Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki Strona Główna Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
 Ogłoszenie 


W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu.
Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.

Poprzedni temat «» Następny temat
[1G 90-94] Nie działa wentylator chłodnicy
Autor Wiadomość
Iushiban 
Forumowicz


Auto: Corolla E11 1999 hatchback
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 25 Sie 2009
Posty: 88
Skąd: Dąbrowa Górnicza
Wysłany: 27-06-2010, 11:17   [1G 90-94] Nie działa wentylator chłodnicy

Panowie pomóżcie bo problem mnie rozłożył na łopatki.
Wczoraj zauważyłem że temp płynu chłodniczego jest b. wysoka (prawie czerwona skala) zajrzałem pod maske i okazało się że wentylator chłodnicy nie pracuje. Co ciekawe zawsze gdy włączałem klimatyzacje oba wentylatory tj chłodnicy i klimatyzacji sie właczały (wiem że to chyba nie zbyt normalne ale wtedy poratowałem sie tą opcją i schłodziłem silnik). Dziś nie włącza się żaden z wentylatorów a więc:
- sprawdziłem MMCd temperatura płynu jest odczytywana przez ECU prawidłowo tj. wzrasta w odczytach MMCd proporcjonalnie do wskazówki na zegarze
- podłczyłem na krótko wentyator chłodnicy- DZIAŁA
- bezpieczniki sprawdziłem są OK, przekaźniki nie wiem jak się sprawdza (jeden z nich wydaje mi się cieplejsz od pozostałych podmieniłem go za inny z tej samej skrzynki przekaźników - zamieniłem je miejscami- sa identyczne tj ten który się grzeje z tym co był obok i wentylator dalej ani drgnie)

Co moze byc przyczyną że się nie włącza wentylator? przekaźnik? który? ECU? może kable? jak to sprawdzić? Oczywiście to czy wentylator sie wlacza sprawdzałem na temp. płynu około 100 st.C więc normalnie powinien sie załaczać przy tej temp.
Pomóżcie prosze- do elektryka tygodniowa kolejka a ja autem musze do pracy dojeżdżać :(
PS. Eclipse 1 gen. wersja europejska 2 litry GS 93r
Ostatnio zmieniony przez Adaho_krak 12-07-2010, 01:25, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
robertdg 
Mitsumaniak
SnowWhite


Auto: Galant Sport 98' EAO 2.0 16V
Zaproszone osoby: 1
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1300 razy
Dołączył: 21 Cze 2009
Posty: 23642
Skąd: KSSE
Wysłany: 27-06-2010, 12:24   

Jeżeli zwierałeś wentylator i działał, to pozostał jedynie do sprawdzenia bimetaliczny czujnik temperatury płynu chłodzącego, bo on odpowiada za załaczanie wentylatora, dla pewności sprawdź czy działa po krótkim wzbudzeniu tego czujnika/jego oszukaniu.
_________________
Gość zobacz mojego Galanta :rolleyes:
Jeżeli nie żyjesz na krawędzi, to znaczy, że zajmujesz za dużo miejsca
"Jesteś jedyną osobą na świecie, która może wykorzystać Twój potencjał" - Zig Ziglar
W naturze człowieka leży rozsądne myślenie ale nielogiczne działanie
 
 
kamil4711 
Forumowicz


Auto: Eclipse 2G 95r. 420a N/A
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 15 Cze 2009
Posty: 197
Skąd: Suwałki
Wysłany: 27-06-2010, 12:31   

Także stawiam na czujnik , a w ogóle sprawdzałeś poziom płynu , styki ?
_________________

 
 
Iushiban 
Forumowicz


Auto: Corolla E11 1999 hatchback
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 25 Sie 2009
Posty: 88
Skąd: Dąbrowa Górnicza
Wysłany: 27-06-2010, 19:09   

kamil4711 napisał/a:
Także stawiam na czujnik , a w ogóle sprawdzałeś poziom płynu , styki ?

Czy to mozliwe żeby jednocześnie czójnik pokazywał temperaturę płynu (sprawdzałem MMCd) a nie włączał wentylatora? poziom płynu w normie, styki tez nie zauważyłem zmian- norma.
 
 
 
robertdg 
Mitsumaniak
SnowWhite


Auto: Galant Sport 98' EAO 2.0 16V
Zaproszone osoby: 1
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1300 razy
Dołączył: 21 Cze 2009
Posty: 23642
Skąd: KSSE
Wysłany: 27-06-2010, 19:24   

Termowłacznik wentylatora chłodnicy jest dwu pinowy, kosztuje około 45-50zł
Czujnik temperatury płynu chłodzącego jest na jedną wtyczkę (czasami na dwie) i kosztuje od 20-70zł
Jedno od drugiego różni sie tym, że to pierwsze działa na zasadzie bimetalu, który przy określonej temperaturze załacza obwód wentylatora (wystarczy zewrzec piny i zobaczyc czy tak sie dzieje), natomiast drugi czujnik działa na zasadzie rezystora o zmiennej rezystancji - pokazując tym samym temperature na wskazniku, zmiana rezystancji jest proporcjonalna do wskazań wskaznika temperatury.
_________________
Gość zobacz mojego Galanta :rolleyes:
Jeżeli nie żyjesz na krawędzi, to znaczy, że zajmujesz za dużo miejsca
"Jesteś jedyną osobą na świecie, która może wykorzystać Twój potencjał" - Zig Ziglar
W naturze człowieka leży rozsądne myślenie ale nielogiczne działanie
 
 
koszmarek 
pure energy :-)
ciotka koszmarek


Auto: Focus MK1
Kraj/Country: Polska
Pomogła: 4 razy
Dołączyła: 05 Kwi 2008
Posty: 4805
Skąd: Warszawa
Wysłany: 27-06-2010, 19:25   

Chodzi o czujnik w chłodnicy, a nie czujnik temperatury płynu chłodniczego :P
//Maretzky85
_________________
Jestem absolutnie bardzo rozgadanym i wszędobylskim stworzeniem :D
 
 
barteski 
Forumowicz

Auto: 1G TURBO 1G N/A
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 18 Lis 2009
Posty: 264
Skąd: okolice WROCŁAWA
Wysłany: 27-06-2010, 21:54   

koszmarek, dokładnie
czujnik w chłodnicy pod prawym wentylatorem
oczywiscie zgodnie z kierunkiem auta
 
 
 
Iushiban 
Forumowicz


Auto: Corolla E11 1999 hatchback
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 25 Sie 2009
Posty: 88
Skąd: Dąbrowa Górnicza
Wysłany: 29-06-2010, 22:23   

Niestety wymiana włącznika wentylator chłodnicy nic nie zmieniła :( wentylator nadal nie chce wystartować. Znalazłem jednak ciekawy ślad...
Zauważyłem że po osiągnieciu temperatury ponad 100 st.C dolny wąż który dochodzi z chłodnicy do silnika pozostaje zimny pomimo tego że górny jest gorący (ten od termostatu do chłodnicy) Wygląda mi na to że włącznik był dobry (niestety rozwaliłem go młotkiem) natomiast mam walnięty albo termostat albo pompe wody (mam nadzieje że to pierwsze). Objawy:
- odkręciłem kórek od chłodnicy podczas gdy auto było gorące (ponad 100st. C - wiem, wiem...) ale zamiast dostać w pysk fontanną gorącego płynu tylko trochę zaczeło parować gdyby pompa nie działała a otwierał się termostat to ciśnienie rozgrzanego płynu by wywaliło a nie sama para i to w dodatku niewiele, stąd moje podejżenie o termostat- niestety nie zdążyłem sprawdzic czy otwiera natomiast kórek przy termostacie bałem sie odkrecić na gorącym pracującym silniku.
- chłodnica na górze jest ciepła a na dole (tam gdzie włącznik) niemal zimna - to tłumaczy dlaczego włacznik nie przełącza (zakres zwierania włacznika 90-95 st. C a w jego okolicach jest max może z 25st.C)
- po nagrzaniu do dużej temp. (ponad 100 st. C) górna rura roi się gorąca - powoli ale jednak i jakby zbiera się w niej ciśnienie bo twardnieje, dolna natomiast jest cały czas zimna i miękka- moja teoria jest taka że być może termostat jest zamkniety ale duze ciśnienie gorącego płynu z silnika powoduje że para przeciska sie przez termostat i stąd gorąca i twarda rura oraz tylko para jeśi odkręci się kurek, ciśnienie jest jednak na tyle słabe że nie przepcha płynu przez chłodnice i silnik stąd dolna rura jest zimna.
- płynu w zbiorniczku wyrównawczm nie ubywa ( a powinno bo ponad litra to napewno wylałem podczas wymiany włacznika) czekam czekam aż zacznie upijać żeby mu dolać a tu nic nie ciągnie... wina zamkniętego termostatu czy raczej pompy?
- dodam że termostat wymieniałem jakoś na początku roku ale słyszałem że trmostaty JC lubią być wadliwe (chyba nawet gdzieś na tym forum)
Co myslicie o obu teoriach może coś wam sie nasówa innego? jutro wyciagne całkiem termostat (pojeżdże troche bez niego) dzieki temu bede miał pewność czy to jego wina czy nie, do tego wsadze go jeszcze do gotujacej wody i zobacze czy otwiera, macie może jeszcze jakieś pomysły?
 
 
 
robertdg 
Mitsumaniak
SnowWhite


Auto: Galant Sport 98' EAO 2.0 16V
Zaproszone osoby: 1
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1300 razy
Dołączył: 21 Cze 2009
Posty: 23642
Skąd: KSSE
Wysłany: 29-06-2010, 22:37   

Jeżeli wąż wychodzący od termostatu do chłodnicy jest gorący, a wąż powrotny zimny, to znaczy, że możesz mieć przytkaną chłodnice
_________________
Gość zobacz mojego Galanta :rolleyes:
Jeżeli nie żyjesz na krawędzi, to znaczy, że zajmujesz za dużo miejsca
"Jesteś jedyną osobą na świecie, która może wykorzystać Twój potencjał" - Zig Ziglar
W naturze człowieka leży rozsądne myślenie ale nielogiczne działanie
 
 
barteski 
Forumowicz

Auto: 1G TURBO 1G N/A
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 18 Lis 2009
Posty: 264
Skąd: okolice WROCŁAWA
Wysłany: 29-06-2010, 22:37   

Iushiban, pisałes ze sie wiatrak nie startuje wiec karzdy szukał powodu awari zwiazanej z wiatrakiem ...
a ze chłodnia zimna to juz inny temat
dokładnie wywal termostat i sie zobaczy .
To ze wąz górny jest ciepły to znak ze nagrzewa sie od silnika a krążenia brak jak :D ogrzewanie ci działa znaczy z kratek nawiewu leci ŻAR :D znaczy pompa OK
 
 
 
Maretzky85 
Mitsumaniak
Mod Galant E3x


Auto: Galant`88; [4G63T][E39A] VR4
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 67 razy
Dołączył: 26 Gru 2006
Posty: 2937
Skąd: warszawa
Wysłany: 29-06-2010, 23:12   

Jedna rzecz mi się nasuwa... Jeśli nie masz ciśnienia w układzie chłodzącym to gdzieś to ciśnienie spiernicza - masz nieszczelny układ chłodzenia.
Dalej dwie teorie mi się nasuwają.
Pierwsza to zatkana chłodnica albo nieotwierający się termostat (sprawdź czy rurki do nagrzewnicy są gorące, są w małym obiegu)
Druga to walnięta uszczelka pod głowicą między cylindrem a kanałem wodnym. Tworzy ciśnienie w układzie nie pozwalając na cyrkulację płynu)
Masz może gaz?
_________________
Zawsze mogę się mylić ;)

"Ż(ona): a co zrobisz ze starym Galantem? (domyślnie - po kupnie rekina)
J(a): będę nim jeździł, gdy rekin pójdzie na złom"
by Krzyżak

-Galant 1.8 Gaźnik 4G37 1988r (złom)
-Galant 2.0 SOHC GLSi, później DOHC GTi 1989r (sprzedany)
-Galant 2.0 16V DOHC GTi, potem GTi T 1991r (Sprzedany)
-Galant 2.0 16V DOHC Dynamic Turbo 1989r (sprzedany)
-Galant 2.0 16V DOHC Turbo VR4 1988r
(Obecny)

-Toyota Corolla 1.3 (Wyjechała do afryki :P )
- Colt C52A na gaźniku z gazolotem

 
 
 
Iushiban 
Forumowicz


Auto: Corolla E11 1999 hatchback
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 25 Sie 2009
Posty: 88
Skąd: Dąbrowa Górnicza
Wysłany: 30-06-2010, 09:20   

Dziś rano sprawdziłem termostat (wrzuciłem do prawie wrzacej wody - otwiera się bez zarzutu.
Nawiew działa - leci gorące powietrze gdy siewłaczy nawiew.
Nieszczelność- wątpie, nie zauwazyłem żeby gdzieś kapało a oglądałem dokładnie, poza tym miałem już kiedyś trachniętą uszczelkę pod głowicą i tam płyn dostawał się do oleju (powstawało masło) no i przede wszystkim go ubywało (wylatywał wydechem :) ) a ubywania płynu nie ma wiecukład jest szczelny.
Niewiem czy ta przytkana chłodnica to prawdopodobne bo płyn mam regularnie zmieniany na DYNAGEL (nie leje wody tylko czyściutki płyn) więc kamień raczej wykluczam choć z tego co mówicie to wszystko wskazuje własnie na to...
Ciekawa rzecz się dzieje bo bywa tak że gdy temperatura wzrośnie do górnej skali wówczas dosłownie w kilka sekund spada do normy (czasami tak się dzieje ale tylko czasami- tak jak by na chwile zadziałało. Moze to cisnienie powoduje chwilowe przepchnięcie płynu przez chłodnice, czy cos innego? Jest jakiś sposób na odetkanie chłodnicy czy wymiana?
 
 
 
robertdg 
Mitsumaniak
SnowWhite


Auto: Galant Sport 98' EAO 2.0 16V
Zaproszone osoby: 1
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1300 razy
Dołączył: 21 Cze 2009
Posty: 23642
Skąd: KSSE
Wysłany: 30-06-2010, 11:38   

Najprościej wymiana, możesz jeszcze spróbować sprawdzić drożnośc chłodnicy
_________________
Gość zobacz mojego Galanta :rolleyes:
Jeżeli nie żyjesz na krawędzi, to znaczy, że zajmujesz za dużo miejsca
"Jesteś jedyną osobą na świecie, która może wykorzystać Twój potencjał" - Zig Ziglar
W naturze człowieka leży rozsądne myślenie ale nielogiczne działanie
 
 
barteski 
Forumowicz

Auto: 1G TURBO 1G N/A
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 18 Lis 2009
Posty: 264
Skąd: okolice WROCŁAWA
Wysłany: 30-06-2010, 12:24   

ja kiedys przetylałem chłodnice straciłem 3 butelki od kamieniacza nie pamietam jaki taki do garów w celice gosc jezdził na płynie ale co tam wyleciało masakra i pomogo ale pewnie nie na 100% sie odetkała . wyjmij chłodnice połóż na płasko wlej goracej wody i zobacz czy cały radiator bedzie ciepły .
 
 
 
kamil4711 
Forumowicz


Auto: Eclipse 2G 95r. 420a N/A
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 15 Cze 2009
Posty: 197
Skąd: Suwałki
Wysłany: 30-06-2010, 12:56   

A powiem wam że u kolegi w hondzie pate dni temu była podobna sytuacja , okazało się że był walnięty korek w chłodnicy , po wymianie jak ręką odjął , czyszczenia układu nie polecam , ale jeżeli musisz to zrób to .
_________________

 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Ta strona używa ciasteczek (ang. cookies) w celu logowania oraz do badania oglądalności strony.
Aby dowiedzieć się czym są ciasteczka odwiedź stronę wszystkoociasteczkach.pl
Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie ciasteczek na tej stronie, zablokuj je w opcjach Twojej przeglądarki internetowej.