 |
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki
|
|
Ogłoszenie |
W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu. Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.
|
Cluth Damper - czyli o co chodzi ze sprzęgłem? |
Autor |
Wiadomość |
Tom_alfik
Nowy Forumowicz

Auto: Outlander III-2,0, Grandis 2,4
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 13 Lip 2015 Posty: 23 Skąd: Stolica Karkonoszy
|
Wysłany: 18-07-2015, 21:14 Cluth Damper - czyli o co chodzi ze sprzęgłem?
|
|
|
Witam,
jakiś czas temu dopadła mnie awaria układu sterowania sprzęgłem, a wyglądało to tak:
jadę sobie normalnie po szosie, nagle podczas redukcji biegów zauważyłem, że wciskając pedał sprzęgła nie mogę wrzucić biegu. Cóż, auto ma już 150 tys. przebiegu, awarie w każdym aucie zdarzają się ... Dotarłem jakoś do domu, w garażu pod autem zauważyłem kałużę płynu hamulcowego.
Przynajmniej wiadomo już, że nie jest to samo sprzęgło - ale co?
Po analizie rysunków instalacji grandisa i kilku godzinach w necie oraz pracy przy silniku jest: cluth damper!!! Małe, metalowe "coś", co w moim pojęciu jest tłumikiem drgań pedału.
Tak to wygląda na rysunku:
a tak po zdemontowaniu:
Wyciek płynu hamulcowego nastąpił spod uszczelki gumowej, która w kształcie przypominała pierścień z równymi krawędziami, widać ją na tej fotce:
Natomiast winowajcą całego zjawiska była ta oto tarcza:
Widoczna rysa to pęknięcie, które nastąpiło prawdopodobnie na skutek wady materiału.
Choć nie wykluczam tu innej ewentualności, np. funkcji zabezpieczenia z powodu (?) kończenia się sprzęgła?, innej usterki o której jeszcze nie wiem?
Po zmontowaniu układu "na krótko" czyli bez tego elementu sprzęgło brało wyżej, czuć było drgania silnika na sprzęgle i ogólnie było jakoś dziwnie ...
Naprawa polegała na dorobieniu w zakładzie ślusarskim tarczy o tych samych wymiarach i podobnej twardości oraz zmontowaniu całego układu i oczywiście odpowietrzeniu. Była to też okazja do wymiany płynu hamulcowego, bo - podpowiem niewiedzącym - płyn hamulcowy jest higroskopijny, tzn. chłonie wodę z powietrza, więc trzeba go wymieniać co 2 lata. Woda powoduje powstawanie przy hamowaniu pary w przewodach i obniża skuteczność hamowania, a to w skrajnym przypadku powoduje wjazd komuś w bagażnik
Na razie jeżdżę i jest dobrze.
Gdyby ktoś miał większą wiedzę na temat opisanego przeze mnie elementu - podzielcie się tu wiedzą ...
Acha:
dostęp do tego elementu jest trudny, jest ono pod pompą hamulcową, najlepiej demontować z kanału.
[ Dodano: 19-10-2015, 16:12 ]
niestety, właśnie znów dopadła mnie ta usterka, pękła dorobiona tarcza.
Tym razem już nie obyło się bez lawety (assistance po raz pierwszy się przydało ).
Teraz Cluth damper wyleciał na stałe z układu i od kilku dni jeżdżę bez niego. |
_________________ Pozdrawiam
TS
 |
|
|
|
 |
|
|