Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki Strona Główna Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
 Ogłoszenie 


W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu.
Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.

Poprzedni temat «» Następny temat
Kolejność odpinania klem
Autor Wiadomość
vienek
[Usunięty]

Wysłany: 26-06-2007, 18:01   Kolejność odpinania klem

Witam
Czy kolejność odpinania klem ma znaczenie dla kompa? Pytam, bo wyczytałem ostatnio na forum http://motonews.pl/forum/...&start=40[/URL] , że ma. Choć zdania są tam podzielone, że pod względem elektrycznym nie powinno mieć znaczenia czy najpierw +, a potem -. Ale jeżeli chodzi o rozprogramowanie kompa to już ma. Więc żeby nie rozprogramować kompa należałoby odpiąć najpierw + , potem - , odwrotnie niż to zaleca np. instrukcja obsługi Mitsubishi.
Ciekawi mnie ten temat szczególnie dlatego, że prawdopodobie po którymś odpięciu aku rozprogramował mi się komp od gazu i teraz muszę zmienić instalację. Choć z kompem Mitsu nie było problemów. Za przykład podają tam Merca E klasa z 2002r., gdzie po odpięciu najpierw minusa o potem plusa rozprogramowały się wszystkie kompy, a jest ich tam podobno 14. Proszę o wymianę doświadczeń.
Pozdrawiam
 
 
Adaho_krak 
moderator


Auto: Megane GTline
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 72 razy
Dołączył: 06 Wrz 2006
Posty: 3214
Skąd: Kraków
Wysłany: 26-06-2007, 19:49   

Ja osobiście od zawsze odpinam najpierw "-", a to dlatego, że po odkręceniu "-" gdy odkręcasz "+" może się zdarzyć, że dotkniesz kluczem masy. Myśle że większe negatywne skutki dla kompa może mieć takie zwarcie, które eliminujesz przez odkręcenie "-" w pierwszej kolejności.
_________________
Nigdy nie mów, że czegoś się nie da zrobić. Ponieważ zawsze znajdzie się taki ktoś, co nie będzie wiedział, że tego się nie da zrobić, I TO ZROBI !!!

Renault Megane Gtline
Piszę poprawnie po polsku
. - Przynajmniej się staram :)

Adam 00302/KMM
 
 
major 
Mitsumaniak
Major


Auto: carisma 1.6, galant 2.5 V6
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 29 Wrz 2006
Posty: 678
Skąd: kalisz i wrocław
Wysłany: 26-06-2007, 20:02   

zgadzam sie ja postepuje podobnie jak napisał Adaho_krak :)
 
 
 
MarcinoV
[Usunięty]

Wysłany: 26-06-2007, 20:42   

ja równiez sie zgadzam - bezpieczniej jest najpierw odpiąc "-"
 
 
saphire 
Mitsumaniak
daje wędkę nie rybę


Auto: Laguna Coupe GT
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 162 razy
Dołączył: 20 Sie 2006
Posty: 6011
Skąd: Przemyśl
Wysłany: 26-06-2007, 20:42   

Miśki mają sterowanie masą a ta jest na ,,-'' więc mimo że niby nie ma znaczenia co się najpierw odpina to w przypadku misiatych wszyscy mówią że lepiej najpierw odpinać właśnie ,,-''
_________________
Bartek `saphire` Siębab
 
 
vienek
[Usunięty]

Wysłany: 26-06-2007, 21:00   

Ja szczerze powiedziawszy też tak robie i komputerowi Mitsu to nie szkodzi, ale co z komputerami gazowymi, to już nie wiadomo.
Pozwolę sobie zacytować jednego z uczestników forum LPG o którym pisałem:

"To może i ja dołączę się do dyskusji o klemach . Nie przypuszczałem, że znajdę tu takie ciekawe posty.
Rzeczywiście, teoretycznie kolejność odpięcia klem nie ma znaczenia, jak również w praktyce poza względami bezpieczeństwa (o których pisał Kamil) też w większości przypadków nie powinno to mieć znaczenia. Jednak przyglądając się bliżej zjawiskom fizycznym zachodzącym podczas przepływu prądu to już nie jest takie oczywiste. A to dlatego, że prąd (wolne elektrony) płynie nie od plusa do minusa (tak się powszechnie przyjęło kiedyś tam) lecz od minusa do plusa. O ile w analizie schematu i dla działania urządzenia nie ma to większego znaczenia to odpięcie zasilania przez odpięcie plusa dla coraz większej ilości urządzeń elektronicznych ma dość zasadnicze znaczenie. Ponieważ elektrony zaczynają swą wędrówkę od minusa to odpięcie bieguna dodatniego może powodować, że część tych elektronów "poszuka sobie innej drogi", a to przy coraz wrażliwszej elektronice może przynieść opłakane skutki. Natomiast odpięcie bieguna ujemnego natychmiast zatrzyma emisję wolnych elektronów i zasilanie urządzenia zostanie odcięte "na amen". Jednakże (podejrzewam, że właśnie tu jest problem z mercem) wiele urządzeń ma rozwiązane podtrzymanie zasilania, lub elementów przełączających zasilanie awaryjne, za pomocą układów CR (kondensator i opornk - w uproszczeniu oczywiście). W takim wypadku odpięcie ujemnego bieguna powoduje, natychmiastowe odcięcie zasilania - bez dodatkowej zwłoki potrzebnej do wysterowania sterownika jaką powoduje odpięcie plusa, a co za tym idzie brak możliwości podtrzymania zasilania do tych urządzeń, ponadto czujniki zaniku zasilania sprawdzają sygnał na biegunie dodatnim, a nie ujemnym i kiedy odetniemy minus to sterownik zasilania awaryjnego już nie zadziała. Stąd prawdopodobnie odłączenie klemy ujemnej w mercu powoduje kasowanie wszystkich danych.
To tak w wielkim uproszczeniu. Generalnie jeśli chodzi o aku to w większości instrukcji pisze, że aku należy odłączać w kolejności: najpierw minus, a potem plus. Co oczywiście nie wyklucza, że instrukcja, ze względów jak wyżej, każe to robić odwrotnie. "
 
 
burzasty
[Usunięty]

Wysłany: 26-06-2007, 22:43   

pozwolę sobie też dołączyć swoja opinie:
zauważcie co dzieje sie z autkiem ze słabą masą;jak wariuje elektronika-co może sie stać w czasie odłączania "-" iskrzenie itp.Chyba żeby zrobić to szybko?. W większości przypadków bezpieczniki wyłączniki bezpieczeństwa itp odcinaja właśnie "+".
Fakt może ze wzgledów bezpieczeństwa-zwarcie kluczem do masy-warto odłączyć minus jako pierwszy? Najbezpieczniej byłoby podpytać w warsztatach elektrycznych.
Właśnie dzwoniłem do znajomych elektroników i oni znacząco twierdza, że "+" ze względu na jakieś szczątkowe ładunki i coś tam dalej ale nie kumam. Nie wiem czy to idzie w parze z elektronika w autkach ale warto sie nad tym zastanowić.
 
 
turek61 
Mitsumaniak
Zgred :)


Auto: Outlander I Turbo
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 09 Lis 2006
Posty: 1694
Skąd: Szczecin/Police
Wysłany: 26-06-2007, 23:46   

vienek, poruszyłeś bardzo mnie interesujący temat(LPI), ale że jestem w dziedzinie elektryki/elektroniki kiep to jestem ciekaw dalszych spostrzeżeń/dywagacji ...
To jest tym bardziej ciekawe dla użytkowników LPG>
Jeszcze nie odpinałem u siebie ACU ale odbiegając trochę na bok wiem, że kiedyś przyjdzie ta chwila i nawet nie jestem pewny jak ustawić obroty przy LPI.Po kilku sek. włącza sie gaz czy ustawiać na samym PB czy na przełączonym zasilaniu na gaz ?
 
 
leser
[Usunięty]

Wysłany: 27-06-2007, 22:57   

turek61,
1.6 na LPi bez problemu sie zachowuje po odpieciu aku,
jak wiadomo po zdjeciu klemy i odczekaniu chwili komp się resetuje
i kasują błędy...
po standardowej procedurze "nauczenia auta" zachowania na benzynie
potem przełączasz na LPG i powinno być OK on już sam sobie tam wszystko poustala
 
 
1grzecho 
Mitsumaniak

Auto: carisma 1.9td 99r EXE
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 29 Paź 2008
Posty: 160
Skąd: sochaczew
Wysłany: 15-11-2008, 12:28   

a co sie dzieje po odpięciu klem w silniku 1.9tdi??? chodzi o carisme 1.9tdi z 99r?? powinno sie ustawiac potem komputer??
 
 
 
kosek 
Forumowicz

Auto: Carisma 1,9TD
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 9 razy
Dołączył: 01 Lis 2008
Posty: 158
Skąd: Świdnik
Wysłany: 18-11-2008, 19:42   

Resetujesz komputer, czyli kasujesz wszystkie błędy.
Oczywiście jeśli jest coś nie tak, to komputer zaczytując ponownie dane z czujników ponownie wczyta błąd/uszkodzenie danego układu.
pozdr.
_________________
kosek
http://emoty.blox.pl/resource/jeep.gif
 
 
rasiak1980 
Forumowicz


Auto: carisma 1.8 GDI / 1,9 DiD
Kraj/Country: UK
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 24 Wrz 2008
Posty: 997
Skąd: Sopot
Wysłany: 18-11-2008, 20:01   

tylko tyle że jeżeli odepniemy w pierwszej kolejności (-) to przy odpinaniu plusa nie będzie nam mocno iskrzyć, a co się stanie jeżeli auto będzie na dobrze uziemionym podnośniku???
 
 
Adaho_krak 
moderator


Auto: Megane GTline
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 72 razy
Dołączył: 06 Wrz 2006
Posty: 3214
Skąd: Kraków
Wysłany: 19-11-2008, 11:31   

rasiak1980 napisał/a:
tylko tyle że jeżeli odepniemy w pierwszej kolejności (-) to przy odpinaniu plusa nie będzie nam mocno iskrzyć

Nie będzie.

rasiak1980 napisał/a:
a co się stanie jeżeli auto będzie na dobrze uziemionym podnośniku???
A co ma prąd stały do zmiennego :roll: Nic się nie stanie.l
_________________
Nigdy nie mów, że czegoś się nie da zrobić. Ponieważ zawsze znajdzie się taki ktoś, co nie będzie wiedział, że tego się nie da zrobić, I TO ZROBI !!!

Renault Megane Gtline
Piszę poprawnie po polsku
. - Przynajmniej się staram :)

Adam 00302/KMM
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Ta strona używa ciasteczek (ang. cookies) w celu logowania oraz do badania oglądalności strony.
Aby dowiedzieć się czym są ciasteczka odwiedź stronę wszystkoociasteczkach.pl
Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie ciasteczek na tej stronie, zablokuj je w opcjach Twojej przeglądarki internetowej.