.uk/itm/LAMBORGHINI-DIABLO-5-7-IGNITION-COILS-F000ZS0103-BAE800B-12619-x-2-/300734458256)

mszolc - 07-01-2013, 17:19

Owczar napisał/a:
Dałbyś radę to narysować? Może być paint ;)

Już kilka razy próbowałem rysować schematy w Paint'cie i za każdym razem efekt był taki sam czyli piana na ustach. Ale może spróbuję raz jeszcze.
A jak nie dam rady, to w najbliższym czasie uruchomię mój komputer 'narzędziowy', który niestety po zeszłotygodniowym odkurzaniu wyzionął ducha (shit happens).
Jak przyjdzie płyta to go uruchomię i narysuję schemat.

Bartek - 07-01-2013, 17:25

mszolc, jak masz skaner/aparat foto, narysuj na kartce i wstaw obrazek - mnie trafił szlaczek jak rysowałem w illustratorze ;)
Owczar - 07-01-2013, 23:06

Dzwoniłem dzisiaj do kilku sprzedawców na allegro i niestety żaden nie zgodził się na sprzedaż czujnika z kostkami. Biorę teraz pod uwagę dwa moduły z sejaka. Cewki od fiacika ma nawet brat. Tylko w tej sytuacji potrzebuję dwóch modułów.

Bartku masz może jakiś link do tych przeróbek w USA? Piszą tam coś o sygnałach sterujących modułami zapłonowymi?

mszolc - 07-01-2013, 23:27

Owczar napisał/a:
Moduł chcę dać z audi bo preferuję jedno opakowanie :) Cewki ze względu na wyjścia z seicento.

Zrozumiałem, że do tego modułu należałoby doliczyć jeszcze coś takiego, żeby mieć obraz ceny kompletu dla Audi.
W takim razie nie ma w ogóle tematu, cewki od seiczka są git. :roll:
Tylko teraz wychodzi na to, że w tym module od Audi jest niewiele więcej poza trzema tranzystorami mocy.

Tutaj zamieszczam schemat układu sterowania dla pojedynczego tranzystora mocy jeśli moduł Audi jest rzeczywiście sterowany z 5V.
Załączenie tranzystora stanem niskim na porcie uC. Dla tranzystora Q1 BS250 rezystor R2 może być pominięty. Jeśli będzie użyty jakiś PNP to R2=1k powinien być ok. R3 trzeba dobrać.

Owczar - 07-01-2013, 23:33

Wielkie dzięki :)

mszolc napisał/a:
Tylko teraz wychodzi na to, że w tym module od Audi jest niewiele więcej poza trzema tranzystorami mocy.


Dokładnie. Chyba, że zaimplementować PT w układzie. Ale musiałbym dobrać coś odpowiedniego i zapewnić chłodzenie. Do tego wodoszczelna obudowa. Tylko czy nie prościej byłoby dopasować wtedy wszystkie parametry niż podłączać się do black boxa...

mszolc napisał/a:
Dla tranzystora Q1 BS250 rezystor R2 może być pominięty. Jeśli będzie użyty jakiś PNP to R2=1k powinien być ok. R3 trzeba dobrać.


Który według Ciebie będzie lepszy? Mam oba typy. W tym zastosowaniu chyba zalety żadnego z nich nie decydują że któryś jest zdecydowanie lepszy?

Krzyzak - 08-01-2013, 08:19

Owczar napisał/a:
Do tego wodoszczelna obudowa
zawsze możesz zalać "glutem" i przykręcić radiator do grodzi
Bartek - 08-01-2013, 09:14

Owczar napisał/a:
Bartku masz może jakiś link do tych przeróbek w USA? Piszą tam coś o sygnałach sterujących modułami zapłonowymi?


nie w USA - na naszym podwórku przeróbki na cewki z Lambo: http://www.racingforum.pl...pic=105948&st=0



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group