Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki Strona Główna Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
 Ogłoszenie 


W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu.
Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.

Poprzedni temat «» Następny temat
Samodzielna (dynamiczna) wymiana oleju w automacie
Autor Wiadomość
klapek 
Forumowicz

Auto: V80 Alpine Edition
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 03 Lis 2017
Posty: 150
Skąd: Kwidzyn
Wysłany: 14-10-2019, 09:48   Samodzielna (dynamiczna) wymiana oleju w automacie

Na liczniku 364 tyś km, a poprzednia wymiana oleju w skrzyni biegów (wg dokumentacji poprzedniego właściciela) była przy 230 tyś. Czas najwyższy, choć żadnych niepokojących objawów nie było.

Jak Ktoś planuje samemu wymienić, to poniżej znajdzie instruktaż jak ja to zrobiłem.
Dodam tylko, że potrzebujemy kanał lub podnośnik i trochę wolnego czasu, gdyż to nie tylko odkręcenie 20 śrubek miski olejowej ;)
Przyda Nam się również druga osoba, która odpali silnik w momencie gdy będziemy spuszczać olej, a także podczas nalewania świeżego.

Krok pierwszy to kupujemy w Carmont 10L oleju + filtr olejowy.

Pierwsze co robimy, to rozgrzewamy olej - w moim przypadku, było to ok 15km zanim wjechałem na kanał.

Otwieramy maskę przednią silnika, wypinamy zapinki atrapy przedniej (grill), zdejmujemy ją. Teraz będzie dojście do górnej chłodniczki oleju, usytuowanej z lewej strony.



Następnie odkręcamy dolne osłony - przednią chłodnic oraz tylną skrzyni biegów.

Poluźniamy dolną opaskę węża olejowego z górnej chłodnicy oleju (zdjęcie pierwsze) i wysuwamy dolną część węża z rurki. Teraz bierzemy pustą bańkę po oleju (4-5L) wkładamy w nią wysunięty, krótki wężyk. Po uruchomieniu silnika olej pojawi się z góry, nie z dołu dlatego zdejmujemy dolną stronę wężyka. W moim przypadku, olej leciał ok 20-30 sekund, gdy przestał lecieć natychmiast zgasiłem silnik. W bańce jest ok 3.5L.
Kolejny krok to nasadowy 17 i odkręcamy korek spustowy oleju w skrzyni biegów. Wbrew pozorom dużo nie wyleci, u mnie było ok 2L oleju. Zakręcamy korek spustowy, podstawiamy pod tylną część skrzyni siłownik hydrauliczny lub lewarek i delikatnie ją unosimy, aby nie wisiała na poduszkach pod belką widoczną poniżej.



Gdy skrzynia wisi na lewarku, bierzemy się za odkręcenie belki. Od dołu belki - cztery śruby po zewnętrznej + dwie nakrętki po środku. Od góry dwie śruby poduszek.
W tym momencie belka jest odkręcona i bierzemy się za odkręcenie śrub miski olejowej.
Trochę kręcenia jest, bo będzie 20 sztuk ale ciężko nie jest. Gdy śruby odkręcone, to bierzemy się za odklejenie miski od karteru skrzyni biegów. W karterze są fabryczne nadlewy więc intuicyjnie ale bardzo delikatnie wbijamy dłuto w celu odklejenia uszczelki. Proszę uważać aby nie pogiąć metalowej miski (o co nie trudno), ani nie zniszczyć przylgni. Gdy miska się oderwie to delikatnie ją zdejmujemy. Z miski idzie rurka od bagnetu oleju, nie trzeba go odkręcać od silnika, jest sprytnie zaprojektowany i przy wyciąganiu miski rozczepi się na 2 części.
Naszym oczom ukaże się filtr oleju, który przykręcony jest dwoma śrubkami M6. Odkręcamy je i ściągamy filtr oleju.



Teraz bierzemy się za wyczyszczenie przylgni w skrzyni oraz oczyszczenie miski olejowej z starej uszczelki. W misce znajdziecie 3 magnesy neodymowe, je również należy wyczyścić.
Jeśli miska odkształciła się, należy ją wyklepać aby równo dolegała do karteru skrzyni.
Gdy już mamy czysto, ładnie i pachnąco to bierzemy się za przykręcenie nowego filtra oleju.



Następnie odtłuszczamy przylgnię zarówno w skrzyni, jak i misce olejowej, smarujemy miskę uszczelką w płynie – ja używam tylko szare Dirko +300. Oczy mi pękają jak widzę czerwony uszczelniacz w silnikach… 😉
Montujemy miskę, skręcamy śrubami. Upewniamy się że śruba spustowa jest wkręcona.
Teraz montujemy belkę podtrzymującą skrzynię biegów. Gdy mamy to zrobione, czas napuścić olej przez bagnet w komorze silnika. Ja wlałem 7L, następnie jak na początku zabiegu włączamy silnik i czekamy aż olej zacznie wypływać z rurki. Skrzynia wyrzuciła kolejne 3 litry starego oleju, który był w sprzęgle a także przewodach. Dolałem kolejne 2 L nowego oleju i miałem poziom max na bagnecie.
Założyłem waż na rozpiętą rurkę przy chłodnicy, skręciłem opaski, zamontowałem grill, dolne osłony.
Następnie uruchomiłem silnik i trzymając nogę na hamulcu przeszedłem wszystkie tryby skrzyni, aby olej wypełnił należycie skrzynię biegów.
Następnego dnia dolewka 0,5L do pełnego poziomu na bagnecie.
Na całą wymianę weszło mi 9.5L oleju. Żadnej zauważalnej zmiany po wymianie nie wyczułem, jak jechał i zmieniał tak robi to nadal.
😊
Cały zabieg nie jest rudny, ale kilka godzin zajmie i trzeba mieć gdzie to zrobić.

Miłego klapek!
Ostatnio zmieniony przez klapek 28-10-2019, 09:14, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Wasyl1969 
Forumowicz

Auto: Mitsubishi Parjero 4 3,2 2008r
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 19 Lut 2017
Posty: 39
Skąd: pomorskie
Wysłany: 19-10-2019, 20:15   

A ja się zastanawiałem gdzie jest wlew oleju😁 A tymczasem olej skrzyni wlewamy przez rurkę bagnetu... Hmm...

[ Dodano: 09-06-2021, 08:46 ]
Mam pytanie: Czy zastosowałeś uszczelnienie które zakupuje się z filtrem czy też zastosowałeś tylko uszczelnienie w płynie? I jeszcze jedno wg opisu olej płynie przez górną chłodniczkę od górnego króćca poprzez samą chłodniczkę do dolnego jej króćca a wężyk który zamocowany jest do dolnego króćca zdejmujemy z jego drugiej (dolnej) strony? Dobrze to rozumiem? Z tego wężyka, po uruchomieniu silnika będzie lecieć stary olej do momentu aż skrzyni nie wypełnimy nowym oczywiście wg schematu opisanego przez Ciebie?
_________________
Troszkę zwariowany (już po pobycie na oddziale newcicowym w Otwocku) posiadacz Pajero IV
 
 
klapek 
Forumowicz

Auto: V80 Alpine Edition
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 03 Lis 2017
Posty: 150
Skąd: Kwidzyn
Wysłany: 10-06-2021, 11:38   

Filtr kupiony w e-Pajero i nie przypominam sobie aby była z nim uszczelka. Dałem samo Dirko.
Dobrze rozumiesz.
 
 
Bizi78 
Mitsumaniak
Reklamożerca.


Auto: MSS 1.3 family 01r.
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 823 razy
Dołączył: 01 Sty 2010
Posty: 21010
Skąd: Częstochowa
Wysłany: 10-06-2021, 12:43   

Uszczelka pod miską AT w 3.2 silnik 4M41 jest stosowana w pojazdach po 08.2009r., tak przynajmniej wynika z katalogu.
_________________
Gość zobacz moją zieloną żabę :D .
 
 
Daroot 
Forumowicz
Daroot Garage

Auto: Pajero IV, 2010r, 3,2 DiD
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 05 Gru 2019
Posty: 35
Skąd: Olsztyn
Wysłany: 28-06-2021, 19:01   

Dzien dobry. Wymieniłem olej wraz z filtrem i uszczelką, zakupiony od p. Zbyszka. W związku z tym bardzo dziękuję za fachohwy i właściwy dobór części. Skrzynia jak chodziła idealnie, tak chodzi dalej, ale jednak stary olej był już koloru brązowego, w porównaniu do nowego czerwonego.
Przepompowana dynamicznie, 10 litrów zużyte w pełni, zostało mi z 0,5 litra które wyleciało ze skrzyni przelewem przy rozgrzaniu oleju w skrzyni do 40 stopni.

Przy okazji wyczyszczona i pomalowana miska olejowa w skrzyni.
 
 
zbyszekm2 
Forumowicz


Auto: Pajero 3,2 DiD Long
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 211 razy
Dołączył: 26 Sty 2007
Posty: 4635
Skąd: Bytów
Wysłany: 29-09-2021, 13:28   

Bizi78 napisał/a:
Uszczelka pod miską AT w 3.2 silnik 4M41 jest stosowana w pojazdach po 08.2009r., tak przynajmniej wynika z katalogu.


Prawda w 200 konnych
_________________
pajero Long, 3,2 DiD, najlepsze:)
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Ta strona używa ciasteczek (ang. cookies) w celu logowania oraz do badania oglądalności strony.
Aby dowiedzieć się czym są ciasteczka odwiedź stronę wszystkoociasteczkach.pl
Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie ciasteczek na tej stronie, zablokuj je w opcjach Twojej przeglądarki internetowej.