Zapłon - położenie aparatu zapłonowego i znaczników. |
Autor |
Wiadomość |
Serek
Mitsumaniak

Auto: Grand Voyager Limited AWD
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 36 razy Dołączył: 17 Maj 2005 Posty: 1597 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 10-02-2007, 17:24 Zapłon - położenie aparatu zapłonowego i znaczników.
|
|
|
Wczoraj wymieniałem pompę paliwa i nową uszczelkę pokrywy zaworów w 4G37. W miedzyczasie wykonałem kilka telefonów do Bartka i Darka, którym bardzo dziękuję za poświęconą uwagę. Po ponownym założeniu aparatu zapłonowego (niestety przestawił się) silnik chodzi źle. To oczywiście nie nowina, ale przeglądając kilka postów z Forum zgłupiałem.
Montaż aparatu wiąże się z ustawieniem znaków na kole rozrządu i wale. Na wale jest ozn. T, 10 i dwie kreski. Może ktoś napisać czemu służą te oznaczenia 10 i 2 kreski ? Według porad ustawiałem tam na T chociaż nie wiem po co są jeszcze te 3 ustawienia. Na fabr.naklejce jest informacja 5° BTDC. Czy zatem powinienem ustawić na pierwszą kreskę za T (5°) zamiast na T? Niestety po założeniu aparatu ledwo zapalił, teraz nie wkręca się i chodzi nierówno. Aparat jest ustawiony w max. prawej pozycji, gdzie fasolka nie ma więcej ruchu. Znalazłem też informację, że fasolka powinna znajdować się w centralnym położeniu. Niestety w tej pozycji silnik wogóle nie chciał zaskoczyć. Mało tego, po przekręceniu kluczyka nie próbował zapalić tylko od razu robił buuu. Czeka mnie wizyta w warsztacie celem podłączenia lampy (miejmy nadzieję, że tylko lampy).
Dodaję jeszcze fragment wypowiedzi Darka:
Cytat: | Baaaa - u Adamsa12 w Galancie zapłon ustawialiśmy na ciociągwę.
Cylinder nr 1 na -10 BTDC, złącze zmasowane, stacyjka na ON i w momencie gdy przy przekręcaniu aparatem było słychać szchluuup to oznaczało, że byłaby iskra. Aparat dokręcony i auto przestało strzelać |
W tym wypadku mowa o 10°BTDC ! Dlaczego ?
Ostatnia rzecz: czy należy rozłączyć podciśnienie z aparatu na czas regulacji? |
_________________
 |
|
|
|
 |
Galart [Usunięty]
|
Wysłany: 10-02-2007, 20:10
|
|
|
Może być tak: T(top) najwyższe położenie tłoka przy tej pozycji wału, i wtym punkcie nie może następować zapłon, zapłon powinien nastąpić przed T, a wiec 5stopni(podczas ustawiania bez zapolonu silnika) przed BTDC(górny martwy punkt, punkt zwrotu tłoka) reszta to chyba znaki dla ustawień podczas pracy silnika, na przyrządach diagnostycznych(stroboskop itp) - tak mi się wydaje |
|
|
|
 |
JaGrab3
Mitsumaniak Piotrek - ORACLE fan

Auto: Sig 2.0T,Frotka 3.2, Astra2
Kraj/Country: Australia
Pomógł: 28 razy Dołączył: 03 Paź 2006 Posty: 930 Skąd: Crackoof
|
Wysłany: 10-02-2007, 20:48
|
|
|
Darek ma jak najbardziej rację żę tak ustalisz wstępnie położenie aparatu. -10 stopni pewnie dlatego ze w tym modelu przy takim wyprzedzeniu powinien byc zaplon. Nie wiem jak to jest w galu, ale bawiłem sie z tym w civicu, tam były znaki na kole pasowym, z BTDC oraz znak -20stoppni, ktory odpowiadał dla tamtego silnika nominalnemu ustawieniu zapłonu.
Wiec mozesz zrobic dkladnie tak jak napisal Darek, czyli ustalic pierwszy cylinder w BTDC - 10st, czyli pokryc znaki (wyprzedzenia) na kole pasowym i obudowie dla 1 cylindra . Stacyjka włączona, i powoli przekrecasz aparatem, ew mozna wyjąć fajke ze świecy i wtedy jak iskra przeskoczy to zakrecasz aparat mocniej zeby nie latał. Odłączasz wyprzedzenie zaplonu (na kompie lub podcisnienie - nie wiem jak jest w tym silniku) no i korygujesz ustawienie uzywając lampy stroboskopowej. |
|
|
|
 |
Bartek
Mitsumaniak friendly admin

Auto: A161, EC5W, GF6W, A03A
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 291 razy Dołączył: 21 Mar 2005 Posty: 6983 Skąd: że znowu? (W-wa)
|
Wysłany: 10-02-2007, 21:39
|
|
|
Ustawiając wał na "T" masz 50% szansy na sukces (masz silnik 4-ro suwowy, więc co czwarty suw następuje zapłon, więc zapłon w każdym z cylindrów z osobna jest raz na 2 obroty wału). Dlatego mówiłem o znaku na kole wałka rozrządu - ten musi się pokryć i wtedy wsuwasz aparat. |
_________________ Pozdrawiam
MITSUMANIAK Bartek
Outlander III '14
Galant 1600 L '82
Legnum VR-4 '99
Space Star '14
Space Wagon '99 V6 - 24 sprzedany
nie no ty zawsze powiesz co wiesz, a jak nie wiesz to i tak powiesz, bo przecież trzeba [coś] napisać by Ralal_Szczecin
Piratem drogowym się nie rodzi - piratem drogowym się umiera |
|
|
|
 |
Serek
Mitsumaniak

Auto: Grand Voyager Limited AWD
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 36 razy Dołączył: 17 Maj 2005 Posty: 1597 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 10-02-2007, 22:02
|
|
|
Dzięki za odpowiedzi. W tej chwili martwi mnie bardziej zapłon. Rozumiem, że ustawienie wału na T pokrywa się ze znacznikiem na kole rozrządu u góry, co z kolei jest ważne przy montażu aparatu. Ok, tak zrobiłem. Teraz jednak ważna jest procedura ustawiania zapłonu. Napiszcie proszę czy przy ust. zapłonu należy przekręcić wał na 10 stopni (może na 5) i wtedy cała reszta włącznie z poruszaniem aparatu? Czy też położenie wału musi pokrywać się ze znacznikiem T, tak jak przy montażu aparatu a kąt wyprzedzania tylko ustawia się za pomocą lampy ? |
_________________
 |
|
|
|
 |
josie
Mitsumaniak majsterklepka

Auto: Omega B 2.0
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 167 razy Dołączył: 08 Kwi 2005 Posty: 2517 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: 10-02-2007, 23:03
|
|
|
Ja też coś napiszę:)
Jak ustawisz wał na T to masz cylinder 1 w górnym położeniu.
Jak wiadomo koło rozrządu jest większe 2x od koła wału korbowego więc nie ma gwarancji pokrycia się znaków na górnym kole mimo że wał jest na T (moze być konieczność obrócenia jeszcze o jeszcze 1 obrót)
Jak masz wał na T i pokrywają się znaki na kole rozrządu znaczy że cylinder jest w górnym martwym położeniu (T) i że jest to koniec cyklu sprężania (pokrycie znaków koła rozrz.)
Zapłon powinien nastąpić jak wiadomo przed końcem cyklu sprężania - czyli zanim tłok się znajdzie na górze, dlatego po pokryciu znaków trzeba cofnąć wał na znak -5 /kreska między T a 10/ (nie wiem czemu Krzyzak u Adamsa ustawiał na 10 - moze tamten silnik tak ma) .
Wtedy wkładasz aparat (są na nim znaki, albo tak żeby metal z palca rozdzielacza szedł do dzybla od 1 cylindra). Stacyjka on, złącze do masy i kręcisz aparatem. Jak usłyszysz szluup (??) dokręcasz i jedziesz na lampę. |
|
|
|
 |
Serek
Mitsumaniak

Auto: Grand Voyager Limited AWD
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 36 razy Dołączył: 17 Maj 2005 Posty: 1597 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 11-02-2007, 01:54
|
|
|
dzięki josie chociaż teraz to nie pokrywa się z wypowiedzią Bartka. Ty mówisz, że aparat powinien być zamontowany kiedy wał przestawię na 5 st.BTDC. Bartek z kolei, że aparat należy zamontować przy położeniu T. Kto zatem ma rację? |
_________________
 |
|
|
|
 |
mitutoyo [Usunięty]
|
Wysłany: 11-02-2007, 03:02
|
|
|
Witauj! Wedłóg mnie Josie ma rację. Iskra następuje zawsze przed górnym martwym położeniem tłoka a wartosc kąta wyprzedzenia zalezy od bardzo wielu czynników (skok tloka,dlugość wykorbienia,predkosc obrotowa....).Jest szansa ze gdy ustawisz iskre w chwili polozenia T to silnik bedzie chodzil tylko spalanie mieszanki bedzie nastepowalo przy jej mniejszym cisieniu a silnik bedzie mial potencjal motorynki.Moze w manualu jest podany konkretny kąt wyprzedzenia zapłonu? |
|
|
|
 |
Bartek
Mitsumaniak friendly admin

Auto: A161, EC5W, GF6W, A03A
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 291 razy Dołączył: 21 Mar 2005 Posty: 6983 Skąd: że znowu? (W-wa)
|
Wysłany: 11-02-2007, 11:45
|
|
|
Znaki znakami, a kąt wyprzedzenia zapłonu to kąt wyprzedzenia zapłonu...... Znaki w aparacie mają się pokrywać - aparat wsuwasz przy 1 tłoku w TDC po suwie sprężania.... proste, jasne i każda instrukcja tak mówi. Ustawienie zapłonu to oddzielny temat i lampą wybłyskujesz na 5 stopni.... |
_________________ Pozdrawiam
MITSUMANIAK Bartek
Outlander III '14
Galant 1600 L '82
Legnum VR-4 '99
Space Star '14
Space Wagon '99 V6 - 24 sprzedany
nie no ty zawsze powiesz co wiesz, a jak nie wiesz to i tak powiesz, bo przecież trzeba [coś] napisać by Ralal_Szczecin
Piratem drogowym się nie rodzi - piratem drogowym się umiera |
|
|
|
 |
Serek
Mitsumaniak

Auto: Grand Voyager Limited AWD
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 36 razy Dołączył: 17 Maj 2005 Posty: 1597 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 11-02-2007, 11:57
|
|
|
http://www.chomikuj.pl/Chomik.aspx?id=seweryn18
Podaję adres katalogu, gdzie mam plik w formacie .doc
Znajduje się w nim opis ustawiania zapłonu i montażu aparatu. To tylko 1 strona. Proszę was o obejrzenie go.
W razie problemów hasło: muzyka1
[ Dodano: 11-02-2007, 12:11 ]
Bartku w takim razie aparat mam złożony poprawnie (znaki na wale pokrywają się ze znacznikiem na kole rozrządu). Chcąc zatem ustawiać zapłon muszę pokręcić wałem i ustawić go na 5 st.BTDC, następnie masować złącze i lampą ustawiać zapłon bądź przynajmniej na słuch a później lampą, zgadza się? |
_________________
 |
|
|
|
 |
Bartek
Mitsumaniak friendly admin

Auto: A161, EC5W, GF6W, A03A
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 291 razy Dołączył: 21 Mar 2005 Posty: 6983 Skąd: że znowu? (W-wa)
|
Wysłany: 11-02-2007, 12:52
|
|
|
Nie - odpalasz silnik, rozgrzewasz, podłączasz stroboskop do kabla od 1 świecy i ustawiasz (kręcąc apatarem) żeby nacięcie na kole pasowym na wale pokryło się z właściwym kątem na podziałce (nie wiem jaki ma być właściwy dla 4g37 gaźnikowego). Dla jasności silnik pracuje, a stroboskop powoduje, że widzisz nacięcie na kole w momencie, gdy następuje zapłon. Nie polecam tanich stroboskopów z LEDem - Grzesiek się poświęcił dla potomności, przetestowaliśmy i jak mój (na lampie wyładowczej z Allegro za 130 zł) można używać w pełnym słońcu, tak jego (z LEDem z Allegro za 30 zł) w ciemnym garażu, po pomalowaniu znacznika na żółto ledwo było widać cokolwiek |
_________________ Pozdrawiam
MITSUMANIAK Bartek
Outlander III '14
Galant 1600 L '82
Legnum VR-4 '99
Space Star '14
Space Wagon '99 V6 - 24 sprzedany
nie no ty zawsze powiesz co wiesz, a jak nie wiesz to i tak powiesz, bo przecież trzeba [coś] napisać by Ralal_Szczecin
Piratem drogowym się nie rodzi - piratem drogowym się umiera |
|
|
|
 |
Serek
Mitsumaniak

Auto: Grand Voyager Limited AWD
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 36 razy Dołączył: 17 Maj 2005 Posty: 1597 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 11-02-2007, 13:16
|
|
|
Czyli tak, jak napisałem. Po rozgrzaniu silnika, gaszę go. Masuję pin, ustawiam położenie wału na podstawową wartość BTDC czyli 5 stopni (wg manuala dla 4G37) i za pomocą położenia aparatu reguluję kąt zapłonu korzystając z lampy.
Aha i jeszcze jedno: Bartek, trudno żebym zobaczył nacięcie na wale kiedy obraca się z taką prędkością. |
_________________
 |
|
|
|
 |
Krzyzak
moderator mitsumaniak uczestnik I Zlotu MM

Auto: E32, CR29, 5F, DCJ, 7N, Y2
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 645 razy Dołączył: 28 Kwi 2005 Posty: 24319 Skąd: był Malbork, teraz Gdańsk
|
Wysłany: 11-02-2007, 13:57
|
|
|
no wiec po kolei:
znacznik T oznacza moment gdy cylinder 1 i 4 sa w GMP) gorne martwe polozenie
10 oznacza moment gdy wal jest 10 stopni (katowych) przed GMP
pozostale kreski oznaczaja 15 i 5 - i sluza (podobnie jak 10) do ustawiania wyprzedzenia zaplonu (na goracym silniku ze zmasowanym zlaczem)
u Adamsa ustawialem wyprzedzenie zaplonu (a nie GMP do wsadzenia calego aparatu), bo nie mielismy lampy a silnik prychal i strzelal - ustawialem na 10, bo zdaje sie takie jest bazowe wyprzedzenie dla 4G63 SOHC (podobnie jak i dla 4G37)
podsumowanie:
wkladasz aparat => kolo zebate rozrzadu na znak => masz pewnosc, ze jest 1 cylinder na GMP i jest tuz po zaplonie (bo powinien nastapic 5 czy 10 st. przed tym polozeniem) i ustawiasz tez aparat na znaki (kropka na zebatce, waleczek na reszcie aparatu)
ustawiasz zaplon => masz wszystko dobrze zlozone jw. => rozgrzewasz silnik, masujesz zlaczke i lampa stroboskopowa badasz czy wciecie na kole pasowym walu pokrywa sie ze znacznikiem OBOK tego T z obudowy rozrzadu - OBOK, bo musi byc na odpowiedniej kresce (czyli 5 lub 10 lub jeszcze inaczej w innych silnikach) a jak nie jest to aparatem krecisz
o ile pamietam to u nas jest tak, ze w strone filtra powietrza opozniasz, przeciwnie - przyspieszasz (w kazdym razie wczoraj w Colcie C52 8v wlasnie tak opoznilem) |
|
|
|
 |
Serek
Mitsumaniak

Auto: Grand Voyager Limited AWD
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 36 razy Dołączył: 17 Maj 2005 Posty: 1597 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 11-02-2007, 14:09
|
|
|
Czy podczas ustawiania zapłonu (lampa podłączona) wał się obraca ? |
_________________
 |
|
|
|
 |
Hubeeert
Mitsumaniak na urlopie
Auto: TOYOTA YARIS 4EVER
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 156 razy Dołączył: 21 Mar 2005 Posty: 17695 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 11-02-2007, 14:11
|
|
|
Serek napisał/a: | Czy podczas ustawiania zapłonu (lampa podłączona) wał się obraca ? |
Tak |
_________________
Thomas Jefferson said:
1. A government big enough to give you everything you want, is strong enough to take everything you have...
2. The democracy will cease to exist when you take away from those who are willing to work and give to those who would not...
Just think...
. |
|
|
|
 |
|