Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki Strona Główna Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
 Ogłoszenie 


W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu.
Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.

Poprzedni temat «» Następny temat
[Cari 1.8 GDI] Regulacja przepustnicy Cari 1.8 GDI 1997
Autor Wiadomość
taurus2 
Mitsumaniak
Silver Arrow


Auto: Carisma 1.8 GDI, 97r. (LS)
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 24 Gru 2010
Posty: 169
Skąd: Będzin
Wysłany: 25-12-2010, 01:21   [Cari 1.8 GDI] Regulacja przepustnicy Cari 1.8 GDI 1997

Witam wszystkich forumowiczów
Mam taki dylemacik:
Przepustnica i krokowiec wyczyszczony, ale na jałowym biegu falują obroty (wiem że temat był, ale nie ma tego co mnie interesuje) Byłem u elektronika i :
- Silnik złoto,
- Sonda malina (wymieniałem)
- przepływka sprawna w 100%
wszystko oki, ale do silnika wlatuje za dużo powietrza, sterownik zamyka co się da, ale powietrza jest za dużo, stąd są wahania obrotów.

Chodzi o to że na przepustnicy jest śruba do regulacji biegu jałowego, Wkręciłem ją może 1.5 obrotu i falowanie ustało. i moje pytanie jest następujące,
Ile ma być obrotów, jeżeli jest ona całkiem wkręcona ?? (dla przykładu w maluchu po czyszczeniu gaźnika wykręcało się śrubę 2,5 obrotu i obr. miały być ok - może głupim przykład ale poglądowy)
_________________
Mitsubishi Carisma 1.8 GDI 97r. (sedan LS)
 
 
 
robertdg 
Mitsumaniak
SnowWhite


Auto: Galant Sport 98' EAO 2.0 16V
Zaproszone osoby: 1
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1300 razy
Dołączył: 21 Cze 2009
Posty: 23634
Skąd: KSSE
Wysłany: 25-12-2010, 10:24   

taurus2, a czy przeprowadzałeś nauke obrotów :?:
_________________
Gość zobacz mojego Galanta :rolleyes:
Jeżeli nie żyjesz na krawędzi, to znaczy, że zajmujesz za dużo miejsca
"Jesteś jedyną osobą na świecie, która może wykorzystać Twój potencjał" - Zig Ziglar
W naturze człowieka leży rozsądne myślenie ale nielogiczne działanie
 
 
aren195612 
Forumowicz

Auto: Space Star GDI 99r
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 22 Lut 2009
Posty: 384
Skąd: Stargard Szczeciński
Wysłany: 25-12-2010, 10:26   

taurus2 napisał/a:
ale do silnika wlatuje za dużo powietrza,

-Skąd ta teza, pomiary jakieś były?. Jakie?.

taurus2 napisał/a:
na przepustnicy jest śruba do regulacji biegu jałowego

- tą śrubą kręciłeś?



- jakie są te obroty po tym zabiegu na ciepłym silniku?
a/ bezpośrednio po zatrzymaniu, zdjęciu nogi z gazu
b/ czy nie są podbijane po czasie dłuższym jak 4 minuty, jeżeli tak, to ile?.
Nie ruszaj niczego, włącz co tam używasz z odbiorników, niech sobie „popyrka” na jałowym 5-6 minut. Sprawdź.
- czy zimny silnik odpala się prawidłowo?

taurus2 napisał/a:
Ile ma być obrotów, jeżeli jest ona całkiem wkręcona ??


W GDI jest trochę inaczej. Na biegu jałowym /zimny czy ciepły silnik/ klapa przepustnicy jest oparta o „fixed Sas”, wyregulowana przez producenta.
To ta śruba z fotki /jej się w zasadzie nie rusza/, o prawidłowym położeniu klapy informuje sygnał napięciowy z TPS /pin 1-4/, żeby zaistniał „bieg jałowy” musi być załączony IPS /pin 3-4 TPS-a/. Opisał to swego czasu kolega demeone,
link

Regulacją ilości powietrza zajmuje się silniczek krokowy, czysty i sprawny via „by-passy”. Do szczęścia potrzebne jeszcze:
-Brak "fałszywego powietrza"
-Właściwe działanie EGR
-Stabilne ciśnienie na pompie WC
I zapewne wiele więcej rzeczy, te są podstawowe, a ciśnienie na WC w starych autkach szczególnie…aby te obroty nie falowały.

Cytat:
Ile ma być obrotów

Zrzut z manuala dla GDI



Jak widać, w tabelce w zależności od temperatury, u mnie na ciepłym silniku jest 650 na mieszance uwarstwionej, po 4 minutach na mieszance stechiometrycznej 750 w lecie, w zimie nieznacznie wyżej. Te zmiany trybów pracy i obrotów to specyfika GDI. W pierwszym trybie sygnał z sondy lambda równa się zero. W programie diagnostycznym Evoscan widać to doskonale.

Pozdrawiam
 
 
taurus2 
Mitsumaniak
Silver Arrow


Auto: Carisma 1.8 GDI, 97r. (LS)
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 24 Gru 2010
Posty: 169
Skąd: Będzin
Wysłany: 25-12-2010, 22:32   

Więc tak z góry dzięki za odzew robertdg, aren195612
1. adaptacja była komputerowo przeprowadzana jak również przeze mnie też
- Rozgrzałem silnik
- 10 min bez obciążenia
- 10 min z obciążeniem (tan krok 2 razy)

2. Pomiarów dokonywał elektronik na komputerze, jakich dokładnie to nie powiem, bo pokazywał mi różne wykresy, ale ja się na tym nie znam.

3. Jeżeli chodzi o śrubę to nie ta, może źle się wyraziłem, ta śruba jest po drugiej stronie (regulacja dolotu powietrza, czy coś takiego)

4. po tym zabiegu (czyli dokręceniu tej śruby - nie widocznej na tym zdjęciu) obroty są koło 600 - 700 obr/min. - fabrycznie są ustawione na 607 obr/min. (tak wyczytał elektronik)

5. Po Zapaleniu silnika obr są w granicach 1000 - 1100 obr/min.
po zagrzaniu spadają tak jak pisałem wyżej.


Jedna rzecz : zdarza się że pod obciążeniem tj. nawiew, ogrzewanie tylnej szybki i lusterek do tego radyjko, że obroty lekko podrygują tak w granicach 600 - 850 obr/min.


Co do reszty. mam ten wozik ok 1 m-ca, jestem zadowolony, tym bardziej że autko w pełnej elektryce: Climatronic, 4 el. szyby, el. i podgrzewane lusterka, ABS, 4 air bag (SRS) itd (nie to żebym się chwalił)
Więc tak naprawdę o tym aucie jako tako nie wiem zbyt wiele, tyle co wyczytałem na forum, chociaż przepustnice sam czyściłem :D

Tak więc Potrzebne mi dobre rady od doświadczonych mitsumaniaków, bo niem zamiaru niepotrzebnie narażać na stresy swojej Cari, ani wymądrzać się na temat, gdzie jestem laikiem. Także jako doskonały słuchacz i chętny uczeń czekam na mistrza :)
_________________
Mitsubishi Carisma 1.8 GDI 97r. (sedan LS)
 
 
 
robertdg 
Mitsumaniak
SnowWhite


Auto: Galant Sport 98' EAO 2.0 16V
Zaproszone osoby: 1
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1300 razy
Dołączył: 21 Cze 2009
Posty: 23634
Skąd: KSSE
Wysłany: 25-12-2010, 23:26   

Pobierz instrukcje serwisową http://www.e-elektron.pl/...Carisma9600.htm w folderze suplement wyszukaj pliku 13.pdf i szukaj instrukcji regulacji przepustnicy, następnie spróbuj nauki wedle tego: http://forum.mitsumaniaki.pl/viewtopic.php?t=31379
_________________
Gość zobacz mojego Galanta :rolleyes:
Jeżeli nie żyjesz na krawędzi, to znaczy, że zajmujesz za dużo miejsca
"Jesteś jedyną osobą na świecie, która może wykorzystać Twój potencjał" - Zig Ziglar
W naturze człowieka leży rozsądne myślenie ale nielogiczne działanie
 
 
taurus2 
Mitsumaniak
Silver Arrow


Auto: Carisma 1.8 GDI, 97r. (LS)
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 24 Gru 2010
Posty: 169
Skąd: Będzin
Wysłany: 26-12-2010, 00:17   

robertdg wielkie dzięki za linki
Co do nauki obr. to właśnie tę metodę wykorzystałem (dużo osób ją chwaliło)
przypominam także że autko miało również przeprowadzoną adaptacje komputerową.

[ Dodano: 26-12-2010, 00:22 ]
P.S
{robertdg zanim się tu zarejestrowałem to przeglądając forum oglądałem także Twoje cacuszko. Muszę przyznać że jestem pod wrażeniem, tego że tak uparcie szukałeś akurat tego modelu i tego co w nim zrobiłeś. Pewnie w lotto wygrałeś bo sporo kasy włożyłeś.}

[ Dodano: 26-12-2010, 00:25 ]
Jeszcze jedno, szkoda że instrukcja jest w jęz. Ang.
Wiadomo bowiem jak czasem jest z tłumaczeniem na necie, ale i tak dziękuję robertdg za chęć niesienia pomocy
_________________
Mitsubishi Carisma 1.8 GDI 97r. (sedan LS)
 
 
 
aren195612 
Forumowicz

Auto: Space Star GDI 99r
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 22 Lut 2009
Posty: 384
Skąd: Stargard Szczeciński
Wysłany: 26-12-2010, 07:43   

taurus2 napisał/a:
2. Pomiarów dokonywał elektronik na komputerze.
Teza o zbyt ubogiej mieszance jest dość często stawiana przez elektryków nie obytych z GDI z powodu zerowego sygnału z lambdy i wysokiego AFR na biegu jałowym, w trybie pracy „mieszanka uwarstwiona”. To specyfika tego silnika. Dopytywałem o to i o tę śrubę żeby zrozumieć co się dzieje.

Odnośnie „nauki obrotów” na podstawie własnych doświadczeń należę do grona tych którzy twierdzą, że jak z autkiem wszystko ok, to samo się tych wolnych obrotów nauczy.
Wyjątkowo „upierdliwa” adaptacja ECU dla wolnych obrotów jest moim zdaniem raczej skutkiem nietypowych danych z silnika, a nie jakąś typową cechą GDI.
Reset ECU był u mnie nie raz, /choćby ostatnio, z powodu doładowywania aku w domu /, rano podłączenie klem, mroźno było, z minus 15, wstępne ustawienie przepustnicy /takie załącz na ON na 10 sekund, bez odpalania, potem OFF/ i w drogę. Nic nie gaśnie, nie podbija czy też faluje. Obroty manualowe.

taurus2 napisał/a:
Jedna rzecz : zdarza się że pod obciążeniem tj. nawiew, ogrzewanie tylnej szybki i lusterek do tego radyjko, że obroty lekko podrygują tak w granicach 600 - 850 obr/min.

To nie jest lekko. Taki stan zapewne nie trwa wiecznie, zakładam że po czwartej minucie /z zegarkiem w reku/, obroty stabilizują się, u ciebie na około 850, falowanie ustaje /na postoju oczywiście/.
Sprawdź to. Jeżeli tak jest, to da się to technicznie wytłumaczyć.

Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony przez aren195612 26-12-2010, 07:46, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
pawelsonx 
Forumowicz

Auto: 1.9dci
Zaproszone osoby: 103
Kraj/Country: Ireland
Pomógł: 77 razy
Dołączył: 11 Gru 2008
Posty: 1606
Skąd: Piotrków Tryb.
Wysłany: 26-12-2010, 07:43   

w instrukcji jak dobrze kojarzę że regulacje obrotów dokonuje się po podłączenie mut-a i wymuszenie stałych parametrów pracy silnika (nie pamiętam czy w evoscanie da się to zrobić)

Więc jak nie masz sprzętu do tego to nie reguluj bo może być jeszcze gorzej
 
 
 
aren195612 
Forumowicz

Auto: Space Star GDI 99r
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 22 Lut 2009
Posty: 384
Skąd: Stargard Szczeciński
Wysłany: 26-12-2010, 07:51   

pawelsonx napisał/a:
w instrukcji jak dobrze kojarzę że regulacje obrotów dokonuje się po podłączenie mut-a i wymuszenie stałych parametrów pracy silnika (nie pamiętam czy w evoscanie da się to zrobić)


Blokada krokowca na szóstym kroku.

W evoscanie jest taki actuator "Speed Adj. Screw mode", u mnie na przepustnicy z ETV nie działa, może ktoś z Evoscanem na swoim GDI w imię nauki potestuje czy i jak ten actuator działa w przepustnicach z linką. I oczywiście, to opisze.
 
 
taurus2 
Mitsumaniak
Silver Arrow


Auto: Carisma 1.8 GDI, 97r. (LS)
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 24 Gru 2010
Posty: 169
Skąd: Będzin
Wysłany: 26-12-2010, 12:25   

aren195612 Dziękuję za zainteresowanie. Opiszę w skrócie całą historię.
Chciałem mieć na początku Mazdę 626 96r-99r - dużo na ich temat czytałem, 95% osób je chwaliło. Przypadek sprawił że kupiłem Mitsu Carisme 1.8 GDI 97r - nic o nim nie wiedząc.
Szwagier lakiernik go pooglądał i wiedziałem że autko nie było robione pomimo że ma nową chłodnicę i prawie wszystkie przewody gumowe ( rury, rurki itp) Olej Helix 10W40
Auto testował teściu, bo ja byłem lekko podniecony, więc mógłbym coś przeoczyć.
Na 3 dzień od zakupu zauważyłem że obroty dość ostro falują - potrafiły się podbijać do 1500-2000 obr/min. (nie wiem czemu wcześniej tego nie widziałem może z podniecenia) Auto paliło mi przy takim wahaniu koło 15 L/100km, żona mnie chciała z domu za to wyrzucić (zalałem za 250 zł i przejechałem 210 km - TRAGEDIA).
Pojechałem do kolegi który coś tam wiedział, ale o GDI malutko, zauważył jednak że przepływomierz jest zaklejony silikonem, więc stwierdził, że jeżeli już ktoś przy nim grzebał to jest po prostu do wymiany - wymieniłem (kupiłem na allegro okazyjnie za 45zł-działa rewelacyjnie) Obroty dalej falowały. Wyczytałem gdzieś, że sonda lambda też może mieć w tym swój udział, wymieniłem, obr dalej skaczą. Czytam dalej - brudna przepustnica i krokowiec - instrukcje znalazłem na necie - uff dałem radę sam (przepustnica była dość czysta).
Myślę szlak mnie trafi i krew zaleje, obroty bez zmian. To koniec pomyślałem, żona miała racje znowu nieudany zakup auta (pierwszy to punto II 2002).
Ostatnim krokiem była wizyta u elektronika.
Pojechałem podpiął kompa, zapytał o rocznik auta, zapalił silnik. Patrzył i patrzył i w końcu zaczął mówić : Silnik bardzo zadbany i zdrowiutki, sonda działa prawidłowo - szybko reaguje, przepływomierz sprawny. chodziło coś o to że za dużo powietrza się dostaje, komp steruje krokowcem i mimo że zamyka dalej dochodzi za dużo powietrza. Ściągnął osłonę silnika popatrzył i powiedział,że jest to japońska wersja przepustnicy, Pomyślałem że idiota, przecież nie niemiecka. Chodziło mu o to że wychodziły te modele z europejskim rozwiązaniami (nie koniecznie lepszymi) Powiedział że jest tam taka śruba i wytłumaczył gdzie (ta trudno dostępna) Mówił "dokręć ja 1 obrót na wyłączonym silniku i pojeździł trochę, jeżeli obr. dalej będą za duże to jeszcze z 1 obrót dokręcić" i tak też zrobiłem. Obroty są o niebo lepsze, nie falują i nie podbijają, czasem(nie za często) przy obciążeniu , ale nie wchodzą wyżej niż 1000.

[ Dodano: 26-12-2010, 18:56 ]
aren195612 napisał/a:
taurus2 napisał/a:
Jedna rzecz : zdarza się że pod obciążeniem tj. nawiew, ogrzewanie tylnej szybki i lusterek do tego radyjko, że obroty lekko podrygują tak w granicach 600 - 850 obr/min.

To nie jest lekko. Taki stan zapewne nie trwa wiecznie, zakładam że po czwartej minucie /z zegarkiem w reku/, obroty stabilizują się, u ciebie na około 850, falowanie ustaje /na postoju oczywiście/.
Sprawdź to. Jeżeli tak jest, to da się to technicznie wytłumaczyć.


Coś podobnego, więc proszę aren195612 o techniczne wytłumaczenie
_________________
Mitsubishi Carisma 1.8 GDI 97r. (sedan LS)
 
 
 
aren195612 
Forumowicz

Auto: Space Star GDI 99r
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 22 Lut 2009
Posty: 384
Skąd: Stargard Szczeciński
Wysłany: 26-12-2010, 20:34   

Ciepły silnik /85 stopni i więcej/ po zdjęciu nogi z gazu powinien przejść w tryb "mieszanka uwarstwiona", czyli do około powiedzmy 650 obr, i przechodzi, a raczej próbuje przejść. Ciśnienie na pompie WC spada do 40 bar, albo i niżej. Powinno stać "bykiem" na około 50 bar.
Ecu zauważa brak warunków dla tego trybu, podbija obroty do wyższych. Ciśnienie na pompie się poprawia. Następuje ponowna próba do przejścia w tryb "uwarstwiona" i tak wkoło.
Po czterech minutach silnik przechodzi w tryb "mieszanka stechiometryczna" nominalnie 750 obr z +/- oczywiście. Następuje ustabilizowanie obrotów. Te obroty to takie z grubsza, jak wiesz u ciebie jest inna regulacja jak fabryczna przepustnicy.
Konkluzja- za mały wydatek, a co za tym za niskie ciśnienie pompy WC na wolnych obrotach. Pompa przy tych obrotach nie jest w stanie pokryć zapotrzebowania silnika, ciśnienie spada.

Evoscan i pomiary bo po warsztatach to majątek wydasz, o tym tutaj: link
 
 
taurus2 
Mitsumaniak
Silver Arrow


Auto: Carisma 1.8 GDI, 97r. (LS)
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 24 Gru 2010
Posty: 169
Skąd: Będzin
Wysłany: 26-12-2010, 23:48   

Kochani wiem że nie ten temat, ale mam pytanie dot. prędkościomierza. Otóż, wskazówka nie spada mi do zera. kiedy wyłącze zapłon zatrzymuje się 10 km/h lekko postukam w szybke i spada prawie do 0 po przekręceniu kluczyka w pozycje ON wskazówka znowu podnosi się na 10 - 20 km/h. Jaka może być przyczyna ?? zła masa ?? Nie mam pojęcia.
Proszę o sugestie.
_________________
Mitsubishi Carisma 1.8 GDI 97r. (sedan LS)
 
 
 
rysiul 
Mitsumaniak


Auto: wstyd powiedzieć
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 02 Lut 2010
Posty: 244
Skąd: Wrocław
Wysłany: 28-11-2011, 18:18   

Mam pytanie dotyczące regulacji wolnych obrotów. W manualu (13A-94 pkt.4) napisano że należy zewrzeć piny w gnieździe "the ignition timing adjustment connector" widoczne na poniższym rysunku.



Czy ktoś namierzył położenie tego gniazda, bo ja na podstawie tego rysunku nie dałem rady?
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Ta strona używa ciasteczek (ang. cookies) w celu logowania oraz do badania oglądalności strony.
Aby dowiedzieć się czym są ciasteczka odwiedź stronę wszystkoociasteczkach.pl
Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie ciasteczek na tej stronie, zablokuj je w opcjach Twojej przeglądarki internetowej.