Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki Strona Główna Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
 Ogłoszenie 


W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu.
Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.

Poprzedni temat «» Następny temat
Wybor mineralnego oleju silnikowego po parametrach
Autor Wiadomość
sampler 
Forumowicz


Auto: Citroen C5 X7 2.2 HDI
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 62 razy
Dołączył: 08 Gru 2005
Posty: 2353
Skąd: Lubin
Wysłany: 14-08-2006, 19:45   Wybor mineralnego oleju silnikowego po parametrach

Witam serdecznie ostatnio z ciekawosci postanowilem zaglebic sie w parametry olejów sprzedawanych na polskim rynku przez roznych producentow.

Wg sondy na konkurencyjnej stronie najlepiej oceniany jest przez posiadaczy Miskow olej firmy Mobil 1. Z gory mowie ze jezdze starszym autem z silnikiem 1.8 TD wiec zajalem sie kwestia olejow mineralnych 15W40. A wiec do dziela:

Firma Castrol

Diesel Motoroil (15W40)

Lepkość w temp. 100° C 14,4 mm2 /s
Lepkość w temp. 40° C 103 mm2 /s
Liczba zasadowa TBN 8,2 mg KOH/g
Temp. płynięcia (Pour Point) - 30 ° C
Temp. Zapłonu 215 ° C
Gęstość w temp.15°C 886 kg/m3

Motoroil

Lepkość w temp. 100° C 14,4 mm2 /s
Lepkość w temp. 40° C 103 mm2 /s
Liczba zasadowa TBN 8,2 mg KOH/g
Temp. płynięcia (Pour Point) - 30 ° C
Temp. Zapłonu 215 ° C
Gęstość w temp.15°C 886 kg/m3

gtx3 protection

Lepkość w temp. 100° C 14,4 mm2 /s
Lepkość w temp. 40° C 103 mm2 /s
Liczba zasadowa TBN 8,2 mg KOH/g
Temp. płynięcia (Pour Point) - 30 ° C
Temp. Zapłonu 215 ° C
Gęstość w temp.15°C 886 kg/m3

gtx high mileage

Lepkość w temp. 100° C 14,7 mm2 /s
Lepkość w temp. 40° C 106 mm2 /s
Wskaźnik lepkości 130
Liczba zasadowa TBN: 8,0 mg KOH/g
Lepkość strukturalna CCS w -20° C max 7000 cP
Temperatura zapłonu: 196° C
Gęstość w temp. 15° C 885 kg/m3
Popiół siarczanowy 1,0%

Firma Mobil 1

Mobil Super M

Klasa lepkości SAE 15W-40
Lepkość kin., ASTM D 445 --
[cSt] w 40ºC 107
[cSt] w 100ºC 14.4
Wskaźnik lepkości, [-], ASTM D 2270 141
Pozostałość po spopieleniu, [wt%], ASTM D 874 0.91
Lepkość HT/HS, [mPa.s] w 150ºC, ASTM D 4683 4.00
Temp. płynięcia, [ºC], ASTM D 97 -24
Temp. zapłonu, [ºC], ASTM D 92 230
Ciężar właściwy w 15ºC [kg/l], ASTM D 4052 0.885

Mobil Delvac Super 1300

Klasa lepkości SAE 15W-40
Lepkość kin., ASTM D 445 --
[cSt] w 40ºC 106
[cSt] w 100ºC 14.4
Wskaźnik lepkości, [-], ASTM D 2270 136
Pozostałość po spopieleniu, [wt%], ASTM D 874 1.35
Liczba zasadowa TBN, [mg KOH/g], ASTM D 2896 10.1
Temp. płynięcia, [ºC], ASTM D 97 -27
Temp. zapłonu, [ºC], ASTM D 92 220
Ciężar właściwy w 15ºC [kg/l], ASTM D 4052 0.88

Mobil Delvac Super 1400 15W-40

Klasa lepkości SAE 15W-40
Lepkość kin., ASTM D 445 --
[cSt] w 40 °C 106
[cSt] w 100°C 15.0
Wskaźnik lepkości, ASTM D 2270 135
Pozostałość po spopieleniu, [wt%], ASTM D 874 1.4
Liczba zasadowa TBN, [mg KOH/g], ASTM D 2896 11.5
Temp. płynięcia, [°C], ASTM D 97 -27
Temp. zapłonu, [°C], ASTM D 92 220
Ciężar właściwy w 15ºC, [kg/l], ASTM D 4052 0.887

Firma Esso - ciekawostka jest to koncern Exxon wiec w zasadzie to samo co Mobil

Esso Uniflo

SAE Grade 15W-40
Lepkosc, ASTM D 445
cSt @ 40ºC 107
cSt @ 100ºC 14.4
Wskaźnik lepkości, ASTM D 2270 141
Pozostałość po spopieleniu, wt%, ASTM D 874 0.9
Lepkość HTHS, mPa.s @ 150°CASTM D 4683 4.00
Temp. płynięcia, ºC, ASTM D97 - 27
Temp. zapłonu, ºC, ASTM D 92 230
Ciężar właściwy @15ºC, kg/l, ASTM D 4052 0.885

Firma Orlen

Orlen Classic

klasa lepkości SAE - 15W/40
lepkość kinematyczna w temp. 100 0C mm2/s 14,0
lepkość w temp. -15 0C mPaˇs 3100
lepkość HTHS w 150 0C mPaˇs 3,9
wskaźnik lepkości - 141
temperatura płynięcia 0C -33
temperatura zapłonu 0C 223
liczba zasadowa TBN mg KOH/g 12,2
popiół siarczanowy % 1,15
odparowalność wg Noack'a % (m/m) 10,6

Orlen Uniwersalny

klasa lepkości SAE - 15W/40
lepkość kinematyczna w temp. 100 0C mm2/s 15,1
lepkość strukturalna CCS mPas 3300(-150C)
wskaźnik lepkości - 136
temperatura płynięcia 0C -32
temperatura zapłonu 0C 232
liczba zasadowa TBN mg KOH/g 7,0
popiół siarczanowy % 0,77
Badanie działania korodującego w temp. 100 0C w ciągu 3 h na płytkach z miedzi stopień korozji 1

Orlen Platinum

klasa lepkości SAE - 15W/40
lepkość kinematyczna w temp. 100 0C mm2/s 14,3
lepkość HTHS w 150 0C MPaˇs 3,8
wskaźnik lepkości - 141
temperatura płynięcia 0C - 33
temperatura zapłonu 0C 224
liczba zasadowa TBN Mg KOH/g 8,0
popiół siarczanowy % 1,0
Odparowalność wg Noack'a % (m/m) 9,5

Teraz czas na moje podsumowanie. Moim zdaniem najwazniejsze parametry to lepkosc w temp 40 0C i w 100 0C co mozna rozumiec jako lepkosc w kilka chwil po rozruchu silnika i lepkosc podczas rozgrzanego silnika.
Jesli dobrze rozumiem zaraz po rozruchu olej powinien byc jak najmniej lepki ze wzgledu na to, ze jest potrzeba jak najszybszego rozplyniecia sie oleju po wszystich komponentach w silniku. Wiadomo ze lepki olej bedzie sie "lepił" nie tylko elementow ktore ma smarowac ale rowniez kanalow i przewodow olejowych. A szczegolnie zima wazne sa pierwsze chwile po rozruchu kiedy olej jest najbardziej gesty. Pozniej w miare pracy mysle ze film olejowy szybko sie nagrzewa i osiaga ponad 100 0C a w takiej sytuacji jesli mowimy o oleju mineralnym powinien byc jak nabardziej lepkim.

Za tem moje rozumowanie jest nastepujace w temp 40 0C lepkosc jak najmniejsza, w temp 100 0C jak najwieksza.

Uwaga oleje syntetyczne ze wzgledu na estry nie musza byc lepkie poniewaz przyczepianie sie oleju do elementow smarnych nastepuje poprzez oddzialywanie molekularne. Opatentowala to firma Motul a efekt reklamowala firma Castrol tlumaczac "zwyklym ludziom" ten efekt jako przyciaganie magentyczne (do aluminium :wink: ).

Jezeli sie myle i jest na forum jakis fachowiec prosze o wyjasnienie jakie parametry sa najwazniejsze w wyborze oleju i czy dobrze kombinuje z lepkoscia .

A jesli chodzi o lepkosc to najlepiej wypada Castrol, szkoda ze nasz Orlen nie podaje wszystkich parametrow.

Na koniec jeszcze sprawa tzw wskaznika lepkosci. Definicja mowi tak :

Wskaźnik lepkości oleju - określa zmiany jego lepkości w funkcji temperatury. Jest on wielkością bezwymiarową, a wylicza się go na podstawie lepkości kinematycznej wyznaczonej w dwóch temperaturach: 40st.C i 100st.C.
Im wyższy wskaźnik, tym mniejsza zmiana lepkości wraz z temperaturą i tym lepiej. Wysokojakościowy olej powinien mieć wskaźnik lepkości powyżej 130.

Tak jak sobie porownalem rozne firmy to ten wskaznik chyba wyliczaja na "oko" bo w kilku przypadkach olej o zblizonych parametrach ma diametralnie inny wsp. lepkosc. To tyle, prosze o dyskusje na ten temat. Chodzi o efekt koncowy: ktory wybrac. Ja jezdze na Castrolu ale teraz sprobuje Mobila poniewaz w sondzie pisano o tym ze na mobilu jest mniejsze zuzycie oleju. Na Lotosie mialem 120 ml/1000 km, na Castrolu 80 ml/1000 km zobaczymy ile wyjdzie na Mobilu. Pozdrawiam zycze udanej lektury - przepraszam za obszernosc. [/b]
_________________
BYŁY:
GALANT E34 1.8 TD
GALANT EA5A'97 2.5 V6 24V
GALANT AVANCE EA5A'03 2.5 V6 24V
Xsara 1.4i

SĄ:
CITROEN C5 X7 2.2 HDI
Peugeot 308 2.0 HDI
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Ta strona używa ciasteczek (ang. cookies) w celu logowania oraz do badania oglądalności strony.
Aby dowiedzieć się czym są ciasteczka odwiedź stronę wszystkoociasteczkach.pl
Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie ciasteczek na tej stronie, zablokuj je w opcjach Twojej przeglądarki internetowej.