Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki Strona Główna Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
 Ogłoszenie 


W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu.
Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.

Poprzedni temat «» Następny temat
Cluth Damper - czyli o co chodzi ze sprzęgłem?
Autor Wiadomość
Tom_alfik 
Nowy Forumowicz


Auto: Outlander III-2,0, Grandis 2,4
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 13 Lip 2015
Posty: 23
Skąd: Stolica Karkonoszy
Wysłany: 18-07-2015, 21:14   Cluth Damper - czyli o co chodzi ze sprzęgłem?

Witam,
jakiś czas temu dopadła mnie awaria układu sterowania sprzęgłem, a wyglądało to tak:
jadę sobie normalnie po szosie, nagle podczas redukcji biegów zauważyłem, że wciskając pedał sprzęgła nie mogę wrzucić biegu. Cóż, auto ma już 150 tys. przebiegu, awarie w każdym aucie zdarzają się ... Dotarłem jakoś do domu, w garażu pod autem zauważyłem kałużę płynu hamulcowego.
Przynajmniej wiadomo już, że nie jest to samo sprzęgło - ale co?

Po analizie rysunków instalacji grandisa i kilku godzinach w necie oraz pracy przy silniku jest: cluth damper!!! Małe, metalowe "coś", co w moim pojęciu jest tłumikiem drgań pedału.
Tak to wygląda na rysunku:



a tak po zdemontowaniu:



Wyciek płynu hamulcowego nastąpił spod uszczelki gumowej, która w kształcie przypominała pierścień z równymi krawędziami, widać ją na tej fotce:


Natomiast winowajcą całego zjawiska była ta oto tarcza:

Widoczna rysa to pęknięcie, które nastąpiło prawdopodobnie na skutek wady materiału.
Choć nie wykluczam tu innej ewentualności, np. funkcji zabezpieczenia z powodu (?) kończenia się sprzęgła?, innej usterki o której jeszcze nie wiem?

Po zmontowaniu układu "na krótko" czyli bez tego elementu sprzęgło brało wyżej, czuć było drgania silnika na sprzęgle i ogólnie było jakoś dziwnie ...

Naprawa polegała na dorobieniu w zakładzie ślusarskim tarczy o tych samych wymiarach i podobnej twardości oraz zmontowaniu całego układu i oczywiście odpowietrzeniu. Była to też okazja do wymiany płynu hamulcowego, bo - podpowiem niewiedzącym - płyn hamulcowy jest higroskopijny, tzn. chłonie wodę z powietrza, więc trzeba go wymieniać co 2 lata. Woda powoduje powstawanie przy hamowaniu pary w przewodach i obniża skuteczność hamowania, a to w skrajnym przypadku powoduje wjazd komuś w bagażnik :)

Na razie jeżdżę i jest dobrze.

Gdyby ktoś miał większą wiedzę na temat opisanego przeze mnie elementu - podzielcie się tu wiedzą ...

Acha:
dostęp do tego elementu jest trudny, jest ono pod pompą hamulcową, najlepiej demontować z kanału.

[ Dodano: 19-10-2015, 16:12 ]
niestety, właśnie znów dopadła mnie ta usterka, pękła dorobiona tarcza.
Tym razem już nie obyło się bez lawety (assistance po raz pierwszy się przydało :) ).
Teraz Cluth damper wyleciał na stałe z układu i od kilku dni jeżdżę bez niego.
_________________
Pozdrawiam
TS
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Ta strona używa ciasteczek (ang. cookies) w celu logowania oraz do badania oglądalności strony.
Aby dowiedzieć się czym są ciasteczka odwiedź stronę wszystkoociasteczkach.pl
Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie ciasteczek na tej stronie, zablokuj je w opcjach Twojej przeglądarki internetowej.