 |
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki
|
|
Ogłoszenie |
W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu. Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.
|
Cb Radio |
Autor |
Wiadomość |
West-Cbradio [Usunięty]
|
Wysłany: 13-03-2010, 09:09 Cb Radio
|
|
|
Masz już dość korków i ciągłych kontroli drogowych? Denerwuje cię beznadziejne oznakowanie dróg i konieczność nieustannego zerkania na mapę, gdy tylko wyjedziesz nieco dalej od miejsca zamieszkania? A może już czas, aby pomyśleć o zamontowaniu CB radia w swoim samochodzie ?
Sama nazwa "CB" wywodzi się od angielskiego "Citizen Band" i oznacza tyle, co "częstotliwość obywatelską". Ponieważ po wejściu Polski do Unii Europejskiej zniesiono konieczność rejestrowania tych urządzeń, dziś już każdy bez obaw o jakiekolwiek konsekwencje może zakupić sobie takie radio. Jedyne, co sprzęt musi posiadać, to homologację, czyli dopuszczenie do użytkowania na terenie naszego kraju. Wykaz homologowanych urządzeń można łatwo znaleźć w sieci, ale praktycznie każde radyjko o mocy nie większej niż 4 Watt posiada ową homologację.
Kilka słów o cenach cb radio.
Zakup nowego sprzętu to wydatek około 500 zł. Oczywiście jest to suma orientacyjna. Bowiem koszty są zróżnicowane w zależności od funkcji, jakie dane radio posiada. Ceny używanych zestawów (radio + antena) nie są wielkie i już za 150 zł możemy stać się posiadaczami średniej klasy sprzętu. Każde radio posiada podstawową "czterdziestkę" kanałów, czyli tzw. 1 band. W zależności od klasy radia możemy posiadać kilka np. 4 bandy. Nam wystarczy jednak w zupełności standardowa czterdziestka.
Jakie funkcje powinno posiadać CB radio?
Każde radyjko oferuje kilka podstawowych funkcji. Najprzydatniejszą z nich jest tzw. "SQUELCH", czyli najprościej mówiąc pokrętło służące do redukcji szumów. Przydaje się, aby odseparować rozmowy toczące się daleko od nas, które skutecznie zakłócają nam ciszę. Innym często spotykanym udogodnieniem jest "MIC GAIN", czyli wzmocnienie mikrofonu. Można także wybierać pomiędzy trybami pracy AM/FM, przy czym w Polsce generalnie używa się tego pierwszego. Oczywiście każde radio oferuje regulacje głośności i wybór kanałów.
Antena ważny element cb radia
Bardzo ważną sprawą jest dobór odpowiedniej anteny. Najczęściej spotykane w samochodach osobowych to tzw. anteny magnesowe, które zakłada się na nadwozie bez konieczności wiercenia dziur lub kupowania specjalnych uchwytów. Jest to rozwiązanie najwygodniejsze i najtańsze (ceny anten już od 60 zł), ale i zarazem zapewniające najgorsze osiągi. Zasięg, jaki uzyskujemy na tego typu antenach jest krótki, niemniej jednak w trasie, kiedy pytamy o drogę mijające nas auta, sprawdza się to całkiem dobrze. Jeśli natomiast chcemy dobrych parametrów, musimy zainwestować w lepszą antenę. Za 150 zł możemy już nabyć w miarę porządną, np. 170 cm antenę lemm. Należy jednak pamiętać, że każda antena musi być odpowiednio "wystrojona". Po zakupie należy ją dostroić do samochodu. Najczęściej usługę taką oferują punkty, w których sprzedawane są radia.
Do czego służy radio CB?
CB to po prostu taki większy "czat",
na którym każdy może wymieniać swoje opinie z innymi posiadaczami tych urządzeń. Banalne? Tak, ale tylko z pozoru. Od samego początku pomysł wydał się dobry, zwłaszcza kierowcom ciężarówek zmuszonym do codziennego przemierzania setek kilometrów. Można powiedzieć, że to oni zapoczątkowali "boom" na CB radia i do dzisiaj stanowią najliczniejszą grupę ich użytkowników.
Co daje użytkowanie CB w samochodzie?
Przede wszystkim nieporównywalny komfort psychiczny. Już nigdy nie zaskoczy nas policjant drogówki mierzący do nas radarem, ani żaden niespodziewany korek. Dlaczego? Kluczem do sukcesu jest tutaj drogowa solidarność kierowców. Wystarczy nastawić radio na kanał 19, czyli tzw. "drogowy" i wszystko staje się dla nas jasne. Pamiętać jednak należy, że przez lata wśród użytkowników CB wykształcił się swoisty slang. Tutaj wszyscy mówią do siebie na "ty", a niepodzielnie królującą elitę stanowią kierowcy ciężarówek. Zanim zaczniemy czynnie korzystać z naszego CB, najlepiej będzie pojeździć kilka dni słuchając rozmów innych.
Kilka zasad, jakimi rządzi się kanał 19:
Po pierwsze kultura zobowiązuje! Unikajmy wiec przekleństw i innych głupich zachowań. Przecież nikt nie ma zamiaru słuchać naszych bzdurnych wywodów o zeszłorocznym śniegu. Jeśli chcemy wiec sobie po prostu pogadać to lepiej od razu zmieńmy kanał, zanim na nasze głowy posypią się gromy...
Jak to wyglada na zywo:http://www.youtube.com/watch?v=peGr2MumIks
Pytając się o drogę nie zapomnijmy podziękować za odpowiedź i poinformować jak wygląda droga za nami. Z pozoru banalne, ale przecież nie chcemy być uważani za drogowych buraków i samolubów.
Informujmy innych kierujących o warunkach panujących na drodze. Oczywiście nadgorliwość jest gorsza od faszyzmu, więc trzeba umieć odróżnić informacje, które mogą zainteresować kierujących od bełkotu. Raczej nikogo nie zainteresuje to, że właśnie minął nas najnowszy model Porsche, ale już informacja o pijanym rowerzyście jeżdżącym w poprzek drogi może uratować kilka osób przed przykrymi konsekwencjami.
To tylko parę podstawowych uwag odnośnie sprzętu oraz korzystania z niego. Mam jednak nadzieję, że udało nam się rozwiać wątpliwości i przekonać was do tego jakże przydatnego dobrodziejstwa.
za jeden mandat kupisz radyjko i moze starczy na antenke,nastepnych mandatow juz nie zaplacisz
Jezeli kogos zainteresowal ten temat chetnie podziele sie wiedza w nastepnych postach |
|
|
|
 |
j13mk
Mitsumaniak

Auto: był Galant 2.4 GDI
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 16 Lut 2009 Posty: 284 Skąd: Car-nice (West Coast)
|
Wysłany: 13-03-2010, 09:35
|
|
|
Hmmm, temat jak reklama z "TV Mango"... takie jest moje odczucie. |
_________________ 01706/KMM - J13MK |
|
|
|
 |
West-Cbradio [Usunięty]
|
Wysłany: 13-03-2010, 09:50
|
|
|
Kolego nie pokazuje Tobie palcem sklepu XXX czy jakiegos radia marki XXX i nie namawiam Cie do zakupu czego kolwiek wiec nie wywalaj mi tu z TV shitem
lustereczko w Twoja strone |
|
|
|
 |
j13mk
Mitsumaniak

Auto: był Galant 2.4 GDI
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 16 Lut 2009 Posty: 284 Skąd: Car-nice (West Coast)
|
Wysłany: 13-03-2010, 09:54
|
|
|
West-Cbradio, ale napisane Cytat: | takie jest moje odczucie | Nie ma co się nagle napinać... Napisz jaki cel był zamieszczenia tematu |
_________________ 01706/KMM - J13MK |
|
|
|
 |
West-Cbradio [Usunięty]
|
Wysłany: 13-03-2010, 10:13
|
|
|
j13mk napisał/a: | Napisz jaki cel był zamieszczenia tematu |
1 Nikt sie nie napina jak to ladnie okresliles a o Twoich odczuciach jak i o gusice nie bede polemizowal bo o tym sie nie rozmawia ,lecz o TV i reklamach owszem
2.Tresc zawarta w pierwszym poscie wyjasnia wszystko, poruszasz sie po drogach a na nich sa korki,wypadki drogowe #9 wzywanie pomocy ,federalni i.t d ,zyskujesz przewage b.duza bo wiesz 20 km wczesniej ze zamiast stac latem w kolejce samochodow w kierunku Swinoujscia z rodzinka to spokojnie mozesz ominac koreczek.Lub gdy znajdziesz sie w obcym miescie i potrzebujesz np:pomocy oponiarza,jakiegos urzedu i.t.d nawigacja Ci nie powie ,moze zatrzymasz sie i bedziesz pytal ludzi?-powodzenia, a tak dajesz na radio i jakis inny lokalny mobil Ci pomoze nie mowiac juz o stacjach bazowych w samym Szczecinie mamy ich sporo wiec jak sam zauwazysz to ulatwia zycie
mam nadzieje ze wyjasnilem ,bo temat to uwiez rzeka |
|
|
|
 |
Siekiera
Mitsumaniak

Auto: Eclipse 1G GS 2.0
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 29 Mar 2009 Posty: 219 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: 13-03-2010, 10:15
|
|
|
j13mk napisał/a: | Napisz jaki cel był zamieszczenia tematu |
Moje odczucie było całkiem inne niż twoje j13mk, kolega West-Cbradio pisząc ten temat chciał nam ułatwić wybór CB Radia i pokazać do czego one służy itp. Na pewno wielu z nam którzy chcą lub planują kupić CB przyda się ten temat |
_________________ 93' Mitsubishi Eclipse 1G 2.0 GS - SPRZEDANY
01' Skoda Fabia 1.9 SDI (złomek )
07' VW Touran 1.9 TDI |
|
|
|
 |
halbog
Mitsumaniak Homo Swidnicensis

Auto: Kia Carens 2,0 CRDi 2006r
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 10 Lut 2009 Posty: 465 Skąd: Świdnica
|
Wysłany: 13-03-2010, 11:43
|
|
|
West-Cbradio, dałeś ładne wprowadzenie dla przyszłych użytkowników "radyjka", tego musiałem nauczyć się sam, parę jobów od mobili zbierając przy okazji. Szkoda, że nie mogę dać Ci za to "pomuka" .
Pozdrawiam i szerokości
Bogdan |
_________________ Z wiatrem we włosach:)
 |
|
|
|
 |
West-Cbradio [Usunięty]
|
Wysłany: 13-03-2010, 17:04
|
|
|
halbog napisał/a: | West-Cbradio, , tego musiałem nauczyć się sam, parę jobów od mobili zbierając przy okazji. |
Oj mozna zebrac od drobnej sugesti to tekst ze az pojdzie w piety ale to juz od burakow:)
Bynajmniej zaden z Cb Szczecin czy Cb Pomorze i wiele innych Cie nie zruga ale poprosi na inny kanal i wyjasni staramy sie pomagac a nie szkodzic nasze mobilki poznasz po nalepkach CB Radio Szczecin i po flagach na antenkach oraz wywolaniu w eterze generalnie pracujemy na nasluchu
Zacznijmy od poczatku a w zasadzie od prawdy:
CB radio to najlepsza nawigacja, środek łączności między kierowcami, a zarazem urządzenie informujące o wszystkich radarach, fotoradarach oraz nieoznakowanych radiowozach z wideorejestratorami… to Urządzenie jest szczególnie często spotykane na... polskich drogach.
Zacznijmy tego ze planujemy kupic radyjko wybor jest duzy tak samo jak anten ale przestrzegam przed kupywaniem jakich kolwiek zestawow z Biedronki za przyslowiowe 200 zl aby nie zostac lokalnym siejuchem lub drogowym szumofonem.
Jest wiele pozadnych radyjek i anten ale i cena jest wysoka trzeba liczyc ze srednio wydatek na sprzet wyniesie okolo 1000 zl jaki sprzet i.Jakie radyjko i jaka antena opisze wszystkie dostepne gdy bedzie taka potrzeba kolegow
Co do anten sa trzy sposoby montowania
1.na magnez
2.uchwyt
3.dziurka
najlepsze parametry osiaga sie na trzeciej(dziurka) ale serce boli gdy wierci sie w naszym cacku otworki
Gdy juz zdecydujemy sie na takowy wydatek i mamy nasza zabawke dosc wazna sprawa jest zestrojenie antenki Każdy użytkownik CB radia chciałby, jego sprzęt zapewnił mu łączność na duże odległości. Jest to możliwe wtedy, gdy antena wypromieniowuje maksymalną ilość energii nadajnika. Taki efekt uzyskuje się, gdy długość anteny jest dopasowana do długości fali radiowej, a sprawdza się to mierząc tzw. "współczynnik dopasowania" (SWR).
(potocznie używa się określenia: "strojenie anteny")
Anteny są przystosowane wstępnie do pracy w paśmie 27 MHz, jednak po zamontowaniu radiotelefonu warto sprawdzić współczynnik SWR i dokonać poprawek. Dzięki temu wiemy, że instalacja antenowa została wykonana poprawnie, a zestaw pracuje z maksymalną efektywnością.-- O tym napisze wiecej gdy bedzie taka potrzeba kolegow
Mamy zamontowany sprzet antenka zestrojona i teraz lepiej pare dni posluchac innych bo mozna sie wylapac na zgryzliwy tekst od jakiegos buraka lub padnie jakies slowo a my za nic nie bedziemy wiedzieli o co biega trzeba wiedziec tez ze na Cb czesto oprocz zwyklych uzytkownikow sa tez ludzie z KF wiec w kazdym przypadku wpadasz na tych co sa w temacie ale jednego mozesz byc pewien nie zostawia Cie samemu sobie gdy poprosisz o pomoc
Slang CB także język specjalny, argot, gwara środowiskowa - swoista odmiana potocznego języka ogólnonarodowego oparta na odrębności środowiskowej. Odróżnia się tym od dialektu i gwary, wyodrębnionych terytorialnie. W przeciwieństwie do gwar i dialektów, różni się od języka ogólnego leksyką, frazeologią i zmianami znaczeń słownictwa ogólnego, nie gramatyką.
Bardzo często na #19 slychac "Sprawdzam radyjko - jak mnie słychać?"
"Dobrze cię słychać jak ojca po wywiadówce" czy glosno i wyraznie jak tesciowa z rana tylko po jaka cholere taka odpowiedz moze pasc i nawet gdy inny mobil powie ze dobrze top nie wiesz czy ten gosc nie stoi za rogiem a to juz nie lacznosc
Ale gdy powiesz tak sprawdzam radyjko jak mnie slychac nadaje z ulicy XXX dostaniesz info zwrotne : na ulicy XXX glosno i wyraznie ; na ulicy XXX tez Cie odbieram i tu masz pelne info gdzie dolatujesz mozesz tez poprosic o raporcik
R 1 - Całkowicie niezrozumiały
R 2 - Okresowo zrozumiały (słyszę co drugie, trzecie słowo)
R 3 - Zrozumiały z trudem (muszę się dobrze wsłuchać)
R 4 - Zrozumiały bez trudności
R 5 - Zrozumiany doskonale!
S 1 - Sygnału w ogóle nie słychać
S 2 - Bardzo słaby sygnał
S 3 - Słaby sygnał
S 4 - Dostateczny sygnał
S 5 - Dość dobry sygnał
S 6 - Dobry sygnał
S 7 - Średnio silny sygnał
S 8 - Bardzo silny sygnał
S 9 - Nadzwyczaj silny sygnał
Oczywiscie nalezy podziekowac przeciez burakami nie jestesmy
Co do gwary na Cb to poezja przytocze maly fragment
Lepper na prawym pasie=traktorek na prawym pasie.
9 złoty na zegarku - jedziemy 90 km/h
suszarka-radar
rajka, stojanka - parking
Hulajnoga- motocykl
Najczęściej się słyszy, że misiaczki na hulajnodze szaleją.
szlifierka-szybki motocykl
W Szczecinie mamy obecnie tak uporządkowaną podstawową czterdziestkę:
kanał 6 - kanał klubowy(tu rozmawiamy podczas wjazdów na zloty spoty etc)
kanał 9 - kanał ratunkowy
kanał 19- kanał drogowy ( krótkie informacje drogowe, tu staramy się nie prowadzić mobili zwłaszcza w szczycie)
kanał 24- kanał dla prowadzącego ( zajęty przez ekipę 24, często przy większym ruchu można usłyszeć prowadzących na kanałach przyległych
kanał 28 - kanał wywoławczy ogólnopolski
kanał 30 - nieformalnie kanał na którym odbywa się większość rozmów prowadzonych przez szczecińskie stacje bazowe
dla informacji mamy wlasne skipy lecz generalnie poznajemy sie na wzajem po modulacji ale to przychodzi z biegiem czasu
w trasie np wielkopolska wywoluje stacje bazowa a te maja zasieg spory i wiem o sytuacji w miescie -drodze juz 120 km przed tym miejscem gdzie jade lub przejezdzam stacje bazowe sa na nasluchu |
|
|
|
 |
|
|