 |
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki
|
|
Ogłoszenie |
W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu. Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.
|
Oleje silnikowe by zielarzzdoliny |
Autor |
Wiadomość |
Hubeeert
Mitsumaniak na urlopie
Auto: TOYOTA YARIS 4EVER
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 156 razy Dołączył: 21 Mar 2005 Posty: 17695 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 11-08-2005, 21:37 Oleje silnikowe by zielarzzdoliny
|
|
|
zielarzzdoliny napisał/a: | Charakterystyka olejów silnikowych:
1. Klasa lepkości oleju - jest 6 klas olejów zimowych (SAE 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W) i 5 klas olejów letnich (SAE 20, 30, 40, 50, 60). Im niższa liczba przed literą W, tym olej może być stosowany w niższych temperaturach otoczenia. Np. 5W w temp. -35st.C, 10W w temp. -30st.C. Natomiast im wyższa liczba za literą W (oleje letnie), tym w wyższych temperaturach otoczenia może być olej stosowany. Np. SAE 40 w temp. do +40st.C.
Oleje np. 15W40 są olejami uniwersalnymi - wielosezonowymi czyli posiadają cechy olejów zimowych jak i letnich.
(szczegóły w instrukcji do Lancera na s.235).
2. Klasa jakości oleju - w zestawieniu została podana klasyfikacja amerykańska API (American Petroleum Institute). Określa ona oleje do silników benzynowych i oleje do diesel'i. Oleje do "benzyniaków" są oznaczone litera S, a do diesel'i literą C. Jakość oleju określają kolejne litery alfabetu, np. SA, SB, SC itd. lub CA, CB itd. Im niższa litera alfabetu, tym niższa klasa jakości oleju. Np:
(instrukcja poleca oleje klasy SG lub wyższej)
SE - olej przeznaczony do silników z lat '72-'80
SG - olej przeznaczony do silników prod. po roku '89 (z katalizatorem spalin)
CE - olej przeznaczony do diesel'i prod. po roku '83
CF-4 - olej przeznaczony do wysokoobrotowych silników z turbodoładowaniem prod. po '90r.
Większość oleji ma podwójne oznaczenie, np. SJ/CF. Pierwszy człon oznacza priorytet - dla "benzyniaka" czy np. CD/SF - dla diesel'a.
W niektórych oznaczeniach klasy jakości, pojawia się jeszcze skrót EC lub EC II (Energy Conserving lub Energy Conserving II). Oznaczją one, że olej przeszedł pomyślnie badania w API i wzorcowy silnik zużył odpowiednio mniej paliwa w stosunku do jego pracy na oleju wzorcowym (EC I - 1,5% mniej paliwa, EC II - 2,7%, EC III - 3,9%)
3. Wskaźnik lepkości oleju - określa zmiany jego lepkości w funkcji temperatury. Jest on wielkością bezwymiarową, a wylicza się go na podstawie lepkości kinematycznej wyznaczonej w dwóch temperaturach: 40st.C i 100st.C.
Im wyższy wskaźnik, tym mniejsza zmiana lepkości wraz z temperaturą i tym lepiej. Wysokojakościowy olej powinien mieć wskaźnik lepkości powyżej 130.
4. Temperatura płynięcia - jest to najniższa temperatura, w ktorej olej zachowuje jeszcze swoją płynność.
5. Liczba zasadowa TBN (Total Basic Number) - jest to jeden z najważniejszych parametrów. Charakteryzuje on zdolności myjąco - dyspergujące oleju. TBN jest miarą zawartości detergentów i dyspergatorów w oleju. Im większa, tym lepsze są właściwości myjące i neutralizujące kwaśne produkty spalania paliwa czy oleju. Im większa zawartość siarki w paliwie, tym większa powinna być liczba zasadowa oleju. Oleje do silników wysokoprężnych (diesel'i) powinny mieć wyższą TBN ze względu na cięższe warunki pracy.
za: http://www.autokacik.pl/oleje/oleje.html
Mam nadzieję, że te informacje pomogą dokonać wyboru. Z dokonanego przeze mnie rozeznania wynika, że najwięcej informacji nt. oleju można znaleźć na opakowaniach lub stronach internetowych Elfa – http://www.elf.com.pl/pro...iki/benzyna.htm (zobacz w karcie danych produktu). Nie znaczy to, że jest on najlepszy.
Pozdrawiam |
|
_________________
Thomas Jefferson said:
1. A government big enough to give you everything you want, is strong enough to take everything you have...
2. The democracy will cease to exist when you take away from those who are willing to work and give to those who would not...
Just think...
. |
|
|
|
 |
witek.w-wa
Forumowicz

Auto: 3000GT VR4 Europa 2 gen.
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 21 Maj 2005 Posty: 155 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 02-09-2005, 10:29
|
|
|
Ja zalalem Motulem plus orginalny filtr MD 352626 (podobno lepszy sposob filtracji niz zastepcze, ale moze to tylko reklama)
MOTUL 300V COMPETITION 15W-50
Olej do silników 4-suwowych o wysokich osiagach.
Do zastosowan profesjonalnych
100% SYNTETYCZNY - TECHNOLOGIA PODWOJNYCH ESTROW
SAE 15W-50
ZASTOSOWANIE
Samochody wyscigowe z silnikami atmosferycznymi lub z turbodoładowaniem, do silników używanych w wyścigach dzialajacych w bardzo wysokich temperaturach i przy wysokich obrotach: wyscigi torowe, wyscigi pucharowe jednej marki, rajdy, wyscigi wytrzymałosciowe, 24 Godziny Le Mans, wyscigi gorskie, rajdy terenowe, Paryż-Dakar, wyscigi na szutrze i na lodzie.
Do silników powodujacych umiarkowane lub wysokie zanieczyszczenie paliwa przez olej. Można stosowac w silnikach benzynowych i Diesla, z turbodoladowaniem, z bezposrednim wtryskiem i katalizatorem.
WŁASNSCI
STANDARTY: przekracza standardy API SH/CF - CCMC G-4/PD-2
REFERENCJE: PRODRIVE - Ferrari 550 Maranello, 24 Godziny Le Mans, FIA GT, Coloni Motorsport - Formuła 3000, French GT - Ruffier Events, Porsche GT
Technologia Podwojnych Estrow: maksymalna odpornosc filmu olejowego, zrownowazona polaryzacja, wytrzymalosc w bardzo wysokich temperaturach.
Modyfikatory Tarcia: maksymalna moc, zmniejszenie temperatury pracy.
0% straty na ścieraniu: stabilne cisnienie oleju bez wzgledu na warunki uzytkowania.
Maksymalna odporność na zuzycie.
Utrzymuje silnik w doskonalej czystosci.
Klasa lepkosci 15W-50 umożliwia absorbowanie paliwa dostającego się do oleju i utrzymanie wysokiego cisnienia oleju. Silnik może pracować w bardzo wysokich temperaturach.
ZALECENIA
Wymiana oleju: zgodnie z zaleceniami producenta i wlasnym doswiadczeniem.
MOTUL 300V COMPETITION 15W-50 może być mieszany z innymi olejami mineralnymi i syntetycznymi.
Choc myslalem aby zalac Chrono 10w-40 lub Power 5w-40
No i nie wiem jak to jest u nas z "Do silnikow powodujących umiarkowane lub wysokie zanieczyszczenie paliwa przez olej." czy "Do silników powodujących umiarkowane przedostawanie się oleju do paliwa" czy "Do silników przystosowanych do olejów o niskiej lepkosci, w których paliwo w minimalnym stopniu miesza się z olejem"
?? |
_________________ 3000GT VR4, Europa, 2 gen. 2001
 |
|
|
|
 |
Alek [Usunięty]
|
Wysłany: 07-09-2005, 20:41
|
|
|
Ważne uzupełnienie do tekstu zielarzazdoliny, zaczerpnięte STĄD :
"Inną klasyfikacją jakościową jest klasyfikacja Stowarzyszenia Europejskich Konstruktorów Samochodowych (ACEA). Klasyfikacja ta jest następczynią klasyfikacji komitetu CCMC, który rozwiązano w 1991r. Oznaczenie w przypadku ACEA składa się w z jednej litery i jednej cyfry. Litera oznacza przeznaczenie oleju, a cyfra określa jego jakość. Silniki benzynowe oznaczono przez "A", natomiast diesle przez "B".
Oznaczenia cyfrowe to:
1 - tzw. oleje lekko bieżne zmniejszające zużycie paliwa
2 - oleje mineralne standardowej jakości
3 - oleje najwyższej jakości (syntetyczne i półsyntetyczne).
Jako że na silniki narzucane są coraz to ostrzejsze normy emisji spalin klasyfikacje olejów również ulegają rozszerzeniu. W 1998r. Wprowadzono nowe oznaczenia w klasyfikacji ACEA.
Są to:
A1-98, A2-98, A3-98 - oleje do silników czterosuwowych z zapłonem iskrowym (ZI)
B1-98, B2-98, B3-98 - oleje do silników z zapłonem samoczynnym (ZS) w samochodach osobowych i dostawczych.
B4-98 - specjalne oleje do diesli, ale z bezpośrednim wtryskiem paliwa
E1-96/2, E2-96/2, E3-96/2, E4-98 - do silników diesla w samochodach ciężarowych.
Im wyższa liczba po symbolu "E" tym olej ma lepsze własności (dodatki). Oznacza to, że może być stosowany w trudnieszych warunkach i przy dłuższych przebiegach.
Istniej grupa olejów, które można stosować zarówno w silnikach benzynowych jak i w dieslach. Oznaczenie takiego oleju to np. A3/B3.
Nasuwa się pytanie, dlaczego mamy dwie klasyfikacje: API oraz ACEA, przecież można by stosować jedną, byłoby znacznie prościej. Haczyk polega na tym, że API jest specyfikacją amerykańską, a jak wiadomo silniki w amerykańskich samochodach znacznie różnią się tych w Europie. Dlatego właśnie specyfikacja ACEA bardziej przystaje do silników europejskich i tutejszych warunków eksploatacji.
Jakby tego było mało to producenci najbardziej znanych marek stworzyli własne klasyfikacje, rekomendując w ten sposób oleje różnych firm do stosowania w swoich pojazdach. Klasyfikacje poszczególnych producentów stawiają nieraz większe wymagania przed olejem niż wspomniane wyżej specyfikacje API czy ACEA. Nie występuje tu żadna systematyka przy oznaczaniu, tyle tylko, że oznaczenie oleju który przeszedł homologację w konkretnej firmie zaczyna się najczęściej od nazwy tej firmy, np. olej Elf Sporti SRI 15W40 przeszedł pomyślenie testy VW co skutkuje na jego opakowaniu następującym symbolem: VW 501.01."
Uzupełnienie to jest o tyle ważne, że zdarzają się oleje o wysokiej klasie według amerykańskiej API, a wyraźnie niższej przyznanej przez europejską ACEA. Widziałem ostatnio mineralnego Lotosa, który miał aż CG i tylko B2. Jeśli w swoim samochodzie macie silnik wyprodukowany w Japonii, to możecie polegać na API, bo japońce też z niej korzystają. Ale jeśli wasze Mitsu ma silnik wyprodukowany w Europie (duża część diesli), to patrzcie na klasyfikację ACEA. Zresztą instrukcje obsługi uwzględniają ten fakt, na przykład w Carismie podając wymagania według API dla benzynowych, a według ACEA dla diesli. |
|
|
|
 |
xor
Mitsumaniak handlarz żywopłotem

Auto: Galant 2.5 '98 SE
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 5 razy Dołączył: 24 Paź 2006 Posty: 653 Skąd: Warszawa, Bielsko-Biała
|
|
|
|
 |
krzychu
Mitsumaniak

Auto: Lancer 2.0 Int, Mazda CX-3
Zaproszone osoby: 1
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 141 razy Dołączył: 21 Kwi 2008 Posty: 12607 Skąd: Bielsko-Biała
|
Wysłany: 24-04-2009, 17:53
|
|
|
Przeczytałem raz wróciłem do pewnych fragmentów i z tego pdf-a wynika że przejechali się po Shellu Helixie który jest hydrokrakowany (HC) ponoć i jest niby gorszy od Mobila 1 który ma bazę czysto systematyczną... Z tym że Shell jest droższy...
O Catrolu szczególnie 10W60 (lany często do 4G63 no turbo w ASO) się przejechano jako bardzo niezalecany do codziennej eksploatacji, a o Castrolu ogólnie negatywnie tam się wypowiada.
Chwalony pod niebiosa jest Liqui Moly... I że valvoline mu próbuje dotrzymać kroku.
Krzychu |
|
|
|
 |
Uwex
The Hitman :-)

Auto: Lancer Sportback 1.8; Colt 1.3
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 15 razy Dołączył: 03 Sty 2009 Posty: 3268 Skąd: okolice W-wia Śl.
|
Wysłany: 28-04-2009, 12:45
|
|
|
krzychu napisał/a: | przejechali się po Shellu Helixie który jest hydrokrakowany |
mowa o Shellu Plus - to po pierwsze , a po drugie spojrzałeś na datę tej publikacji ?
kwiecień 2005r. , toż to 4 lata temu . Chyba nie myślisz , że wspomniane tam firmy produkują ciągle tamte oleje i nic nowego ? |
_________________
 |
|
|
|
 |
krzychu
Mitsumaniak

Auto: Lancer 2.0 Int, Mazda CX-3
Zaproszone osoby: 1
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 141 razy Dołączył: 21 Kwi 2008 Posty: 12607 Skąd: Bielsko-Biała
|
Wysłany: 28-04-2009, 13:20
|
|
|
Uwex napisał/a: | kwiecień 2005r. , toż to 4 lata temu. |
Przyznam że nie patrzyłem, ale w tekście jest dużo bardzo teraźniejszych faktów (max sprzed 2 lat) chyba że gość mówił o jakiś fazach testowych silników których nie było jeszcze sprzedaży.
Uwex napisał/a: |
Chyba nie myślisz , że wspomniane tam firmy produkują ciągle tamte oleje i nic nowego ? |
No jakoś nie ma wyróżnienia że dany olej jest na bazie syntetycznej a inny jest hydrokrakowany na stronach producentów więc przyjmuję to gorsze ktoś ma jakieś informację z pierwszej ręki?
Krzychu |
|
|
|
 |
xor
Mitsumaniak handlarz żywopłotem

Auto: Galant 2.5 '98 SE
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 5 razy Dołączył: 24 Paź 2006 Posty: 653 Skąd: Warszawa, Bielsko-Biała
|
Wysłany: 05-03-2010, 22:30
|
|
|
To, że samo 'synthetic' na butelce figę znaczy, wszyscy wiedzą, i że to sa oleje HC. Cóż, wiec szukałem 'w pełni syntetycznych'.
Zalewałem Valvoline Maxlife Synthetic 5w40, teraz zalałem Shell Helix Ultra Extra 5w30. Oba mają jak wół wszędzie pisane 'FULL SYNTHETIC', na polskich stronach 'w pełni syntetyczny'.
A dzisiaj zerknąłem na ich karty :
Valvoline MAXLIFE Synthetic 5w40
Shell Helix Ultra Extra 5w30
Proszę zwrócić uwagę na HYDROTREATED i HYDROCRACKED w opisie produktów.
Czy tylko mi się wydaje, że koncerny mnie wy.ły ?
Czy aby mieć pewność, że się kupuje prawdziwie syntetyczny olej, muszę laboratoryjnie próbki sprawdzić ? |
_________________ Rekin bulwarowy |
|
|
|
 |
Havoc
Mitsumaniak

Auto: Carisma II 1.6
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 21 Kwi 2008 Posty: 304 Skąd: Bedford, UK
|
Wysłany: 13-04-2010, 10:00
|
|
|
Panowie, tak co prawda tylko trochę na temat, ale nowego chyba nie ma co zakładać.
Jestem w niecodziennej sytuacji. Robiłem silnik i zepsułem, ale nevermind. Najważniejsze że wlałem nowy olej Valvoline, zmieniłem filtr. Przejechałem 10km i zdechła głowica. Mam już nową Colcinę. Czy mogę spuścić olej i przelać do nowego wraz z przełożeniem filtru? Szkoda mi tych 150zł jak chole*a ;( |
_________________ Obecnie: Carisma 1.6 '03
Odprawione ze służby: Galant EA2W 97' wściekły bordowy
Skasowana: Honda Concerto D16Z2 1.6 16V 93'
Był: Colt CA0 1.6 16V '92 x2
Był: Lancer 1.5 12V 4G15 C62A '90
 |
|
|
|
 |
Radowan
Mitsumaniak

Auto: Lancer 2.0 Sport
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 7 razy Dołączył: 23 Cze 2009 Posty: 362 Skąd: Jelenia Góra/MRO
|
Wysłany: 13-04-2010, 11:47
|
|
|
10km to żaden przebieg.
Myślę, że spokojnie możesz to zrobić. Jak olej nie jest stary, albo nie ma w nim żadnych syfów i fragmentów silnika, to śmiało przelewaj. |
|
|
|
 |
Havoc
Mitsumaniak

Auto: Carisma II 1.6
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 21 Kwi 2008 Posty: 304 Skąd: Bedford, UK
|
Wysłany: 13-04-2010, 13:08
|
|
|
Filtr też można? Ponoć może już mieć zanieczyszczenia ze starego silnika i je przepuszczać dalej do nowego. Choć to akurat nie jest wielki wydatek, mogę zmienić jeśli nie warto. (?) |
_________________ Obecnie: Carisma 1.6 '03
Odprawione ze służby: Galant EA2W 97' wściekły bordowy
Skasowana: Honda Concerto D16Z2 1.6 16V 93'
Był: Colt CA0 1.6 16V '92 x2
Był: Lancer 1.5 12V 4G15 C62A '90
 |
|
|
|
 |
Radowan
Mitsumaniak

Auto: Lancer 2.0 Sport
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 7 razy Dołączył: 23 Cze 2009 Posty: 362 Skąd: Jelenia Góra/MRO
|
Wysłany: 13-04-2010, 13:12
|
|
|
Filtr jak najbardziej wymień.
Ja mówię o oleju, że możesz go zastosować ponownie. |
|
|
|
 |
Havoc
Mitsumaniak

Auto: Carisma II 1.6
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 21 Kwi 2008 Posty: 304 Skąd: Bedford, UK
|
Wysłany: 14-04-2010, 09:48
|
|
|
Tak zrobię, dzięki. |
_________________ Obecnie: Carisma 1.6 '03
Odprawione ze służby: Galant EA2W 97' wściekły bordowy
Skasowana: Honda Concerto D16Z2 1.6 16V 93'
Był: Colt CA0 1.6 16V '92 x2
Był: Lancer 1.5 12V 4G15 C62A '90
 |
|
|
|
 |
dzus1
Forumowicz
Auto: Lancer Sportback 1.8 INTENSE
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 27 Gru 2010 Posty: 63 Skąd: Białystok
|
Wysłany: 16-01-2011, 12:48
|
|
|
witam chce porady jaki olej zastosować do lancera auto nowe zarazie silnik na mineralu bo na dotarciu w serwisie mówią ze 5w na30 shell ale myślę ze mobil 1 5w na 50 będzie lepszy taki miałem w poprzednim aucie przez 11 lat było okey co na ten temat myślicie pozdrawiam |
|
|
|
 |
Uwex
The Hitman :-)

Auto: Lancer Sportback 1.8; Colt 1.3
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 15 razy Dołączył: 03 Sty 2009 Posty: 3268 Skąd: okolice W-wia Śl.
|
Wysłany: 17-01-2011, 07:50
|
|
|
dzus1 napisał/a: | zarazie silnik na mineralu |
a skąd masz takie ciekawe informacje ? I posłuchaj lepiej fachowców z ASO . |
_________________
 |
|
|
|
 |
|
|