 |
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki
|
|
Ogłoszenie |
W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu. Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.
|
Przesunięty przez: ROMEL 24-10-2006, 14:04 |
ECU - pogłoski a prawda |
Autor |
Wiadomość |
ROMEL
Mitsumaniak wariat...misiowy

Auto: C53A, C58A, CJ0
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 32 razy Dołączył: 28 Kwi 2005 Posty: 904 Skąd: Strzelin
|
Wysłany: 24-10-2006, 14:01 ECU - pogłoski a prawda
|
|
|
Jak wiemy co do działania tego czegoś jest mnóstwo wątpliwości i pytań... na pytania owszem są odpowiedzi ale w wielu przypadkach bez pokrycia, lub bez przekonania...
Każdy coś innego słyszał, każdy coś tam...coś tam…
Mamy na forum kilka "łebskich" elektroników ... i nie tylko - więc bardzo proszę o kompetentne odpowiedzi... na szereg pytań i wątpliwości...
A resztę towarzystwa proszę o uzupełnianie pytań....
1. - na jakiej zasadzie działa ECU
2. - po co są kondensatory w ECU
3. - jak wygląda system diagnozowania czujników i urządzeń elektronicznych przez ECU
4. - czy istnieje samo-diagnozowanie się ECU
5. - czy mapa ECU jest zmienna (nie chodzi o obciążenia silnika) – w sensie czy przystosowuje się do użytkownika (stylu jazdy)
6. - czy po wywaleniu jakiegoś błędu ECU wchodzi w tryb awaryjny… czy w ogóle coś takiego istnieje w naszych autach – w jakich jest w jakich nie ma….
7. - czy w trybie awaryjnym silnik daje z siebie tylko 80% mocy znamionowej
8. - czy istnieje możliwość zmiany softu w ECU – (epromy się przeprogramowuje przecież)
9. - czy można ingerować zewnętrznie w soft – bez użycia „świnek”
10. - jak wygląda sprawa z uczeniem ECU po restarcie
11. - czy jest potrzeba uczenia ECU po restarcie
12. - jakie mogą być konsekwencje braku nauczania ECU po restarcie
13. – czy podpięcie Palma (online) ma wpływ na normalną pracę ECU
14. – czy dane generowane przez ECU są w 100% uzasadnione i prawdziwe
15. – czy łatwo uszkodzić ECU
Proszę uzupełniać pytania zgodnie z powyższą numeracją… a czujących się na siłach bardzo proszę o odpowiedzi z krótkim uzasadnieniem…
Robimy coś w stylu BURZY MÓZGÓW…
PZDR |
_________________ COLT 1,8 16V GTI 91` C58
COLT 1,6 16V GTIS 91` C53
COLT 1,3 12V 96` CJ0
CHCIEĆ TO MÓC... MÓC TO CHCIEĆ... |
|
|
|
 |
adams12 [Usunięty]
|
Wysłany: 24-10-2006, 14:05
|
|
|
ROMEL napisał/a: | 13. – czy podpięcie Palma (online) ma wpływ na normalną pracę ECU |
Wprowadzenie poprzez zmostkowanie pinow 12 i 10 trybu podawania danych na pin 1 nie wplywa na poprawnosc dzialania ECU w zwiazku z czym niezaleznie od tego czy podepniemy Palma (MMCd) czy Laptopa (TMODlog) to silnik zachowuje sie identycznie. |
|
|
|
 |
Krzyzak
moderator mitsumaniak uczestnik I Zlotu MM

Auto: E32, CR29, 5F, DCJ, 7N, Y2
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 645 razy Dołączył: 28 Kwi 2005 Posty: 24319 Skąd: był Malbork, teraz Gdańsk
|
Wysłany: 24-10-2006, 15:00
|
|
|
1. jak każdy komputer - realizuje pewien program, analizuje dane, wyciąga wnioski i steruje silnikiem
2. różnie - głównie filtracja tętnięć, krótkotrwałe podtrzymanie zasilania
3. generalnie odczytuje napięcia na danych nóżkach i porównuje czy mieszczą się w przewidzianych widełkach (zapisane w tablicy w xxxROM - xxx, bo może być ROM, EPROM, EEPROM itd.)
4. tak, na zasadzie jw., odczyty są z odpowiednich komórek pamięci - tak jak POST przez BIOS komputerów PC
5. nie wiem, ale na 99% jest stała a ew. dostosowywanie się (bo są przecież skrzynie adaptacyjne) jest kasowanie po resecie ECU
6. tak, ale nie dla wszystkich błędów - dla jakich nie wiem, ale w trybie awaryjnym można uzyskać tylko część mocy
7. nie wiem - słyszałem o 50%, może:
- zależy to od ECU
- zależy to od błędu
8. tak - są w USA nawet firmy sprzedające epromy do Eclipse ze zmienionymi mapami i własnymi interfejsami do dalszych modyfikacji
9. nie wiem - ale patrze pkt. 8
10. z pamięci RAM ulatują dane odnośnie wolnych obrotów itp. - ECU uczy się ich tylko na luzie, tylko na gorącym silniku; nie ucząc na dzień dobry trzeba przez kilka dni jeździć z falującymi obrotami
11. jak w pkt. 10
12. niestabilne obroty
13. nie, tylko ma wpływ na ABS
14. jeśli ECU jest sprawne, to tak - to komputer, robi to, co mu się zapisało w programie
15. jak większość urządzeń tego typu - tak, chociaż z założenia miał służyć w różnych warunkach temp.-drogowych, więc pewnie był projektowany na uszkodzenia mechaniczne, gorzej z elektrostatyką |
|
|
|
 |
Bartek
Mitsumaniak friendly admin

Auto: A161, EC5W, GF6W, A03A
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 291 razy Dołączył: 21 Mar 2005 Posty: 6983 Skąd: że znowu? (W-wa)
|
Wysłany: 24-10-2006, 16:00
|
|
|
ROMEL napisał/a: | 1. - na jakiej zasadzie działa ECU |
Jest to sterownik w zasadzie 2 parametrów wyjściowych (czasu wtrysku, czyli dawki paliwa oraz kąta wyprzedzenia zapłonu) na podstawie odczytu czujników silnika, stanu przełączników (typu A/C) i parametrów zwrotnych (sonda lambda, czujnik spalania stukowego)
ROMEL napisał/a: | 2. - po co są kondensatory w ECU |
Po 1. po to żeby miało się co psuć w Mitsubishi
Po 2. po to żeby zapewnić stały dopływ gotówki dla elektroników
Po 3. (na poważnie) w ECU z lat 90-93 są 4, mające 3 różne funkcje:
- filtracja 5V dla procesora
- filtracja 12V dla stabilizatora 5V
- filtracja 12V dla TA8050 - sterownika silniczka liniowego wynikająca z aplikacji tegoż układu
- filtracja 12V dla części wykonawczej sterującej przekaźnikami
ROMEL napisał/a: | 3. - jak wygląda system diagnozowania czujników i urządzeń elektronicznych przez ECU |
Bardzo prosto, ale różnie dla poszczególnych czujników - ECU rozpoznaje przerwy w obwodach jak również jak parametr czujnika nie zmienia się mimo usilnuch starań ECU (np. lambda nioe przekracza 0.5 V mimo nalania benzyny ile się da)
ROMEL napisał/a: | 4. - czy istnieje samo-diagnozowanie się ECU |
I tak i nie - jedynym objawem samodiagnostycznym jest test obwodów podczas włączania stacyjki mający za zadanie zgrubne sprawdzenie wszystkich obwodów jak i proca - jak jest wszystko OK gaśnie CE. Jak jest problem z czujnikami - kod błędu do odczytania, jak problem z procem - na stałe 12 v na linii diagnostycznej
ROMEL napisał/a: | 5. - czy mapa ECU jest zmienna (nie chodzi o obciążenia silnika) – w sensie czy przystosowuje się do użytkownika (stylu jazdy) |
NIE - jedyne modyfikacje są w zależności od jakości paliwa na podstawie odczytów z knock-sensora
ROMEL napisał/a: | 6. - czy po wywaleniu jakiegoś błędu ECU wchodzi w tryb awaryjny… czy w ogóle coś takiego istnieje w naszych autach – w jakich jest w jakich nie ma…. |
MIT - ECU są zbyt proste na posiadanie "trybu awaryjnego"
ROMEL napisał/a: | 7. - czy w trybie awaryjnym silnik daje z siebie tylko 80% mocy znamionowej |
j/w
ROMEL napisał/a: | 8. - czy istnieje możliwość zmiany softu w ECU – (epromy się przeprogramowuje przecież) |
Tak - w wersjach ECU wyposażonych w eprom można zmienić program, jest jednak tak, że 95% ECU na rynku nie ma eproma tylko program jest zapisany w procesorze, którego zawartość jest bardzo silnie strzeżoną tajemnicą - w necie informacji o MH6111 w zasadzie nie ma
ROMEL napisał/a: | 9. - czy można ingerować zewnętrznie w soft – bez użycia „świnek” |
NIE - bez oszukiwania parametrów wejściowych nic nie zmienisz w parametrach wyjściowych
ROMEL napisał/a: | 10. - jak wygląda sprawa z uczeniem ECU po restarcie |
Uczenie polega na dobraniu i zapamiętaniu przez ECU ilości powietrza dostarczanego na jałowym biegu względem temperatury silnika. Ten parametr jest zbyt szybkozmienny, żeby mógł być wyliczony na bieżąco, więc ECU posiada wzorcową mapę, którą w miarę użytkowania modyfikuje po to, żeby jałowe obroty były takie jak lubimy
ROMEL napisał/a: | 11. - czy jest potrzeba uczenia ECU po restarcie |
tak
ROMEL napisał/a: | 12. - jakie mogą być konsekwencje braku nauczania ECU po restarcie |
ECU po restarcie uczy się zawsze. Jeżeli nie pozwolimy się nauczyć ECU podczas pierwszego odpalenia - będzie się uczyło podczas normalnej eksploatacji, co może owocować przygasaniem silnika na wolnych obrotach lub powolnym schodzeniem do obrotów jałowych
ROMEL napisał/a: | 13. – czy podpięcie Palma (online) ma wpływ na normalną pracę ECU |
Minimalny - mianowicie na szynie danych zamiast kodów migowych pojawia się komunikacja z palmem/laptopem. W niektórych ECU (np. Galant DOHC) zmasowanie 10 pin. złącza diagnostycznego powoduje przejście w tryb ustawiania obrotów biegu jałowego - ale przejście to następuje TYLKO przy jednoczesnym zmasowaniu złączki do ustawiania zapłonu
ROMEL napisał/a: | 14. – czy dane generowane przez ECU są w 100% uzasadnione i prawdziwe |
Nie zawsze - kilka razu spotkałem się z uszkodzeniem zespołu przetworników a/c wewnątrz ECU - wtedy np. przy temperaturze silnika rzędu 20 stopni na laptope widzisz 300
ROMEL napisał/a: | 15. – czy łatwo uszkodzić ECU |
Dla chcącego nic trudnego |
_________________ Pozdrawiam
MITSUMANIAK Bartek
Outlander III '14
Galant 1600 L '82
Legnum VR-4 '99
Space Star '14
Space Wagon '99 V6 - 24 sprzedany
nie no ty zawsze powiesz co wiesz, a jak nie wiesz to i tak powiesz, bo przecież trzeba [coś] napisać by Ralal_Szczecin
Piratem drogowym się nie rodzi - piratem drogowym się umiera |
|
|
|
 |
ROMEL
Mitsumaniak wariat...misiowy

Auto: C53A, C58A, CJ0
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 32 razy Dołączył: 28 Kwi 2005 Posty: 904 Skąd: Strzelin
|
Wysłany: 24-10-2006, 17:18
|
|
|
Zachęcam wszystkich do zadawania !jakich kolwiek! pytań jezeli chodzi o ECU...po to jest stworzony ten post...
Z drugiej strony dziękuje za wyczerpujące odpowiedzi na dotychczasowe pytania...
Czekam na pytania...
PZDR |
_________________ COLT 1,8 16V GTI 91` C58
COLT 1,6 16V GTIS 91` C53
COLT 1,3 12V 96` CJ0
CHCIEĆ TO MÓC... MÓC TO CHCIEĆ... |
|
|
|
 |
Rafal_Szczecin
Mitsumaniak

Auto: Volvo Amazon, Skoda Superb
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 89 razy Dołączył: 15 Kwi 2005 Posty: 9211 Skąd: s kątowni
|
Wysłany: 24-10-2006, 17:29
|
|
|
ROMEL napisał/a: | 9. - czy można ingerować zewnętrznie w soft – bez użycia „świnek” |
Bartek napisał/a: | NIE - bez oszukiwania parametrów wejściowych nic nie zmienisz w parametrach wyjściowych |
16. czyli nie ma takiej mozliwosci, ze wgrywamy nowego softa i mamy wiecej kucy - tak jak przykladowo w silnikach z grupy VW/audi - TDi - ze podpinaja sie pod kompa i swiruja z ustawieniami .
17. co powoduje wylewanie sie kondensatorow w ECU ?
18. rozumiem ze nie idzie oszukac auta tak , by odpalalo bez ECU ? |
Ostatnio zmieniony przez Bartek 24-10-2006, 18:07, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
Krzyzak
moderator mitsumaniak uczestnik I Zlotu MM

Auto: E32, CR29, 5F, DCJ, 7N, Y2
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 645 razy Dołączył: 28 Kwi 2005 Posty: 24319 Skąd: był Malbork, teraz Gdańsk
|
Wysłany: 24-10-2006, 18:20
|
|
|
16. jak napisano można wgrać lub podmienić eprom - tak robią w USA, ale raczej jest to operacja dająca utratę gwarancji; ponadto - jak każdy soft jest chroniony prawem autorskim
17. starzenie się, nagrzewanie, częsta zmiana warunków pracy - minus 30 zimą i plus 50 latem
18. nie ma takiego zwierza |
|
|
|
 |
Bartek
Mitsumaniak friendly admin

Auto: A161, EC5W, GF6W, A03A
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 291 razy Dołączył: 21 Mar 2005 Posty: 6983 Skąd: że znowu? (W-wa)
|
Wysłany: 24-10-2006, 18:21
|
|
|
Rafal_Szczecin napisał/a: | 16. czyli nie ma takiej mozliwosci, ze wgrywamy nowego softa i mamy wiecej kucy - tak jak przykladowo w silnikach z grupy VW/audi - TDi - ze podpinaja sie pod kompa i swiruja z ustawieniami . |
Right!
Rafal_Szczecin napisał/a: | 17. co powoduje wylewanie sie kondensatorow w ECU ? |
Starość i zmienne warunki termiczne....(zima -20, lato +60)
Rafal_Szczecin napisał/a: | 18. rozumiem ze nie idzie oszukac auta tak , by odpalalo bez ECU ? |
Da się - trzeba wstawić inny sterownik - przykładem są komputery typu Stand-alone, które kupuje się i samemu oprogramowuje..... albo włożyć gaźnik, moduł zapłonowy i jazda |
_________________ Pozdrawiam
MITSUMANIAK Bartek
Outlander III '14
Galant 1600 L '82
Legnum VR-4 '99
Space Star '14
Space Wagon '99 V6 - 24 sprzedany
nie no ty zawsze powiesz co wiesz, a jak nie wiesz to i tak powiesz, bo przecież trzeba [coś] napisać by Ralal_Szczecin
Piratem drogowym się nie rodzi - piratem drogowym się umiera |
|
|
|
 |
josie
Mitsumaniak majsterklepka

Auto: Omega B 2.0
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 167 razy Dołączył: 08 Kwi 2005 Posty: 2517 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: 24-10-2006, 18:35
|
|
|
19. Czy ECU wyświetla na laptopie (w TMOLog) temperatury w st. C czy st. F ? |
|
|
|
 |
Bartek
Mitsumaniak friendly admin

Auto: A161, EC5W, GF6W, A03A
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 291 razy Dołączył: 21 Mar 2005 Posty: 6983 Skąd: że znowu? (W-wa)
|
Wysłany: 24-10-2006, 19:20
|
|
|
F |
_________________ Pozdrawiam
MITSUMANIAK Bartek
Outlander III '14
Galant 1600 L '82
Legnum VR-4 '99
Space Star '14
Space Wagon '99 V6 - 24 sprzedany
nie no ty zawsze powiesz co wiesz, a jak nie wiesz to i tak powiesz, bo przecież trzeba [coś] napisać by Ralal_Szczecin
Piratem drogowym się nie rodzi - piratem drogowym się umiera |
|
|
|
 |
wojmi1
Mitsumaniak lancer kombi i gal

Auto: lancer combi g37 i c12 galE32
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 49 razy Dołączył: 12 Wrz 2006 Posty: 1579 Skąd: Oswiecim-Piotrowice
|
Wysłany: 24-10-2006, 20:06
|
|
|
19. Jak ECU widzi sade lambda a jak czujnik temperatu?
20. jak widzi obroty?
21. jak widzi obciazenie /podcisnienie/ silnika??
22. Ktory obwod musi byc uszkodzony aby nieodpalilo silnika?? |
_________________ lancer 4 wd combi 87, 89 ; c12v 1.5 90, gal E33 90 +e33 |
|
|
|
 |
Krzyzak
moderator mitsumaniak uczestnik I Zlotu MM

Auto: E32, CR29, 5F, DCJ, 7N, Y2
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 645 razy Dołączył: 28 Kwi 2005 Posty: 24319 Skąd: był Malbork, teraz Gdańsk
|
Wysłany: 24-10-2006, 20:32
|
|
|
19.1 z sondy odczytuje napięcie - wszystko jest próbkowane 8 bitowo (przynajmniej w starszych ECU), więc jest 256 poziomów; chyba tylko przepływomierz ma 16 bitów w nowszych ECU, są też czujniki bitowe (np. IPS, bieg w automacie itd.)
20. zlicza impulsy z czujnika położenia wału
21. przelicza na podstawie danych: masa, temp i ciśnienie powietrza
22. czujnik położenia wału |
|
|
|
 |
wojmi1
Mitsumaniak lancer kombi i gal

Auto: lancer combi g37 i c12 galE32
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 49 razy Dołączył: 12 Wrz 2006 Posty: 1579 Skąd: Oswiecim-Piotrowice
|
Wysłany: 25-10-2006, 17:15
|
|
|
19. sonda ma dwa piny /przewody/ i sygnal napieciowy analogowy, rozumie ze za przetwornikiem A/C bo mikroprocesor jest 8 bitowy a ta glebia to mozliwosc przedstawienia stanu na szynie 8 bitowej przy ukladzie binarnym??
16 bitowe to co ECU ma procesor 16 bitowy
21 skad masa ?? |
_________________ lancer 4 wd combi 87, 89 ; c12v 1.5 90, gal E33 90 +e33 |
|
|
|
 |
mugen [Usunięty]
|
Wysłany: 25-10-2006, 18:30
|
|
|
Troche nie na temat ale mnie to meczy, jak sczytuje dane z mmcd to TPS przy wolnych obrotach wynosi 12,5 a przy pelnym gazie 99,6 tak to ma wygladac?
Co do komputera z tego co wiem do okolo 4-4,5 paliwo dawkowane jest przy uzyciu sondy lambda powyzej tych obrotow ECU korzysta w wbudowanych map paliwa prawda to?? |
|
|
|
 |
Krzyzak
moderator mitsumaniak uczestnik I Zlotu MM

Auto: E32, CR29, 5F, DCJ, 7N, Y2
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 645 razy Dołączył: 28 Kwi 2005 Posty: 24319 Skąd: był Malbork, teraz Gdańsk
|
Wysłany: 25-10-2006, 19:40
|
|
|
19. znane są mikroprocesory 8 bitowe, które potrafiły wykonywać operacje 16 bitowe - np. 6502, 6510, 6800
21. chodzi o masę powietrza, by dobrać masę paliwa - masa to skrót myślowy od sposobu pomiaru MAF (mass air flow), prawidłowo chodziło o ilość przepływającego powietrza |
|
|
|
 |
|
|