 |
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki
|
|
Ogłoszenie |
W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu. Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.
|
Regulacje silnika 4G13 (na wtrysku) i 4G92 |
Autor |
Wiadomość |
gregorbu [Usunięty]
|
Wysłany: 09-04-2006, 20:11 Regulacje silnika 4G13 (na wtrysku) i 4G92
|
|
|
Autorem poniższej instrukcji jest Krzyzak i została ona pierwotnie opublikowana na stronie MKP. Dokonałem w niej kosmetycznych zmian (w formie, nie zawartości), by stała się bardziej czytelna. Instrukcję publikuję za zgodą autora.
Dość częstym problemem występującym w kilku- i kilkunastoletnich autach jest falowanie obrotów na biegu jałowym oraz opadanie obrotów przy np. dojeżdżaniu do skrzyżowania, a w skrajnych przypadkach gaśnięcie auta. Przyczynę za ten stan rzeczy ponosi często brudna przepustnica oraz niewłaściwe wyregulowanie silnika. W przypadku wystąpienia takich problemów się zaleca się wyczyszczenie przepustnicy oraz dokonanie odpowiednich regulacji silnika. Poniżej procedury tychże regulacji. Procedury dotyczą silników: 4G92 (1,6 16V) i 4G13 (1,3 12V) od 1992 roku.
Na początek legenda do poniższych zdjęć:
1 - śrubka zgrubna (ŚZ)
2 - nie mam pojęcia, pewnie nic ważnego
3 - śrubka przykręcająca sprężynę odbojową (nieużywana)
4 - śrubka główna do regulacji obrotów (trzeba zdjąć zaślepkę)
5 - wtyczka czujnika położenia przepustnicy (TPS) - w przypadku tych silników służy również jako IPS
ŚRUBKA ZGRUBNA:
1. Poluzować cięgno gazu i parę razy przekręcić tym ustrojstwem ze sprężyną (tak jak się dodaje gazu) - żeby było wiadomo, że się nie zacięło.
2. Wykręcić śrubkę zgrubną (ŚZ) tak, aby całkowicie zamknąć przepustnicę (najpierw należy odkręcić nakrętkę kontrującą na śrubce).
3. Dokręcić ŚZ tak, aż dotknie dźwigni przepustnicy i od tego momentu wkręcić ją o 1 i 1/4 obrotu.
4. Trzymając ŚZ w tej pozycji dokręcić nakrętkę kontrującą.
5. Napiąć kabel gazu.
6. Ustawić: rpm biegu jałowego, IPS (iddle position switch) i TPS (throttle position switch)
WOLNE OBROTY:
1. Silnik rozgrzany na max, koła na wprost, bieg automatu na P lub N, odbiorniki prądu wyłączone.
2. Podłączyć do masy złącze do ustawiania zapłonu.
3. Odpalić silnik i sprawdzić, jakie są obroty - jeśli nei można odpalić, to trzeba wyczyścić przepustnicę (uwaga - nie zatkać wlotów kanału bypasu) - czyszczenie standardowo - jak u mnie (Krzyzaka) na stronie.
4. Jak nie takie, jakie być powinny (750 +/-100), to ustawić je śrubką główną (w komorze zamkniętej przy TPS).
5. Jeśli są OK, to wyłączyć silnik, odłączyć ten kabelek od masy (wszystko jak do normalnej jazdy) i uruchomić silnik na ok. 5-10 minut (do momentu włączenia się wentylatora chłodnicy).
6. Jeśli nie można wyregulować (np. nie da się zmniejszyć), to być może uszkodzony jest zawór woskowy w bypasie, który na podstawie temp. silnika sam przymyka dodatkowo bypas - trzeba wtedy wymienić ten zawór.
TPS i IPS:
1. Zdjąć wtyczkę z TPS.
2. Do pinu 3. i 4. podłączyć omomierz (tych bliżej wtrysków).
3. Pomiędzy ustrojstwo, gdzie dołączona jest linka gazu (dźwignia przepustnicy) a śrubkę zgrubną (wystaje przy przepustnicy) włożyć szczelinomierz grubości 0.45 mm.
4. Odkręcić śrubki trzymające TPS i całkowicie przekręcić TPS w lewo (przeciwnie do wskazówek zegara - stojąc przodem do pojazdu).
5. Sprawdzić, czy między 3. i 4. pinem jest zwarcie czy nie.
6. Pomału przekręcać TPS zgodnie ze wskazówkami zegara aż do momentu, kiedy zwarcie na omomierzu zmieni się na rozwarcie.
7. Przykręcić TPS w tym położeniu.
8. Teraz wbić 2 igiełki w 2 kabelki od TPS - tylko tu problem, bo nie wiem, które (ale podejrzewam, że 1 i 3) i włączyć zapłon na ON (bez startu silnika) - jeśli jest na nich między 0.4 a 1V to wszystko jest OK - jeśli nie, to spróbować inne kabelki - jak na którychś się pojawią te wolty, to znaczy, że OK, jak nie - to trzeba powtórzyć regulację TPSa.
UWAGA: standardowo TPS powinien być ustawiony mniej więcej na środku zakresu regulacji.
UWAGA - te regulacje mają sens, jeśli auto jest sprawne i jego podzespoły są sprawne. Jak trafiona jest lambda, to nici z regulacji, jak dziury w kablach podciśnienia - to samo, itd.
Jeśli ktoś regulował jak dla silnika 4G15, 4G37 lub 4G63 sohc, to mógł rozregulować przepustnicę - czyli w związku z tym moment, kiedy następuje przejście na TPSie ze zwarcia do rozwarcie - czyli znacznik dla silnika, że noga jest zdjęta z gazu - wtedy ECU nie wie, że ma regulować obroty, bo tu nie ma dodatkowego IPS (iddle position switch) jak w silnikach ww.
Powyższe regulacje dla niewprawionej osoby zajmą 30-60 minut, zaoszczędzą co najmniej kilkadziesiąt złotych. I dla jasności sytuacji - regulacją obrotów w moim aucie bawiło się kilku mechaników z jednakowym skutkiem: obroty wciąż falowały. Którejś pogodnej soboty zabrałem się za to sam (choć z wielkim stresem, bo robiłem to po raz pierwszy), dokonałęm regulacji według powyższej instrukcji i do dnia dzisiejszego mam spokój - obroty nie falują. |
|
|
|
 |
sufit [Usunięty]
|
Wysłany: 25-08-2006, 22:17
|
|
|
Witam. W punkcie WOLNE OBROTY jest:
2.Podłączyć do masy złącze do ustawiania zapłonu
Gdzie ono się znajduje |
|
|
|
 |
Hubeeert
Mitsumaniak na urlopie
Auto: TOYOTA YARIS 4EVER
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 156 razy Dołączył: 21 Mar 2005 Posty: 17695 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 26-08-2006, 07:30
|
|
|
sufit,Przeczytaj to co pod linkiem a co napisał gregorbu jakiś czas temu |
_________________
Thomas Jefferson said:
1. A government big enough to give you everything you want, is strong enough to take everything you have...
2. The democracy will cease to exist when you take away from those who are willing to work and give to those who would not...
Just think...
. |
|
|
|
 |
|
|