Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki Strona Główna Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
 Ogłoszenie 


W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu.
Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.

Poprzedni temat «» Następny temat
[EA5A/W 2.5] FAQ do sondy 2.5l.
Autor Wiadomość
WreX 
Mitsumaniak
Igrający ze śmiercią


Auto: Galant Avance 2002 2.5l
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 20 Lip 2011
Posty: 1896
Skąd: Wieluń
  Wysłany: 14-07-2012, 00:11   [EA5A/W 2.5] FAQ do sondy 2.5l.

Sonda lambda w galancie:

1. Co to jest sonda lambda?
2. Ile mam sond w moim Miśku i gdzie je znajdę?
3. Kiedy jest uszkodzona?
4. Na jaką wymienić?
5. Zdjęcie.

1. Sonda lambda - czujnik mierzący zawartość tlenu w spalinach, umieszczony w układzie wydechowym benzynowego silnika spalinowego. Pozwala to na precyzyjne dozowanie składu mieszanki paliwowo-powietrznej. (źródło wikipedia)
2. Są dwie wersję Miśka w których jedna z nich posiada 2 sondy (z rokiem produkcji przed 2000) oraz druga która ma 4 sondy (po 2000), skąd mamy wiedzieć, która wersje mamy, to proste można otworzyć mache samochodu i spojrzeć na silnik. Jeśli przed sobą od strony zderzaka widzimy sondę (takie coś wkręcone w osłonę termiczną kolektora) oraz widzimy takie samo cudo po drugiej stronie również w kolektorze od strony grodzi (szyby) to mamy 4 sondy w swoim Miśku. Jeśli nie widać tej z przodu to mamy 2 sondy. Obie sondy bądź też jedną, które widzieliśmy są to te przed katalizatorem. W wersji 4 sondowej, sonda oznaczona nr 1 rzędu pierwszego, znajduję się przy grodzi (szybie) u góry, sonda nr 2 rzędu pierwszego znajduje się od zderzaka, u góry to ta która pierwszą widać.
3. Sonda prawdopodobnie jest uszkodzona w tedy gdy:
-falują obroty na wolnym biegu i silnik jakoś nie równo pracuje
-śmierdzi niedopaloną wydechu na rozgrzanym (ewentualnie zbyt mocno na zimnym)
-muli (podobno)
-pali za dużo (nie we wszystkich przypadkach)
-oporność na grzałce jest za duża (oporność możemy sprawdzić odpinając ją od gniazda przy silniku i mierząc oporność 2 czarnych kabelków powinna się mieścić w zakresie 4-8ohm)
-świeci się CHECK ENGINE
-komputer wskazuje błąd sondy lambda (grzałki zazwyczaj)
4. Ogólnie są dwa zamienniki: DENSO i NGK (NTK), denso jest droższy i podobno dużo lepiej wykonany od NGK, wybór zależy od Ciebie, nikt nie będzie gwarantował odpowiedniego działania sondy. Od siebie dodam, że mam denso i jestem zadowolony. Przy Miśku 4 lambdowym, sondy przed katalizatorem wymieniamy na te z oznaczeniem DOX0113 (w przypadku denso oraz DOX0313-ta jest 2x droższa z zarobionym gniazdem) Polecam iść do sklepu z częściami i po prostu poprosić żeby ściągnęli. Podając odpowiednie dane modelu. Od nas zależy wybór czy chcemy z zarobioną końcówką, która jest 2x droższa w przypadku denso czy bez, różnicy nie ma żadnej poza ceną i gotowym gniazdem do wpięcia, którego zarobienie to nie problem, kolory się zgadzają. Sonda musi mieć 4 przewody. W przypadku NGK kable podłączamy:


ORYGINAŁ – NTK(NGK)
Czarny - Biały
Czarny - Biały
Niebieski - Czarny
Biały - Szary

Wymiary kabli sond denso do 4 lambdowego Miśka:
DOX-0313 - 39 cm - góra od chłodnicy
DOX-0341 - 42 cm - dół od chłodnicy
DOX-0342 - 79 cm - dół od grodzi (jedna i druga sonda)

Cytat:
Odnośnie sond w galu z 4 sondami już było, ale powtórzę. Wszystkie 4 sondy są napięciowe o wartości 1 V i taktują w zakresie takim jak podaje manuał. Sondy przed katem różnią się od tych za katem tylko opornością grzałek, te za katalizatorem mają większą oporność grzałek po to aby szybciej się nagrzewały do temperatury roboczej gdyż za katem temperatura spalin jest już trochę mniejszą, więc są mocniejsze grzałki, czyli na grzewają się do około 300 stopni. Można kupić sondy denso dedykowane, są to sondy gotowe z wtyczkami DOX 0313, 0341 i 0342 oraz przed katem to DOX 0113, te za katem DOX 0109 i właśnie w tych ucinasz kabelki i łączysz z oryginalną kostką.

by mario mario


Wykresy prawidłowego działania sond przed i za katalizatorem:








5. Małe zobrazowanie jak to wygląda na żywo:



Czerwone kółko - sonda
Żółty kwadrat - kostka (łączenie sondy z "silnikiem")
Czerwony kwadrat - zbliżenie miejsc nr 1 i 2
Ostatnio zmieniony przez WreX 18-07-2012, 12:25, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
 
Owczar 
Forumowicz

Auto: CLS 450
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 282 razy
Dołączył: 14 Lip 2008
Posty: 14378
Skąd: Pruszków
Wysłany: 14-07-2012, 00:23   

WreX, poczytaj jeszcze tutaj: http://forum.mitsumaniaki...der=asc&start=0

Na forum były też gdzieś wykresy sond lambda po II lifcie, takie wzorcowe :) Podpytaj Seichan czy mogłaby udostępnić te wykresy po wymianie jednej z sond.

[ Dodano: 14-07-2012, 00:29 ]
Mam. Te 2 wykresy ładnie pokazują jak powinny oscylować sondy. Ukazuje też zależność między tą przed katem, a tą za katem:
https://picasaweb.google.com/103656238004109344683/SondyWykresy#5658913105780130258
https://picasaweb.google.com/103656238004109344683/SondyWykresy#5658913113082775506
 
 
WreX 
Mitsumaniak
Igrający ze śmiercią


Auto: Galant Avance 2002 2.5l
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 20 Lip 2011
Posty: 1896
Skąd: Wieluń
Wysłany: 14-07-2012, 00:45   

Dzięki, akurat czytałem ten Twój temat, powiem Ci, że ciężko mi to ogarnąć jak na razie ;)
_________________
Moja Żona...
ma PRAWIE 8 sekund do setki... a Twoja ?
Takie tam zdjęcia chcesz pooglądać Gość ? :)
 
 
 
arturj123 
Forumowicz


Auto: A3 1.8T 200KM
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 06 Wrz 2009
Posty: 1299
Skąd: Toruń
Wysłany: 14-07-2012, 09:03   

Ze swojej strony podpowiem, że warto by było wrzucić jakieś zdjęcia. Zdjęcia często są bardzo pomocne. Mógłbyś wrzucić zdjęcia końcówek (o których mowa), jakieś zdjęcia z manual-a gdzie są umiejscowione sondy itp.
Ostatnio zmieniony przez arturj123 25-08-2013, 10:11, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
WreX 
Mitsumaniak
Igrający ze śmiercią


Auto: Galant Avance 2002 2.5l
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 20 Lip 2011
Posty: 1896
Skąd: Wieluń
Wysłany: 15-07-2012, 00:30   

dorzucę jutro
_________________
Moja Żona...
ma PRAWIE 8 sekund do setki... a Twoja ?
Takie tam zdjęcia chcesz pooglądać Gość ? :)
 
 
 
dmi 
Mitsumaniak


Auto: Avance 2.5 V6 A/T
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 30 Paź 2013
Posty: 475
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: 07-03-2014, 17:57   

Mam pytanie, co do galanta z dwoma sondami, chcę odłączyć tą przed katalizatorem i widzę iż kabel idzie do kokpitu, nie chciałem na siłę ciągnąć bo między podłogą a kokpitem by się coś rozłączyło i dupa by była. Stąd też pytanie czy muszę np zdemontować tunel aby się jakoś do wtyczki ? czy pociągnąć od strony podwozia i wyjdzie razem z wtyczką ?


a nie doczytałem... wystarczy uciąć i połączyć ntk z oryginalnymi kablami jo ?
 
 
adt81 
Mitsumaniak


Auto: Porsche Cayenne Turbo 4.8
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 04 Gru 2010
Posty: 845
Skąd: Łańcut/Kosina
Wysłany: 07-03-2014, 19:27   

dmi napisał/a:
Mam pytanie, co do galanta z dwoma sondami, chcę odłączyć tą przed katalizatorem i widzę iż kabel idzie do kokpitu, nie chciałem na siłę ciągnąć bo między podłogą a kokpitem by się coś rozłączyło i dupa by była. Stąd też pytanie czy muszę np zdemontować tunel aby się jakoś do wtyczki ? czy pociągnąć od strony podwozia i wyjdzie razem z wtyczką ?


a nie doczytałem... wystarczy uciąć i połączyć ntk z oryginalnymi kablami jo ?


A można też odkręcić boczek zaraz obok pedału gazu za którym to masz ładnie wtyczkę i zrobić to jak Pan Bóg przykazał zamiast męczyć się pod autem i liczyć na to że połączenie wody nie złapie :-)
_________________
Jest: Porsche Cayenne Turbo 4.8
Był: Jaguar S-Type R 4.2 V8 SC
Był: Jaguar S-Type 3.0V6 2001r
Był: Mitsubishi Galant 2.5V6 1998r
 
 
Marcino 
Mitsumaniak
Góral niskopienny


Auto: Galant 2.5 V6 97r
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 68 razy
Dołączył: 02 Cze 2005
Posty: 10727
Skąd: okolice Tczewa
Wysłany: 07-03-2014, 20:40   

adt81 napisał/a:
A można też odkręcić boczek zaraz obok pedału gazu za którym to masz ładnie wtyczkę i zrobić to jak Pan Bóg przykazał zamiast męczyć się pod autem i liczyć na to że połączenie wody nie złapie

Tam są dwie kostki od obu sond?
_________________
2019 - ... - VW Tiguan II 18r 2.0 TDI 110kw
2006- .... - Galant 2.5 V6 97r + LPG Stag
był - 2011 - 2019 - Pug 307sw
była -2004-2006 - Carisma 1.8 GDI 98r
był -1997-2005 - Fiat 126p 1978r :)

"A omijając to całe rozmyślanie, to prawda jest taka że do codziennego auta najlepszy jest silnik z jak największym momentem dostępnym z niskich obrotów :)
Czyli w tym przypadku 6a13 8) " by tomchuck
 
 
 
Hugo 
Mitsumaniak
srebrny szatan


Auto: EA5A Avance '01 & SS 1,6
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 521 razy
Dołączył: 06 Sie 2006
Posty: 21953
Skąd: Wolsztyn
Wysłany: 07-03-2014, 20:44   

Marcino napisał/a:
Tam są dwie kostki od obu sond?
Nie, kostka od sondy za katem jest pod fotelem kierowcy (bardziej z tyłu).
 
 
dmi 
Mitsumaniak


Auto: Avance 2.5 V6 A/T
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 30 Paź 2013
Posty: 475
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: 07-03-2014, 20:49   

dzięki za odpowiedzi :D jak ogarnę to dam znać zobaczymy czy zamiennik ntk, tzn uniwersalna sonda da coś.
 
 
tiesto84 
Nowy Forumowicz

Auto: Galant Avance EA5A 2.5V6 160
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 02 Wrz 2018
Posty: 11
Skąd: ZG
Wysłany: 06-03-2019, 18:35   

A może ktoś szczegółowo opisać tak jak w przypadku górnych sond, o tych na dole za katalizatorem w przypadku galanta z 4 sondami. Szukam zamiennika do tej wkręcanej od góry za katem czy jest ona taka sama jak ta druga wkręcana od boku ? Jaki zamiennik ?
 
 
Faza 
Mitsumaniak


Auto: EA5W Avance 2001 TipTronic
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 01 Sie 2008
Posty: 329
Skąd: Szczecin/Wrocław/Gdańsk
Wysłany: 06-03-2019, 20:16   

Sondy przed katalizatorem Denso DOX-0113 (bez wtyczek)
Sony za katalizatorem Denso DOX-0109 (bez wtyczek)
 
 
tiesto84 
Nowy Forumowicz

Auto: Galant Avance EA5A 2.5V6 160
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 02 Wrz 2018
Posty: 11
Skąd: ZG
Wysłany: 06-03-2019, 21:11   

Faza napisał/a:
Sondy przed katalizatorem Denso DOX-0113 (bez wtyczek)
Sony za katalizatorem Denso DOX-0109 (bez wtyczek)


Dzięki zamówiłem Dox O109 obojętnie które czarne kabelki ze sobą połącze bo są 2 na sondzie i dwa na wtyczce ? I jak najlepiej połączyć ?
 
 
Faza 
Mitsumaniak


Auto: EA5W Avance 2001 TipTronic
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 01 Sie 2008
Posty: 329
Skąd: Szczecin/Wrocław/Gdańsk
Wysłany: 07-03-2019, 07:34   

Obojętne, byle kolorami się zgadzały. W pudełku z sondą będziesz miał 4 tulejki z termokurczką. Wsadzasz kabelki w to ustrojstwo, zgniatasz i ogrzewasz zapalniczką.
 
 
tiesto84 
Nowy Forumowicz

Auto: Galant Avance EA5A 2.5V6 160
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 02 Wrz 2018
Posty: 11
Skąd: ZG
Wysłany: 07-03-2019, 12:51   

Faza napisał/a:
Obojętne, byle kolorami się zgadzały. W pudełku z sondą będziesz miał 4 tulejki z termokurczką. Wsadzasz kabelki w to ustrojstwo, zgniatasz i ogrzewasz zapalniczką.


To nie trzeba je jeszcze czymś łączyć tam w tych tulejach jest jakiś przewodnik ? Kable majątku na siebie nachodzić ?
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Ta strona używa ciasteczek (ang. cookies) w celu logowania oraz do badania oglądalności strony.
Aby dowiedzieć się czym są ciasteczka odwiedź stronę wszystkoociasteczkach.pl
Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie ciasteczek na tej stronie, zablokuj je w opcjach Twojej przeglądarki internetowej.