 |
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki
|
|
Ogłoszenie |
W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu. Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.
|
[1G 90-94] Diagnostyka TPS <-> ECU |
Autor |
Wiadomość |
crolls [Usunięty]
|
Wysłany: 12-04-2009, 16:42 [1G 90-94] Diagnostyka TPS <-> ECU
|
|
|
Hej,
jak mogę się upewnić czy na pewno TPS padł?
*jakiś czas temu po założeniu gazu gdy bawiłem się mmcd, pokazywał błąd TPS pomimo, że był dobrze ustawiony i sprawdzony (wtedy założyłem że od gazu).
*w ECU wymieniłem kondensatory
*po wymianie błąd TPS,
*brak sygnału napięcia przy próbie regulacji położenia na 10,5% uchylenia wg. krzyzak
opcja1.) ECU poprzez złe kondensatory uszkodziło TPS - wymienić TPS
opcja2.) błąd na komunikacji TPS - ECU
opcja3.) TPS ok., od samego początku winą był ECU i nadal jest bo źle wymienione
kondensatory.
najbezpieczniej byłoby wg. mnie wyeliminować źle wymienione kondensatory, ale nie wiem który układ odpowiada za TPS,
z góry dzięki, pozdr. |
|
|
|
 |
Adaho_krak
moderator

Auto: Megane GTline
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 72 razy Dołączył: 06 Wrz 2006 Posty: 3214 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 13-04-2009, 23:42
|
|
|
Jeśli wylały kondziory to w w wielu przypadkach (np. w moim) ECU podaje za wysokie napięcie na TPS i Sondę Lambda i zabija obydwa te urządzenia. Jak sprawdzić cytuje kolegę KRZYŻAKA: Następnie sprawdzmy i ew. ustawiamy TPS (na powyższym zdjęciu oznaczony jako TPS).
W tym celu do pinów 1 i 2 od lewej (stojąc przodem do auta) wbijamy długie igły. Zauważcie, że wtyczka ma piny ułożone z przerwą - jest pin nr 1, potem przerwa, potem pin nr 2 i nr 3. Wbijając należy uważać by igły nie robiły zwarcia (nie stykały się). Teraz włączamy zapłon na ON (nie odpalając silnika) i mierzymy napięcie na igłach (jak go nie ma, to znaczy, że są za płytko wbite). Poprawna wartość to 0.48 - 0.52 V - jeśli jest inaczej, to trzeba odkręcić 2 śrubki mocujące TPS i delikatnie go przestawić, aby napięcie mieściło się w podanym zakresie.
Jeśli masz wykręcony TPS to zachowując w/w zasady pomiaru i ruszając nim napięcie powinno się płynnie zmieniać, jeśli w pewnym zakresie znika TPS do wymiany. |
_________________ Nigdy nie mów, że czegoś się nie da zrobić. Ponieważ zawsze znajdzie się taki ktoś, co nie będzie wiedział, że tego się nie da zrobić, I TO ZROBI !!!
Renault Megane Gtline
Piszę poprawnie po polsku. - Przynajmniej się staram
Adam 00302/KMM |
|
|
|
 |
zenek_bb
Mitsumaniak Moderator

Auto: Eclipse 1G 7bolt '93 Stag300+
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 33 razy Dołączył: 11 Kwi 2009 Posty: 975 Skąd: Bielsko-Biała
|
Wysłany: 14-04-2009, 15:19
|
|
|
dokładnie, tps to nic innego jak potencjometr o o impedancji 50kOhm
może widziałeś w starym telewizorze się kręciło pokrętłami szukając kanałów...
tam były potencjometry suwakowe, styki "szurały, ślizgały" się po ścieżce opornikowej, i tak jak w tpsie ścieżka i styki się wycierają, można to naprawić, lekko wyginając elastyczny styk tak aby ślizgał się po minimalnie innym "torze" obok tego wytartego i będzie miał taką samą skuteczność jak nowy, ponieważ w takim oporniku nastawnym (potencjometrze) zmiana toru dalej czy bliżej osi obrotu nie ma wpływu na oporność względem tego samego kąta nastawu. jest to delikatna robota, stresująca i nie mogą Ci się trząść ręce jak jest nadpalony początek lub koniec ścieżki oporowej to już gożej ale da się zrobić mostek... z tym że tam gdzie będzie nadpalone i zmostkujesz to odpowiednio: jak na końcu to będziesz miał na początku minimalnie większe napięcie (w tej samej pozycji względem sprawnego na sprawnym będzie 0,50V a na uszkodzonym w tym samym miejscu 0,54około) natomiast przy końcu taki potencjometr będzie się zachowywać tak że będzie przeskok oporności i będzie tak że będzie 4,80V a minimalnie dalej już trafi na mostek i będzie już 5V, miejsce tego przeskoku zależne jest od szerokości lutu uszkodzonego miejsca...
trochę to skomplikowane ale da się pojąć |
_________________ Jeżeli założysz temat, za post który Ci pomógł daj autorowi "Pomógł", pod postem jest guzik!
<-Kliknij, pooglądaj : )
Znasz Hymn MitsuManiaków! Nie słyszałeś go jeszcze? Klikaj
Kocham mojego czerwonego misia.... "to auto jest najpiękniejsze na świecie, a teraz przechodzi w twoje ręce, zaopiekuj się nim tak jak kiedyś ja..."
Nie zawiedziesz się na mnie tato...
Moderator nie nabija postów –moderator ma wiele do przekazania!
Pokaż serce!!! Kliknij dzisiaj Pajacyka i Polskie Serce i wpisz swoje kliknięcie w tym temacie!!! Razem pomagajmy!!! |
|
|
|
 |
Krzyzak
moderator mitsumaniak uczestnik I Zlotu MM

Auto: E32, CR29, 5F, DCJ, 7N, Y2
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 645 razy Dołączył: 28 Kwi 2005 Posty: 24337 Skąd: był Malbork, teraz Gdańsk
|
Wysłany: 14-04-2009, 21:52
|
|
|
zenek_bb napisał/a: | dokładnie, tps to nic innego jak potencjometr o o impedancji 50kOhm |
tak - potencjometr o opornosci i do tego 5 kOm |
|
|
|
 |
crolls [Usunięty]
|
Wysłany: 15-04-2009, 00:58
|
|
|
spoko, tyle wiem.
chodziło mi o to, że zakładając walnięte ECU (np. przerwa w obwodzie sterującym TPS ) to nie da napięcia na TPS i nie zmierzę go wtedy, według serwisówki trzeba mierzyć oporność między stykami ale ja mam 3 a podane są 4 i coś mi nie wychodzi mierząc między jakimikolwiek ( no chyba że zakres źle dobrałem, sprawdzę to jeszcze )
no ale głównym celem pytania było to, że nie wiem czy jak wsadzę nowego TPS czy mi go usmaży znowu.
czy mogę do Ciebie <Krzyzak> podesłać zdjęcia ECU, żebyś mi jakoś skorygował poprawnośc wymiany? znajomy zrobił to dość niechlujnie jak się przypatrzyłem, no ale sam mam niezdarne ręce... co masz zrobic dobrze zrób to sam a najlepiej tylko sam :-/
dzięki za wasze posty, |
|
|
|
 |
Adaho_krak
moderator

Auto: Megane GTline
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 72 razy Dołączył: 06 Wrz 2006 Posty: 3214 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 16-04-2009, 14:03
|
|
|
crolls napisał/a: | no ale głównym celem pytania było to, że nie wiem czy jak wsadzę nowego TPS czy mi go usmaży znowu. |
Jeśli ścieżki w ECU są nadal uszkodzone to napewno go usmaży. |
_________________ Nigdy nie mów, że czegoś się nie da zrobić. Ponieważ zawsze znajdzie się taki ktoś, co nie będzie wiedział, że tego się nie da zrobić, I TO ZROBI !!!
Renault Megane Gtline
Piszę poprawnie po polsku. - Przynajmniej się staram
Adam 00302/KMM |
|
|
|
 |
zenek_bb
Mitsumaniak Moderator

Auto: Eclipse 1G 7bolt '93 Stag300+
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 33 razy Dołączył: 11 Kwi 2009 Posty: 975 Skąd: Bielsko-Biała
|
Wysłany: 16-04-2009, 23:34
|
|
|
niemożesz mieć 4ech styków przy TPS, ściągnij wtyczke i zobacz... z TPS wychodzą 3 styki, we wtyczce jest styków 4 ale kabelki wychodzą i tak 3
nie może być inaczej
ad odp Krzyzaka... sorki, masz 100% racji, wybaczcie za pomyłkę ;p |
_________________ Jeżeli założysz temat, za post który Ci pomógł daj autorowi "Pomógł", pod postem jest guzik!
<-Kliknij, pooglądaj : )
Znasz Hymn MitsuManiaków! Nie słyszałeś go jeszcze? Klikaj
Kocham mojego czerwonego misia.... "to auto jest najpiękniejsze na świecie, a teraz przechodzi w twoje ręce, zaopiekuj się nim tak jak kiedyś ja..."
Nie zawiedziesz się na mnie tato...
Moderator nie nabija postów –moderator ma wiele do przekazania!
Pokaż serce!!! Kliknij dzisiaj Pajacyka i Polskie Serce i wpisz swoje kliknięcie w tym temacie!!! Razem pomagajmy!!! |
|
|
|
 |
crolls [Usunięty]
|
Wysłany: 17-04-2009, 14:30
|
|
|
no własnie, są 3 styki (tak piszę) ale są w serwisówce opisane jako 1234 stąd moje zdziwienie, zresztą zerknij na stronę podajże 11-c54 instrukcj do silnika 4G6, tam to jest jakoś tak po łebkach opisane. |
|
|
|
 |
Adaho_krak
moderator

Auto: Megane GTline
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 72 razy Dołączył: 06 Wrz 2006 Posty: 3214 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 17-04-2009, 15:50
|
|
|
Istnieją TPS z czterema stykami, ale do Eclipse nie pasują. Spotkałem się z takim jak szukałem TPS do siebie. |
_________________ Nigdy nie mów, że czegoś się nie da zrobić. Ponieważ zawsze znajdzie się taki ktoś, co nie będzie wiedział, że tego się nie da zrobić, I TO ZROBI !!!
Renault Megane Gtline
Piszę poprawnie po polsku. - Przynajmniej się staram
Adam 00302/KMM |
|
|
|
 |
HouseM
Mitsumaniak Noob stalker :-X

Auto: DSM 1G GS + MSS 1.3
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 15 razy Dołączył: 25 Cze 2007 Posty: 884 Skąd: Kraktown
|
Wysłany: 30-04-2009, 17:01
|
|
|
nowsze eclipsy TPS z 4 pinami , starsze 3piny.
Ten z 4 pinami pasuje tam gdzie był taki z 3. Odwrotnie NIE PASUJE.
Na czwartym pinie znajduje się czujnik zamknięcia przepustnicy ,który natomiast w starszych wersjach wyprowadzony był z ISC. Reszta pinów jest dokładnie w identycznym układzie. |
_________________ http://www.youtube.com/watch?v=8mqb-atsy_w
^ mój kliperek ^ Historia: L300 1G - L300 2G - Lancer - Eclipse - MSS
 |
|
|
|
 |
crolls [Usunięty]
|
Wysłany: 30-04-2009, 22:04
|
|
|
dobra, temat uważam za zamknięty. dyskusja jest już nie na temat.
dziękuję za zainteresowanie i za Wasze posty |
|
|
|
 |
|
|