 |
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki
|
|
Ogłoszenie |
W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu. Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.
|
Ambient lighting w galancie VI i nie tylko |
Autor |
Wiadomość |
a4ry
Forumowicz
Auto: Galant 2.0 98
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 22 Lut 2014 Posty: 66 Skąd: Lublin
|
Wysłany: 02-05-2015, 21:58 Ambient lighting w galancie VI i nie tylko
|
|
|
W jednym z tematów pisałem, że jak wyjdzie to się pochwalę . No i wyszło.
Zaczynając od końca wyszło lepiej niż fantastycznie (Edit By a4ry ), mogę więc dzielić się pomysłem.
Projekt jest w fazie rozwojowej ale o tym później, bo już jest super.
Brakowało mi trochę światła w galancie, a więc postanowiłem podświetlić sobie:
- przestrzenie na nogi kierowcy i pasażerów (w trakcie jazdy)
- schowek w konsoli środkowej
- klamki wewnętrzne
Największym wyzwaniem było zasilenie diod które by to wszystko podświetliły. Po rozważeniu paru pomysłów, zrobiłem centralkę sterującą. Wygląda jak poniżej.
Układ zbudowany na stabilizatorze napięcie 3,3V i dwóch potencjometrach. Centralkę robię nową, a więc nie będę się rozwodził. Nowa będzie na większej ilości potencjometrów. Dlaczego napisze na końcu.
Przewód ciągnąłem po całym samochodzie i poszło około 30 m. Wyzwaniem było pociągnąć do klamek ale udało się przez te mufki gumowa pomiędzy karoserią a drzwiami. Użyłem drutu spawalniczego 1 mm i na zasadzie igły jakoś poszło.
Do podświetlenia klamek użyłem diod 3mm białych ciepłych Flat Top do schowka i przestrzeni takich samych tylko 5 mm. Diody umieszczone w oprawkach zwykłych.
Niestety oprawki były krótkie, a więc trzeba było otwór wywiercić a następnie sfazować żeby oprawka wyłożyła się. Jak to wyszło poniżej, wg mnie bardzo estetycznie, bo wszystko jest malutkie . od razu widać w których miejscach są diody.
Może jeszcze zdjęcie przewodów w konsoli
Największym wyzwaniem było ogarnięcie schowka pod radiem ale po tym jak przez przypadek wyskoczyła konsola środkowa poszło bez stresowo. Jednym słowem podświetlenie schowka bez jego wyjęcia jest niemożliwe .
Trochę tłumaczenia. Wybrałem diody ciepłe ponieważ zawsze podświetlenie, wg mnie, szło bardziej w żółte niż białe. IMO wyszło super ale z zimnym białym też byłoby chyba OK.
Największym problemem jest pokazanie jak to świeci bo aparat tego nie ogarnia. Diody dzięki potencjometrom wyregulowane są tak, że "ćmią" i tworzą dzięki temu spójność i fajną atmosferę. Próba pokazania podświetlenia klamki, schowka. Na zdjęciach jest to żółte i bardzo się odcina, ale w realu jest trochę inaczej.
Patrząc na schowek i podświetlenie klimatronika, widzę że chyba muszę spróbować użyć diod białych zimnych ale to odcięcie zimny biały, a żółty spowodowana jest głównie aparatem. Podumam i na pewno napiszę jakbym to widział.
Na dzisiaj dość ale na pewno będę jeszcze pisał i pisał.
W planie nowa centralka na większej ilości potencjometrów. Klamki osobno przestrzenie przód osobno, tył osobno, schowek osobno i jeszcze jeden na zapas. Schowek na chwilę obecną świeci za mocno, spięty jest z klamkami. W planach również eksperymentowanie z folią, która bez wątpienia rozproszy światło, tu głownie tylne przestrzenie oraz schowek.
Postaram się też o więcej dobrych zdjęć.
W planach mam jeszcze diodę z podsufitki jak w BMW, Volvo itp. |
Ostatnio zmieniony przez a4ry 23-05-2015, 19:26, w całości zmieniany 12 razy |
|
|
|
 |
Hugo
Mitsumaniak srebrny szatan

Auto: EA5A Avance '01 & SS 1,6
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 521 razy Dołączył: 06 Sie 2006 Posty: 21947 Skąd: Wolsztyn
|
Wysłany: 02-05-2015, 22:14
|
|
|
Podświetlenie klamek fajna sprawa. Pokaż jak świeci w nocy! |
|
|
|
 |
a4ry
Forumowicz
Auto: Galant 2.0 98
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 22 Lut 2014 Posty: 66 Skąd: Lublin
|
Wysłany: 02-05-2015, 22:23
|
|
|
Temat cały czas edytuję, chwila cierpliwości |
|
|
|
 |
Fragu
Mitsumaniak Łukasz

Auto: jest
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 50 razy Dołączył: 13 Kwi 2008 Posty: 6077 Skąd: okolice Bydgoszczy
|
Wysłany: 04-05-2015, 16:47
|
|
|
Bardzo ciekawe, sam myślałem o podświetleniu klamek wewnętrznych |
_________________ Zdania są jak tyłek - podzielone.
_______________________________________
FIESTA ST150 |
|
|
|
 |
drexvs
Mitsumaniak

Auto: Mitsubishi Galant
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz Dołączył: 25 Wrz 2012 Posty: 405 Skąd: Myszków
|
Wysłany: 05-05-2015, 22:20
|
|
|
Zdjęcia nie chodzą |
|
|
|
 |
a4ry
Forumowicz
Auto: Galant 2.0 98
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 22 Lut 2014 Posty: 66 Skąd: Lublin
|
Wysłany: 07-05-2015, 13:36
|
|
|
Faktycznie coś się posypało, zdjęcia umieściłem na pokazywarce.
Poleććie prosze jakiś serwer do umieszczenia zdjęć żeby to zaraz znowu się nie zepsuło. |
|
|
|
 |
Bizi78
Mitsumaniak Reklamożerca.

Auto: MSS 1.3 family 01r.
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 823 razy Dołączył: 01 Sty 2010 Posty: 21010 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: 07-05-2015, 14:09
|
|
|
Na byle jakim, byle byś się na nim zalogował .
Jak wrzucasz jako niezalogowany to często fotki znikają po jakimś czasie.
Ja osobiście używam po zalogowaniu:
http://pl.tinypic.com/
Jak do tej pory żadne fotki mi nie zginęły . |
_________________ Gość zobacz moją zieloną żabę .
 |
|
|
|
 |
Hugo
Mitsumaniak srebrny szatan

Auto: EA5A Avance '01 & SS 1,6
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 521 razy Dołączył: 06 Sie 2006 Posty: 21947 Skąd: Wolsztyn
|
Wysłany: 07-05-2015, 22:55
|
|
|
Bizi78 napisał/a: | Na byle jakim, byle byś się na nim zalogował .
Jak wrzucasz jako niezalogowany to często fotki znikają po jakimś czasie. | Ja wrzucam przez www.zapodaj.net nie trzeba się logować i też fotki nie znikają. |
|
|
|
 |
a4ry
Forumowicz
Auto: Galant 2.0 98
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 22 Lut 2014 Posty: 66 Skąd: Lublin
|
Wysłany: 09-05-2015, 21:30
|
|
|
Zdjęcia są i już chyba nie znikną
Może dodam, że zasilanie podłączone jest pod tą żaróweczkę od podświetlenia kubków.
Poprzednia centralka oparta była na dwóch potencjometrach, a więc schowek świecił za mocno bo był spięty z klamkami, oraz przód za słabo bo był spięty z tyłem, a tył wyregulowany żeby nie razić.
Wymarzyłem więc sobie centralkę na większej ilości potencjometrów.
Wymarzyłem, małe zakupy i centralka na 6 potencjometrach plus podświetlenie gotowa.
Efekt fajny, estetycznie ale … z nie wiadomych powodów stabilizator napięcia grzał się okrutnie bez obciążenia. Dla niewtajemniczonych grzać się musi i zależne jest to od spadku napięcia oraz obciążenia. Czyli jeżeli ilość prądu zero to i temperatura co najwyżej otoczenia. A tu radiator parzył. Niestety mój multimetr nie był w stanie mierzyć prądu, nie wiedzieć dlaczego, a więc zacząłem przelutowywać wszystko myśląc, że gdzieś mam zwarcie.
Zrobiłem centralkę na mniejszej ilości potencjometrów, innym stabilizatorze oraz kondensatorach (te pełnią funkcję filtra, tak żeby centralka nie zakłócała np. cb-radia)
Wyszła jak na zdjęciu, mniej estetycznie ale znacznie mniej grzania. Na zdjęciu nie ma opornika, który rozwiązał zagadkę. Po krótce, opornik obniża napięcie zależnie od obciążenia. Mój pomimo braku obciążenia obniżał i tak napięcie o jakieś 4V, a więc coś kradło prąd. To mnie natchnęło, zrobiłem mały układ do badania potencjometrów (posiadałem pod ręką 3 typy, zdjęcia poniżej).
Co się okazało, potencjometr , zużywa prąd!!! Jestem totalnym laikiem w kwestii elektroniki a więc zdziwienie straszne. Na zdjęciu od lewej potencjometr olbrzym zużycie prądu 0,0005A, znikome. Ostatni 0,007A, też niewiele. Środkowy, na którym oparłem centralkę, 0,017A, jakaś masakra, dla porównania, podobnie jak dioda.
Czy na forum jest elektronik, który to wytłumaczy??????!!!!!!!!
Oczywiście szybka decyzja i zrobiłem układ na pierwszych potencjometrach, z których po zakupie byłem średnio zadowolony .
Układ nie jest już tak estetyczny ale działa super. Mam cztery potencjometry i osobno regulowane klamki, schowek, przestrzenie nóg przód i osobno tył.
Wygląda tak:
Trochę tłumaczenia:
Zrezygnowałem z potencjometrów z gałkami, wygodniejszych, bo w końcu ile razy nastawia się intensywność świecenia . Tak jest łatwiej to upchnąć.
Podświetlenie przestrzeni na nogi może wydawać się dziwne w trakcie jazdy ale ktoś mądry to wymyślił i faktycznie coś w tym jest, światło wprowadza klimat.
Ciepły biały jest ok, pomimo że na zdjęciach jest żółto to w naturze jest pięknie.
Schowek pod radiem można podświetlić z racji położenia dowolnym kolorem i będzie OK. Radio „odcina” go od panelu klimatronika. Ja chyba zrobię jakiś czerwony może niebieski .
Kolejnym etapem jest puszczenie światła z podsufitki na konsolę centralną, oczywiście zdam relację.
Super byłoby podświetlić wszystkie nawiewy ale to na razie chyba miszyn impasybul
Sorry za przydługawego posta ale jest on efektem godzin wpatrywania się w układ, który pewnie dla wielu jest banalny.
Postaram się teraz po wyregulowaniu pokazać na zdjęciach jak to świeci. Zbiorę również koszty, ile to kosztowało. Mnie pewnie dużo bo nakupiłem wszystkiego na zapas . |
|
|
|
 |
Hugo
Mitsumaniak srebrny szatan

Auto: EA5A Avance '01 & SS 1,6
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 521 razy Dołączył: 06 Sie 2006 Posty: 21947 Skąd: Wolsztyn
|
Wysłany: 10-05-2015, 09:47
|
|
|
a4ry napisał/a: | Kolejnym etapem jest puszczenie światła z podsufitki na konsolę centralną, oczywiście zdam relację | Bardzo fajna sprawa, często o tym myślę. Daj znać jak to zrobisz. |
|
|
|
 |
Bizi78
Mitsumaniak Reklamożerca.

Auto: MSS 1.3 family 01r.
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 823 razy Dołączył: 01 Sty 2010 Posty: 21010 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: 10-05-2015, 10:30
|
|
|
a4ry napisał/a: | Co się okazało, potencjometr , zużywa prąd!!! |
Wszystko co ma jakiś opór i zostanie wstawione w obwód będzie pożerać prąd.
Przy ustawieniu takiej samej rezystancji na potencjometrach powinny zużywać taki sam prąd .
Prawo Ohma U=RxI .
Czyli I=U/R. |
_________________ Gość zobacz moją zieloną żabę .
 |
|
|
|
 |
a4ry
Forumowicz
Auto: Galant 2.0 98
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 22 Lut 2014 Posty: 66 Skąd: Lublin
|
Wysłany: 10-05-2015, 11:05
|
|
|
Bizi78 napisał/a: | Prawo Ohma U=RxI . |
mhhhh, to chyba nie takie proste. Potencjometr to rezystor nastawny, który można ustawić na rezystancję 0 Ohm, a więc z wyprowadzenia które podałeś R=0, lub jest bardzo bliskie zera. Potencjometry niebieskie zużywały prąd niezależnie od ich ustawienia, tak jakby coś z nimi było nie tak.
Dodatkowo jeżeli układ złożony jest z opornika oraz zasilania, to dlaczego za opornikiem jest napięcie jak na wejściu, podczas gdy nie ma obciążenia? Spada dopiero gdy dam odbiornik prądu. |
|
|
|
 |
Bizi78
Mitsumaniak Reklamożerca.

Auto: MSS 1.3 family 01r.
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 823 razy Dołączył: 01 Sty 2010 Posty: 21010 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: 10-05-2015, 11:15
|
|
|
a4ry napisał/a: | Potencjometr to rezystor nastawny, który można ustawić na rezystancję 0 Ohm |
Podepnij omomierz i pokręć śrubką to się przekonasz jaki masz zakres na poszczególnych potencjometrach.
Każdy potencjometr ma jakąś rezystancję, którą można regulować +- ileś %. |
_________________ Gość zobacz moją zieloną żabę .
 |
|
|
|
 |
a4ry
Forumowicz
Auto: Galant 2.0 98
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 22 Lut 2014 Posty: 66 Skąd: Lublin
|
Wysłany: 10-05-2015, 11:32
|
|
|
Bizi78 napisał/a: | Podepnij omomierz i pokręć śrubką to się przekonasz jaki masz zakres na poszczególnych potencjometrach.
Każdy potencjometr ma jakąś rezystancję, którą można regulować +- ileś %. |
Wartość rezystancji nie ma tu znaczenia.
Pobawiłem się trochę i powiem tak jest to dla mnie wiedza tajemna jakieś pulp fiction .
Stanowisko testowe zasilanie 12V na zasilaniu rezystor 560 Ohm dobrany do diody, a wiec dla 20 mA. Podłączam diodę, napięcie za opornikiem idealnie 3,2V.
Odłączam diodę napięcie 12V.
Za opornikiem podłączam potencjometr "olbrzym" i zdziwienie napięcie 3,46V, na podobnym wczoraj 11,9V. Niestety do testów mam jeden i nie mogę sprawdzić czy między sobą się różnią.
Za opornikiem podłączam ten pomarańczowy, za opornikiem mam 8V.
Za opornikiem podłączam niebieski, napięcie za opornikiem 2V, mam ich wiele, a więc sprawdziłem na kilku i zawsze to samo.
Uwaga, napięcie za opornikiem stałe bez znaczenia od ustawionej rezystancji na potencjometrach.
Osobiście tego nie ogarniam
[ Dodano: 23-05-2015, 19:49 ]
Cały zestaw wyregulowany. Na tylne diody nakleiłem szarą taśmę żeby nie raziły:
Jeszcze raz powtórzę, że całość przerosła moje oczekiwania. Klimat jest nieziemski.
Koszt całości jest mocno zależny od tego gdzie się kupi elementy;
1. kable to około 30-40 pln około 1,20 pln/m
2. centralka to około 30-40 pln (płytka 8 pln, obudowa 8 pln, kondensatory 4 pln, potencjometry 10 pln, do tego przewody 5 pln, włącznik główny 3 pln, regulator napięcia z radiatorem 5 pln
3. diody plus oprawki 15 pln
4. pomocnicze wiertełko, taśma, trytki itp 10 pln
Za około 100 pln temat do ogarnięcia, ewentualnie wysyłki.
Kolejny etap to światło z podsufitki. Żeby to ogarnąć muszę znaleźć jakąś fajną oprawkę, macie propozycję?
Dioda musi iść z góry i musi świecić punktowo a wiec zwykła dioda będzie najlepsza. Ze względu na rozmiar wg mnie 3mm.
Poniżej miejsce gdzie to ma być:
Zasilanie takim układem, trzeba tylko zlutować
[ Dodano: 23-05-2015, 20:18 ]
Przed całą tą zabawą podświetliłem sobie nogi przy otwieraniu drzwi.
Z tyłu jak to wygląda widać na zdjęciu wyżej,poniżej powtórzone, plus dwa zdjęcia lampek z przodu:
Tak jak sobie przeglądam ten cały temat, to nasuwa mi się jeden wniosek. Chyba boję się ciemności . |
|
|
|
 |
sampler
Forumowicz

Auto: Citroen C5 X7 2.2 HDI
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 62 razy Dołączył: 08 Gru 2005 Posty: 2353 Skąd: Lubin
|
Wysłany: 24-05-2015, 20:12
|
|
|
Na przyszłość moge coś podpowiedziec. Widze że dałeś chyba jakiś stabilizator napięcia i regulacje poprzez rezystancję na potencjometrach. Stabilizator nie jest dobrym rozwiązaniem dla takiej aplikacji.
Lepiej dać na każdy obwód układ LM350 w aplikacji z potencjometrem. Ten układ potrafi płynnie regulować napięcie na wyjściu poprzez regulacje potencjometrem. |
_________________ BYŁY:
GALANT E34 1.8 TD
GALANT EA5A'97 2.5 V6 24V
GALANT AVANCE EA5A'03 2.5 V6 24V
Xsara 1.4i
SĄ:
CITROEN C5 X7 2.2 HDI
Peugeot 308 2.0 HDI |
|
|
|
 |
|
|