Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki Strona Główna Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
 Ogłoszenie 


W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu.
Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.

Poprzedni temat «» Następny temat
Osłony Podwozia
Autor Wiadomość
richat 
Forumowicz


Auto: Pajero II 3.5 V6 i 2.8 TDI
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 03 Cze 2008
Posty: 39
Skąd: Kosarzyn
Wysłany: 30-05-2009, 18:39   Osłony Podwozia

Już mnie znudziło kilkakrotne prostowanie osłon pod silnik, więc wymyśliłem sobie, że zrobię porządne osłony.

Osłony do Pajero II z uwzględnieniem pozbycia się drążka stabilizacyjnego.

Potrzebne narzędzia:

- klucze płaskie i nasadowe
- młotek
- imadło
- piłka do metalu
- wiertarka ( najlepiej ręczna i stołowa )
- wiertła 3, 6, 10, 12 mm
- szlifierka z tarczami do ciecia i szlifowania
- spawarka ( obojętnie jaka )
- odzież ochronna ( w szczególności okulary )


materiały:

- blacha o wymiarach 800X500 ( jako osłona dolna )
- blacha o wymiarach 620x500 (osłona górna - przednia )
- kątowniki 30mm o długości ok 500mm 4 szt.
- kątowniki 30mm lub 25mm o długości 40mm
- śruby M10 x 35mm 13 szt. dla zabobonnych 14 szt.
- śruby M10 x 20mm 2 szt.
- farba do pomalowania



W pierwszej kolejności odkręcamy klemę - od akumulatora.
Odkręcamy osłony, ukaże nam się taki widok ( zachowujemy śrubki z górnego mocowania osłony przedniej )



następnie odkręcamy drążek stabilizacyjny zachowując śrubki z niego



przy wahaczach najlepiej obciąć łącznik drążka lub zdjąć i założyć jakieś tulejki zabezpieczające gwint na szpilce do której montuje się łącznik drążka ( tak w razie co na przyszłość )



odkręcamy śrubę pod zderzakiem, przykładamy jeden kątownik w sposób pokazany na zdjęciu, zaznaczamy sobie miejsce gdzie ma być otwór i go wiecimy
( średnica otworu większa niż śruba która tam jest oryginalnie ) potem to skręcamy delikatnie i dopasowujemy dół przy wahaczu, z drugiej strony robimy identycznie z zachowaniem symetrii, te gumowe fartuszki które są po bokach można zlikwidować bo przeszkadzają.



teraz trzeba zrobić dolne mocowanie tego kątownika tak jak na kolejnych zdjęciach, na razie przykręcamy tylko uchwyty zrobione z kątowników ( nic nie spawamy do dłuższego kątownika )



I tym szybkim sposobem mamy prawie zrobiony szkielet pod przednią osłonę. teraz zabieramy się za szkielet dolnej osłony, odkręcam śrubę z belki pod mostem ( wewnętrzną )



na gruszce obcinamy nie potrzebny dink s



Bierzemy kolejny kątownik, wycinamy go w sposób pokazany na zdjęciach i wiercimy otwór tak żeby był jak najniżej dolnej ścianki ale bez przesady bo nie wejdzie nam nakrętka ze śruby którą odkręciliśmy z belki, zaginamy i poprawiamy otwór wiertłem grubszym niż oryginalna śruba z belki ( nic na razie nie spawamy )



teraz przykręcamy tym uchwytem kątownik do belki i mierzymy sobie miejsce w którym trzeba będzie wyciąć kawałek kątownika przy gruszce, a z drugiej strony pod przegubem. Ja zaznaczyłem sobie trochę za szeroko, na zdjęciu widać korek spustowy i tam należny sobie zaznaczyć oraz zaraz przy przedniej części gruchy. Obcinamy pionową ściankę kątownika do zera przy gruszce, natomiast przy przegubie do polowy wysokości kątownika.



I tak obcięty kątownik przykręcamy znowu do belki, zaznaczamy sobie środek wspornika do którego przykręcona jest wewnętrzna część dolnego wahacza, podkładamy sobie deseczkę żeby unieruchomić kątownik, lub poprosić kogoś o pomoc ( ja przy takich pracach wole wszystko robić w samotności - szybciej mi to idzie i nie jestem rozpraszany jakimiś trunkami osób towarzyszących :) ) no i cienkim wiertłem ( 3 ) wiercimy przez kątownik i wspornik wahacza otworek, potem to rozwiercamy aż do 12mm i skręcamy śrubka M10



ustalamy sobie pod jakim kątem odetniemy teraz końcówkę dolnego kątownika żeby wyszło tak jak na ostatnim zdjęciu powyżej, gdy już wszystko będzie nam ślicznie pasowało z jednej i drugiej strony to wzmacniamy spawem ( oczywiscie spawamy nie przy samochodzie ) uchwyt zrobiony do mocowania przy belce i dolny szkielet skręcamy z jednej strony do belki, a z drugiej do wspornika wahacza. Jak nam ładnie wyszło to zabieramy się za osłonę dolną.



Tutaj troszkę pobawimy się w wyliczenia konstruktorskie przy użyciu ołówka, miarki i kilkakrotnym dźwiganiem osłony robimy szablon naszej dolnej osłony z uwzględnieniem "skrzydełek" oraz "zadarcia" od przodu, zadarcie musi być zrobione na końcu kątowników dolnych, jak nam to mniej więcej pasuje to ustawiamy sobie całość na lewarku w który nasz misiek jest wyposażony i wiercimy cienkim wiertłem otwory przez blachę i kątownik uwzględniając gruchę i prawy przegub, rozwiercamy otwory do 12mm i tymczasowo skręcamy sobie wszystko na sztywno. Odginamy wcześniej nadcięte "zadarcie" do kąta górnych kątowników tak jak na zdjęciach, i za pomocą lewarka podginamy "skrzydełka" tak żeby były ciutkę powyżej wahaczy



Teraz ustalamy sobie uwzględniając grubość blachy jak daleko muszą być odsunięte górne kątowniki od osłony dolnej i musimy je "połapać" spawami, a następnie zdemontować kątowniki, zaspawać uchwyty na stałe i z powrotem przykręć. Szkielet górny mamy już gotowy. Teraz przykładamy blachę która ma być od przodu i korygujemy z szerokością, odmierzamy sobie od krawędzi dolnej blachy ok 500mm w górę i w tym miejscu robimy podobne "zadarcie" jak na osłonie dolnej, które będzie pod zderzakiem, gdy mamy dopasowaną osłonę do szkieletu to musimy niestety poprosić kogoś o pomoc w wywierceniu co najmniej dwóch otworów na osłonie przedniej, gdy będziemy mieli już wszystko powiercone tak jak na zdjęciu,( otwory zielone dla zabobonnych ) i wszystko będzie pasowało to zdejmujemy osłony i kątowniki do spawania.



I tak, musimy zaspawać nacięcia do "skrzydełek" i "zadarć" oraz musimy sobie przyspawać nakrętki od wewnętrznych stron na kątownikach, oraz jedna na dolnej osłonie, ( dwie w przypadku dla zielonych :) ) pamiętając o tym, że trzeba nakrętki wycentrować w stosunku do otworu np. "dorniem"
Gdy wszystko będzie gotowe, malujemy i przykręcamy dodając podkładki sprężynujące i cieszymy się nowymi porządnymi osłonami.
Zaślepiamy otwory po mocowaniu górnej - przedniej oryginalnej osłony pod zderzakiem ( tak w razie co )



Całość przy blachach 5mm waży ok 25kg, nie ważyłem, ale stare osłony pewnie ważą ok 5kg, sam drążek też pewnie z 5kg, czyli dodaliśmy ok 15 kg, ale warto, teraz można nimi głazy przesuwać.

Dodam jeszcze, że koszt wykonania takich osłon to ok 50-60 zł ( w zależności na jakie kawałki blachy trafimy na jakimś złomie )
Przy okazji wykonałem wzmocnienie osłony pod reduktorem przez wspawanie od strony reduktora Teowników

Miłej zabawy, oczywiście inne pomysły i modyfikacje, ulepszenia z waszej strony mile widziane.
Ostatnio zmieniony przez Gene 01-06-2009, 09:29, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
PiotrBe 
Mitsumaniak
- ogrodnik


Auto: Galant 2,5 V6-24 '97
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 14 Wrz 2008
Posty: 273
Skąd: Śrem
Wysłany: 31-05-2009, 09:25   

dobry, przydatny temat.
Przeglądałem go juz na rajdach;)
witam na forum mitsumanikowo zakręconych ;)

Ja zacząlem wczoraj robic fotorelacje z produkcji rur pod progi do PI, niestety deszcz z przerwami na ulewę skutecznie zniechęciły mnie do spawania pod chmurką. Może w przyszlym tyg skończę, to podzielę się spostrzeżeniami.

Pozdrawiam
_________________
GALANT '97 2,5 - 24 przecinak
PAJERO '89 2,6 -górkowspinacz, aktualnie nieruchomość
od niedawna jest Ducato 2,8 i.d.TD '00,
i kolejny Miśkowaty: Hyundai H100, zwany pokraką

2.XII.08 Od dzisiaj tata;D
 
 
 
jawaldek 
Mitsumaniak

Auto: Pajero 2.5 TDI manual 93
Zaproszone osoby: 3
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 75 razy
Dołączył: 25 Mar 2008
Posty: 2238
Skąd: Polska
Wysłany: 31-05-2009, 09:50   

Witaj na forum. Mam dwa spostrzeżenia: jak rozwiązałeś studzenie silnika bo teraz jest w pudełku->maska od góry od dołu osłona a po bokach błotniki i jak będzie-osłona-zachowywać się przy wklejce.Gładka płaszczyzna działa jak przyssawka ośmiornicy :wink: Gratulacje dla technicznych umiejętności.Pozdrawiam :)
Zobacz jak jest u mnie
http://waldkowe.web-album...derzak-i-oslona
_________________
http://mudmania4x4.com.pl/
 
 
richat 
Forumowicz


Auto: Pajero II 3.5 V6 i 2.8 TDI
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 03 Cze 2008
Posty: 39
Skąd: Kosarzyn
Wysłany: 31-05-2009, 21:57   

jawaldek napisał/a:
Witaj na forum.


juz sie chyba witalem, jakis czas tu juz jestem :)

jawaldek napisał/a:
Mam dwa spostrzeżenia: jak rozwiązałeś studzenie silnika bo teraz jest w pudełku->maska od góry od dołu osłona a po bokach błotniki


no cóż oryginalne osłony są szersze, a ten wlocik i tak był zasłonięty taka oryginalna zasłonką, tak ze za wiele się nie zmieniło, od strony grila są porobione wloty na bok i pod zderzakiem jest zostawione miejsce


jawaldek napisał/a:
i jak będzie-osłona-zachowywać się przy wklejce.Gładka płaszczyzna działa jak przyssawka ośmiornicy


jak na razie sobie radzi, oryginalna tez gladka

[ Dodano: 31-05-2009, 21:58 ]
moze ktos ma jakies jeszcze pomysły na zderzak, musze cos zrobic mniej topornego, tak zeby zamontowac jeszcze plyte na wyciagarke

[ Dodano: 31-05-2009, 22:00 ]
i jeszcze jedno do moderatorow, moze dalo by rade porobic osobne dzialy, zeby takie pomysly i jakies hand made wrzucac?
_________________
pozdr. Richat

Pajero II '99 2.8 TDI - Dupowóz
Pajero II '97 3.5 V6 24 DOHC do taplania
 
 
estewes28 
Forumowicz

Auto: mitsubishi pajero 2.8 td
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 17 Maj 2009
Posty: 48
Skąd: london.uk
Wysłany: 31-05-2009, 23:52   

Witam.jestem za. :mrgreen:
_________________

 
 
piotrek.28jp 
Nowy Forumowicz

Auto: pajero II
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 01 Cze 2009
Posty: 18
Skąd: wschodnia granica
Wysłany: 16-06-2009, 12:20   

Witam i ja :) mam pytanie czy taka oslona bedzie tak samo do zrobienia w samochodzi z klima czy tam jakies chlodnice od klimy beda przeszkadzaly?? bo bylem teraz w terenie i wgiolem orginalna oslone i brzeczy :( wiec tez sobie pomyslalem ze bym zrobil jakas mocniejsza
_________________

 
 
 
jawaldek 
Mitsumaniak

Auto: Pajero 2.5 TDI manual 93
Zaproszone osoby: 3
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 75 razy
Dołączył: 25 Mar 2008
Posty: 2238
Skąd: Polska
Wysłany: 16-06-2009, 14:56   

piotrek.28jp napisał/a:
Witam i ja :) mam pytanie czy taka oslona bedzie tak samo do zrobienia w samochodzi z klima czy tam jakies chlodnice od klimy beda przeszkadzaly?? bo bylem teraz w terenie i wgiolem orginalna oslone i brzeczy :( wiec tez sobie pomyslalem ze bym zrobil jakas mocniejsza


Mam klimę i nic nie przeszkadzało aby zrobić osłonę.Pozdrawiam :)
_________________
http://mudmania4x4.com.pl/
 
 
richat 
Forumowicz


Auto: Pajero II 3.5 V6 i 2.8 TDI
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 03 Cze 2008
Posty: 39
Skąd: Kosarzyn
Wysłany: 16-06-2009, 21:43   

osłona nie przeszkadza w niczym, moja pojarka full opcja, klima, automat, skóra, bajery, jedyne co przeszkadza to drążek stabilizacyjny, z racji tego ze był mi w niczym nie potrzebny wywaliłem go, może dało by się jakoś to pogodzić, ale nie brałem tego pod uwagę.
_________________
pozdr. Richat

Pajero II '99 2.8 TDI - Dupowóz
Pajero II '97 3.5 V6 24 DOHC do taplania
 
 
waclaw2727 
Forumowicz


Auto: Mitsubishi Pajero 2,5 TDI 90r
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 12 Paź 2009
Posty: 166
Skąd: międzyrzecz
Wysłany: 08-12-2009, 20:52   Re: Osłony Podwozia

richat napisał/a:
Już mnie znudziło kilkakrotne prostowanie osłon pod silnik, więc wymyśliłem sobie, że zrobię porządne osłony.

Osłony do Pajero II z uwzględnieniem pozbycia się drążka stabilizacyjnego.


witam
a czy to że drążek usunąłeś nie zmieniło w komforcie jazdy po czarnym czy to nie ma znaczenie bo to jest jakiś brak czegoś fabrycznego

nie wie dokładnie jakie ma zastosowanie i dla tego pytam bo pewnie też będe chciał coś robić podobnego
 
 
richat 
Forumowicz


Auto: Pajero II 3.5 V6 i 2.8 TDI
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 03 Cze 2008
Posty: 39
Skąd: Kosarzyn
Wysłany: 09-12-2009, 00:39   

Drążek na asfalcie ma jak najbardziej znaczenie, ale ten samochód pokonuje 80% w terenie, wiec nie jest mi potrzebny :)
_________________
pozdr. Richat

Pajero II '99 2.8 TDI - Dupowóz
Pajero II '97 3.5 V6 24 DOHC do taplania
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Ta strona używa ciasteczek (ang. cookies) w celu logowania oraz do badania oglądalności strony.
Aby dowiedzieć się czym są ciasteczka odwiedź stronę wszystkoociasteczkach.pl
Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie ciasteczek na tej stronie, zablokuj je w opcjach Twojej przeglądarki internetowej.