Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki Strona Główna Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
 Ogłoszenie 


W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu.
Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.

Poprzedni temat «» Następny temat
VAT od Paliwa
Autor Wiadomość
gulgulq 
moderator
Służbowo. Na statek.


Auto: i30
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 16 Kwi 2006
Posty: 6448
Skąd: Rzeszów/Ropczyce
Wysłany: 23-12-2008, 07:56   VAT od Paliwa

Wczoraj zapadł wyrok.



Cytat:

Europejski Trybunał Sprawiedliwości w Luksemburgu uznał za sprzeczne z prawem Wspólnoty polskie przepisy ograniczające prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT w przypadku zakupów samochodów do celów gospodarczych i paliwa do tych samochodów.

To pozytywny impuls dla dotkniętej globalnym kryzysem branży samochodowej w Polsce oraz dla polskich przedsiębiorców – podkreślają eksperci z kancelarii Baker & McKenzie.
Wyrok ETS dotyczył polskiej spółki Magoora. ETS potwierdził, że wyeliminowanie przez Polskę w 2005 r. odliczalności VAT od samochodów spełniających tzw. wzór Lisaka i paliwa do tych samochodów było niedopuszczalne. Co więcej, ETS potwierdził, że wyeliminowanie przez Polskę w 2004 r. odliczalności VAT od samochodów tzw. kratek i paliwa do tych samochodów również było niedopuszczalne. Wyrok ETS oznacza de facto powrót do pełnej odliczalności VAT w odniesieniu do wielu modeli samochodów i paliwa do nich.

Taka sytuacja spowoduje zapewne trwałe i wieloaspektowe zmiany w Polsce – uważają specjaliści Baker & McKenzie i wyliczają: zmniejszenie (w różnym stopniu) kosztów praktycznie wszystkich przedsiębiorstw, które są opodatkowane podatkiem VAT, co oznacza, że łatwiej im będzie stawić czoło obecnym zawirowaniom gospodarczym, większe zainteresowanie nowymi samochodami kosztem prywatnego importu używanych samochodów, zwiększenie zainteresowania różnymi formami prowadzenia działalności gospodarczej, w przypadku których możliwe będzie zarejestrowanie się na VAT i korzystanie z odliczeń w powyższym zakresie, dodatkowe obciążenie dla budżetu państwa wynikające z wniosków o nadpłatę składanych przez przedsiębiorców, którzy nie odliczali podatku VAT przed wyrokiem, ale też polepszenie dzięki uzyskanym zwrotom płynności wielu przedsiębiorstw zmagających się obecnie z zatorami płatniczymi. W dłuższej perspektywie możliwe polepszenia bezpieczeństwa na polskich drogach, jako efekt korzystania z bardziej bezpiecznych, bo nowocześniejszych samochodów.

- Należy oczekiwać, że takie brzmienie wyroku, który staje się najważniejszym do tej pory rozstrzygnięciem przed ETS kwestii z zakresu polskiego prawa, spowoduje rewolucję na polskim rynku motoryzacyjnym – komentuje Jerzy Martini z kancelarii Baker & McKenzie.


Zródło: http://www.pb.pl/Default2...5ad&ref=lastadd


oraz


Cytat:

Polska przegrała w poniedziałek przed Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości (ETS) w Luksemburgu sprawę dotyczącą możliwości odliczenia VAT od paliw do firmowych samochodów osobowych. Może to kosztować budżet miliardy złotych.
Europejski Trybunał Sprawiedliwości orzekł w poniedziałek, że Polska z chwilą wejścia do UE nie miała prawa zmienić na niekorzyść podatników przepisów o VAT dotyczących odliczenia podatku naliczonego przy zakupie paliwa do samochodów firmowych.

ETS wskazał, że o tym, czy zmienione przepisy ograniczyły prawo do odliczenia VAT od paliw, zdecydują sądy polskie.

"Powyższy przepis (dyrektywy o VAT-PAP) wákażdym razie stoi na przeszkodzie temu, by państwo członkowskie zmieniło później swoje ustawodawstwo, obowiązujące od wyżej wskazanego dnia, wásposób, który rozszerza zakres zastosowania tych ograniczeń wástosunku do sytuacji istniejącej przed tym dniem" - czytamy w uzasadnieniu orzeczenia.

Zdaniem Jerzego Martiniego, doradcy podatkowego z kancelarii Baker & McKenzie, który występował przed ETS w imieniu firmy Magoora, orzeczenie oznacza, że Polska nie mogła 1 maja 2004 r. zlikwidować odliczenia dla paliwa do tzw. samochodów z kratką i zastąpić go tzw. wzorem Lisaka. Podobnie nie mogła też odstąpić później od wzoru Lisaka, aby wprowadzić obecnie obowiązujący mechanizm.

"Koszty wyroku dla budżetu państwa będą liczone raczej w miliardy złotych, niż setki milionów" - ocenia Martini. Według niego firmy, które w wyniku zmian straciły prawo do odliczenia VAT od paliwa, będą mogły złożyć korekty deklaracji i wystąpić o zwrot pieniędzy. W przypadku faktur zapłaconych w 2004 r. termin upływa do końca tego roku.

Zdaniem Martiniego firmy, które mają samochody z kratką lub spełniające wzór Lisaka mogą zacząć odliczać VAT od paliwa do tych pojazdów.

"Co prawda wyrok dotyczy odliczenia VAT od paliw, ale odliczenie to jest ściśle powiązane z ograniczeniami w odliczeniu VAT od samochodu. To oznacza, że firmy, które z powodu zmian nie mogły odliczyć podatku w przypadku kupna pojazdu lub leasingu, także będą mogły wystąpić z korektą" - informuje Martini.

"Urzędy skarbowe powinny stosować orzeczenie ETS wprost. Nie ulega wątpliwości, że obie zmiany ograniczyły prawo do odliczenia VAT. Niewykluczone jednak, że rozstrzygnięciami będą musiały zająć się sądy" - dodał ekspert.

Według Martiniego, inną konsekwencją wyroku może być pojawienie się wkrótce na rynku samochodów "z kratką" lub aut spełniających wzór Lisaka, gdyż będzie możliwe odliczenie VAT od takich samochódów i paliwa do nich zużytego.

Na razie Ministerstwo Finansów nie komentuje orzeczenia.

W ogłoszonym w poniedziałek wyroku ETS odpowiedział na pytanie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie w sprawie zgodności z przepisami unijnymi polskich regulacji dotyczących odliczenia VAT od paliwa do samochodów. Chodzi o likwidację tzw. wzoru Lisaka, który obowiązywał ponad rok - od momentu wejścia Polski do UE do sierpnia 2005 roku.

Właściciele samochodów, które spełniały wzór Lisaka (w praktyce miały ładowność powyżej 697 kg), mogli odliczyć pełen VAT zawarty w cenie auta oraz odliczyć go od paliwa wykorzystanego do takiego pojazdu. Przed wejściem Polski do UE przepisy były bardziej liberalne - pozwalały na odliczenie VAT przy zakupie samochodów z kratką, o dopuszczalnej ładowności powyżej 500 kg.

22 sierpnia 2005 r. wzór Lisaka został skreślony z ustawy o VAT. Nowe przepisy znacznie zawęziły katalog aut umożliwiających pełne odliczenie VAT. Znalazły się w nim m.in. pick-upy czy samochody z jednym rzędem siedzeń.

ETS zajmował się polskim VAT na paliwa i samochody za sprawą spółki Magoora. Wiosną 2005 r. wzięła ona w leasing samochód spełniający wzór Lisaka. Odliczała VAT od rat leasingowych i od paliwa do tego samochodu. Po 22 sierpnia 2005 r. nadal odliczała podatek od rat leasingowych (na podstawie tzw. rejestracji umowy), ale straciła prawo do odliczenia VAT od paliwa. Sprawa trafiła do sądu, a ten skierował pytanie do ETS.

Zgodnie ze stanowiskiem Polski do sprawy, uchylenie z dniem wejścia Polski do UE ówczesnego ograniczenia dotyczącego odliczenia podatku zawartego w cenie paliw do samochodów i wprowadzenie w jego miejsce innego, było zgodne z dyrektywą.

Podobnie - zdaniem Polski - nie było przeszkód, by kryteria odliczenia zmienić ponownie w sierpniu 2005 r.


Źródło: http://www.pb.pl/Default2...72-a717779a5850



Niestety, w dalszym ciągu samochody osobowe używane do celów gospodarczych są traktowane po macoszemu i nie da się odliczyć VAT. A ja tak wczoraj się ucieszyłem ze jakaś lewa kasa wpadnie.
_________________
wspieramrozwoj.pl
sprawdzpodatki.pl
naszhandel.pl

kupujepolskieprodukty.pl
 
 
 
elili
[Usunięty]

Wysłany: 23-12-2008, 13:09   Re: VAT od Paliwa

gulgulq napisał/a:


W przypadku faktur zapłaconych w 2004 r. termin upływa do końca tego roku.

Chodzi o likwidację tzw. wzoru Lisaka, który obowiązywał ponad rok - od momentu wejścia Polski do UE do sierpnia 2005 roku.

22 sierpnia 2005 r. wzór Lisaka został skreślony z ustawy o VAT. Nowe przepisy znacznie zawęziły katalog aut umożliwiających pełne odliczenie VAT.

A ja tak wczoraj się ucieszyłem ze jakaś lewa kasa wpadnie.

Hm...
Zapłaciłeś 122 zł za paliwo. Z tego 22 zł to VAT. Występujesz o zwrot 22 zł z tytułu nadpłaty podatku VAT.
Ale te 22 zł nie będąc Vatem były Twoim kosztem: dostając zwrot VAT musisz skorygować koszty. 19% od 22 zł to 4,18 zł.
Czyli wydając 100 zł na paliwo możesz realnie odzyskać 14,60 zł :finga: przy zapłaconym podatku 19% (ok. 10 zł przy podatku 41 %).
Chyba wpadnie trochę kasy :D

Jeżeli coś nie tak w tych wyliczeniach to proszę o sprostowanie.
 
 
gulgulq 
moderator
Służbowo. Na statek.


Auto: i30
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 16 Kwi 2006
Posty: 6448
Skąd: Rzeszów/Ropczyce
Wysłany: 23-12-2008, 13:14   

jasne..że do tych kalkulacji doliczasz odstetki ustawowe które skarbowy musi Ci oddać od 2005 roku :D :D z racji nalicoznego nienaleznego podatku


no i trzeba miec auto z kratką, a mój Miś nie posiada niestety
_________________
wspieramrozwoj.pl
sprawdzpodatki.pl
naszhandel.pl

kupujepolskieprodukty.pl
 
 
 
Robson86 
Forumowicz
Life is a Race


Auto: Carisma GDI Elegance
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 13 Sie 2006
Posty: 4858
Skąd: Kielce
Wysłany: 23-12-2008, 17:45   

Znowu możemy odliczać!
takie haslo jest na stronie wp.pl

Cytat:
To pozytywny impuls dla dotkniętej globalnym kryzysem branży samochodowej w Polsce oraz dla polskich przedsiębiorców - podkreślają eksperci z kancelarii Baker & McKenzie.

„Należy oczekiwać, że takie brzmienie wyroku, który staje się najważniejszym do tej pory rozstrzygnięciem przed ETS kwestii z zakresu polskiego prawa, spowoduje rewolucję na polskim rynku motoryzacyjnym - komentuje Jerzy Martini z kancelarii Baker & McKenzie.

Wyrok ETS dotyczył polskiej spółki Magoora, którą w postępowaniu przed ETS (nr sprawy C-414/07) reprezentowali Jerzy Martini i Zbigniew Liptak, doradcy podatkowi z kancelarii Baker & McKenzie. ETS potwierdził, że wyeliminowanie przez Polskę w 2005 roku odliczalności VAT od samochodów spełniających tzw. wzór Lisaka i paliwa do tych samochodów było niedopuszczalne. Co więcej, ETS potwierdził, że wyeliminowanie przez Polskę w 2004 roku odliczalności VAT od samochodów tzw. "kratek" i paliwa do tych samochodów było również niedopuszczalne. Zatem, wyrok ETS oznacza de facto powrót do pełnej odliczalności VAT w odniesieniu do wielu modeli samochodów i paliwa do nich.

Taka sytuacja spowoduje zapewne trwałe i wieloaspektowe zmiany w Polsce, m.in.:

zmniejszenie (w różnym stopniu) kosztów praktycznie wszystkich przedsiębiorstw, które są opodatkowane podatkiem VAT, co oznacza, że łatwiej im będzie stawić czoło obecnym zawirowaniom gospodarczym,
znacznie większe zainteresowanie nowymi samochodami kosztem prywatnego importu używanych samochodów,
zwiększenie w społeczeństwie zainteresowania różnymi formami prowadzenia działalności gospodarczej, w przypadku których możliwe będzie zarejestrowanie się na VAT i korzystanie z odliczeń w powyższym zakresie,
z jednej strony dodatkowe obciążenie dla budżetu państwa wynikające z wniosków o nadpłatę składanych przez przedsiębiorców, którzy nie odliczali podatku VAT przed wyrokiem, a z drugiej strony polepszenie dzięki uzyskanym zwrotom płynności wielu przedsiębiorstw zmagających się obecnie z zatorami płatniczymi,
w dłuższej perspektywie możliwe polepszenia bezpieczeństwa na polskich drogach, jako efekt korzystania z bardziej bezpiecznych, bo nowocześniejszych samochodów.


źródełko:
http://moto.onet.pl/1523925,2217,artykul.html
z 2008-12-23 09:30

Tak wiec na wp.pl jest jakis blad :?:
Pozdroo
_________________
Robson- Kielce
Mitsubishi Carisma GDI Elegance
-00149/KMM -
 
 
 
gulgulq 
moderator
Służbowo. Na statek.


Auto: i30
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 16 Kwi 2006
Posty: 6448
Skąd: Rzeszów/Ropczyce
Wysłany: 24-12-2008, 10:33   

Niema błędu tylko napisane w sposób rozmyty :)

Odliczać Vat od zakupu pojazdu i od paliwa można dla samochodów z tzw. kratką. Głownie chodzi tu cały czas o samochody osobowe z homologacja na cieżarówki, czyli ładownośc powyżej 500 kg plus kratka zabezpieczająca przestrzeń bagażowa od pasażerskiej.

Mysle że az tak dopingu to dla gospodarki nie da. Firmy i tak ograniczaja zakupy nowej floty wiec odzyskanie Vatu przy zakupie auto nie jest tak kuszace jak trzeba wydac 100 tys by odzyskac 20 tys :) . Napewno to troszeczke ozywi rynek nowych samochodow le nie w znacznym stopniu jak prorokuja. Kogo stac na nowe auto firmowe to i tak sobie kupi - a teraz zyska na tym to ze dostnie zwrot Vatu :) .
_________________
wspieramrozwoj.pl
sprawdzpodatki.pl
naszhandel.pl

kupujepolskieprodukty.pl
 
 
 
cns80 
Mitsumaniak
Forumowa łajza


Auto: Espace 4 2,0T+KawasakiZRX1200S
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 03 Gru 2005
Posty: 7348
Skąd: Warszawa-Wawer
Wysłany: 24-12-2008, 10:44   

Wyjaśnijcie mi tylko jedno: czy to dotyczy wszystkich "kratkowców", czy tylko "kratkowców Lisakowych" ?
_________________
Staram się pisać poprawnie po polsku
.
 
 
Robert 
Mitsumaniak

Auto: Mitsu
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 25 Lut 2006
Posty: 164
Skąd: swietokrzyskie
Wysłany: 24-12-2008, 10:45   

cns80 napisał/a:
kratkowców Lisakowych

a co to znaczy :) :?:
_________________
Ayeee!!
 
 
cns80 
Mitsumaniak
Forumowa łajza


Auto: Espace 4 2,0T+KawasakiZRX1200S
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 03 Gru 2005
Posty: 7348
Skąd: Warszawa-Wawer
Wysłany: 24-12-2008, 10:55   

Robert napisał/a:
a co to znaczy
Były zwykłe kratki i wtedy samochód musiał mieć tylko określoną ładowność. Od tego zależała ilość miejsc siedzących w dowodzie rejestracyjnym: 2, 4, a nawet 5 w przypadku osobówek.
Później wszedł wzór Lisaka i ciężarówkami zostały tylko te kratkowce, które miały dłuższą przestrzeń bagażową niż pasażerską.

To tak w skrócie.
_________________
Staram się pisać poprawnie po polsku
.
 
 
elili
[Usunięty]

Wysłany: 24-12-2008, 11:39   

cns80 napisał/a:
Wyjaśnijcie mi tylko jedno: czy to dotyczy wszystkich "kratkowców", czy tylko "kratkowców Lisakowych" ?

Jeżeli dobrze zrozumiałem (a w sprawach podatkowych czytanie ze zrozumieniem nie zawsze wystarcza):
zakwestionowano prawo Polski do zmiany definicji auta ciężarowego, po wejściu do UE. Oraz późniejsze zmiany tejże definicji.

Czyli "Lisakowe" i późniejsze. :D

A tak było: miałem auto ciężarowe (z kratką), które z dnia na dzień przestało być ciężarowe podatkowo (wpisu w dowodzie nikt nie zmieniał - wg dowodu dalej było ciężarowe). :P
 
 
akbi 
I Love SPEEDway


Auto: Subaru Forester 2.0XT .. 18r
Zaproszone osoby: 65
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 03 Mar 2006
Posty: 12275
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 15-02-2009, 21:01   

Kod:
22 grudnia 2008 roku Europejski Trybunał Sprawiedliwości wydał wyrok w sprawie Magoora (C-414/07), [b]uznając że wzór Lisaka i wszelkie inne ograniczenia odliczania VAT [/b]od paliwa w stosunku do stanu prawnego obowiązującego przed przystąpieniem Polski do UE naruszyły wyrażony w VI Dyrektywie VAT zakaz ustanawiania nowych ograniczeń odliczalności tego podatku.

ile kosztuje montaż kratki i przepisanie galanta na ciężarówkę ?? :D
_________________

Subaru Legacy 10MY 2.5 GT 2014 IV - 2018 III
Galant EA5W SE '99 2007 IV - 2015 III
Lancer CB4W GLXi '94 2005 XII - 2007 V
 
 
 
cns80 
Mitsumaniak
Forumowa łajza


Auto: Espace 4 2,0T+KawasakiZRX1200S
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 03 Gru 2005
Posty: 7348
Skąd: Warszawa-Wawer
Wysłany: 15-02-2009, 21:07   

akbi napisał/a:
le kosztuje montaż kratki i przepisanie galanta na ciężarówkę ?? :D
Jak nie masz go zarejestrowanego na działalność to już po ptakach, a jak masz to... tanio sprzedam kratę od Astry II :P
_________________
Staram się pisać poprawnie po polsku
.
 
 
akbi 
I Love SPEEDway


Auto: Subaru Forester 2.0XT .. 18r
Zaproszone osoby: 65
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 03 Mar 2006
Posty: 12275
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 15-02-2009, 21:28   

cns80 napisał/a:
Jak nie masz go zarejestrowanego na działalność to już po ptakach

ale przyjąłem na firmę dokumentem wewnętrznym i wrzuciłem w środki trwałe, więc chyba wystarczy
cns80 napisał/a:
tanio sprzedam kratę od Astry II


chyba za mała będzie
_________________

Subaru Legacy 10MY 2.5 GT 2014 IV - 2018 III
Galant EA5W SE '99 2007 IV - 2015 III
Lancer CB4W GLXi '94 2005 XII - 2007 V
 
 
 
elili
[Usunięty]

Wysłany: 15-02-2009, 21:31   

akbi napisał/a:
ile kosztuje montaż kratki i przepisanie galanta na ciężarówkę ?? :D

Przepisanie :?: Wizyta w Okręgowej Stacji Diagnostyczej.
O ile importer zadbał o homologację :D

Kiedyś widziałem Audi TT z kratką :shock:
 
 
cns80 
Mitsumaniak
Forumowa łajza


Auto: Espace 4 2,0T+KawasakiZRX1200S
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 03 Gru 2005
Posty: 7348
Skąd: Warszawa-Wawer
Wysłany: 15-02-2009, 21:37   

akbi napisał/a:
chyba za mała będzie
Służbista się znalazł :twisted: Ma być i już ! Przecież nie będziesz z niej strzelał ;)

akbi napisał/a:
ale przyjąłem na firmę dokumentem wewnętrznym i wrzuciłem w środki trwałe,
Jak ? Bo może być problem. Z paliwa odliczysz, ale np. od wartości pojazdu już nie :(
_________________
Staram się pisać poprawnie po polsku
.
 
 
akbi 
I Love SPEEDway


Auto: Subaru Forester 2.0XT .. 18r
Zaproszone osoby: 65
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 03 Mar 2006
Posty: 12275
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 15-02-2009, 21:48   

elili napisał/a:
Przepisanie :?: Wizyta w Okręgowej Stacji Diagnostyczej.
O ile importer zadbał o homologację :D

no właśnie o koszt tej homologacji mi chodzi

Cytat:
Służbista się znalazł :twisted:

chodzi mi o to, czy w ogóle da się ją zamontować

cns80 napisał/a:
Z paliwa odliczysz, ale np. od wartości pojazdu już nie :(

tak tak ...to przecież chodzi o mojego obecnego Gala ...zależy mi tylko na VAT'ie z paliwa
_________________

Subaru Legacy 10MY 2.5 GT 2014 IV - 2018 III
Galant EA5W SE '99 2007 IV - 2015 III
Lancer CB4W GLXi '94 2005 XII - 2007 V
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Ta strona używa ciasteczek (ang. cookies) w celu logowania oraz do badania oglądalności strony.
Aby dowiedzieć się czym są ciasteczka odwiedź stronę wszystkoociasteczkach.pl
Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie ciasteczek na tej stronie, zablokuj je w opcjach Twojej przeglądarki internetowej.