FAQ: Wymiana oleju w skrzyni A/T tiptronic. |
Autor |
Wiadomość |
swinks_UK
Mitsumaniak

Auto: Lancer Evo 8 FQ300
Kraj/Country: UK
Pomógł: 91 razy Dołączył: 19 Lut 2007 Posty: 4469 Skąd: Bourne, Lincolnshire
|
Wysłany: 10-02-2009, 00:49 FAQ: Wymiana oleju w skrzyni A/T tiptronic.
|
|
|
Oto krótka instrukcja obsługi wymiany oleju w skrzyni INVECS, którą mamy w naszych VR4:
Potrzeba:
10 do 15 litrów oleju do skrzyń INVECS (np. Castrol Transmax Z, lub Amsoil ATF), przy czym 10 litrów to absolutne minimum!
Klucz płaski 17mm
Kombinerki
Śrubokręt krzyżak
Klucz nasadkowy 10mm
Klucz do filtrów olejów
Asystent
1. Przejechać się z 2-3km i podgrzać olej w skrzyni, przy okazji wachlując dźwignią przez wszystkie pozycje.
2. Zaparkować i wyłączyć silnik w pozycji N.
3. Podnieść lekko na podnośniku przód i zdjąć koło przednie od strony - kierowcy w Polsce, i pasażera w UK, obniżyć auto do normalnego poziomu i podeprzeć na "klocku".
4. Podstawić miskę i odkręcić korek spustowy. Uwaga, na zdjęciu koło jest nie odkręcone, ale zdjęcie koło znacznie ułatwia dostęp do zapieczonej śruby. Śruba spustowa 17mm.
5. Jak już ścieknie, to wlać jeszcze 1 litr czystego oleju na przepłukanie. Poczekać aż ścieknie ta dolewka (powinna być różnica w kolorze). Następnie oczyścić śrubę spustową z opiłków na magnesiku i zakręcić ją z powrotem.
6. Następnie wlewamy taką samą ilość nowego oleju jak nam ściekło starego do miski. Zawyczaj jest to ok. 4 - 5 litrów. Można wlać posługując się lejkiem:
I W TYM MOMENCIE 90% ASO UWAŻA ŻE WYMIANA ZAKOŃCZONA
Niestety nie ma tak różowo.
7. Należy teraz rozpiąć układ chłodzenia oleju ze skrzyni, bo będziemy robić tzw. dynamiczną wymianę.
Rozpinamy rurke w tym miejscu:
Na zdjęciu wyciągnięty aku do celów poglądowych i w celu łatwiejszego dostępu do klipsów mocujących kawałek gumowego węża. By uniknąć rozpinania aku, można po kolei:
- zdemontować grill
- zdemontować rurę wlotu do filta powietrza
- wyciągnąć reflektor
- poluzować mocowanie aku i je cofnąć o kilka cm do tyłu
- zdemontować wąż gumowy idący od "dump valve" (to by później mieć dostęp do filtra skrzyni)
8. Do rozpiętej rurki (uwaga na "walkę" z klipsami mocującymi przewód gumowy ), podłączamy kawałek hm... węża ogrodowego:
9. Drugi koniec węża lokalizujemy w jakimś wiadrze
10. Wszystko gotowe do wymiany.
11. Wołamy tzw. asystenta, czyli kogokolwiek, kto pomoże nam przy wymianie. Tą osobę sadzamy za kierownicą. Gotowe. Wydajemy polecenie odpalenia silnika (skrzynia w pozycji N !!!), i pozwalamy bo do maks. 50 sekund pracował silnik i wypompowywał stary olej. Krzyczymy do asystenta by zgasił silnik. Gasimy silnik. Pamiętać, by nie przekroczyć podanego czasu pracy, bo grozi to uszkodzeniem szkrzyni. Następnie uzupełniamy nowym olejem w ilości wypompowanego starego. Odczekujemy z 30 sekund, i możemy czynność z wypompowaniem starego oleju powtórzyć (maks. 50 sek. i można wię wydzierać do asystenta by lepiej słyszał !). Przerwać wcześniej jeśli pojawi się nowy olej wypompowywany (oznacza to, że w obiegu jest już tylko nowy olej). Uzupełnić o ilość wypompowaną.
12. Odczekać chwilę. Z powrotem połączyć rurki w układzie chłodzenia. Sprawdzić na bagnecie i uzupełnić do kreski HOT.
13. Teraz dzięki zdjętym różnym gratom, możemy się zabrać za filtr zewnętrzny skrzyni. Lokalizacja:
14. Tu niezła rzeźba z dostępem, dlatego polecam klucze do odkręcania filtra tzw. nasadowe, które można przez przedłużkę użyć z grzechotką 1/2 lub 3/8, coś takiego:
15. Wymieniamy filtr (nie zapomnieć go napełnić...)
16. Skręcamy wszystko z powrotem:
- orurowanie
- dolot powietrza
- lampa
- aku
- grill
17. Odpalamy auto (skrzynia na N) na chwilę i sprawdzamy poziom oleju, uzupełniamy ewentualny brak.
18. Bierzemy auto na krótką przejażdżkę by skrzynia miała możliwość pracy w każdym przełożeniu, następnie znowu sprawdzamy poziom oleju i uzupełniamy.
Jak wyszło bez rozwalenia skrzyni to możemy zaparkować auto i udać się na zasłużonego browca
|
_________________ swinks
ex-Galant EA3A (2.4 GDI)
ex-Galant EC5A (VR4 Type-S) - moc 340 HP oraz moment 443 Nm
Historia moich Misiów
Lancer Evo 8 FQ300 - 408 HP oraz moment 510 Nm |
Ostatnio zmieniony przez swinks_UK 30-06-2011, 20:55, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
adaxo
Mitsumaniak

Auto: EC5W
Kraj/Country: UK
Pomógł: 1 raz Dołączył: 28 Sie 2005 Posty: 200 Skąd: Manchester
|
Wysłany: 05-03-2009, 12:21
|
|
|
Bardzo pomocna instrukcja , mam tylko jedno pytanie a mianowicie gdzie jest wlew oleju? wlewamy przez ta rurke w ktorej normalnie jest bagnet do sprawdzania poziomu oleju?? czy gdzies indziej jest jakis wlew?? aa i jeszcze jedno jak i kiedy sprawdzic poziom po wymianie (zimny, cieply, jezdzic czy nie, jesli tak to mniej wiecej ile mil/km)
Co prawda moje auto to narazie nie VR4 tylko Galant V6, ale z tiptronicem wiec chyba nie ma jakies wielkiej roznicy w sposobie wymiany ATF |
_________________ Moja pasja http://www.clubvr4.com/fo..._vehicle&id=552
 |
|
|
|
 |
swinks_UK
Mitsumaniak

Auto: Lancer Evo 8 FQ300
Kraj/Country: UK
Pomógł: 91 razy Dołączył: 19 Lut 2007 Posty: 4469 Skąd: Bourne, Lincolnshire
|
Wysłany: 05-03-2009, 23:03
|
|
|
Wlew to ta sama rurka co z bagnetem.
Poziom mierzymy na chodzącym ciepłym silniku w pozycji N. Poziom ma wskazywać HOT.
Instrukcja jest podobna do Galanta EAxx z Tiptronic, jednak rozpinanie obwodu chłodnicy oleju jest w innym miejscu - tu odsyłam do instrukcji Bartka w dziale Warsztat FAQ. |
_________________ swinks
ex-Galant EA3A (2.4 GDI)
ex-Galant EC5A (VR4 Type-S) - moc 340 HP oraz moment 443 Nm
Historia moich Misiów
Lancer Evo 8 FQ300 - 408 HP oraz moment 510 Nm |
|
|
|
 |
Bartek
Mitsumaniak friendly admin

Auto: A161, EC5W, GF6W, A03A
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 291 razy Dołączył: 21 Mar 2005 Posty: 6983 Skąd: że znowu? (W-wa)
|
Wysłany: 06-03-2009, 07:36
|
|
|
W VR też można rozpiąć tam gdzie w mojej instrukcji..... w EA nie ma dostępu do połączenia, któe
re pokazałeś.... |
_________________ Pozdrawiam
MITSUMANIAK Bartek
Outlander III '14
Galant 1600 L '82
Legnum VR-4 '99
Space Star '14
Space Wagon '99 V6 - 24 sprzedany
nie no ty zawsze powiesz co wiesz, a jak nie wiesz to i tak powiesz, bo przecież trzeba [coś] napisać by Ralal_Szczecin
Piratem drogowym się nie rodzi - piratem drogowym się umiera |
|
|
|
 |
swinks_UK
Mitsumaniak

Auto: Lancer Evo 8 FQ300
Kraj/Country: UK
Pomógł: 91 razy Dołączył: 19 Lut 2007 Posty: 4469 Skąd: Bourne, Lincolnshire
|
Wysłany: 06-03-2009, 11:48
|
|
|
Wiem Bartku, ale to nasze jest wygodniejsze . |
_________________ swinks
ex-Galant EA3A (2.4 GDI)
ex-Galant EC5A (VR4 Type-S) - moc 340 HP oraz moment 443 Nm
Historia moich Misiów
Lancer Evo 8 FQ300 - 408 HP oraz moment 510 Nm |
|
|
|
 |
Bartek
Mitsumaniak friendly admin

Auto: A161, EC5W, GF6W, A03A
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 291 razy Dołączył: 21 Mar 2005 Posty: 6983 Skąd: że znowu? (W-wa)
|
Wysłany: 06-03-2009, 12:18
|
|
|
Czy ja wiem.... w "moim" miejscu obywasz się bez dodatkowej rurki, cybantów itp... odpinasz, rurkę kierujesz do butelki i jazda...... |
_________________ Pozdrawiam
MITSUMANIAK Bartek
Outlander III '14
Galant 1600 L '82
Legnum VR-4 '99
Space Star '14
Space Wagon '99 V6 - 24 sprzedany
nie no ty zawsze powiesz co wiesz, a jak nie wiesz to i tak powiesz, bo przecież trzeba [coś] napisać by Ralal_Szczecin
Piratem drogowym się nie rodzi - piratem drogowym się umiera |
|
|
|
 |
swinks_UK
Mitsumaniak

Auto: Lancer Evo 8 FQ300
Kraj/Country: UK
Pomógł: 91 razy Dołączył: 19 Lut 2007 Posty: 4469 Skąd: Bourne, Lincolnshire
|
Wysłany: 06-03-2009, 13:42
|
|
|
Ale trzeba się schylić !!! |
_________________ swinks
ex-Galant EA3A (2.4 GDI)
ex-Galant EC5A (VR4 Type-S) - moc 340 HP oraz moment 443 Nm
Historia moich Misiów
Lancer Evo 8 FQ300 - 408 HP oraz moment 510 Nm |
|
|
|
 |
cuuube [Usunięty]
|
Wysłany: 29-06-2009, 22:27
|
|
|
swinks_UK napisał/a: | 15. Wymieniamy filtr (nie zapomnieć go napełnić...) |
male pytanko kwestii technicznej jak po napelnieniu filtra olejem przykrecic go nie rozlewajac tego co zalalismy przeciez filtr jest przykrecany gwintem do dolu
...w momencie obracania go oprocz tego ze ubabramy skrzynie to wszystko sie z niego wyleje prawie (tak na chlopski rozum) bo nikt nie jest szybszy w obracaniu i przykrecaniu filtra niz bezwladnosc samego oleju |
|
|
|
 |
swinks_UK
Mitsumaniak

Auto: Lancer Evo 8 FQ300
Kraj/Country: UK
Pomógł: 91 razy Dołączył: 19 Lut 2007 Posty: 4469 Skąd: Bourne, Lincolnshire
|
Wysłany: 29-06-2009, 22:49
|
|
|
Wyleje się trochę, ale większość zostanie w filtrze.
A jak chcesz mieć czyściutko to nie musisz tego robić. |
_________________ swinks
ex-Galant EA3A (2.4 GDI)
ex-Galant EC5A (VR4 Type-S) - moc 340 HP oraz moment 443 Nm
Historia moich Misiów
Lancer Evo 8 FQ300 - 408 HP oraz moment 510 Nm |
|
|
|
 |
jAZZMAN
Mitsumaniak

Auto: Samochód mam czterokołowy.
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz Dołączył: 03 Cze 2009 Posty: 2155 Skąd: Sz-n
|
Wysłany: 06-01-2014, 13:01
|
|
|
swinks_UK, ekstra klarowny opis. Będę wymieniał chłodnicę więc zmienię także olej w skrzyni. Teraz już wiem jak
Mam pytanie co do filtra oleju, planuję kupić w ASO, o jaki filtr prosić? |
_________________ uɐɯzzɐɾ - ɯɐıʍɐɹpzod
 |
|
|
|
 |
swinks_UK
Mitsumaniak

Auto: Lancer Evo 8 FQ300
Kraj/Country: UK
Pomógł: 91 razy Dołączył: 19 Lut 2007 Posty: 4469 Skąd: Bourne, Lincolnshire
|
Wysłany: 07-01-2014, 11:36
|
|
|
Filtry zewnętrzne do skrzyni tiptronic'a to:
Mitsu:
MD752072
Zamienniki:
MTW59 |
_________________ swinks
ex-Galant EA3A (2.4 GDI)
ex-Galant EC5A (VR4 Type-S) - moc 340 HP oraz moment 443 Nm
Historia moich Misiów
Lancer Evo 8 FQ300 - 408 HP oraz moment 510 Nm |
|
|
|
 |
jAZZMAN
Mitsumaniak

Auto: Samochód mam czterokołowy.
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz Dołączył: 03 Cze 2009 Posty: 2155 Skąd: Sz-n
|
Wysłany: 20-02-2014, 22:48
|
|
|
swinks_UK napisał/a: | Filtry zewnętrzne do skrzyni tiptronic'a to:
Mitsu:
MD752072
Zamienniki:
MTW59 |
Prawie strzeliłeś mi w kolano
Pojechałem do ASO w sprawie zakupu filtra do skrzyni (olej stoi już od miesiąca). Dlaczego ASO a nie zamiennik? Ano dlatego, że to prawdopodobnie pierwsza i ostatnia zmiana oleju w tej skrzyni biegów - przynajmniej pod moimi rękoma - lepiej więc zainwestować w oryginał.. Przemiły pan powiedział mi, że bez VINU nic nie załatwię. Wyjaśniłem mu, że będzie konflikt ponieważ auta nie były robione na EU. Na szczęście Wookash zaopatrzył mnie w Oryginalną książkę serwisową z Japonii. Znalazłem tam "krótki" VIN i podesłałem go mailem do pana z ASO. W odpowiedzi otrzymałem taką wiadomość:
Cytat: | Witam
Po nr VIN Mitsubishi wskazało na jeden filtr wewnętrzny koszt 745,61 zł
brutto, proszę o informację czy fizycznie jest też filtr zewnętrzny?
Pozdrawiam(...) |
Zdębiałem, powaliła mnie cena i to, że nie ma zewnętrznego filtra - czym się różni VR4 od Legnuma? - pomyślałem.
Dopiero wczoraj znalazłem czas, ażeby poszukać owego filtra... Znalazłem miejsce na filtr, bardzo ładnie zaślepione, co widać na załączonych fotografiach:
(zbliżenie)
Nie mam pretensji - żeby to było jasne!
Mam za to pytanie, dlaczego nie mam filtra Ma ktoś jakiś pomysł?
Kolejna sprawa, czy wymieniać filtr wbudowany? 745,61zł to spora kwota. |
_________________ uɐɯzzɐɾ - ɯɐıʍɐɹpzod
 |
|
|
|
 |
deejay
Mitsumaniak

Auto: Rav4 Hybrid
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 155 razy Dołączył: 26 Wrz 2006 Posty: 6099 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 20-02-2014, 23:13
|
|
|
jAZZMAN napisał/a: | Mam za to pytanie, dlaczego nie mam filtra Ma ktoś jakiś pomysł?
Kolejna sprawa, czy wymieniać filtr wbudowany? 745,61zł to spora kwota. |
Skrzynia poiliftowa posiada filtr wewnętrzny , jego wymiana przewidziana tylko w przypadku naprawy i remontu skrzyni biegów. Ogólnie filtr dożywotni , osobiście już 3 raz wymieniam w skrzyni olej i żadnych oznak złej pracy , wiec bez obaw |
|
|
|
 |
jAZZMAN
Mitsumaniak

Auto: Samochód mam czterokołowy.
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz Dołączył: 03 Cze 2009 Posty: 2155 Skąd: Sz-n
|
Wysłany: 21-02-2014, 00:02
|
|
|
deejay, dziękuję, Danino powiedział mi to samo
Tak więc będzie zmiana oleju w skrzyni bez ruszania filtra.
Dziękuję |
_________________ uɐɯzzɐɾ - ɯɐıʍɐɹpzod
 |
|
|
|
 |
Kilobajt
Nowy Forumowicz

Auto: Galant 2,5 V6 '99 A/T [EA5A]
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 12 Lip 2009 Posty: 15 Skąd: okolice Opola
|
Wysłany: 22-02-2014, 12:35
|
|
|
Czy procedura, wymiany oleju AT, opisana w tym wątku o VR4 jest taka sama dla skrzyni w 2.5V6 99 rok tip-tronic?? Dzięki! |
|
|
|
 |
|