[EA5x] TUTORIAL - Wymiana świec i przewodów WN w V6 |
Autor |
Wiadomość |
azbest
Mitsumaniak

Auto: Galant Avance 2.5 V6 + LPG
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 06 Wrz 2012 Posty: 53 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 19-09-2012, 11:21 [EA5x] TUTORIAL - Wymiana świec i przewodów WN w V6
|
|
|
Witam. Jako, że w ubiegłym tygodniu uporałem się z tematem wymiany świec z przewodami WN w mojej V6tce, to chętnie podzielę się z wami zdobytą wiedzą. Mam nadzieje, że kolejnym śmiałkom mój tutorial zaoszczędzi trochę czasu który ja straciłem Nadmienię tylko jeszcze, że nie miałem żadnego doświadczenia w tym temacie więc niezdecydowanym mówię zdecydowane klucze w dłoń i do dzieła !
Po pierwsze będziemy potrzebować klucze nasadowe 10 oraz 12. Przydatna jest do tego dobra grzechotka a niezastąpione będą różnej długości przedłużki. Jako że świece są schowane dosyć głęboko to dobrze aby klucz do świec posiadał w środku taką jakby gumową obręcz w którą wciska się świece aby można było ją póżniej swobodnie wyciągnąć. Mój klucz za 9 zł takową posiadał Ewentualnie klucz do świec z magnesem bądź jakieś szczypce co by po odkręceniu świecy można było ją wyciągnąć W moim przypadku niezbędna była jeszcze metalowa rurka służąca do przedłużenia ramienia klucza do świec (tak samo jak to często się robi przy odkręcaniu kół). W innym przypadku nie odkręcił bym świec. Wygląda na to że mamy już wszystko zatem do dzieła !
Otwieramy maskę i kluczem 10 odkręcamy 5 srub od plastikowej pokrywy silnika. Ściagamy ją i naszym oczom ukazują się już pierwsze 3 przewody zapłonowe pod którymi mamy nasze swiece.
Nie przestraszcie się że u mnie są jakieś przewody których u was nie ma. Odpowiedzialność za to ponosi instalacja LPG przez co miałem jeszcze bardziej utrudnione zadanie Kolejne 3 świece niestety schowane są pod kolektorem dolotowym który musimy odkręcić. Śrub od kolektora jest naprawdę dużo i z tego co pamiętam są one czterech różnych długości więc warto sobie zapisywać która jest skąd. Odkręcamy wszystkie widoczne śruby (zaznaczone na zdj)+ 3 śruby schowane z tyłu (klucz 12). Można odkrecic jeszcze 2 sruby u góry mocujące przewody (klucz 10).
Pokrywa powinna zacząć się ruszać. Jeśli się nie rusza tzn że zapomniałem o jakiejś śrubce (musicie ją odnaleźć sami)
Następnie przystąpimy do wychylenia kolektora. Zanim jednak to dokonamy warto jest poodpinać parę rzeczy. Rurę przepustnicy – jedna śrubka (zdjęcie poniżej).
Mały przewodzik dochodzący do przepustnicy widoczny na zdjęciu poniżej.
Teraz możemy spokojnie wychylić kolektor dolotowy.
Teraz pozostaje nam zadać sobie pytanie. Czy mamy na tyle azjatycko małe rączki że uda nam się wypiąć przewody z aparatu zapłonowego czy też nie. Jeśli tak przystępujemy do wymiany przewodów WN. Jeśli nie:
- odpinamy 2 zaczepy od obudowy filtru powietrza
- ściągamy całą rurę (od przepustnicy do filtru powietrza) odpinając od niej 2 przewody oraz jedną wiązkę
- wyciągamy filtr powietrza
- odkrecamy 2 srubki zamocowane do nadkola i jedną w środku obudowy filtra
Naszym oczom ukazuje się piękny dostęp do aparatu zapłonowego.
Przystępujemy do wymiany przewodów (pojedynczo !). Pamiętać aby nie szarpać za przewód. Przed wyciągnięciem przewodu dobrze jest go trochę rozruszać poprzez kręcenie nim na wtyku. U mnie trzeba było się nieźle nasiłować aby je wyciągnąć więc bez strachu. Po wyciagnięciu przewodu wymieniamy świece (klucz 16). Jak wcześniej wspomniałem przyda się przedłużka bo trzeba mieć sporo krzepy. W teorii dokręcać powinno się kluczem dynamometrycznym 25nm ale ja robiłem zwykłym. Wpinając nową fajkę od przewodu WN w świecę powinniśmy usłyszeć charakterystyczny temu zabiegowi dzięk pstryknięcia (sprawdzić na starej świecy i starym przewodzie). Co ważne nie pomylić przewodów ! Stary przewód porównujemy długością z nowym i dobieramy odpowiedni. Jeśli przewody są numerowane to:
Po wymianie wszystkich świec nie pozostaje nam nic innego jak złożyć całą układankę do kupy. Pamiętać trzeba aby odizolować przewody WN od innych elementów silnika za pomocą rurek karbowanych (peszeli) oraz spiąć je razem uchwytami nylonowymi. Skrecanie kolektora polecam zacząć od tylnich srubek. POWODZENIA ! |
_________________ dum spiro, spero |
|
|
|
 |
tresorex
Mitsumaniak

Auto: Honda Accord
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 18 razy Dołączył: 19 Lip 2006 Posty: 2066 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 05-10-2012, 21:56
|
|
|
Czy pomiędzy dolotem a rozgałęzieniem na głowice jest jakaś uszczelka którą trzeba wymienić przy okazji demontażu dolotu? Czy jest jakoś na styk lub ew uszczelkę wielokrotnego użytku? |
_________________
 |
|
|
|
 |
komarsnk
Mitsumaniak mocno uzależniony
Auto: Galant '02 Avance A/T
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 13 razy Dołączył: 08 Maj 2009 Posty: 1908 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 05-10-2012, 22:36
|
|
|
tresorex napisał/a: | Czy pomiędzy dolotem a rozgałęzieniem na głowice jest jakaś uszczelka którą trzeba wymienić przy okazji demontażu dolotu? Czy jest jakoś na styk lub ew uszczelkę wielokrotnego użytku? |
Tak - jest nazywa się: uszczelka kolektora dolotowego
Jest metalowa więc jeśli ją ostrożnie zdemontujesz i dobrze wyczyścisz to można użyć ponownie.
Oczywiście zalecana jest wymiana, tym bardziej jeśli widoczne są uszkodzenia... |
_________________ Galant EA5A '02 Avance A/T LPG STAG-4+Gurtner Black+Hana Gold
Był: Galant EA5W '97 M/T
Był: Ford Scorpio 2.5 TDVM '92
Był: Ford Sierra 2.0 OHC '91
Był: Opel Ascona 1.6 S Coupe '85 bandyta |
|
|
|
 |
polaff
Mitsumaniak
Auto: *
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 6 razy Dołączył: 02 Maj 2009 Posty: 2452 Skąd: ....
|
Wysłany: 06-10-2012, 06:48
|
|
|
komarsnk napisał/a: | Jest metalowa | nie jest metalowa |
|
|
|
 |
swinks_UK
Mitsumaniak

Auto: Lancer Evo 8 FQ300
Kraj/Country: UK
Pomógł: 91 razy Dołączył: 19 Lut 2007 Posty: 4469 Skąd: Bourne, Lincolnshire
|
Wysłany: 06-10-2012, 07:52
|
|
|
polaff napisał/a: | komarsnk napisał/a: | Jest metalowa | nie jest metalowa |
Metalowa, zgniatalna. |
_________________ swinks
ex-Galant EA3A (2.4 GDI)
ex-Galant EC5A (VR4 Type-S) - moc 340 HP oraz moment 443 Nm
Historia moich Misiów
Lancer Evo 8 FQ300 - 408 HP oraz moment 510 Nm |
|
|
|
 |
polaff
Mitsumaniak
Auto: *
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 6 razy Dołączył: 02 Maj 2009 Posty: 2452 Skąd: ....
|
Wysłany: 06-10-2012, 08:30
|
|
|
swinks_UK, mówimy / piszemy o uszczelce pomiędzy "kominkiem" a kolektorem?
Jeśli tak to mi ktoś jakiś syf wcisnął bo ja mam z ciemno szarego czegoś al'a gruba tektura nasączona taki typowy materiał na uszczelki, poprzednia, którą wywaliłem też z tego byłą |
|
|
|
 |
komarsnk
Mitsumaniak mocno uzależniony
Auto: Galant '02 Avance A/T
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 13 razy Dołączył: 08 Maj 2009 Posty: 1908 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 06-10-2012, 09:29
|
|
|
polaff, dokładnie o tej uszczelce mowa
Może tu są twoje problemy z nierównymi obrotami na wolnych obrotach?
Chociaż... Uszczelka jak dobra to i z papieru będzie działać... Większość uszczelek jest z tego "czegoś" i działają... |
_________________ Galant EA5A '02 Avance A/T LPG STAG-4+Gurtner Black+Hana Gold
Był: Galant EA5W '97 M/T
Był: Ford Scorpio 2.5 TDVM '92
Był: Ford Sierra 2.0 OHC '91
Był: Opel Ascona 1.6 S Coupe '85 bandyta |
|
|
|
 |
polaff
Mitsumaniak
Auto: *
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 6 razy Dołączył: 02 Maj 2009 Posty: 2452 Skąd: ....
|
Wysłany: 06-10-2012, 15:34
|
|
|
komarsnk, chyba nie to jest powodem problemów. Podczas wymiany świec założyłem nową uszczelkę i dodatkowo posmarowałem partą DIRCO więc musi być szczelnie. |
|
|
|
 |
swinks_UK
Mitsumaniak

Auto: Lancer Evo 8 FQ300
Kraj/Country: UK
Pomógł: 91 razy Dołączył: 19 Lut 2007 Posty: 4469 Skąd: Bourne, Lincolnshire
|
Wysłany: 06-10-2012, 18:37
|
|
|
polaff napisał/a: | swinks_UK, mówimy / piszemy o uszczelce pomiędzy "kominkiem" a kolektorem?
Jeśli tak to mi ktoś jakiś syf wcisnął bo ja mam z ciemno szarego czegoś al'a gruba tektura nasączona taki typowy materiał na uszczelki, poprzednia, którą wywaliłem też z tego byłą |
Uszczelka między kolektorem dolotowym (6 kanałów) a tzw. rozgałęzieniem na oba banki silnika, w kształcie "y".
Wchodzi tam uszczelka metalowa zgniatalna (6 otworów dużych i 1 mały). |
_________________ swinks
ex-Galant EA3A (2.4 GDI)
ex-Galant EC5A (VR4 Type-S) - moc 340 HP oraz moment 443 Nm
Historia moich Misiów
Lancer Evo 8 FQ300 - 408 HP oraz moment 510 Nm |
|
|
|
 |
deejay
Mitsumaniak

Auto: Rav4 Hybrid
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 155 razy Dołączył: 26 Wrz 2006 Posty: 6099 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 06-10-2012, 21:07
|
|
|
swinks_UK napisał/a: | polaff napisał/a:
komarsnk napisał/a:
Jest metalowa
nie jest metalowa
Metalowa, zgniatalna. |
I tu i tu jest metalowa .
[ Dodano: 06-10-2012, 21:10 ]
polaff napisał/a: | komarsnk, chyba nie to jest powodem problemów. Podczas wymiany świec założyłem nową uszczelkę i dodatkowo posmarowałem partą DIRCO więc musi być szczelnie. |
Nigdy w kazdym aucie kolektora ssącego nie daje sie na silikony itp pasty , jest to nie zalecane . Powłoka ma byc idelanie sucha i odtłuszczona . Cos czuje ze to sa twoje problemy z drganiami na b.jałowym |
|
|
|
 |
polaff
Mitsumaniak
Auto: *
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 6 razy Dołączył: 02 Maj 2009 Posty: 2452 Skąd: ....
|
Wysłany: 06-10-2012, 21:51
|
|
|
deejay, fajnie by było gdybyście mieli racje. Gwinty w które wkręcone są śruby mocujące kolektor są w "kominku"? |
|
|
|
 |
|