 |
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki
|
|
Ogłoszenie |
W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu. Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.
|
[Cari 1.8 GDI] 1.8 GDI Sonda Lambda? |
Autor |
Wiadomość |
rocketman19
Forumowicz
Auto: Carisma 1.8 GDI 99r. ver. 1
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 22 Lis 2014 Posty: 32 Skąd: WROCŁAW
|
Wysłany: 21-01-2020, 12:13 [Cari 1.8 GDI] 1.8 GDI Sonda Lambda?
|
|
|
Siema proszę o weryfikacje - według mnie uwalona lambda lub połączenie jej z kompem, czego efektem jest szarpanie, losowe zamulenia a po chwili ożycie. Wykres robiony na trasie przy możliwie stałej prędkości.
Autko nagrzane (niemal 200km trasy), przy około 120km/h, dolny zakres wskazań to około 0,03V według evoscana, czasem wskazywało nawet kompletne 0V, picki widoczne na wykresie było w granicach 0,8V - 0,7V i w tych momentach autko dostawało wariacji.
Carisma 1.8 GDI 99r (przedlift)
usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1Pa4cxAp5J0MJYFCBPXzh5cece2FTcf84/view?usp=sharing |
|
|
|
 |
5darek
Forumowicz
Auto: Mitsubishi ASX 1.8 d-id 150kM
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 17 razy Dołączył: 13 Kwi 2009 Posty: 185 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: 21-01-2020, 14:39
|
|
|
podepnij auto pod kompa błędy wskażą winowajcę |
|
|
|
 |
rocketman19
Forumowicz
Auto: Carisma 1.8 GDI 99r. ver. 1
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 22 Lis 2014 Posty: 32 Skąd: WROCŁAW
|
Wysłany: 21-01-2020, 19:26
|
|
|
Błędów brak. Jedynie "Vehicle speed sensor" na zmostokowanym 1 i 4 pinie i podpiętym evoscanie, bez kabla błędów brak, prędkość komputer jak i zegary pokazują poprawnie. |
|
|
|
 |
czarter
Forumowicz
Auto: Carisma 1.8 GDI
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 28 Lut 2019 Posty: 84 Skąd: Katowice
|
Wysłany: 21-01-2020, 20:16
|
|
|
Sonda pokazuje mało woltów, bo ten silnik pracuje na ubogiej mieszance przy stałych, niskich obciążeniach. Na wolnych obrotach również.
Potrzebowałbym wyraźniejszego i większego wykresu (najlepiej każda zmienna na innym wykresie) razem z prędkością samochodu i normalnymi obrotami, a nie airflow/rev .
Sprawdź czy sonda pokazuje na bogato jak go porządnie przegazujesz podczas postoju. Porządnie, znaczy 4000-6000 RPM. Sprawdź też, czy jak nagle w trasie dasz gaz do dechy czy będzie cały czas na bogato.
Sprawdź czy sonda generuje sinusoidę w okolicach 2500 RPM podczas postoju.
Sprawdź czy sonda pokazuje ubogo podczas hamowania silnikiem.
Sondy zazwyczaj jak się psują, to albo pokazują cały czas na ubogo, albo mają bardzo duże opóźnienie. Oczywiście są wyjątki, ale tak wygląda typowe uszkodzenie (zużycie) sondy lambda.
Pamiętaj, że podczas diagnostyki silnik musi być gorący, nie ciepły, musi być naprawdę porządnie rozgrzany. W szczególności ma to znaczenie właśnie dla sond lambda.
Nie ignoruj czujnika prędkości samochodu, bo to bardzo ważny czujnik. Przebadaj go porządnie przy różnych obciążeniach, temperaturach i warunkach. Spróbuj też wyłapać jakie są wskazania tego czujnika podczas szarpania, o którym mówiłeś. Tu masz opisane co się dzieje jak komputer odnotuje jego błąd:
Pokaż wykres ciśnienia paliwa przy różnych obciążeniach.
Pokaż korekty długoterminowe.
Zmierz kompresję, sprawdź świece i cewki.
P.S. Gdyby problemem była elektronika, komputer raczej dałby Ci o tym znać Nie jest to oczywiście reguła, ale zazwyczaj tak jest. |
|
|
|
 |
rocketman19
Forumowicz
Auto: Carisma 1.8 GDI 99r. ver. 1
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 22 Lis 2014 Posty: 32 Skąd: WROCŁAW
|
Wysłany: 21-01-2020, 22:26
|
|
|
W GDI`kach przed liftowych z tego co widziałem na forum, to u każdego wywalało ten błąd podpinając KKLA na chipie FTDI, cholera wie czemu.
Sprawdziłem dzisiaj jeszcze raz zwierając 1 i 4 pin aby wymrugać błędy i nie pokazało nic.
Silnik był gorący, robiłem trasę niemal 300km jadąc autostradami oraz S`kami więc dogrzany był na 100%. Jutro postaram się sprawdzić wykresy przy podanych przez ciebie obrotach.
Nie mogłem znaleźć parametru od ciśnienia paliwa :/ wiesz może pod jakim oznaczeniem jest on w evoscan`ie?
Trimy co dziwne stały w miejscu nie zależnie od tego czy jechałem 60 czy 120, hamując silnikiem czy przyspieszając.
Swiece mają 15tyś zrobione, kupowałem DENSO irydowe. |
|
|
|
 |
czarter
Forumowicz
Auto: Carisma 1.8 GDI
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 28 Lut 2019 Posty: 84 Skąd: Katowice
|
Wysłany: 22-01-2020, 10:48
|
|
|
Ja korzystam z Delphi, ale kolega aren195612 lata temu założył posta o ciśnieniu paliwa w 1.8GDI i pokazał jak skonfigurować evoscan, żeby je monitorować:
https://forum.mitsumaniaki.pl/viewtopic.php?t=45213
Generalnie warto przeczytać cały ten temat, bo pompa WC to serce silnika GDI.
Kompresję bym też zmierzył, jak pisałem, żeby mieć jakieś pojęcie o stanie motoru. Przy okazji możesz skontrolować świece: stan elektrod i barwę świecy. Po samej świecy można w jakimś ograniczonym stopniu, ocenić mieszankę. O ile silnik nie pali oleju, bo wtedy zawsze będzie czarna
Mówisz o korektach krótkoterminowych, a co z długoterminowymi? |
|
|
|
 |
rocketman19
Forumowicz
Auto: Carisma 1.8 GDI 99r. ver. 1
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 22 Lis 2014 Posty: 32 Skąd: WROCŁAW
|
Wysłany: 23-01-2020, 13:00
|
|
|
Dobra mam w planie trasę, więc z jakich parametrów dać wykresy? |
|
|
|
 |
czarter
Forumowicz
Auto: Carisma 1.8 GDI
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 28 Lut 2019 Posty: 84 Skąd: Katowice
|
Wysłany: 23-01-2020, 23:22
|
|
|
Z tego poprzedniego wywal Air Temperature, i Airflow/rev i dodaj obroty, prędkość samochodu, ciśnienie paliwa, kąt wyprzedzenia zapłonu i airflow ale w Hz. Tylko pod różnymi obciążeniami. No i te wykresy daj trochę wyraźniejsze
I sprawdź tę sondę zgodnie z tym co pisałem.
Jak ta kompresja?
Pobierz sobie też manual stąd:
http://mmc-manuals.ru/man...als_Rus_Eng.zip
W pliku PWDE9502-C_CARISMA_98_GDI_CHASSIS.pdf, w sekcji 13J-61, masz wylistowane typowe wartości czujników, porównaj je z tym co widzi komputer.
P.S. Nie zabij się na tej trasie, jak tak będziesz cały czas na kompa patrzał |
|
|
|
 |
rocketman19
Forumowicz
Auto: Carisma 1.8 GDI 99r. ver. 1
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 22 Lis 2014 Posty: 32 Skąd: WROCŁAW
|
Wysłany: 02-02-2020, 17:56
|
|
|
Przepraszam, że dopiero teraz, ale padła mi taśma matrycy w laptopie i byłem bez kompa . Link do folderu gdzie są screeny z tego co było proszone ;].
Z tego co zauważyłem to ECU podczas momentów w których szarpie silnik, wskazuje spalania stukowe (szarpiący silnik1 oraz 2), oraz teraz przy sprawdzaniu screenów zauważyłem, że ecu nie ma odczytu z ciśnienia pompy WC.
Świec jeszcze nie sprawdzałem, tak samo jak kompresii, gdyż nie było mnie w domu gdzie mam potrzebne do tego narzędzia, ale 40k km temu wsadzałem nowe irydy od DENSO, więc trochę życia jeszcze przed nimi (przed wymianą i po było to samo). Trochę zelżały te szarpania po wymianie filtra powietrza, ale jak widać nadal występują :/.
35k km temu był robiony mały remont silnika (wymiana pierścieni i panewek - były w złym stanie (kolorowe), rozrząd, pompa wody i nie pamiętam czy coś jeszcze) bo wcześniejszy właściciel cholera wie co lał, co ile wymieniał i jak jeździł :/. Z tego co mam teraz na pewno do zrobienia to hydropopychacze bo któreś mi nie trzymają ciśnienia albo są zawalone, przez co silnik trochę klekocze. Po remoncie silnika przez parędziesiąt km nie klekotały ale z czasem zaczęły znowu.
Na dodatek od 2 dni piszczy mi coś XD na słuch to chyba rolka napinacza paska klinowego, ale jak będę w domu to zobaczę głębiej. Aktualnie olej wraz z filtrem wymieniam co 10k-12k km + płukanie płukaną (płukanka + stary olej z nowym filtrem i nadzieja że hydropopychacze się odblokują, gdyż nie mam kiedy rozebrać góry i ich wymienić. Następnie nowy olej + nowy filtr)
Poza tym Cari gdy jest zimno (poniżej 3*C) to dość srogo kopci. Wydaje mi się, że to po prostu skroplona woda przez niską temperaturę, bo w cieplejsze dni nie ma tego problemu.
https://drive.google.com/open?id=1sTf4itnXeLos2u64ojBX9eh44SiJtXZy
PS:
-Krótko terminowe trimy wachlowały od około -8% do +13% (z tego co udało mi się zaóważyć)
-Długo terminowe były kolejno: 10% z hakiem; z reguły 7% z hakiem; około 0,1%
-Co mnie trochę zdziwiło to temperatura cieczy według komputera około 100*C - na zegarach sztywno połowa skali, wskazówka zaczęła się podnosić od 60*C
-Dość niski procent "octane level" - na początku wskazywał około 7% z czasem jazdy podniósł się do około 25% (benzyna z Orlena 95)
-AFR zazwyczaj wskazywał 14,7, przy przyspieszaniu wskazywał nawet pod 30
-Ciśnienie na pompie WC około 5MPa (zależnie od momentu pomiaru od 4,8-5,3)
Wszystkie wartości opisane słownie są z momentów w których popatrzyłem na komputer więc mogły wynosić większe lub mniejsze wartości xD - wiadomo, na pierwszym miejscu bezpieczeństwo, więc w laptopa nie mogłem lampić się cały czas ;] |
|
|
|
 |
czarter
Forumowicz
Auto: Carisma 1.8 GDI
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 28 Lut 2019 Posty: 84 Skąd: Katowice
|
Wysłany: 03-02-2020, 22:06
|
|
|
Wykresy przejrzałem i wszystko wygląda ok. Może wyprzedzenie zapłonu powinno być ciut wyższe przy pelnym obciążeniu, ale cały czas moim zdaniem jest git.
Knocksum się zwiększa podczas szarpania? Może po prostu masz spalanie stukowe? Albo czujnik spalania stukowego pokazuje głupoty? Spróbuj przygotować wykres, gdzie będą obroty, lambda, octane level, knocksum i kąt wyprzedzenia zapłonu podczas szarpania silnikiem.
Czy szarpanie występuje tylko na ubogiej mieszance?
Doprowadź do ładu temperaturę silnika. Termostat otwiera się w tym silniku przy 82 stopniach, a pełne otwarcie przy 95. 100 stopni zimą w trasie jest niemozliwe przy sprawnym układzie chłodzenia. Przegrzewanie się silnika może wzmagać spalanie stukowe. Być może wskazówka się nie unosi wyżej, bo one mają bardzo dużą tolerancję te zegary, po to, aby nie stresować użytkownika skaczącą temperaturą.
Ile silnik pali oleju?
Jak się w ogóle zaczęly problemy z tym szarpaniem?
Sprawdź podciśnienie w kolektorze na wolnych obrotach, nie powinno być wyższe niż 37kPa. Wakuometr kosztuje grosze
Moim zdaniem komputer powinien jednak wywalać jakiś błąd. Sprawdź czy on w ogóle pokazuje jakiekolwiek błędy, poprzez wyciągniecie wtyczki z jakiegoś czujnika, np. Przepływki. |
|
|
|
 |
rocketman19
Forumowicz
Auto: Carisma 1.8 GDI 99r. ver. 1
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 22 Lis 2014 Posty: 32 Skąd: WROCŁAW
|
Wysłany: 04-02-2020, 17:23
|
|
|
Tak knock sum zaczyna wskazywać inne wartości niż 0 gdy silnik zaczyna szarpać, z tego co udało mi się zauważyć to wskazywał wartości nawet pod 40.
W razie czego mam niemal cała drugą Cari w częściach xD więc mogę wsadzić drugi jak będę w domu tak samo jak czujnik ciśnienia paliwa na pompie WC.
Nie, szarpie czasem przy utrzymywaniu prędkości jak i przy przyspieszaniu (zazwyczaj przy utrzymywaniu prędkości w okolicach 80km/h i 120km/h)
Z tą temperaturą to jest tak że evoscan ma dwie pozycje od temperatury cieczy, jedna wskazywała po nagrzaniu okolo 100 a druga 90. I nie wiem która to ta właściwa.
Raz mi wziął na trasie dość sporo (polska - Holandia) ale od tamtej pory jest spokój, może gdzieś odma się zawiesiła czy coś. Od wymiany do wymiany niemal nic nie ubywa, może ze 2mm na bagnecie.
Te problemy mam od początku jak tylko kupilem Carisme czyli 40k km temu.
Komp działa i błędy pokazuje. Miałem problem z czujnikiem położenia wału korbowego, bo pasek klinowy przetarł przewód (po remoncie silnika gościu źle zamocował przewód) i komp normalnie wymigał błąd z tym czujnikiem. Było to rok i 3 miesiące temu, ale mogę coś wygenerować i sprawdzić jakby co to drugie ECU leży w domu xD.
Wykres zrobię jak będę miał jakąś trasę, możliwe że nawet jeszce w tym tygodniu mi się uda.
Edit: hmmm a jest gdzieś może parametr otwarcia EGR'u? Może ton on wariuje i dając za dużo spalin podnosi się temperatura wywołując spalanie stukowe? |
|
|
|
 |
czarter
Forumowicz
Auto: Carisma 1.8 GDI
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 28 Lut 2019 Posty: 84 Skąd: Katowice
|
Wysłany: 05-02-2020, 03:09
|
|
|
Myślę, że temperatury są dwie, dlatego że w tym silniku są dwa czujniki: jeden na zegary, drugi do ECU. Możesz to sprawdzić wyciągając wtyczki z tych czujników, wtedy będziesz wiedział który parametr gdzie jest.
Oczywiście, może to być problem EGR, ale skoro komp nie widzi problemu, to raczej nie obędzie się bez jego rozebrania. EGR tutaj jest sterowany silnikiem krokowym, na kompie możesz podejrzeć na ile kroków jest otwarty w danej chwili.
Tak jak pisałem, te temperatury są za wysokie i to od tego powinieneś zacząć.
Spalanie stukowe może mieć bardzo wiele przyczyn występujących jednocześnie. Generalnie ubogie mieszanki sprzyjają spalaniu stukowemu, a w takim trybie pracuje ten silnik przy stałym i niskim obciążeniu. Zauważ, że podczas szarpania lambda pokazuje bogatszą mieszankę i to prawdopodobnie jest sposób sterownika na powstrzymanie spalania stukowego. Tak mi się wydaje przynajmniej
Jak masz drugi czujnik spalania stukowego to go przełóż, napewno mu nie zaszkodzi |
|
|
|
 |
|
|