Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki Strona Główna Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
 Ogłoszenie 


W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu.
Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.

Poprzedni temat «» Następny temat
Co wymienić zaraz po kupnie auta?
Autor Wiadomość
Iushiban 
Forumowicz


Auto: Corolla E11 1999 hatchback
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 25 Sie 2009
Posty: 88
Skąd: Dąbrowa Górnicza
Wysłany: 25-08-2009, 07:59   Co wymienić zaraz po kupnie auta?

Witam wszystkich miśkomaniaków :D
Jestem tu nowy więc zadam pytanie dla niektórych być może oczywiste.
Wczoraj kupiłem Eclipse Diamand 93r. silnik 2L dohc 150 KM (sprowadzony z Niemiec), przebieg na liczniku 183000. A tak w ogóle to już zdążyłem się zakochać.
- co powinienem zrobić na "dzień dobry" (wymiana oleju, płynu chłodniczego...) ile wlać, jakiego?
- rozrząd? co ile powinien być wymieniany? co konkretnie?
- czy macie jakieś instrukcje obsługi, serwisówki (słowem materiały) mogą być po angielsku?
- jakiego pytania nie zadałem a waszym zdaniem dobrze mieć na nie odpowiedź?
- do czego służy "resume accel." (przywróć przyśpieszenie?) na tempomacie?
Pozdrawiam
 
 
 
Nikoś 
Mitsumaniak

Auto: 2 razy civic 5G
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 25 Lut 2009
Posty: 249
Skąd: Kartuzy
Wysłany: 25-08-2009, 09:18   

Wymień rozrząd razem z pompą wodną -jakieś 1000zł
Płyn w chłodnićy bo niewiadomo kiedy był wymieniany- ok 200
Olej valvoline z japońskim filtrem- ok150
Filtr powietrza - ok 50
I to z tych najwarzniejszych żeczy. 8)
_________________
Nikoś widzi Nikoś wie, że trzy diamenty są THE BEST
 
 
viader 
Mitsumaniak


Auto: Alfa Romeo 166 FL 2,4 JTDM
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 16 razy
Dołączył: 19 Cze 2007
Posty: 770
Skąd: warszawa
Wysłany: 25-08-2009, 10:08   

Ja bym jeszcze zmienił olej w skrzyni i płyn hamulcowy, przejrzałbym też ogólnie hamulce i zawieszenie bo od tego zależy bezpieczeństwo jazdy. Przy wymianie rozrządu zmieniłbym też napinacz hydrauliczny i przy okazji wymienił wszystkie uszczelnienia od strony rozrządu.

Co do pytania o tempomat, to przywraca on poprzednio ustawioną prędkość jak np. przyhamujesz.
 
 
 
zenek_bb 
Mitsumaniak
Moderator


Auto: Eclipse 1G 7bolt '93 Stag300+
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 33 razy
Dołączył: 11 Kwi 2009
Posty: 975
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 25-08-2009, 11:52   

Jak to niema instalacji gazowej to bym jeszcze wymienił filtr paliwa to bankowe, a potem przyjechał na zlot i sprawdził błędy komputera na twoim miejscu :D tam czai sie zło... szczególnie jak ktoś wywali żarówke pod kontrolką CHECK ENGINE ;/

co do materiałów mam tego troche, podasz email to ci wyśle :D

[ Dodano: 25-08-2009, 11:56 ]
jeszcze pytanie jakie my możemy Ci zadać to ile pali ci silniczek, czy dymi po odpaleniu albo przy gazowaniu, jakie masz wolne obroty i czy jak włączysz klime i światła utrzymuje ci je :) pozatym to zapytam sie ile dałeś i jak długo chcesz go mieć :)

filtr paliwa na allegro około 50 zł
_________________
Jeżeli założysz temat, za post który Ci pomógł daj autorowi "Pomógł", pod postem jest guzik!
<-Kliknij, pooglądaj : )

Znasz Hymn MitsuManiaków! Nie słyszałeś go jeszcze? Klikaj :D

Kocham mojego czerwonego misia.... "to auto jest najpiękniejsze na świecie, a teraz przechodzi w twoje ręce, zaopiekuj się nim tak jak kiedyś ja..."
Nie zawiedziesz się na mnie tato...

Moderator nie nabija postów –moderator ma wiele do przekazania!
Pokaż serce!!! Kliknij dzisiaj Pajacyka i Polskie Serce i wpisz swoje kliknięcie w tym temacie!!! Razem pomagajmy!!!
 
 
 
Iushiban 
Forumowicz


Auto: Corolla E11 1999 hatchback
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 25 Sie 2009
Posty: 88
Skąd: Dąbrowa Górnicza
Wysłany: 25-08-2009, 23:25   

A więc po kolei:
- slowem do wymiany: filtry, plyny, rozrząd
- żarówka pod check engine ladnie sie zapala a później gaśnie przed odpaleniem
- obroty: na zimnym silniku po odpaleniu 1500 później spadają do 800 (czyli chyba tak ma być), to normalne że na zimnym silniku to auto strasznie muli czy tylko ja tak mam? tzn. na zimnym silniku wciskam gaz do dechy a on na 4000 obr sie jak by zatrzymuje i już nie przyśpiesza, dopiero po zmianie biegu na wyższy znowu rusza rozpedza sie do 4000 okolo, może troche mniej i znowu nie przyśpiesza. Jak sie rozgrzeje to jest już elegancko.
- dzisiaj wrocilem z pierwszego przegladu w Polsce i tylko są lekko zużyte tulejki wahaczy z przodu
- nie ma LPG ale jestem raczej z tych co wymieniają częściej plyny i filtry niż sie zaleca
- ile pali to narazie trudno mi określić bo zalalem go do pelna i narazie tylko 1/3 przejeździlem bo nie mam jeszcze OC jeżdże tylko do sklepu po bólki :D
- silnik nie dymi - przynajmniej nie zauważylem tego
- światla świecą normalnie ( w prawym postojowym tylko coś nie styka i czasami mryga ale jak sie puknie dlonią to sie świeci- pewnie wina żarówki albo coś nie styka, bede mial czas to sie tym zajme)
- tempomat śmiga jak marzenie, klima też raczej tak choć malutko do tej pory używalem
- dalem 500 EUR, chce mieć jak najdlużej bo jest świetny

Trudno mi coś więcej o nim powiedzieć bo nieco ponad 100 km nim przejechalem do tej pory. Ale z czasem napisze więcej bo napewno będe mial kupe pytań.

Zna ktoś jakiegoś dobrego mechaniora na Śląsku co by mi sie zająl rozrządem? Najlepiej w pobliżu Dąbrowy Górniczej. Poprzednie auta (nie ma nawet o czym mówić) robilem sam na podstawie serwisówki ale w tym wypadku wolalbym nie ryzykować.
 
 
 
zenek_bb 
Mitsumaniak
Moderator


Auto: Eclipse 1G 7bolt '93 Stag300+
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 33 razy
Dołączył: 11 Kwi 2009
Posty: 975
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 26-08-2009, 03:34   

co do mechaniora koło DG to ktoś inny niech się wypowie bo żadne z aut w mojej rodzinie w życiu nie widziało i nie zobaczy mechanika więc niewiem gdzie oni wogóle sie chowają :P

rozrząd w ecli można ustawić samemu, wszystko da sie zrobić samemu, ważne są tylko chęci, miejsce i pare narzędzi i da sie zdziałać cuda (no oprócz wytoczenia czegokolwiek)

tanio dałeś, super

obroty i ssanie działa super

z tą mocą mi nie pasuje wogóle, ecli mowinien mulić minimalnie na zimnym ale w niższym zakresie obrotów, ale to nieznacznie, spowodowane to jest innym kątem zapłonu i bogatą mieszanką zanim sonda lambda się narzeje i silnik nie nabierze temp, ale to wygląda tak że na wysokich obrotach ma wtedy i tak dobrą mieszankę, teoretycznie (bo tak nie robie) mógłbym wyjechać rano z garażu i palić spokojnie gume, trzeba będzie zrobić pare czynności (wg standardowe przy kupnie, ale nie dla normalnego śmiertelnika dom, rodzina, praca) czyli rozebranie przepustnicy, rurek, czyszczenie i tak dalej, oczywiście podpiąć pod kompa, sprawdzić przepływke i inne czujniki, potem sprawdzić zapłon i sonde lambda i tyle :)

[ Dodano: 26-08-2009, 03:39 ]
aaaa już chyba wiem ;p oczywiście jest kilka możliwości ale możesz mieć EGR strzelony i jak jest zimny to sie nie zamyka, to mi pasuje bo na wyższych obrotach pcha mu dużo spalin do kolektora ssącego i go muli bo mało powietrza dostaje, potem jak sie domknie to już jest gitara -> rozwiązanie to wymiana lub jego eliminacja :) potrzebne info znajdziesz na stronie naszego kochanego Krzyżaka: http://mitsubishifan.webpark.pl/

wchodzisz w Dane naprawczo-regulacyjne , potem Zawór EGR i tam masz ładnie wyjaśnione, można tylko dorobić uszczelke z plastycznego aluminium i nic więcej podpiąć reszte jak była, ja troche więcej wywaliłem żeby był pożądek ale w zasadzie nie trzeba
_________________
Jeżeli założysz temat, za post który Ci pomógł daj autorowi "Pomógł", pod postem jest guzik!
<-Kliknij, pooglądaj : )

Znasz Hymn MitsuManiaków! Nie słyszałeś go jeszcze? Klikaj :D

Kocham mojego czerwonego misia.... "to auto jest najpiękniejsze na świecie, a teraz przechodzi w twoje ręce, zaopiekuj się nim tak jak kiedyś ja..."
Nie zawiedziesz się na mnie tato...

Moderator nie nabija postów –moderator ma wiele do przekazania!
Pokaż serce!!! Kliknij dzisiaj Pajacyka i Polskie Serce i wpisz swoje kliknięcie w tym temacie!!! Razem pomagajmy!!!
 
 
 
Iushiban 
Forumowicz


Auto: Corolla E11 1999 hatchback
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 25 Sie 2009
Posty: 88
Skąd: Dąbrowa Górnicza
Wysłany: 26-08-2009, 23:37   

mam już wycięte kawałki z blachy kwasoodpornej, zrobię to jutro albo w piątek i dam znać jaki efekt ale sądząc z objawów to chyba będzie to bo jak jadę na trasie na wolnych obrotach i płyn trochę się ochłodzi to znowu zaczyna mulić. Dzięki bardzo zenek_bb
 
 
 
zenek_bb 
Mitsumaniak
Moderator


Auto: Eclipse 1G 7bolt '93 Stag300+
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 33 razy
Dołączył: 11 Kwi 2009
Posty: 975
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 27-08-2009, 01:57   

kurcze :? jak na trasie Ci zaczyna go mulić to co innego... pozatym pojawia sie pytanie czemu Ci się na trasie może "schłodzić" bo niepowinien... termostat :?: :?: :?: :!:

jak zmula go przy dłuższej trasie zastanowiłbym się nad jakimś niedomaganiem ECU takim jak na przykład u mnie, poprostu czasami "sie zamyśli" i jak misiowi depne to zaczyna sie GIGANTYCZNE spalanie stukowe, widać jak zielona kreska w dataloggerze z zera leci na 40-43 :? , poprostu "zapomina" sobie zmniejszyć wyprzedzenie zapłonu i stuka silnikiem, miałem wymieniac ECU ale narazie sobie odpuszczam, pomaga odpuszczenie gazu i naciśnięcie ponownie, zmienia zapłon i niema stuków... suma sumarum możesz sprawdzić zapłon...

daje linki do nakręconej przezemnie instrukcji ustawiania zapłonu (ale nie śmiejcie sie) może pomóc, filmik w dwóch częściach bo youtube mi odrzuciło pierwszą część bo przekroczyła 10 minut,,,

część 1sza
http://img190.imageshack....niezaplonu.mp4/

część 2ga
http://www.youtube.com/watch?v=BQPJj0_WPcU
_________________
Jeżeli założysz temat, za post który Ci pomógł daj autorowi "Pomógł", pod postem jest guzik!
<-Kliknij, pooglądaj : )

Znasz Hymn MitsuManiaków! Nie słyszałeś go jeszcze? Klikaj :D

Kocham mojego czerwonego misia.... "to auto jest najpiękniejsze na świecie, a teraz przechodzi w twoje ręce, zaopiekuj się nim tak jak kiedyś ja..."
Nie zawiedziesz się na mnie tato...

Moderator nie nabija postów –moderator ma wiele do przekazania!
Pokaż serce!!! Kliknij dzisiaj Pajacyka i Polskie Serce i wpisz swoje kliknięcie w tym temacie!!! Razem pomagajmy!!!
 
 
 
Iushiban 
Forumowicz


Auto: Corolla E11 1999 hatchback
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 25 Sie 2009
Posty: 88
Skąd: Dąbrowa Górnicza
Wysłany: 27-08-2009, 23:52   

A więc. Dziś rano wyeliminowałem EGR zgodnie z instrukcją Krzyżaka, przy okazji wyczyściłem też listki przepustnicy bo miałem zdjętą rurę (obroty się nie zmieniły ale nagaru też prawie nie było- widać ktoś dbał), mam parę zdjęć EGRa ( w zasadzie był bardzo pozatykany ale sprężyna chyba ok, podejrzewam że było to spowodowane zużytym stożkiem (był trochę podeformowany) - który zatyka przepływ- teraz to już nie istotne. Podziałało! Przetestowałem właśnie na wymarzniętym silniczku i działa jak marzenie. Dziękuję.
Mnie nic nie stuka ale faktycznie mam tak czasami jak jest na dłuższej trasie ze sie "zapomina" i ponowne depnięcie na gaz czasem (nie zawsze,czasami trzeba parę razy) pomaga. Na razie ten temat sobie już odpuszczę bo nie przeszkadza mi to za bardzo.
Muszę robić kolejne rzeczy a więc:
- tulejki z przodu + lewy przedni drążek wahacza (tak to sie chyba nazywa) bo mam lekką zbieżność kół spowodowaną zużyciem (tak mi powiedzieli na przeglądzie) - ma ktoś serwisówki, poradniki jak to wymienić? nie mam kanału niestety
- wymiana rozrządu (macie jakieś step by step jak to zrobić?)- zastanawiam się czy zrobić to samemu czy do mechanizatora (robiłem to już w maluchu i cinquecento- w porównaniu z eliminacją EGR nawet wymiana świec w CC była katorgą a więc nabrałem śmiałości :) ) ale wole zabulić niż schrzanić, gdybym miał serwisówkę to bym ocenił stopień trudności oraz czy w ogóle mam narzędzia do tego.
- kolejna ważna rzecz to zamontowanie radia, poprzedni właściciel zamontował coś na kształt białych kostek ale ja chce założyć normalne gniazdka- macie jakiś schemat który kabelek jest do czego i w jakiej kolejności je podłączać żeby nie wywalić bezpieczników?
- i ostatnie: ponieważ nie mam manuali nie wiem jakie kontrolki powinny się świecić a jakie nie przed odpalaniem.

Wszystkie materiały na temat tego autka proszę wyślijcie mi spakowane (niestety poczta albo serwer blokuje PDFy nie wiem czemu) na maila iushiban@o2.pl
Będę bardzo wdzięczny. Już jestem.
Pozwolicie że potraktuje ten wątek jako takie: "co i jak jeszcze muszę zrobić żeby w pełni cieszyć się autkiem". Jak będę miał więcej czasu (w przyszłym tygodniu- bo narazie kupe papierszczyzny z rejestracją) to dorzucę też foty.
Pozdrawiam
 
 
 
zenek_bb 
Mitsumaniak
Moderator


Auto: Eclipse 1G 7bolt '93 Stag300+
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 33 razy
Dołączył: 11 Kwi 2009
Posty: 975
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 28-08-2009, 02:51   

przesłałem Ci przecież manuale na email i to chyba nawet 2 razy masz tam rozpiske rozrządu, polecam abyś oddał to jednak do mechaniora, naprawdę, ale dobrego co sie zna na eclipsach

co do radia różne są patenty, musisz zrobić zdjęcie może będę w stanie Ci pomóc jak masz oryginalne kolory kabli to na pewno

co do zawieszenia to chodziło ci chyba o sworzeń zwrotniczy, w IC jest dobry Japoński zamiennik kosztuje około 60 zł, taniej nie kupuj, będzie tandeta

co do tego mulenia co masz czasem to jestem pewien na 99% że za wczesny zapłon, niech Ci mechanik sprawdzi, ale musi sie znać na ecli bo bez zmasowania złącza ustawiania zapłonu nic sie nie dowie, na zmasowanym powinno być 5stopni

co do kontrolek jakie sie mają świecić to niepamiętam szczeże ale prawie wszystkie, oprócz zielonej od tempomatu, czerwonej od ręcznego i czerwonej od drzwi to chyba sie wszystko świeci (Check Engine musi świecić jak nie to wymień żarówke, ważne!), podczas jazdy ma sie świecić to co trzeba czyli w sumie nic, chyba że tempomat albo paliwo ;p
_________________
Jeżeli założysz temat, za post który Ci pomógł daj autorowi "Pomógł", pod postem jest guzik!
<-Kliknij, pooglądaj : )

Znasz Hymn MitsuManiaków! Nie słyszałeś go jeszcze? Klikaj :D

Kocham mojego czerwonego misia.... "to auto jest najpiękniejsze na świecie, a teraz przechodzi w twoje ręce, zaopiekuj się nim tak jak kiedyś ja..."
Nie zawiedziesz się na mnie tato...

Moderator nie nabija postów –moderator ma wiele do przekazania!
Pokaż serce!!! Kliknij dzisiaj Pajacyka i Polskie Serce i wpisz swoje kliknięcie w tym temacie!!! Razem pomagajmy!!!
 
 
 
Iushiban 
Forumowicz


Auto: Corolla E11 1999 hatchback
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 25 Sie 2009
Posty: 88
Skąd: Dąbrowa Górnicza
Wysłany: 28-08-2009, 08:36   

te manuale co mi przeslaleś zablokowal serwer jako niebezpieczne, dlatego prosilem zeby je spakować żeby nie wykrywal formatu PDF

[ Dodano: 29-08-2009, 23:57 ]
czy to normalne że nawiew na szybę nie działa? tz.sam nawiew śmiga ale: gdy wybieram szybę to dmucha w nogi, gdy przełączam na nogi lub na twarz to dmucha na twarz, dzisiaj mi tak szyby parowały że masakra nie dało sie jechać. Czy to prawdopodobne że ktoś przekręcił przełącznik jak np. zdejmował zaślepkę i teraz muszę ja odkręcić żeby to naprawić?

[ Dodano: 30-08-2009, 22:52 ]
A więc. Powiem krótko- nadal przymula. Więc to raczej nie byl EGR. Temperatura silnika/ smarowanie coś tu ma na pewno znaczenie bo jak się pojezdzi 30 minut to zachowuje się normalnie. Nie wiem jak opisać objawy. Jak ktoś ma auto na gaz to może wie jak sie zachowuje gdy sa problemy z proporcja mieszanki, ty mu gaz a on nic, tak jakby powyżej pewnego stopnia wdepnięcia gazu juz osiągnął swoje max możliwości np. za dużo powietrza w stosunku do benzyny (byc może to ten zaplon- iskrzy gdy mieszanka nie jest jeszcze gotowa). Bede robil rozrząd to i tym problemem sie zajmę. Kable do radia są oryginalne, ale dużo ich i boje sie podlaczyc źle żeby sie coś nie popaliło... :(

[ Dodano: 02-09-2009, 22:13 ]
A więc:
- przywróciłem EGR (bo po testach jak w serwisówce okazało sie ze pracuje prawidłowo i jest szczelny)
- wymieniłem filtr powietrza (ma to ogromne znaczenie, przynajmniej u mnie mialo)
- ustawiłem zapłon (na oko, bez lampy stroboskopowej nasłuchując silnik, robiąc jazdy testowe- metodą prób i błędów) - wielkie dzięki zenek_bb za instrukcje
Efekt powalający, auto pali gumę jak dzikie, 2 razy szybciej wchodzi w obroty, mniej pali. Słowem pracuje doskonale. Pod koniec tygodnia wymienię rozrząd.
Dzięki bardzo!

[ Dodano: 04-09-2009, 17:30 ]
mam jeszcze takie pytanko: być może jak odkręcałem środkowy pasek z logiem to coś poruszyłem w światłach postojowych ale wątpię. Objaw jest następujący: światła postojowe działają tylko z jednej strony (od strony pasażera, natomiast od strony kierowcy już nie. Na dodatek okazało sie ze bezpiecznik od świateł jest walnięty i przy próbie wymiany zaraz po zapaleniu postojówek go przepala na nowo, nie działa też podświetlanie tarczy a wiem że działało wszystko. Oczka świecą ładnie podobnie jak przeciwmgielne. Czy to możliwe że że przestawiłem coś że światła świecą tylko z jednej strony czy raczej jakieś zwarcie (podejrzane jest to że wybija bezpiecznik). Jak to sprawdzić? Do czego służy pokrętło z ideogramem żaróweczki po lewej stronie konsoli?

[ Dodano: 08-09-2009, 11:42 ]
Podłączyłem radio. Informacja dla potomnych:
-czerwony i żółty z radia razem do czerwono czarnego
- czarny z radia do zielono czarnego
- niebieski z radia do biało czarnego
- kabelki od głośników metodą prób i błędów przy czym barwny kabelek z czarnym paskiem jest zawsze uziemiający
Każda inna konfiguracja powodowała zwarcie, brak świecenia postojówek z lewej strony, przepalanie bezpiecznika lub ciągła pracę silniczka anteny

[ Dodano: 06-12-2009, 23:32 ]
Długo mnie nie było (problemy z logowaniem).
Czytam sobie po kolei te posty z działu technicznego i gdybym nie był w temacie to można by pomyśleć że te Eclipse to strasznie awaryjne są. A więc muszę to powiedzieć komuś a tu jestem anonimowy: "Wczoraj zamknąłem licznik w swoim eclipsiaku" (narzeczona by mnie zabiła no i w ten sposób nie mam się komu pochwalić) oczywiście jazda w środku nocy więc było całkiem pusto na drodze/ względnie bezpiecznie- poza tym że nogi miałem jak z waty- nie przyzwyczajony. A więc stwierdzam oficjalnie i z całą pewnością że autko mam odszykowane i pracuje jak igiełka (wymienione sprzęgło, płyny, rozrząd, pompy, filtry, olej valvoline, wahacze, ustawiona geometria,amorki ok, radyjko gra, wyczyszczona przepustnica, ustawiony zapłon, ustawione niskie obroty, wytrzepane dywaniki, karoseria czysta). Jest jednak coś co mnie intryguje (może sie niepotrzebnie czepiam szczegółów) a mianowicie nr VIN. Wszystkie wyszukiwarki twierdzą że nie ma takiego. Jeżeli ktoś ma jak to proszę mi sprawdzić 4MBMND22APE004450.
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Ta strona używa ciasteczek (ang. cookies) w celu logowania oraz do badania oglądalności strony.
Aby dowiedzieć się czym są ciasteczka odwiedź stronę wszystkoociasteczkach.pl
Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie ciasteczek na tej stronie, zablokuj je w opcjach Twojej przeglądarki internetowej.