Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki Strona Główna Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
 Ogłoszenie 


W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu.
Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.

Poprzedni temat «» Następny temat
Jak To Zrobić JTZ blacharka - STARION, podłużnice i nadkola
Autor Wiadomość
Darek J 
Nowy Forumowicz

Auto: --
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 15 Sie 2010
Posty: 3
Skąd: Szczecin
Wysłany: 15-08-2010, 15:25   Jak To Zrobić JTZ blacharka - STARION, podłużnice i nadkola

Witam pasjonatów starych gratów ;) i nie tylko.

Jestem nowym użytkownikiem tego forum, nie posiadam jeszcze auta tej marki ale urzekł mnie Mitsubishi Starion, wiec jestem :) .

Tak sie zdarzyło, że ten pojazd trafił do mnie "na stół" a nie było do niego gotowych reperaturek. A że to piękny japoński kanciak z charakterem, trzeba było coś zaradzić.

Robiłem różne auta i wiem, że przy odrobinie chęci, możliwości i umiejętności z blachy mozna dorobić na wzór oryginału praktycznie każdy profil
z zachowaniem wierności oryginałowi. Czy to obłe nadkole W123 coupe czy szerokie wide body Stariona. Właśnie na przykładzie tego ostatniego
wyjaśnie krok po kroku jak to zrobić :) . Mam nadzieję, że pomogę tym tematem podtrzymać wiarę w sens ratowania klasyków i dodam otuchy mojego pokroju zapaleńcom ;) .

Po koleji więc relacja z przebiegu operacji:

Pacjent na obdukcji



Obrażenia nie wydają się tylko powierzchowne



Kierownik przy pracy - testament spisany



Na boczku



po wycięciu i oczyszczeniu



element nośny spawamy punktowo na zakładkę



zdejmujemy makijaż i widać cały pasztet



leń zaczyna od najłatwiejszego- pierwsza reperaturka po wytrasowaniu



pasuje?



Złote Cięcie - przez dwie warstwy



do końca wycinamy parcha



i wyrywamy chwasta



tu wewnętrzne nadkole w dobrym stanie- czyścimy



przygotowujemy do wspawania



malujemy



starannie przyłapujemy na styk ( zasada co X25 grubości blachy)



ściski pomagają przy złaczeniu rantów (do spawania punktowego nawiercone wcześniej otwory w reperaturce)



pomału wspawujemy



może założymy chlapacze i nie będzie widać?



No raczej się nie da



Trudno - dorabiamy



Tej reperaturce już podziękujemy (kawałek szpachli :) )



Wewnatrz nie wygląda to najpiękniej



więc dorabiamy



docinamy



dospawujemy



i wspawujemy



ostateczne docięcie - trochę zabrakło



ale Ty ładna



i jaka pomalowana



wskakuj na miejsce



juz coraz ładniej



się trzyma



po oszlifowaniu spawów



efekt końcowy



nie najgorszy



przejdzmy do najgorszego



Trzeba cos wstępnie wyrzeźbić



I wyciąć



rant wewnętrzny dorobić analogicznie jak z tyłu



dopasować, wyciąć, zamalować i wspawać (fotograf nie nadażył)



szlifujemy




można iść do domu





Przy braku reperaturek obowiązuje zasada: najpierw dorabiamy potem wycinamy i brniemy dalej, tak aby nie okazało się, że wycięliśmy połowę auta, zostaliśmy z kupą złomu
i nie mamy z czego wziąć formy.

Dorabiamy reperaturkę wycinając wstępnie z zapasem przybliżony kształt z arkusza blachy tłocznej odpowiedniej jakości.

Następnie myślimy i kształtujemy blachę prostymi metodami, przymierzamy do karoserii, kształtujemy i przymierzamy i tak aż do uzyskania pożądanego kształtu.

Niezbędne podstawowe narzędzia to nożyce do blachy, młotek gumowy i blacharskie, podstawowe babki, szczypce, imadło, szlifierka kątowa z 1mm tarczą ew. poduszka skórzana z piaskiem
do nadawania blasze wypukłości czy jakiś inny stalowy złom jak kawałek szyny kolejowej (tylko nie kraść :) bądź kawałki rur o różnych przekrojach do formowania łuków.
Generalnie stara szkoła formowania blachy.

W reperaturce najpierw kształtujemy do krzywizny poszycia a na końcu zaginamy ranty i obcinamy nadmiar materiału. Tak jest najłatwiej i najszybciej.

Przy starannym dorobieniu kształtu, precyzyjnym docięciu i wspawaniu naprawdę nie będzie trzeba używac dużo szpachli. Ale bez przesady ;) lakiernik też musi coś robić.

Jak pisałem wcześniej elementy nośne spawamy punktowo na zakładkę (tak np. zaleca niemiecki TUV i tylko takie napawy są dopuszczalne), poszycie większość robi też na zakładkę

ale głownie dlatego, że tak jest szybciej i jest mniejsze ryzyko pofalowania blachy, poprawniej jest spawać doczołowo (na styk), bo po zakonserowowani od srodka unikamy potencjalnych ognisk korozji (i ladniej wygląda i nie trzeba używać felcarki, mniej trzeba szpachlować i w ogóle dodaje blacharzowi +10 do reputacji ;) .

W poprzednim JTZ blacharka opisywałem reanimację mojej pierwszej preludki, był to dość duży projekt dla zainteresowanych: http://prelude3web.com/forum/viewtopic.php?t=7047




Pamiętajcie: blacha jest cierpliwa .

Pozdrawiam

Darek J
 
 
 
Miroslaw1305 
Forumowicz

Auto: Mitsubishi Colt CJO 1,3 1997
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 19 razy
Dołączył: 07 Mar 2007
Posty: 474
Skąd: Kępno
Wysłany: 15-08-2010, 18:07   

Darek podłużnicy tak bym nie wspawał ..Nie powinna być wspawana na nakładkę .Nie widać przed wspawaniem czy wszystka blacha stara została wycięta
.Myślę że pokazujesz i dokumentujesz swoją pracę w ceu poglądowym .Całość

świetna ,poza podłużnicą .
l
 
 
 
Darek J 
Nowy Forumowicz

Auto: --
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 15 Sie 2010
Posty: 3
Skąd: Szczecin
Wysłany: 15-08-2010, 18:28   

Miroslaw niestety nie zrobiłem zdęcia przed wspawaniem. Jak podpisałem 2-gie zdjęcie "po wycięciu i oczyszczeniu" oczywiście cała podłużnica pod nakładką została wycięta a reperaturka nałożona na zdrowe końce podłużnicy i wspawana punktowo, bo tak sie spawa prawidłowo elementy nośne.

A co Ty byś proponował jako lepsze rozwiązanie? Dzięki za opinię.
 
 
 
TommiCrazy 
Forumowicz
VR-4 LIFE

Auto: UKOCHANE
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 07 Cze 2005
Posty: 902
Skąd: Alderley Edge UK
Wysłany: 16-08-2010, 02:19   

szkoda ze ja niemam zdiec z poatepwo prac na d moim starionem, cala blacharka byla robiona i autko jest juz odmalowane. pzoostanei tylko zalozenie przedniego spoilera :) gratulaacje fajnego samochodu
_________________
Galant E38A GLSI 4x4
Starion Turbo widebody 2.0T
GTO MK3- 3.0V6 Twin Turbo
Outlander 2.0 PHEV 5HS
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Ta strona używa ciasteczek (ang. cookies) w celu logowania oraz do badania oglądalności strony.
Aby dowiedzieć się czym są ciasteczka odwiedź stronę wszystkoociasteczkach.pl
Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie ciasteczek na tej stronie, zablokuj je w opcjach Twojej przeglądarki internetowej.