[CY2A 1.5] Szukam poradnika-instrukcji o odgrzybianiu parown |
Autor |
Wiadomość |
Acer24
Nowy Forumowicz
Auto: Lancer 1,5
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 19 Sty 2011 Posty: 7 Skąd: Krosno Odrz.
|
Wysłany: 19-04-2011, 20:30 [CY2A 1.5] Szukam poradnika-instrukcji o odgrzybianiu parown
|
|
|
Jak zwykle wiosną, po zimie trzeba porządnie oczyścić klimatyzację.
Pomyślałem sobie, że wypsikam preparat chemiczny WURTH-a
wprost do parownika albo włożę tam rurkę i zapodam ozon.
Ponoć najlepiej dostać się tam przez wylot skroplin.
Tylko nie wiem gdzie ten wylot jest ?
Kto wie jak się do tej rurki dostać ? A może jest jakiś tutorial ? |
_________________ Poldek |
|
|
|
 |
Marian_K
Forumowicz
Auto: Lancer Sportback '08
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 05 Sie 2009 Posty: 94 Skąd: Siedlce
|
Wysłany: 20-04-2011, 13:06
|
|
|
Acer24 napisał/a: | Pomyślałem sobie, że wypsikam preparat chemiczny WURTH-a | Daj sobie z tym spokój... straszny "gnój" robi się w kanałach po wszelkich preparatach typu pianka odgrzybiająca...
Acer24 napisał/a: | albo włożę tam rurkę i zapodam ozon. | Sam chcesz to robić? Masz ozonator? Jakiej mocy (ilość generowanego ozonu na godzinę)?
Ozonowanie odbywa się tak:
1. Wyjmujesz filtr kabinowy
2. Uruchamiasz silnik i włączasz klimatyzację
3. Ustawiasz obieg zamknięty powietrza
4. Wstawiasz ozonator do auta, włączasz go, wychodzisz z auta i zamykasz szczelnie wszystkie drzwi/okna
5. Po minimum 30 minutach wyłączasz ozonator i silnik samochodu
6. Przez minimum godzinę wietrzysz porządnie auto.
7. Wkładasz filtr kabinowy (najlepiej nowy).
To chyba tyle... jak widzisz nie musisz dostawać się rurką z ozonem do parownika, bo jak włączysz obieg zamknięty to ozon "przeleci" przez wszystkie kanały, parownik i "odkazi" również tapicerkę.
Warto jeszcze dodać, że przed ozonowaniem warto porządnie posprzątać w aucie, odkurzyć, wystawić wszelkie zapaszki i nie robić tego w pełnym słońcu - najlepiej w cieniu.
Pozdrawiam!
P.S. Wylot skroplin znajduje się pod autem |
|
|
|
 |
Acer24
Nowy Forumowicz
Auto: Lancer 1,5
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 19 Sty 2011 Posty: 7 Skąd: Krosno Odrz.
|
Wysłany: 23-04-2011, 19:19
|
|
|
Mam już "ozonator domowy" FM300 wg instrukcji generuje 400mg ozonu na godzinę.
W instrukcji napisali żeby nie włączać klimatyzacji, tylko obieg wewnętrzny i dać delikatną cyrkulację powietrza, żeby pomału zaozonowane powietrze krążyło w całym aucie, w tym także w przewodach klimatyzacyjnych oraz parowniku.
Problem dodatkowy - jeśli nie trzeba włączać klimy, to i może silnik nie musi chodzić przy ozonowaniu, ale żeby kręciła się dmuchawa nawiewu to musi być kluczyk w pozycji ON.
Pytanie brzmi: czy tak można postąpić ?, tzn.kluczyk tylko na ON, dmuchawa w ruch na godzinę ozonowania - !!! ale przy wyłączonym silniku.
Pamiętam kiedyś mi wsadzano do głowy, że kluczyk nie może być zbyt długo w tej pozycji bo cewka zapłonowa się spali. mam nadzieje, że współczesne auta są idiotoodporne i nic się nie stanie przy takim postępowaniu. |
_________________ Poldek |
|
|
|
 |
Trik
Mitsumaniak 1056/KMM

Auto: Lancer 1.5 invite '08
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 39 razy Dołączył: 05 Mar 2008 Posty: 3045 Skąd: Augustów
|
Wysłany: 23-04-2011, 22:56
|
|
|
W zakładzie: auto było na chodzie, klima również z najniższą temperaturą, na zewnątrz było ok 26 st C, wszystko na auto i z obiegiem zamkniętym. Cały cykl trwał ok 30min, potem wietrzonko i po ok 20 min mogłem odjechać. Przy okazji idioto odporności, to jeśli "gupia " lampka w bagażniku wyłącza sie po 20 min świecenia, to może i CAN rozłączy stacyjkę po 20min nic nierobienia? Ciekawi mnie jedno jeśli nie włączysz klimy to w jaki sposób będziesz ozonował parownik i tym podobne elementy IMHO mocno współpracujące z klimą. ozonowanie samych przewodów to połowa sukcesu. Acer24, Długo masz lancera, bo widzę że dołączyłeś niedawno?
Jeśli minimum 2 lata jedź do jakiegoś zakładu od klimy i niech zrobią to co trzeba. Mniej więcej po 2 latach trzeba uzupełnić czynnik (ma prawo zniknąć w ilości ok 10-15% rocznie ) i oleum w układzie, nie tylko oczyścić przewody. Poszukaj tematu o kosztach i serwisowaniu klimy. |
_________________ Suzuki Ignis 1,2 (2019) |
|
|
|
 |
Beny_s
Mitsumaniak
Auto: Lancer Sportback 1.8
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 24 Cze 2009 Posty: 96 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 27-04-2011, 01:18
|
|
|
Szukam ozonatora do kupienia może ktoś coś poleci, poda jakie parametru ma spełniać?
Czy jak będzie słabszy to mam go włączyć na 1h, 2h? - Czy nic to nie pomoże.
Zakładam, że będę ozonował 3-5 samochodów tak rodziennie |
|
|
|
 |
Luk
Forumowicz
Auto: Lancer Sportback 1.8 Invite
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 26 razy Dołączył: 16 Lis 2008 Posty: 1733 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 27-04-2011, 11:04
|
|
|
Beny_s napisał/a: | Szukam ozonatora do kupienia może ktoś coś poleci, poda jakie parametru ma spełniać?
Czy jak będzie słabszy to mam go włączyć na 1h, 2h? - Czy nic to nie pomoże. |
Dokładnie mam te same pytania
Na Allegro są w cenie od ok. 150 zł, ale przy 300-400 zł staje się to już dla mnie nie opłacalne... |
|
|
|
 |
Marian_K
Forumowicz
Auto: Lancer Sportback '08
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 05 Sie 2009 Posty: 94 Skąd: Siedlce
|
Wysłany: 27-04-2011, 11:35
|
|
|
Acer24 - ozonuje się przy uruchomionej klimatyzacji, bo tylko wtedy powietrze przechodzi przez parownik - miejsce, gdzie znajduje się najwięcej grzybów/pleśni itp.
Beny_s napisał/a: | Szukam ozonatora do kupienia może ktoś coś poleci, poda jakie parametru ma spełniać?
Czy jak będzie słabszy to mam go włączyć na 1h, 2h? - Czy nic to nie pomoże. |
Moje doświadczenia są takie:
1. czas ozonowania min. 30 minut - ozonowanie aut "czystych",
2. czas ozonowania min. 60 minut - ozonowanie aut "lekko śmierdzących"
3. ozonowanie 2-3 razy po min. 60 minut - auta "mocno zapuszczone".
Ozonator o wydajności 7g/h.
Auta czyste, to takie 2-3 letnie, gdzie przykry zapach z klimy praktycznie nie jest wyczuwalny, a ozonowanie to czysta profilaktyka.
Auta "lekko śmierdzące" - to takie gdzie delikatny zapach z klimy pojawia się w momencie jej włączania/wyłączania, czy przełączania obiegu otwarty/zamknięty.
Auta mocno zapuszczone, to takie gdzie klimą czuć w aucie non stop.
Moim zdaniem ozonatory z allegro o małych wydajnościach to... strata pieniędzy.
Czas połowicznego rozkładu ozonu jest na tyle mały, że zanim coś "odkazi" to już połowę ozonu zniknie...
Mam doświadczenia z ozonatorem o wydajności 7g/h i wraz czasy skutecznego ozonowania są takie jak napisałem, więc sami oceńcie czy warto kupować coś z mniejszą wydajnością...
Pozdrawiam!
P.S. Jak ktoś ma "zasyfiony" parownik, bo np jeździł bez filtra kabinowego i na parowniku jest kupa brudu, liści itp, to nawet ozonowanie mu nie pomoże... wtedy najpierw wyjęcie i mycie parownika, a dopiero potem ozonowanie. |
|
|
|
 |
Luk
Forumowicz
Auto: Lancer Sportback 1.8 Invite
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 26 razy Dołączył: 16 Lis 2008 Posty: 1733 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 27-04-2011, 13:43
|
|
|
Marian_K, czyli tymi ozonatorami z Allegro, to można sobie co najwyżej buty zdezynfekować... Wydajność 20x mniejsza niż tego o którym pisałeś. |
|
|
|
 |
Andrew
Mitsumaniak 01954/KMM

Auto: EA6A 4D68, Koleos DCi
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 50 razy Dołączył: 10 Sie 2009 Posty: 13646 Skąd: Lubelskie
|
Wysłany: 27-04-2011, 14:08
|
|
|
A ja mam takie pytanie w tym temacie ile kosztuje taka usługa z ozonowaniem w serwisie klimatyzacji? |
_________________ Gość zobacz temat 4D68 i 4G13 PB, DA4A oraz Kolos
Mercedes W212 E350CDI 2015 r.: 07.2024
Citroen DS4 2012 r.: 11.2022
Mercedes W212 E200CDI 2011 r.: 01.2021-06.2024
Mercedes W245 B180CDI 2005 r.: 02.2020-11.2022
Renault Koleos 2.0DCi 2008 r.: 03.2018
Mitsubishi Carisma DA4A 1998 r.: 03.2017-03.2018
Kawasaki ER-5 2001 r.: 03.2015-06.2016
Mitsubishi Galant EA6A 1998 r.: 08.2009-12.2019
Mitsubishi Colt CA1A 1992 r.: 12.2007-03.2017
Renault Safrane 2.2dt, 1997 r.: 08.2007-07.2009
Mitsubishi Galant E34A 1992 r.: 04.2005-06.2007
 |
|
|
|
 |
Marian_K
Forumowicz
Auto: Lancer Sportback '08
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 05 Sie 2009 Posty: 94 Skąd: Siedlce
|
Wysłany: 27-04-2011, 14:36
|
|
|
Luk napisał/a: | czyli tymi ozonatorami z Allegro, to można sobie co najwyżej buty zdezynfekować... | Żeby być do końca szczerym to muszę napisać, że nie miałem w rękach żadnego ozonatora z Allegro z małą wydajnością, ale opisałem własne doświadczenia z "dużym" ozonatorem i jak dla mnie wnioski są oczywiste. Jak ktoś chce - niech kupi, przetestuje i zda relację. Mi szkoda kasy i czasu na takie testy.
andrew84 napisał/a: | ile kosztuje taka usługa z ozonowaniem w serwisie klimatyzacji? | W zależności od regionu kraju 60-150PLN, ale ze skutecznością też bywa różnie... najlepiej podpytać znajomych i jeździć do zaufanych punktów.
(taki zakład może przecież kupić "ozonator" za 150PLN i świadczyć w/w usługi, ale potem w necie pełno opinii, że "mi ozonowanie nic nie dało - nadal śmierdzi klima")
Pozdrawiam! |
|
|
|
 |
Andrew
Mitsumaniak 01954/KMM

Auto: EA6A 4D68, Koleos DCi
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 50 razy Dołączył: 10 Sie 2009 Posty: 13646 Skąd: Lubelskie
|
Wysłany: 27-04-2011, 14:39
|
|
|
U mnie co prawda w galu jest taka sytuacja, że najbrzydszy zapach wydziela się gdy wentylacja chodzi bez klimy, na klimie jest już praktycznie zapach nie odczuwalny.
Odgrzybiałem niby klimę w tamtym roku, tylko, że tak jak oni to robili, to można sobie samemu w domu robić przy pomocy np. preparatów Wurtha... |
_________________ Gość zobacz temat 4D68 i 4G13 PB, DA4A oraz Kolos
Mercedes W212 E350CDI 2015 r.: 07.2024
Citroen DS4 2012 r.: 11.2022
Mercedes W212 E200CDI 2011 r.: 01.2021-06.2024
Mercedes W245 B180CDI 2005 r.: 02.2020-11.2022
Renault Koleos 2.0DCi 2008 r.: 03.2018
Mitsubishi Carisma DA4A 1998 r.: 03.2017-03.2018
Kawasaki ER-5 2001 r.: 03.2015-06.2016
Mitsubishi Galant EA6A 1998 r.: 08.2009-12.2019
Mitsubishi Colt CA1A 1992 r.: 12.2007-03.2017
Renault Safrane 2.2dt, 1997 r.: 08.2007-07.2009
Mitsubishi Galant E34A 1992 r.: 04.2005-06.2007
 |
|
|
|
 |
gulgulq
moderator Służbowo. Na statek.

Auto: i30
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 27 razy Dołączył: 16 Kwi 2006 Posty: 6448 Skąd: Rzeszów/Ropczyce
|
Wysłany: 27-04-2011, 14:59
|
|
|
andrew84 napisał/a: | A ja mam takie pytanie w tym temacie ile kosztuje taka usługa z ozonowaniem w serwisie klimatyzacji? |
tydzień temu robiłem:
przegląd
sprawdzenie szczelności
odgrzybianie
nabicie nowym czynnikiem
dołożenie filtra kabinowego
całość 250 zł |
_________________ wspieramrozwoj.pl
sprawdzpodatki.pl
naszhandel.pl
kupujepolskieprodukty.pl |
|
|
|
 |
Trik
Mitsumaniak 1056/KMM

Auto: Lancer 1.5 invite '08
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 39 razy Dołączył: 05 Mar 2008 Posty: 3045 Skąd: Augustów
|
|
|
|
 |
Beny_s
Mitsumaniak
Auto: Lancer Sportback 1.8
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 24 Cze 2009 Posty: 96 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 02-05-2011, 12:15
|
|
|
Dla tych co się zastanawiają jeszcze nad kupnem, taki zbiór info z netu:
- ozon rozpada się po ~ 30 min
- działanie bakteriobójcze itp. przy min. stężeniu 1g/10m3
- możliwe odbarwienia plastików/tapicerki przy długotrwałym stosowaniu
Tak więc tanie urządzenia z allegro odpadają |
|
|
|
 |
Acer24
Nowy Forumowicz
Auto: Lancer 1,5
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 19 Sty 2011 Posty: 7 Skąd: Krosno Odrz.
|
Wysłany: 02-05-2011, 13:07
|
|
|
Czy aby na pewno odpadają ?
ad. 1. Otóż 30minut dotyczy połowicznego rozpadu ozonu po 30minutach jest go o połowę mniej ale jest.
ad. 2. 1g/10m3 to oznacza, 333mg/3,33m3 czyli mniej więcej tyle ile wynosi objętość powietrza auta osobowego w środku. Taka właśnie jest wydajność urządzeń z Allegro 300-400mg na godzinę. Ale jeśli rurkę wetknąć jak najbliżej parownika i tam podawać ozon, to przy małej prędkości przepływu jego stężenie w okolicach parownika i w przewodach będzie zdecydowanie wyższe od 1g/10m3.
ad.3 nie mogę potwierdzić ani zaprzeczyć.
Teraz najważniejsze: PRAKTYKA:
- w moim 3-letnim już lancerze od zeszłego roku zaczynało "capić klimatycznym aromatem". Żona po prostu zawsze miała włączona klimę, a że jeździ po mieście często po 2, 3 km to parownik często był "mokry" no i grzyby miały idealne warunki.
Zapodałem preparat Wurtha w sprayu, trochę pomogło ale zapaszek delikatniejszy powrócił. Tydzień temu zapodałem ozon - na 50minut z rurką włożoną w przewody wentylacyjne (wykombinowałem, że tam najbliżej do parownika).
Ozonowałem za pomocą ozonatora właśnie z Allegro FM300 power (napisane ma że 400mg/1h).
Wyobraźcie sobie, że od ozonowania atmosferka w aucie jest OK, nic nie śmierdzi, klima jest używana normalnie czyli na "auto". Jeśli tak będzie przez miesiąc, dwa to zostanie obalony mit o lipności tanich ozonatorów z allegro do aut osobowych.
No ale trzeba poczekać w moim wypadku ten miesiąc, dwa żeby móc to potwierdzić. |
_________________ Poldek |
|
|
|
 |
|