[Cari 1.8 GDI] Czujnik położenia przepustnicy TPS |
Autor |
Wiadomość |
Adrians
Mitsumaniak

Auto: Galant EA2A '01
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 01 Sty 2009 Posty: 129 Skąd: Kielce
|
Wysłany: 04-06-2012, 13:13 [Cari 1.8 GDI] Czujnik położenia przepustnicy TPS
|
|
|
Witam,
dzisiaj podczas przejażdżki Carismą przez ułamek sekundy zapaliła mi się kontrolka Check, wszystko obyło się totalnie bezobjawowo. Po wymiganiu błędów wyszedł błąd nr 14, czyli zgodnie z tabelką coś związanego z czujnikiem położenia przepustnicy (Throttle position sensor (2nd channel) system). Samochód jeździ całkowicie normalnie, spalanie typowe dla niegniecionego GDI, obroty ok, tylko czasami - bardzo rzadko - podczas utrzymywania stałej prędkości np. około 80km/h na piątce zdarza się jej trochę szarpnąć, a raczej zadławić. Przez jakiś moment czuć spadek mocy, tak jakby dostała za dużo benzyny i ją przymuliło. Objawy te pojawiły się na krótko po wprowadzeniu nowego paliwa na Shellach (może to tylko nowa nazwa, nie wnikam), a tylko tam tankuje oraz wymianie tłumika środkowego. TPS do tanich nie należy, czy da się jeszcze coś posprawdzać i czy w ogóle powinienem się tym przejmować? |
|
|
|
 |
plecho1
Mitsumaniak
Auto: Laguna 3
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 583 razy Dołączył: 02 Sty 2010 Posty: 10313 Skąd: Świdnik
|
Wysłany: 04-06-2012, 13:45
|
|
|
Jak się zapaliła kontrolka silnika, to warto się tym zająć, by jakaś mała awaria nie pociągnęła za sobą czegoś poważniejszego. Samo sprawdzanie błędów często nie jest wystarczające, najlepiej auto podpiąć pod komputer i sprawdzić parametry silnika podczas jego pracy.
Tu masz temat o kablu i programie do tego silnika, koszt kabla to około 40zł:
http://forum.mitsumaniaki.pl/viewtopic.php?t=40568 |
|
|
|
 |
volve
Mitsumaniak

Auto: Colt CZC 1.5T
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 47 razy Dołączył: 31 Sty 2010 Posty: 4047 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: 04-06-2012, 15:22
|
|
|
Cały temat o TPS:
http://forum.mitsumaniaki...t=33071&start=0
Jednak zacznij od przeczyszczenia przepustnicy. Można jeszcze sprawdzić TPSa w taki sposób:
- rozgrzewasz silnik do temperatury pracy
- wyłączasz silnik
- odłączasz sterowanie siłownika, rurę doprowadzającą powietrze i luzujesz śrubki TPSa
- wbijasz igły woltomierza w 2 i 3 pin TPSa
- włączasz zapłon (bez uruchamiania)
- zamykasz przepustnicę palcem
- sprawdzasz napięcie
Tylko patrząc na rocznik auta masz zapewne przepustnicę na linkę, więc nie wiem czy tak samo się sprawdza oraz jakie napięcie powinno być na TPS dla tej przepustnicy. |
_________________ Mitsubishi Carisma 1.8 GDI Elegance
 |
|
|
|
 |
Adrians
Mitsumaniak

Auto: Galant EA2A '01
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 01 Sty 2009 Posty: 129 Skąd: Kielce
|
Wysłany: 04-06-2012, 15:38
|
|
|
Przepustnica jest świeżo po czyszczeniu, trudno mi dokładnie powiedzieć, ale może przez moment po czyszczeniu to poszarpywanie nie występowało.
Instrukcja z pierwszego postu w temacie, do którego dałeś mi link na pewno tyczy się silnika GDI? Spróbuję się zastosować do tej instrukcji, mam nadzieję że obejdzie się bez wymiany tego czujnika. Zgadza się, przepustnicę mam na linkę. |
|
|
|
 |
plecho1
Mitsumaniak
Auto: Laguna 3
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 583 razy Dołączył: 02 Sty 2010 Posty: 10313 Skąd: Świdnik
|
Wysłany: 04-06-2012, 15:41
|
|
|
Ten temat tyczy się głównie GDI ale kabel i program łączą się też z silnikiem 1.6 oraz innymi modelami Mitsubishi. |
|
|
|
 |
Adrians
Mitsumaniak

Auto: Galant EA2A '01
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 01 Sty 2009 Posty: 129 Skąd: Kielce
|
Wysłany: 04-06-2012, 20:20
|
|
|
Ściągnąłem osłonę silnika i zobaczyłem trochę niepokojący obrazek. Po prawej stronie, w okolicy cewki zapłonowej znajduje się mała kałuża z benzyny, a w niej leży fragment jakiejś uszczelki. Chyba tej pod kolektorem ssącym. W razie czego załączam zdjęcia. Może to przez tą nieszczelność występuje to dziwne poszarpywanie? Na razie nie ruszałem TPSa. Dużo jest roboty ze ściągnięciem kolektora ssącego? Jak go wykręcić od tylnej strony i na co uważać?
 |
|
|
|
 |
aren195612
Forumowicz
Auto: Space Star GDI 99r
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 30 razy Dołączył: 22 Lut 2009 Posty: 384 Skąd: Stargard Szczeciński
|
Wysłany: 04-06-2012, 21:10
|
|
|
Adrians napisał/a: | Dużo jest roboty ze ściągnięciem kolektora ssącego? Jak go wykręcić od tylnej strony i na co uważać? |
Trochę jest........link do foto-instrukcji
Pozdrawiam |
Ostatnio zmieniony przez aren195612 04-06-2012, 21:26, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
Adrians
Mitsumaniak

Auto: Galant EA2A '01
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 01 Sty 2009 Posty: 129 Skąd: Kielce
|
Wysłany: 04-06-2012, 21:25
|
|
|
Wielkie dzięki, świetna instrukcja!
Myślicie, że to może mieć wpływ na to lekkie przerywanie i ewentualne świrowanie TPSa? |
|
|
|
 |
aren195612
Forumowicz
Auto: Space Star GDI 99r
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 30 razy Dołączył: 22 Lut 2009 Posty: 384 Skąd: Stargard Szczeciński
|
Wysłany: 04-06-2012, 21:44
|
|
|
Adrians napisał/a: | Po wymiganiu błędów wyszedł błąd nr 14, czyli zgodnie z tabelką coś związanego z czujnikiem położenia przepustnicy (Throttle position sensor (2nd channel) system). |
Bez powodu ten błąd nie wyskoczył, Evoscan podpowiedziałby co jest nie tak. Ciągłość ścieżek , właściwa wartość napięcia na poszczególnych kanałach, zadziałanie IPS-a dla biegu jałowego.
Optymalna wartość parametru „14.TPS kanal drugi” w Evoscanie dla przepustnicy z linką to 0,64 Volt. Bez sprzętu to raczej nie mieszaj w tych nastawach, bo nie wiadomo co jest przestawione. Nastawa Fixed Sas /fabryczna regulacja położenia klapy przepustnicy/ też ma wpływ na wskazanie TPS.
Pozdrawiam |
|
|
|
 |
|