Jazda bez termostatu i zimna woda w zbiorniczku wyrównawczym |
Autor |
Wiadomość |
Thorgal
Forumowicz
Auto: Space Wagon 2,0 diesel GLX,97r
Dołączył: 26 Mar 2009 Posty: 67 Skąd: Gdansk
|
Wysłany: 07-09-2009, 10:21 Jazda bez termostatu i zimna woda w zbiorniczku wyrównawczym
|
|
|
Hej,
Odbrałem od mechanika Space Wagona 2.0 TD. Przegrzewał się silnik i tem. dochodziła do końca skali. Wygląda na to, że już jest ok (jechałem dziś na próbę 30 km, na wysokich obrotach na 4 i 5 biegu, pod górkę itp.).
Powodem skakania temp. i przegrzewania silnika (i oleju w układzie chłodzenia) była głowica. Mechanik dał ją do zespawania, splanował i założył nową uszczelkę.
Obecnie jeżdżę bez termostatu bo chyba też zepsuty był. Jak na razie jest ok. Temperatura trzyma się nieco poniżej połowy. Mam jednak dwa pytania:
1. Czy założenie dobrego termostatu może coś tu "zepsuć" jeśli chłodnica nie jest do końca szczelna? Czy może to spowodować przegrzewanie?
2. Zastanawiam się również czy to jest OK jeśli woda w zbiorniczku wyrównawczym do chłodnicy jest cały czas zimna (a przejechałem dziś 25-30 km). Czy jest to niepokojący objaw, że coś jest nie tak z chłodnicą i obiegiem wody? Dodam, że do mojego zbiorniczka idzie tylko jeden gumowy przewód. Wiatraczek chłodnicy działa. |
|
|
|
 |
HouseM
Mitsumaniak Noob stalker :-X

Auto: DSM 1G GS + MSS 1.3
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 15 razy Dołączył: 25 Cze 2007 Posty: 884 Skąd: Kraktown
|
Wysłany: 07-09-2009, 11:10
|
|
|
Termostat to dosyć istotny element układu chłodzenia. Reguluje nie tylko temperaturę w układzie ale też przepływ. O ile jazda bez termostatu nie jest wskazana o tyle zamontowanie termostatu w sprawnym silniku jak najbardziej tak.
Ad 1. Jeśli chłodnica jest dziurawa to czy masz termostat czy nie masz nic nie zmieni płyn i tak będzie wyciekał a układ się zapowietrzał.
Ad 2. TO zależy od rodzaju układu chłodzenia. Jeśli układ jest zamknięty to płyn w zbiorniczku powinien się nagrzewać ponieważ przepływa podczas pracy poprzez ten zbiorniczek w sposób ciągły.
Jeśli układ jest otwarty jak np w silniku 1,8d montowanym między innymi w Lancerze to zbiorniczek wyrównawczy jest jedynie elementem zabezpieczającym układ przed niedoborem lub nadmiarem płynu. W tym wypadku nie ma ciągłego przepływu i zbiorniczek sie nie nagrzewa.
Jak to sprawdzić ? a no prosto. Ile przewodów (węży gumowych) masz w zbiorniczku ?
1 wchodzący od góry = układ otwarty (zbiorniczek zimny) <--- TAK JAK U CIEBIE
1 od góry 1 od dołu = układ zamknięty (zbiorniczek gorący) |
_________________ http://www.youtube.com/watch?v=8mqb-atsy_w
^ mój kliperek ^ Historia: L300 1G - L300 2G - Lancer - Eclipse - MSS
 |
|
|
|
 |
TESTER
Forumowicz

Auto: Mitsubishi Carisma 1.8GDI 1998
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 7 razy Dołączył: 09 Wrz 2007 Posty: 224 Skąd: Dęblin
|
Wysłany: 07-09-2009, 11:19
|
|
|
Ad 1 Założenie nowego termostatu nic nie popsuje. Termostat skraca czas nagrzewania silnika i powoduje to że są dwa obiegi zewnętrzny i wewnętrzny do chwili rozgrzania silnika. Jeśli masz nieszczelną chłodnicę to przy całkowitym rozgrzaniu silnika będzie sie z nieszczelności odrobinkę sączyło ( lub więcej w zależności jaka jest nieszczelność). By temu zapobiec możesz rozszczelnić korek podkładając pod mały grzybek dwa kawałki gumy tak by była cały czas szparka. Wówczas płyn zwiększając swą objętość po rozgrzaniu będzie uchodził do zb. wyrównawczego a stygnąc poprzez rurkę zanurzoną w nim do samego dna będzie spowrotem zasysany do układu chłodzenia.
Ad.2 płyn w zbiorniczku zimny jest bo korek nie zezwala by z układu płyn wydostawał sie do przelewowego. Dzieje się tak dopiero po znacznym wzroście ciśnienia np. w wyniku przegrzania silnika. |
_________________
 |
|
|
|
 |
wichura1
moderator mitsumaniak download manager ;)

Auto: Grandis NA4W 2.4MIVEC LPG
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 105 razy Dołączył: 08 Kwi 2005 Posty: 3021 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 07-09-2009, 12:47
|
|
|
Uzupełniając, jazda bez termostatu grozi tym, że zimą będziesz miał ciągle niedogrzany silnik, a tym samym astronomiczne spalanie, no i brak ogrzewania wnętrza. |
_________________ Mitsumaniaku !!! Tutaj Download (u góry strony). |
|
|
|
 |
Thorgal
Forumowicz
Auto: Space Wagon 2,0 diesel GLX,97r
Dołączył: 26 Mar 2009 Posty: 67 Skąd: Gdansk
|
Wysłany: 07-09-2009, 13:57
|
|
|
Dzięki za te podpowiedzi.
Tak, z mojego zbiorniczka wyrównawczego odchodzi tylko jeden gumowy przewód więc jest obieg otwarty i ma prawo byc zimny wg tego co napisal HouseM? Nie jest to zaden problem w ukladzie chlodzenia?
Dodam, ze po odkreceniu korka do chlodnicy (na srodku pod maska) czuc, ze plyn w chlodnicy jest nagrzany. Gdzieniegdzie widac jeszcze resztki oleju. Mam nadzieje ze to pozostalosci po dostaniu sie do ukladu chlodzenia po awarii glowicy, a nie znow jakas nieszczelnosc.
Wynika wiec ze skoro trzyma temp. to znaczy ze chlodnica jest ok i mozna dzialajacy zalozyc termostat? |
|
|
|
 |
Owczar
Forumowicz
Auto: CLS 450
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 282 razy Dołączył: 14 Lip 2008 Posty: 14375 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: 07-09-2009, 14:48
|
|
|
Tak jak rozmawialiśmy na gg. Załóż termostat. |
|
|
|
 |
Thorgal
Forumowicz
Auto: Space Wagon 2,0 diesel GLX,97r
Dołączył: 26 Mar 2009 Posty: 67 Skąd: Gdansk
|
Wysłany: 07-09-2009, 15:13
|
|
|
Owczar, chciałbym Ci serdecznie podziękować ze wszelką pomoc (na forum i gg) w sprawie mojego auta. Dużo się dzięki Tobie nauczyłem (choć i tak czuję się laikiem)
Co do auta:
Zastanawiam sie jeszcze nad jedna rzecza. Mechanik przeplukal chlodnice octem (raz lub dwa). Potem zalozyl spawana (przeszła test szczelności itp.), splanowana glowice. Potem uszczelke. Czy mimo to po odkreceniu koreczka chlodnicy moze sie tam znajdowac olej na gorze? Jak poznac czy sa to pozostalosci oleju po poprzedniej awarii glowicy czy tez jest jakis problem (np. z uszczelka)?
Jak na razie auto ani sie nie przegrzewa, ani nie ma oleju w zbiorniczku wyrownawczym. Pracuje ok. Niepokoic sie tym olejem? Czy jego obecnosc tuz przy korku chlodnicy oznacza, że może być go więcej w innych miejscach czy też właśnie do tego miejsca spływa "końcówka" oleju i dalej w chłodnicy może go już nie być? Po tym jak "wygarnę" ten olej wkładając tam zwinięty papier, pod nim jest woda. |
|
|
|
 |
HouseM
Mitsumaniak Noob stalker :-X

Auto: DSM 1G GS + MSS 1.3
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 15 razy Dołączył: 25 Cze 2007 Posty: 884 Skąd: Kraktown
|
Wysłany: 07-09-2009, 19:55
|
|
|
Chcesz mieć pewność ,że olej nie dostaje Ci się do układu chłodzenia to idź i kup w dowolnym sklepie motoryzacyjnym płukankę do układów chłodzenia. Wypłucz zgodnie z instrukcją. Zalej wodą na dwa dni , jak olej sie nie pojawi to spuść wodę i zalej płynem.
PS. W instrukcji płukanki zwykle pisze żeby nalać ją do zbiorniczka wyrównawczego. W Twoim przypadku nie ma przez niego obiegu więc musisz zalać bezpośrednio do chłodnicy. Spuszczając wcześniej odpowiednią ilość wody lub płynu ,który masz aktualnie zalany.
PS2 Ocet jedynie odkamienia układ chłodzenia. Nie usunie resztek oleju i innych osadów. |
_________________ http://www.youtube.com/watch?v=8mqb-atsy_w
^ mój kliperek ^ Historia: L300 1G - L300 2G - Lancer - Eclipse - MSS
 |
|
|
|
 |
Thorgal
Forumowicz
Auto: Space Wagon 2,0 diesel GLX,97r
Dołączył: 26 Mar 2009 Posty: 67 Skąd: Gdansk
|
Wysłany: 07-09-2009, 23:28
|
|
|
Tak zrobię. Dzięki.
Jeszcze jedno: autko trzyma obecnie temperaturę jeżdżąc bez termostatu. Proszę niech ktoś mi wyjaśni - czy jest MOŻLIWA sytuacja by po założeniu SPRAWNEGO termostatu zaczął się przegrzewać silnik lub działo się coś złego? Jeśli tak to by "musiało" się dziać?
I ostatnie pyt. na dziś. Co z korkiem do chłodnicy (na środku, pod maską)? Czy on "odgradza" wodę z chłodnicy od wody w zbiorniczku wyrównawczym (mam tylko 1 gumowy przewód ze zbiorniczka)? Jesli TAK to w jaki sposob woda ze zbiorniczka wlatuje do chlodnicy (jeśli dolewam ją)? Jesli NIE to dlaczego woda w zbiorniczku jest zimna? |
|
|
|
 |
wichura1
moderator mitsumaniak download manager ;)

Auto: Grandis NA4W 2.4MIVEC LPG
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 105 razy Dołączył: 08 Kwi 2005 Posty: 3021 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 08-09-2009, 09:16
|
|
|
W układzie chłodzenia z jedno-wężykowym zbiornikiem wyrównawczym, to korek na chłodnicy reguluje ilość płynu w układzie chłodzenia. Obejrzyj korek chłodnicy (tylko przy zimnym silniku jeżeli nie chcesz się poparzyć, bo ciśnienie zwiększa temperaturę cieczy) oprócz uszczelki głównej ma zaworek regulujący ciśnienie układu chłodzącego (najczęściej 0.9bar lub 1.1bar) Nagrzana ciecz zwiększa swoją objętość i jest wypychana do zbiorniczka wyrównawczego, po schłodzeniu silnika ciecz zmniejsza objętość i jest zasysana ponownie do układu wężykiem z dna zbiorniczka wyrównawczego.
Woda w twoim zbiorniczku jest zimna najprawdopodobniej z powodu braku termostatu i niedogrzania silnika, który pracując tylko na dużym obiegu chłodzącym, nie wypycha cieczy do zbiorniczka z powodu zbyt niskiej temperatury cieczy chłodzącej.
Sprawdź czy nie masz uszkodzonego korka, w moim przypadku uszkodzony korek (handlarz, próbował ukryć usterkę nadmiernego nagrzewania, nie mogąc znaleźć przyczyny) spowodował niższą cenę zakupu samochodu o 2500PLN . Brak zaworka powodował uciekanie płynu z układu chłodzącego i podnoszenie temperatury silnika na początek czerwonego pola na wskaźniku. Oczywiście nie omieszkałem już po zakupie wyjaśnić mu co jest powodem usterki, o której nie raczył mnie poinformować i skasować go za ten korek 10PLN. Najprawdopodobniej gościa szlag trafił, jak się okazało, że mógł zarobić 2510PLN więcej gdyby miał lepszego mechanika. |
_________________ Mitsumaniaku !!! Tutaj Download (u góry strony). |
|
|
|
 |
Thorgal
Forumowicz
Auto: Space Wagon 2,0 diesel GLX,97r
Dołączył: 26 Mar 2009 Posty: 67 Skąd: Gdansk
|
Wysłany: 08-09-2009, 13:12
|
|
|
Dzięki wichura.
U mnie wygląda na to, że nagrzana ciecz w układzie chłodzenia nie jest wypychana do zbiorniczka wyrównawczego. Mimo iż temp. silnika jest właściwa (nieco poniżej połowi skali). Czy to znaczy, że ciecz nie jest odpowiednio dobrze nagrzewana lub, że korek jest zepsuty i nie przepuszcza płynu z chłodnicy do zbiorniczka wyrównawczego?
Piszesz: "Woda w twoim zbiorniczku jest zimna najprawdopodobniej z powodu braku termostatu i niedogrzania silnika, który pracując tylko na dużym obiegu chłodzącym, nie wypycha cieczy do zbiorniczka z powodu zbyt niskiej temperatury cieczy chłodzącej."
Ale silnik jest dogrzany. Osiąga połowę skali po ok. 7-9 min. jazdy. Potem cały czas trzyma tą temperaturę. Ani razu nie spada.
Jak sprawdzić, że korek nie jest do wymiany? |
|
|
|
 |
wichura1
moderator mitsumaniak download manager ;)

Auto: Grandis NA4W 2.4MIVEC LPG
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 105 razy Dołączył: 08 Kwi 2005 Posty: 3021 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 09-09-2009, 12:18
|
|
|
Zbyt niska temperatura nie znaczy 30ºC, ale np 70ºC. Co do trzymania temperatury poczekaj jak się zrobi na zewnątrz 0ºC, będzie ci spadać temperatura silnika, zero ogrzewania i spalanie wzrośnie. Termostat był fabrycznie i tak ma być, nie wiem co to za dziwny pomysł z wymontowaniem go. Sprawne silniki montowane w pojazdach Mitsubishi nie mają problemów z temperaturą, chłodnice są odpowiednio dobrane i po nagrzaniu niezależnie od sezonu wskazówka stoi w połowie skali. Korek musi mieć zaworek po prostu, ale możesz sprawdzić rurkę prowadzącą do zbiorniczka wyrównawczego, dmuchając w nią przy odkręconym korku. (pamiętaj żeby robić to gdy woda w chłodnicy ostygnie) |
_________________ Mitsumaniaku !!! Tutaj Download (u góry strony). |
|
|
|
 |
Thorgal
Forumowicz
Auto: Space Wagon 2,0 diesel GLX,97r
Dołączył: 26 Mar 2009 Posty: 67 Skąd: Gdansk
|
Wysłany: 09-09-2009, 14:32
|
|
|
Hej
Płyn w zbiorniczku wyrównawczym robi się ciepły gdy samochód postoi po jeździe. Od razu po zatrzymaniu jest zimny. Może po prostu nagrzewa się zbiorniczek ciepłotą silnika i woda też robi się ciepła. Nie wiem.
W gumowy przewód do zbiorniczka dmuchałem i jest przepływowy.
Wynika z tego, że założenie termostatu nie powinno nic "skopać". Choć jeśli oleju jest wciąż zbyt wiele w układzie chłodzenia to czy nie lepiej poczekać z założeniem aż wywali się stamtąd olej po kilku płukaniach? |
|
|
|
 |
wichura1
moderator mitsumaniak download manager ;)

Auto: Grandis NA4W 2.4MIVEC LPG
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 105 razy Dołączył: 08 Kwi 2005 Posty: 3021 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 11-09-2009, 08:21
|
|
|
Płyn nagrzewa się po zatrzymaniu, bo zatrzymuje się pompa i wentylator (względnie przepływ powietrza w czasie jazdy) z powodu braku cyrkulacji i nawiewu chłodnica odbiera znacznie mniej ciepła . W tym momencie płyn nagrzewa się od gorącego jeszcze bloku silnika, zwiększa swoją objetość i jego nadmiar jest wyrzucany przez zaworek w korku do zbiorniczka wyrównawczego. Z tego wniosek, że korek masz dobry. Termostat możesz śmiało założyć, sprawny termostat nic nie skopie jezeli jest mu gorąco otwiera się i masz przepływ jakby go nie było, gorzej jeżeli jest zablokowany w pozycji zamkniętej, w takim przypadku silnik jest chłodzony małym obiegiem cieczy, co może powodować przegrzewanie, a w końcu nawet uszkodzenie, lub zgon silnika.
Póki co możesz jeździć bez termostatu, ale załóż go gdy temperatury zaczną spadać do 4-5 stopni. |
_________________ Mitsumaniaku !!! Tutaj Download (u góry strony). |
|
|
|
 |
Thorgal
Forumowicz
Auto: Space Wagon 2,0 diesel GLX,97r
Dołączył: 26 Mar 2009 Posty: 67 Skąd: Gdansk
|
Wysłany: 11-09-2009, 10:37
|
|
|
Dzięki wichura1 !!!
napisałeś: "gorzej jeżeli jest zablokowany w pozycji zamkniętej". Czyli mówiąc bardziej zrozumiale - jeśli będąc założony jest uszkodzony? Dobrze rozumiem? |
|
|
|
 |
|