Przesunięty przez: Bzyk_R1 01-12-2017, 20:03 |
Rodzaj napedu 4x4 w Outku I |
Autor |
Wiadomość |
Pawmitsu
Forumowicz
Auto: Outlander 1 2004 r.
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 2 razy Dołączył: 29 Lis 2009 Posty: 210 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: 06-02-2010, 22:07 Rodzaj napedu 4x4 w Outku I
|
|
|
Jaki dokladnie rodzaj napedu 4x4 ma Outek I?
[ Dodano: 07-02-2010, 15:27 ]
Sprzeglo wiskotyczne proste?
[ Dodano: 07-02-2010, 18:28 ]
O tu cos mam:
Mitsubishi Outlander (2003-2006) independent front and rear axle coupling, and Active Center Differential
czyli
niezaleznie sprzęgniete osie przednia i tylna, (czy tez niezalezne sprzegla na przednia i tylna os - chyba jednak pierwsze)?
oraz aktywny centralny dyferencjał?
Czyli cos jak w BMW serii trzeciej? (E30 i E46)?
Tylko w jakich proporcjach jest dzielona moc, po polowie?
[ Dodano: 07-02-2010, 19:19 ]
Radecky
gdzie indziej napisales, ze Outek I ma dolaczany tylny naped. Kiedys tez tak slyszalem od pewnego sprzedawcy, ale zdaje sie ze nie jest tak. A Ty skad to wziales? |
_________________ Mój taki
 |
|
|
|
 |
Bart007
Mitsumaniak

Auto: Outlander I 2.0T
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 3 razy Dołączył: 09 Paź 2009 Posty: 142 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 07-02-2010, 19:32
|
|
|
Na forum jest jakiś stary wątek na ten temat, ale nie mogę odszukać.
Generalnie jest to stały napęd 4X4 w proporcji 50:50 ze sprzęgłem wiskotycznym i trzema dyferencjałami - coś podobnego do quattro, więc bardzo przyzwoity.
Nie ma odłączania tylnej osi, za to były Outlandery I w wersji 2WD (napęd tylko na przednią oś). |
_________________ pozdrawiam - Bartek |
|
|
|
 |
Pawmitsu
Forumowicz
Auto: Outlander 1 2004 r.
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 2 razy Dołączył: 29 Lis 2009 Posty: 210 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: 07-02-2010, 19:50
|
|
|
Tez szukalem tego watku - bezskutecznie. Dzieki |
_________________ Mój taki
 |
|
|
|
 |
Bart007
Mitsumaniak

Auto: Outlander I 2.0T
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 3 razy Dołączył: 09 Paź 2009 Posty: 142 Skąd: Warszawa
|
|
|
|
 |
morani
Nowy Forumowicz morani
Auto: Mitsubishi Outlander I
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 30 Gru 2009 Posty: 20 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: 08-02-2010, 10:46
|
|
|
Jest tam taki oto zapis:
Jackie napisał/a: | Napęd jest stały (i to jest jego największa zaleta) czyli 4X4 (a nie 2+2) Polega to na zastosowaniu trzech dyfrów i sprzęgła VCU. |
Czy mogę prosić szanowne grono o przetłumaczenie tego na język zrozumiały dla laika? |
|
|
|
 |
Pawmitsu
Forumowicz
Auto: Outlander 1 2004 r.
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 2 razy Dołączył: 29 Lis 2009 Posty: 210 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: 08-02-2010, 11:45
|
|
|
VCU - Viscous Coupling Unit (dyferencjał lub sprzęgło lepkościowe/wiskotyczne) [Subaru, Mitsubishi, Toyota, Land-Rover, Suzuki]
W sprzęgle wiskotycznym tarcze są połączone z wałami i zatopione w oleju silikonowym. Podczas poślizgu ruch tarcz podnosi temperaturę i ciśnienie oleju (zmiana jego lepkości), co powoduje podniesienie przenoszonego momentu w strone całkowitej blokady wałów (Auto Świat 2/2008) Dyferencjały, jak sie domyślam, umiejętnie rozkłądają moc na poszczególne koła, prawdopodobnie nie dochodzi do całkowitej blokady wałów, ale są one stosownie do warunków (ocenianych przez elektronikę) przyblokowywane, zapewniając optymalne i szybkie reagowanie na styczność poszczególnych kół z nawierzchnią. Ale jestem laikiem, więc może coś w tym rozumowaniu szwankuje. Gdy nie ma problemów, rozkład mocy jest chyba po połowie na przód i tył. Przy rozkładzie 2 + 2 mechanicznie bąź elektronicznie, samodzielnie lub robi to komputer dołączany jest napęd na pozostałe 2 koła, a może to być tył i przód oraz w odpowiedniej proporcji mocy, np. ok. 40% przód a 60 % tył. Jest wiec do tego wajcha lub pokrętło. Bodajże outek II ma pokrętło i 3 mozliwości ustawień.
Czyli w uproszczeniu, stale ciągną 4 koła, a gdy pojawia sie problem poślizgu, i koło czy koła tracą przyczepność, elektronika lub/i zmyślne urządzenia mechaniczne (3 dyferencjały) odpowiednio rozkładają moc na pozostałe, aby jak najszybciej odzyskały przyczepność wszystkie koła. |
_________________ Mój taki
 |
|
|
|
 |
morani
Nowy Forumowicz morani
Auto: Mitsubishi Outlander I
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 30 Gru 2009 Posty: 20 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: 10-02-2010, 21:21
|
|
|
Dziękuję kolego za pouczający wykład. |
|
|
|
 |
Radecky [Usunięty]
|
Wysłany: 11-02-2010, 07:47
|
|
|
łał... ten tekst wyjasniający zmienił moje dotychczasowe spojrzenie na napęd w Outku. Powiem, tak że z praktyki wydaje mi się że Outek ciągnie tylko przodem, a podczas poslizgu przodu dopala tył. Tak bym tez tłumaczył jego podsterowność, bo nie wiem jak u Was, ale mój np. na zakręcie jak zaczynają sie ślizgać przednie kółka to zachowuje się jak auto z napędem na tył.
Jak myślicie skąd się bierze takie wrażenie ? |
|
|
|
 |
Bart007
Mitsumaniak

Auto: Outlander I 2.0T
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 3 razy Dołączył: 09 Paź 2009 Posty: 142 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 11-02-2010, 11:16
|
|
|
Radecky napisał/a: | wiem jak u Was, ale mój np. na zakręcie jak zaczynają sie ślizgać przednie kółka to zachowuje się jak auto z napędem na tył. Jak myślicie skąd się bierze takie wrażenie ? |
Zachowanie jest faktycznie takie jak opisujesz, ale w sumie chyba tak powinno być - jak przednie koła sie ślizgają, to tak, jakby ich przez moment nie było, więc czujesz jakbyś miał napęd na tył. Różnica między stałym 4x4 a Haldexem była by tu raczej w szybkości reakcji. Przy normalnej spokojnej jeżdzie na suchej drodze faktycznie jakoś nie widać różnicy między takim napędem a FWD, ale niby czemu miałoby być widać
Outek to moje pierwsze auto 4x4, nie wiem zatem czy zachowuje się typowo czy nie - są tu pewnie bardziej doświadczeni użytkownicy i może oni podzielą się jakimiś niuansami w doświadczeniach, sam jestem bardzo ciekawy. |
_________________ pozdrawiam - Bartek |
|
|
|
 |
rezon
Mitsumaniak
Auto: był OutlanderII 2.0DID
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 63 razy Dołączył: 11 Lip 2008 Posty: 4689 Skąd: RZ
|
Wysłany: 11-02-2010, 11:54
|
|
|
Radecky napisał/a: | Jak myślicie skąd się bierze takie wrażenie ? | ze słabego ESP - mnie też wyrzuca tył na zewnątrz zakrętu czasami. Bart007 napisał/a: | nie wiem zatem czy zachowuje się typowo czy nie - | przejechałem się specjalnie kiedyś SKoda Yeti - opisane w innym wątku. Była znacznie bardziej neutralna niż Outlander. Tył jechał za przodem a nie uciekał jak w Outku, co mnie mocno zaskoczyło. Oczekiwałem odwrotnych wrażeń. |
_________________ był Outlander 2 2.0Did był Superb 1,8TSI 4x4 jest V60 CC  |
|
|
|
 |
Bart007
Mitsumaniak

Auto: Outlander I 2.0T
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 3 razy Dołączył: 09 Paź 2009 Posty: 142 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 11-02-2010, 12:07
|
|
|
rezon napisał/a: | ze słabego ESP - mnie też wyrzuca tył na zewnątrz zakrętu czasami. |
ESP w Outku I nie ma w ogóle
Ale fakt, może i to jest powód, choć niby dyferencjały powinny sprawę załatwić. Może kwestia rozkładu masy auta, czy cos takiego... |
_________________ pozdrawiam - Bartek |
|
|
|
 |
bonito
Forumowicz
Auto: był Outlander II 2.0 TDI
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 7 razy Dołączył: 31 Paź 2008 Posty: 556 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: 11-02-2010, 14:15
|
|
|
Zachowanie przy poślizgu przednich kół - potwierdzam na 100% (wprawdzie w Outlanderze II, ale myślę że napęd jest mocno zbliżony). W październiku byłem w Szczyrku w trakcie ataku zimy, niestety na letnich oponach (kto mógł się spodziewać...). W czasie spokojnej jazdy pod górę, przednie koła chyba straciły przyczepność, tył gwałtownie zarzucił - i nastąpił klasyczny bączek...
Myślę że przyczyną jest "późny ESP" + algorytm sterujący sprzęgłem w tylnej przekładni (jak już była mowa, ma tendencję do gwałtownego załączania tyłu).
bonito |
|
|
|
 |
rezon
Mitsumaniak
Auto: był OutlanderII 2.0DID
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 63 razy Dołączył: 11 Lip 2008 Posty: 4689 Skąd: RZ
|
Wysłany: 11-02-2010, 15:14
|
|
|
Bart007 napisał/a: | ESP w Outku I nie ma w ogóle
Ale fakt, może i to jest powód, choć niby dyferencjały powinny sprawę załatwić | jak już ucieka tył do dyferencjały mają niewiele do powiedzenia, przyhamowanie jednego z kół mogłoby naprowadzić na dobrą drogę ale mamy bonito napisał/a: | późny ESP" + algorytm sterujący sprzęgłem w tylnej przekładni |
|
_________________ był Outlander 2 2.0Did był Superb 1,8TSI 4x4 jest V60 CC  |
|
|
|
 |
tomek.rzepek
Mitsumaniak

Auto: Outlander
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 4 razy Dołączył: 31 Mar 2007 Posty: 239 Skąd: polska
|
Wysłany: 11-02-2010, 21:38
|
|
|
rozkład mas w Outku jest na pewno na korzyść przodu. Więc nie ma co się dziwić że auto jest podsterowne. Bywa to zdradliwe, poszerza zakręt. W Outku jest abs i ebd, ale to dobrze mi brakuje czasem troche mocy żeby go postawić bokiem w sytuacjach krytycznych. Na szczęście to tylko próby na dużym placu. |
_________________ Mitsubishi Outlander 2.0 4WD 136KM
 |
|
|
|
 |
rezon
Mitsumaniak
Auto: był OutlanderII 2.0DID
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 63 razy Dołączył: 11 Lip 2008 Posty: 4689 Skąd: RZ
|
Wysłany: 12-02-2010, 07:33
|
|
|
tomek.rzepek napisał/a: | rozkład mas w Outku jest na pewno na korzyść przodu. Więc nie ma co się dziwić że auto jest podsterowne. Bywa to zdradliwe, poszerza zakręt | Tak niby powinno być, ale mnie kilka razy uciekał tył czyli było nadsterowne jak zwykła tylno napędówka. |
_________________ był Outlander 2 2.0Did był Superb 1,8TSI 4x4 jest V60 CC  |
|
|
|
 |
|