[EA5A/W 2.5] FAQ do sondy 2.5l. |
Autor |
Wiadomość |
WreX
Mitsumaniak Igrający ze śmiercią

Auto: Galant Avance 2002 2.5l
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 8 razy Dołączył: 20 Lip 2011 Posty: 1896 Skąd: Wieluń
|
Wysłany: 14-07-2012, 00:11 [EA5A/W 2.5] FAQ do sondy 2.5l.
|
|
|
Sonda lambda w galancie:
1. Co to jest sonda lambda?
2. Ile mam sond w moim Miśku i gdzie je znajdę?
3. Kiedy jest uszkodzona?
4. Na jaką wymienić?
5. Zdjęcie.
1. Sonda lambda - czujnik mierzący zawartość tlenu w spalinach, umieszczony w układzie wydechowym benzynowego silnika spalinowego. Pozwala to na precyzyjne dozowanie składu mieszanki paliwowo-powietrznej. (źródło wikipedia)
2. Są dwie wersję Miśka w których jedna z nich posiada 2 sondy (z rokiem produkcji przed 2000) oraz druga która ma 4 sondy (po 2000), skąd mamy wiedzieć, która wersje mamy, to proste można otworzyć mache samochodu i spojrzeć na silnik. Jeśli przed sobą od strony zderzaka widzimy sondę (takie coś wkręcone w osłonę termiczną kolektora) oraz widzimy takie samo cudo po drugiej stronie również w kolektorze od strony grodzi (szyby) to mamy 4 sondy w swoim Miśku. Jeśli nie widać tej z przodu to mamy 2 sondy. Obie sondy bądź też jedną, które widzieliśmy są to te przed katalizatorem. W wersji 4 sondowej, sonda oznaczona nr 1 rzędu pierwszego, znajduję się przy grodzi (szybie) u góry, sonda nr 2 rzędu pierwszego znajduje się od zderzaka, u góry to ta która pierwszą widać.
3. Sonda prawdopodobnie jest uszkodzona w tedy gdy:
-falują obroty na wolnym biegu i silnik jakoś nie równo pracuje
-śmierdzi niedopaloną wydechu na rozgrzanym (ewentualnie zbyt mocno na zimnym)
-muli (podobno)
-pali za dużo (nie we wszystkich przypadkach)
-oporność na grzałce jest za duża (oporność możemy sprawdzić odpinając ją od gniazda przy silniku i mierząc oporność 2 czarnych kabelków powinna się mieścić w zakresie 4-8ohm)
-świeci się CHECK ENGINE
-komputer wskazuje błąd sondy lambda (grzałki zazwyczaj)
4. Ogólnie są dwa zamienniki: DENSO i NGK (NTK), denso jest droższy i podobno dużo lepiej wykonany od NGK, wybór zależy od Ciebie, nikt nie będzie gwarantował odpowiedniego działania sondy. Od siebie dodam, że mam denso i jestem zadowolony. Przy Miśku 4 lambdowym, sondy przed katalizatorem wymieniamy na te z oznaczeniem DOX0113 (w przypadku denso oraz DOX0313-ta jest 2x droższa z zarobionym gniazdem) Polecam iść do sklepu z częściami i po prostu poprosić żeby ściągnęli. Podając odpowiednie dane modelu. Od nas zależy wybór czy chcemy z zarobioną końcówką, która jest 2x droższa w przypadku denso czy bez, różnicy nie ma żadnej poza ceną i gotowym gniazdem do wpięcia, którego zarobienie to nie problem, kolory się zgadzają. Sonda musi mieć 4 przewody. W przypadku NGK kable podłączamy:
ORYGINAŁ – NTK(NGK)
Czarny - Biały
Czarny - Biały
Niebieski - Czarny
Biały - Szary
Wymiary kabli sond denso do 4 lambdowego Miśka:
DOX-0313 - 39 cm - góra od chłodnicy
DOX-0341 - 42 cm - dół od chłodnicy
DOX-0342 - 79 cm - dół od grodzi (jedna i druga sonda)
Cytat: | Odnośnie sond w galu z 4 sondami już było, ale powtórzę. Wszystkie 4 sondy są napięciowe o wartości 1 V i taktują w zakresie takim jak podaje manuał. Sondy przed katem różnią się od tych za katem tylko opornością grzałek, te za katalizatorem mają większą oporność grzałek po to aby szybciej się nagrzewały do temperatury roboczej gdyż za katem temperatura spalin jest już trochę mniejszą, więc są mocniejsze grzałki, czyli na grzewają się do około 300 stopni. Można kupić sondy denso dedykowane, są to sondy gotowe z wtyczkami DOX 0313, 0341 i 0342 oraz przed katem to DOX 0113, te za katem DOX 0109 i właśnie w tych ucinasz kabelki i łączysz z oryginalną kostką.
by mario mario |
Wykresy prawidłowego działania sond przed i za katalizatorem:
5. Małe zobrazowanie jak to wygląda na żywo:
Czerwone kółko - sonda
Żółty kwadrat - kostka (łączenie sondy z "silnikiem")
Czerwony kwadrat - zbliżenie miejsc nr 1 i 2 |
Ostatnio zmieniony przez WreX 18-07-2012, 12:25, w całości zmieniany 2 razy |
|
|
|
 |
Owczar
Forumowicz
Auto: CLS 450
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 282 razy Dołączył: 14 Lip 2008 Posty: 14378 Skąd: Pruszków
|
|
|
|
 |
WreX
Mitsumaniak Igrający ze śmiercią

Auto: Galant Avance 2002 2.5l
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 8 razy Dołączył: 20 Lip 2011 Posty: 1896 Skąd: Wieluń
|
Wysłany: 14-07-2012, 00:45
|
|
|
Dzięki, akurat czytałem ten Twój temat, powiem Ci, że ciężko mi to ogarnąć jak na razie |
_________________ Moja Żona...
ma PRAWIE 8 sekund do setki... a Twoja ?
Takie tam zdjęcia chcesz pooglądać Gość ?
 |
|
|
|
 |
arturj123
Forumowicz

Auto: A3 1.8T 200KM
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 13 razy Dołączył: 06 Wrz 2009 Posty: 1299 Skąd: Toruń
|
Wysłany: 14-07-2012, 09:03
|
|
|
Ze swojej strony podpowiem, że warto by było wrzucić jakieś zdjęcia. Zdjęcia często są bardzo pomocne. Mógłbyś wrzucić zdjęcia końcówek (o których mowa), jakieś zdjęcia z manual-a gdzie są umiejscowione sondy itp. |
Ostatnio zmieniony przez arturj123 25-08-2013, 10:11, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
WreX
Mitsumaniak Igrający ze śmiercią

Auto: Galant Avance 2002 2.5l
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 8 razy Dołączył: 20 Lip 2011 Posty: 1896 Skąd: Wieluń
|
Wysłany: 15-07-2012, 00:30
|
|
|
dorzucę jutro |
_________________ Moja Żona...
ma PRAWIE 8 sekund do setki... a Twoja ?
Takie tam zdjęcia chcesz pooglądać Gość ?
 |
|
|
|
 |
dmi
Mitsumaniak

Auto: Avance 2.5 V6 A/T
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 8 razy Dołączył: 30 Paź 2013 Posty: 475 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: 07-03-2014, 17:57
|
|
|
Mam pytanie, co do galanta z dwoma sondami, chcę odłączyć tą przed katalizatorem i widzę iż kabel idzie do kokpitu, nie chciałem na siłę ciągnąć bo między podłogą a kokpitem by się coś rozłączyło i dupa by była. Stąd też pytanie czy muszę np zdemontować tunel aby się jakoś do wtyczki ? czy pociągnąć od strony podwozia i wyjdzie razem z wtyczką ?
a nie doczytałem... wystarczy uciąć i połączyć ntk z oryginalnymi kablami jo ? |
|
|
|
 |
adt81
Mitsumaniak

Auto: Porsche Cayenne Turbo 4.8
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 4 razy Dołączył: 04 Gru 2010 Posty: 845 Skąd: Łańcut/Kosina
|
Wysłany: 07-03-2014, 19:27
|
|
|
dmi napisał/a: | Mam pytanie, co do galanta z dwoma sondami, chcę odłączyć tą przed katalizatorem i widzę iż kabel idzie do kokpitu, nie chciałem na siłę ciągnąć bo między podłogą a kokpitem by się coś rozłączyło i dupa by była. Stąd też pytanie czy muszę np zdemontować tunel aby się jakoś do wtyczki ? czy pociągnąć od strony podwozia i wyjdzie razem z wtyczką ?
a nie doczytałem... wystarczy uciąć i połączyć ntk z oryginalnymi kablami jo ? |
A można też odkręcić boczek zaraz obok pedału gazu za którym to masz ładnie wtyczkę i zrobić to jak Pan Bóg przykazał zamiast męczyć się pod autem i liczyć na to że połączenie wody nie złapie |
_________________ Jest: Porsche Cayenne Turbo 4.8
Był: Jaguar S-Type R 4.2 V8 SC
Był: Jaguar S-Type 3.0V6 2001r
Był: Mitsubishi Galant 2.5V6 1998r |
|
|
|
 |
Marcino
Mitsumaniak Góral niskopienny

Auto: Galant 2.5 V6 97r
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 68 razy Dołączył: 02 Cze 2005 Posty: 10727 Skąd: okolice Tczewa
|
Wysłany: 07-03-2014, 20:40
|
|
|
adt81 napisał/a: | A można też odkręcić boczek zaraz obok pedału gazu za którym to masz ładnie wtyczkę i zrobić to jak Pan Bóg przykazał zamiast męczyć się pod autem i liczyć na to że połączenie wody nie złapie |
Tam są dwie kostki od obu sond? |
_________________ 2019 - ... - VW Tiguan II 18r 2.0 TDI 110kw
2006- .... - Galant 2.5 V6 97r + LPG Stag
był - 2011 - 2019 - Pug 307sw
była -2004-2006 - Carisma 1.8 GDI 98r
był -1997-2005 - Fiat 126p 1978r
"A omijając to całe rozmyślanie, to prawda jest taka że do codziennego auta najlepszy jest silnik z jak największym momentem dostępnym z niskich obrotów
Czyli w tym przypadku 6a13 " by tomchuck
 |
|
|
|
 |
Hugo
Mitsumaniak srebrny szatan

Auto: EA5A Avance '01 & SS 1,6
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 521 razy Dołączył: 06 Sie 2006 Posty: 21953 Skąd: Wolsztyn
|
Wysłany: 07-03-2014, 20:44
|
|
|
Marcino napisał/a: | Tam są dwie kostki od obu sond? | Nie, kostka od sondy za katem jest pod fotelem kierowcy (bardziej z tyłu). |
|
|
|
 |
dmi
Mitsumaniak

Auto: Avance 2.5 V6 A/T
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 8 razy Dołączył: 30 Paź 2013 Posty: 475 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: 07-03-2014, 20:49
|
|
|
dzięki za odpowiedzi jak ogarnę to dam znać zobaczymy czy zamiennik ntk, tzn uniwersalna sonda da coś. |
|
|
|
 |
tiesto84
Nowy Forumowicz
Auto: Galant Avance EA5A 2.5V6 160
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 02 Wrz 2018 Posty: 11 Skąd: ZG
|
Wysłany: 06-03-2019, 18:35
|
|
|
A może ktoś szczegółowo opisać tak jak w przypadku górnych sond, o tych na dole za katalizatorem w przypadku galanta z 4 sondami. Szukam zamiennika do tej wkręcanej od góry za katem czy jest ona taka sama jak ta druga wkręcana od boku ? Jaki zamiennik ? |
|
|
|
 |
Faza
Mitsumaniak

Auto: EA5W Avance 2001 TipTronic
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 10 razy Dołączył: 01 Sie 2008 Posty: 329 Skąd: Szczecin/Wrocław/Gdańsk
|
Wysłany: 06-03-2019, 20:16
|
|
|
Sondy przed katalizatorem Denso DOX-0113 (bez wtyczek)
Sony za katalizatorem Denso DOX-0109 (bez wtyczek) |
|
|
|
 |
tiesto84
Nowy Forumowicz
Auto: Galant Avance EA5A 2.5V6 160
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 02 Wrz 2018 Posty: 11 Skąd: ZG
|
Wysłany: 06-03-2019, 21:11
|
|
|
Faza napisał/a: | Sondy przed katalizatorem Denso DOX-0113 (bez wtyczek)
Sony za katalizatorem Denso DOX-0109 (bez wtyczek) |
Dzięki zamówiłem Dox O109 obojętnie które czarne kabelki ze sobą połącze bo są 2 na sondzie i dwa na wtyczce ? I jak najlepiej połączyć ? |
|
|
|
 |
Faza
Mitsumaniak

Auto: EA5W Avance 2001 TipTronic
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 10 razy Dołączył: 01 Sie 2008 Posty: 329 Skąd: Szczecin/Wrocław/Gdańsk
|
Wysłany: 07-03-2019, 07:34
|
|
|
Obojętne, byle kolorami się zgadzały. W pudełku z sondą będziesz miał 4 tulejki z termokurczką. Wsadzasz kabelki w to ustrojstwo, zgniatasz i ogrzewasz zapalniczką. |
|
|
|
 |
tiesto84
Nowy Forumowicz
Auto: Galant Avance EA5A 2.5V6 160
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 02 Wrz 2018 Posty: 11 Skąd: ZG
|
Wysłany: 07-03-2019, 12:51
|
|
|
Faza napisał/a: | Obojętne, byle kolorami się zgadzały. W pudełku z sondą będziesz miał 4 tulejki z termokurczką. Wsadzasz kabelki w to ustrojstwo, zgniatasz i ogrzewasz zapalniczką. |
To nie trzeba je jeszcze czymś łączyć tam w tych tulejach jest jakiś przewodnik ? Kable majątku na siebie nachodzić ? |
|
|
|
 |
|