 |
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki
|
|
Ogłoszenie |
W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu. Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.
|
[Cari 1.8 GDI] Przepustnica oraz analiza evoscan |
Autor |
Wiadomość |
game1
Forumowicz
Auto: Carisma GDI
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz Dołączył: 13 Lut 2012 Posty: 64 Skąd: Polska
|
Wysłany: 11-03-2012, 12:40 [Cari 1.8 GDI] Przepustnica oraz analiza evoscan
|
|
|
Witam
Posiadam Carisme GDI z roku 1998. Od niedawna pojawił się problem z obrotami jak myślę do czyszczenia przepustnica. Więc przymierzam się do jej wyczyszczenia. Widziałem w necie, że nie konieczne jest jej wyciąganie z samochodu. Mam pytanie wy ją wyciągacie czy czyścicie przymocowaną? Warto jest kupić płyn do czyszczenia przepustnicy? Czy wystarczy zwykły rozpuszczalnik? Jak poprawnie powinno się ustawić przepustnice w silnikach GDI?
Kupiłem ostatnio kabelek i robiłem diagnostykę na evoscan-ie. I prosiłbym bym kogoś o jej analizę. Po pierwsze u mnie pozycja przepustnicy na biegu jałowym wynosi 15,67%. Przeglądając forum w analizach znalazłem, że musi wynosić niespełna 13%. Nie pokoi mnie praca sondy lambda moim zdaniem jakby za niskie miała parametry. W manualu znalazłem, że jej praca powinna wynosić w zakresach 0,6V do 1,0V natomiast u mnie nawet po zwiększeniu obrotów do 3500 obrotów pracuje w zakresie 0,5V. Pomiar wykonywany był w temp. ok. 50C. Ktoś może zna parametry sondy w jakie zakresy napięć powinny znajdować się w danym zakresie temp.? Jak można zaobserwować z wykresu przy wzroście temp. następuje skok napięcia na sodzie lambda do zakresu 0,5V.
Jeszcze jedna sprawa mianowicie przy uruchomienia silnika można zauważyć spadek i podbicie obrotów. Obroty wynoszą 906, następuję spadek do 687 i wzrost do 780, spadek i wznów wzrost. Po dodaniu gazu do 3500 i puszczeniu, następują ustabilizowanie obrotów w przedziale 781-812. Rozumiem wahania obrotów, ale dziwią mnie takie duże wahania po starcie silnika. Na zimnym silniku obroty skaczą do 1800 i spadają na 1200 po osiągnięciu temp. miej więcej 30C spadają na 500 i ponoszą się na 800. W czasie jazdy samochodem przy jednostajnej prędkości podczas wzrostu temp. czuć jakby samochód dodawał sobie gazu lub odejmował (zwalnianie i przyspieszanie). W dodatku po osiągnięciu temp. pracy problem znika, albo pojawia się bardzo sporadycznie i na chwile.
Wykres evoscan: http://imageshack.us/phot...14/silnikh.jpg/
 |
|
|
|
 |
volve
Mitsumaniak

Auto: Colt CZC 1.5T
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 47 razy Dołączył: 31 Sty 2010 Posty: 4047 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: 11-03-2012, 21:14
|
|
|
game1 napisał/a: | Więc przymierzam się do jej wyczyszczenia. Widziałem w necie, że nie konieczne jest jej wyciąganie z samochodu. Mam pytanie wy ją wyciągacie czy czyścicie przymocowaną? Warto jest kupić płyn do czyszczenia przepustnicy? Czy wystarczy zwykły rozpuszczalnik? Jak poprawnie powinno się ustawić przepustnice w silnikach GDI? |
Przepustnicę dobrze wyczyści się tylko i wyłącznie wyjmując ją i czyszcząc z obu stron a w szczególności na krawędziach klapy !!! Co do tego, czym czyścić, to ktoś kiedyś polecał płyn Wurth do gaźników bodajże. Akurat tam gdzie kupowałem rzeczy, nie było Wurtha i wziąłem Valvoline i lepiej schodziło niż wcześniej rozpuszczalnikiem.
Co do diagnostyki to zacznij od przeczytania CAŁEGO tematu:
http://forum.mitsumaniaki...t=40568&start=0
W szczególności dostosuj sie do zaleceń odnośnie nazw parametrow i jakie mają yc zaznaczone. Plik z gotowym zestawem jest bodajże na stronie 13 wrzucony przez arena. Zmień też jednostki na "nasze" (zakładka Logging i tam zaznacz Metric units).
Co do obrotów to ogólnie aby co nieco się dowiedzieć przeprowadź test: silnik rozgrzany minimum do 85 stopni C, odpalasz auto, nie dotykasz gazu i pozostawiasz tak na 7-8 minut z włączonym EvoScanem. Obroty powinny przez pierwsze 4 minuty wynosić w okolicach 650-700 rpm, po 4 minutach auto przechodzi w tryb mieszanki stechiometrycznej i wtedy obroty podskoczą do 750 rpm. Ważne, abyś miał też parametr z ciśnieniem na pompie WC.
Ale przepustnicę i tak spokojnie możesz wyczyścić |
_________________ Mitsubishi Carisma 1.8 GDI Elegance
 |
|
|
|
 |
game1
Forumowicz
Auto: Carisma GDI
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz Dołączył: 13 Lut 2012 Posty: 64 Skąd: Polska
|
Wysłany: 12-03-2012, 20:45
|
|
|
Dzisiaj wyczyściłem przepustnice (myślałem że będzie gorzej ). Po zrestartowaniu komputera i nauki obrotów była jazda próbna wraz evoscanem. Co zauważyłem. Po zatrzymaniu się tak na odcinku 2km obroty spadły silnika do 600 natomiast ciśnienie na WC też spadło do 3,9. Tak się działo jak obroty spadły poniżej 600. Natomiast na biegu jałowym pompa pracuje w zakresie 5,2 MPa do 5,4 MPa. Reguluje się jakoś tą pompę? Wartość TPS w pomiarach evo to 0,78, a jej odchylenie na biegu jałowym to ponad 15% jak wyczytałem z manuala to musi się mieścić w zakresie 0,4 do 1V. Na TPS widoczna jest regulacja dwie śrubki do czego służą? |
|
|
|
 |
volve
Mitsumaniak

Auto: Colt CZC 1.5T
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 47 razy Dołączył: 31 Sty 2010 Posty: 4047 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: 12-03-2012, 21:56
|
|
|
Nie znam za bardzo przepustnic na linkę więc nie chce czegoś pokręcić. W tych z elektromagnesem sprawdza się TPS tak:
- odpina się kabelek od przepustnicy
- kluczyk na on
- domyka sie ręcznie klapkę przepustnicy
- i wtedy napięcie na przepustnicy powinno wynosić około 0,527 V
Ale nie wiem, czy w tych na linke jest tak samo.
Co do sprawdzenia pompy WC to zrób taki test: podczas jazdy na 3 biegu majac 2k rpm wciskasz gaz w podłogę i tak do odcinki. Wtedy zobacz jak będzie zachowywało się ciśnienie na pompie. Ale ogólnie spadki poniżej 4,5 MPa to już kiepsko. |
_________________ Mitsubishi Carisma 1.8 GDI Elegance
 |
|
|
|
 |
game1
Forumowicz
Auto: Carisma GDI
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz Dołączył: 13 Lut 2012 Posty: 64 Skąd: Polska
|
Wysłany: 12-03-2012, 22:39
|
|
|
Tak zrobiłem jak piszesz z przepustnicą. Jak zrobiłem ją tak jak miałem wykręconą przepustnicę:
-Sprawdziłem na TPS opór pomiędzy pinami 1-4 wyszło u mnie 4,86 ohm (manual podaje, żeby mieściło się w zakresie 3,5 do 6,5) zakres mi się mieści bo wynosi ponad 4.
-Sprawdziłem rezystancje pomiędzy pinami 2-3 wyszło ponad 8 ohm.
- oraz sprawdziłem zakres rezystancji pomiędzy pinami 2-3 jak pracuje przepustnica wynosiła od ponad 8 do ponad 4m ohm. Czyli działa poprawnie.
Po zamontowaniu przepustnicy:
- podłączyłem wszystko w pin 2 wpiąłem się miernikiem
- stacyjka w pozycje On
- sprawdziłem napięcie i wynosiło ono powyżej 0,7 V tak jak wskazuje Evoscan
Teoretycznie według manuala mieści się w zakresie 0,4 do 1 V.
Jak wspomniałem na TPS są dwie śrubki i jak zauważyłem można je poluzować i kręcić TPS w prawo lub lewo. Nie wiem co się tym reguluje. Myślę, że położenie czujnika względem przepustnicy. Tylko nie wiem czy mam racje.
Przepustnicy mocno nie mogłem domknąć bo śrubka regulacyjna biegu jałowego mnie już blokowała więc przepustnica była domknięta do określonego poziomu.
Co do pompy studiowałem logi z jazdy po przeczyszczeniu przepustnicy.
Pompa jest w miarę stabilna martwią mnie jedynie te wahania 4,9 do 5,3 MPa.
ten spadek o którym wcześniej pisałem był spowodowany tym, iż stanąłem na błocie i za szybko puściłem sprzęgło za szybko samochód prawie zgasł. W evoscanie obroty spadły do 400 i wtedy ciśnienie na pompie było 3,9 MPa.
Jeszcze jedno pytanie dzisiaj jak pracował samochód dziwne słychać było stuki w silniku raz były raz znikały. Raz głośniej były raz ciszej jak przy stary dieselu. Czyżby popychacz zaworowy? |
|
|
|
 |
volve
Mitsumaniak

Auto: Colt CZC 1.5T
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 47 razy Dołączył: 31 Sty 2010 Posty: 4047 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: 13-03-2012, 10:19
|
|
|
Tutaj masz o całej regulacji przepustnicy na linkę:
http://forum.mitsumaniaki...1&highlight=ips
Cytat: | Pompa jest w miarę stabilna martwią mnie jedynie te wahania 4,9 do 5,3 MPa. |
Pompa powinna utrzymywać ciśnienie w okolicach 5 MPa +- 0.2. Także u Ciebie jest ok.
game1 napisał/a: | Jeszcze jedno pytanie dzisiaj jak pracował samochód dziwne słychać było stuki w silniku raz były raz znikały. Raz głośniej były raz ciszej jak przy stary dieselu. Czyżby popychacz zaworowy? |
Najprawdopodobniej popychacze, czyli standard w GDI. Tutaj nawet wymiana nie zawsze pomaga, trzeba się do tego przyzwyczaić i stosować dobry olej ! |
_________________ Mitsubishi Carisma 1.8 GDI Elegance
 |
|
|
|
 |
game1
Forumowicz
Auto: Carisma GDI
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz Dołączył: 13 Lut 2012 Posty: 64 Skąd: Polska
|
Wysłany: 13-03-2012, 12:17
|
|
|
Tak korzystałem właśnie z tego opisu tylko bez szczelinomierza gdyż śrubka SAS nie była ruszana. Myślę, że zakres jest prawidłowy co do przepustnicy. Dzisiaj rano odpaliłem autko i ładnie zapaliło. Na zimnym silniku obroty były na poziomie 1700 spadły po chwili na 1200, później na 1000 no i na 800. Czy to normalne, że podczas hamowania i wciskania sprzęgła obroty spadają poniżej 600?
Jednak po czyszczeniu przepustnicy jakby wszystko wróciło do normy. Wróciło podbicie obrotów na biegu jałowym jak skręca się kołami w miejscu także myślę, że powinno byś dobrze. Jeżeli nie to niestety trzeba będzie ponowić regulacje.
Dzisiaj na spokojnie jeszcze oglądałem wykresy z jazdy ciśnienie na pompie skacze nawet do ponad 6MPa czyli nie ma żadnej rewelacji. Na biegu jałowym jest spokojniej czyli jak pisałem wcześniej. Jest w miarę spokojniej dzisiaj jeszcze obejrzę miernikiem jak sprawa wygląda. I dam znać.
Co do popychaczy to masz racje. Chciałem się tylko upewnić. |
|
|
|
 |
|
|