 |
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki
|
|
Ogłoszenie |
W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu. Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.
|
[Cari 1.9 TD] Wymiana płynu chłodniczego. |
Autor |
Wiadomość |
Sztarkel
Nowy Forumowicz
Auto: Carisma 1.9 td, 97'
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 12 Sty 2016 Posty: 4 Skąd: Pomorze
|
Wysłany: 21-11-2016, 20:36 [Cari 1.9 TD] Wymiana płynu chłodniczego.
|
|
|
Cześć!
Mam w swojej cari chłodnicę do wymiany, na dniach powinienem mieć już nową do zamontowania i teraz mam pytanie apropo zalewania układu nowym płynem chłodniczym. Wlewam go oczywiście przez zbiorniczek wyrównawczy (bo inne opcji nie ma), ale mam co do tego kilka pytań:
1. Wlewam na zimnym, zgaszonym silniku płyn do zbiorniczka aż osiągnie poziom minimum?
2. Czy zalewając w ten sposób nie zalewam tylko małego obiegu? Termostat przy tej temperaturze jest przecież zamknięty. Jeżeli jest zamknięty to w momencie otwarcia termostatu płyn powędruje na duży obieg i znowu zrobi się jego duży brak, a wtedy już nie mogę dolewać zimnego płynu do gorącego układu.
3. Kolejnym krokiem jest uruchomienie silnika i dolewanie wszelkich ubytków związanych z jego pracą? Przy tym kroku powinienem mieć korek zbiorniczka otwarty, ponieważ to tam będą uciekać bąbelki powietrza?
Wiem, tematy te były już poruszane na forum, jednak dużo z nich dotyczy silników benzynowych, a te maja korek do uzupełniania płynu na chłodnicy. Na pytanie nr 2 jednak odpowiedzi na 100% nie znalazłem |
|
|
|
 |
Jaro1974
Mitsumaniak Outsilverman ;-)

Auto: O1 bez T, EA5W i moto
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 57 razy Dołączył: 05 Sty 2008 Posty: 20738 Skąd: Z outlandera ;-) LRY ;-)
|
Wysłany: 21-11-2016, 22:23
|
|
|
Witaj.
Ad. 1 - wlewasz na zimnym silniku do "MAX". Jak słusznie zauważyłeś w drugim pytaniu płyn znajduje się na małym obiegu ale jednak częściowo dostaje się do dużego obiegu. Dodatkowo na przewodach wodnych dochodzących do nagrzewnicy masz odpowietrznik żebyś mógł odpowietrzyć nagrzewnicę.
Ad. 2 - rozgrzewasz samochód i patrzysz co się dzieje po jego rozgrzaniu. W momencie gdy górny przewód wodny idący do chłodnicy zacznie robić się ciepły wyłącz silnik. W tym momencie masz otwarty częściowo termostat. Odczekaj aż silnik trochę przestygnie i wtedy będziesz mógł dolać płynu do układu.
Ad. 3 - uruchomienie silnika patrz ad. 2. Korek na zbiorniku wyrównawczym w czasie pracy silnika powinien być zakręcony. Powietrze i tak w układu zejdzie przez ten korek ponieważ on pełni jak gdyby funkcję zaworu bezpieczeństwa. Nadmiar ciśnienia i tak przez niego przejdzie. A reszta ciśnienia spowoduje wepchnięcie płynu chłodniczego we wszystkie części układu chłodzenia. Powietrze jest bardziej ściśliwe od cieczy więc to powietrze spowoduje że zostanie wepchnięty wszędzie, a wszystkie pęcherzyki powietrza znajdujące się w układzie(silniku, nagrzewnicy)zostaną wyparte do zbiorniczka wyrównawczego. Jak byś otworzył korek to nie odpowietrzył byś układu w dostateczny sposób. Ponadto w momencie wypierania powietrza z układu zachlapałbyś sobie pół komory silnika. Pozdrawiam |
_________________ Admirał Gwiezdnej Floty
Pomogłem - kilknij POMÓGŁ
carisma http://forum.mitsumaniaki...p=940699#940699
outlander http://forum.mitsumaniaki...1289542#1289542
S40 https://forum.mitsumaniaki.pl/viewtopic.php?p=1581589#1581589
EA5W A/T '02 https://forum.mitsumaniaki.pl/viewtopic.php?p=1636386sid=8c835a59cb4250aa44c46bb3733c4f92#1636386
"Memories are the most important things that we remain to remember the most moving ones flowing from the depths of the HEART, recorded to the end of LIFE"
wozidełka; FSM 126P - 1995-1999; FSO 1500 - 1999-2004; seat ibiza 1.2 - 2004-2008; carisma 1.9td GLX - 2007-2014; megane 1.4 energy - 2008-2014; O1 - 2014- ; suzuki epicuro UC 125 - 2016 - ; honda CBF 125R - 2017 - ; volvo s40 1.9 Di- 2018 - 2020; EA5W A/T - 2020 - 2024 "RIP"; EA5A A/T 2024 - ?
"A co ja mogę - przecież tylko zwykłym szeregowym mitsumaniakiem już nie jestem "
ルブリン
 |
|
|
|
 |
Sztarkel
Nowy Forumowicz
Auto: Carisma 1.9 td, 97'
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 12 Sty 2016 Posty: 4 Skąd: Pomorze
|
Wysłany: 09-12-2016, 18:39
|
|
|
Trochę mi się to wszystko przeciągnęło - ale już mam chłodnicę wymienioną i zalałem płynem. Dolewałem płynu i spuszczałem powietrze z odpowietrznika tam przy nagrzewnicy. Jak poziom płynu osiągnął maks to uruchomiłem silnik, po rozgrzaniu silnika niestety nie otworzył się termostat. Po lekkim popukaniu i odpaleniu silnika jeszcze raz poszedł ciepły płyn i chłodnica już była ciepła - termostat się otworzył. Poczekałem aż ostygnie żeby dolać ubytek do zbiorniczka wyrównawczego (dolałem bez odpowietrzania) i ruszyłem na przejażdżkę. Niestety znowu nie otworzył się termostat, a płyn wywaliło korkiem. Znowu po lekkim popukaniu i ruszeniu dalej termostat się otworzył i już było okej. Samochód postał, ostygł (nie dolewałem płynu, bo akurat nie miałem przy sobie), zbiorniczek wyrównawczy był pusty, ruszyłem w stronę domu i po drodze silnik zdążył się nagrzać i termostat znów się otworzył.
Więc problem z termostatem zawsze był po dolewaniu do zbiorniczka płynu, czy to możliwe, że w tym momencie powstawał bąbel powietrza, który mógł jakoś zablokować termostat? Jak temu zaradzić? |
|
|
|
 |
Hugo
Mitsumaniak srebrny szatan

Auto: EA5A Avance '01 & SS 1,6
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 521 razy Dołączył: 06 Sie 2006 Posty: 21947 Skąd: Wolsztyn
|
Wysłany: 09-12-2016, 19:29
|
|
|
A może termostat szwankuje? |
|
|
|
 |
Sztarkel
Nowy Forumowicz
Auto: Carisma 1.9 td, 97'
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 12 Sty 2016 Posty: 4 Skąd: Pomorze
|
Wysłany: 09-12-2016, 20:18
|
|
|
Miałem dzis kilka spraw do załatwienia, więc po ostatnim wywaleniu płynu nie dolewałem i jak narazie było okej, termostat się za każdym razem otwierał, teraz pewnie na zimnym doleje i znow sie nie otworzy i wywali plyn. Chyba poprostu go wyciagne, wrzuce do gara i bede obserwowal co sie stanie. |
|
|
|
 |
Jaro1974
Mitsumaniak Outsilverman ;-)

Auto: O1 bez T, EA5W i moto
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 57 razy Dołączył: 05 Sty 2008 Posty: 20738 Skąd: Z outlandera ;-) LRY ;-)
|
|
|
|
 |
Sztarkel
Nowy Forumowicz
Auto: Carisma 1.9 td, 97'
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 12 Sty 2016 Posty: 4 Skąd: Pomorze
|
Wysłany: 16-12-2016, 09:01
|
|
|
Ok, zdarzyło mi się jeszcze kilka razy przejechać mimo zbyt niskiego poziomu płynu - termostat za każdym razem otworzył się prawidłowo. Tym razem dolewając porządnie odpowietrze układ i postaram się nie dopuścić do wycieku płynu korkiem. Zauważyłem na dole chłodnicy dziwną rzecz :
W rowkach na dole normalnie widać płyn. Chłodnice kupiłem nową, co to może oznaczać? Chłodnica przecieka? |
|
|
|
 |
Hyzz [Usunięty]
|
Wysłany: 16-12-2016, 14:12
|
|
|
|
Ostatnio zmieniony przez 04-05-2017, 21:20, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
pamar
Mitsumaniak Kainamustim

Auto: Carisma 1,9TD Colt VII 1,3
Zaproszone osoby: 2
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 11 razy Dołączył: 15 Lip 2007 Posty: 4173 Skąd: Andrespol/Radków
|
Wysłany: 16-12-2016, 15:50
|
|
|
Mi to wygląda raczej na wyciek i rozprysk płynu z górnego węża, tego od zbiorniczka do chłodnicy. Podobnie wyglądało to u mnie jak zmieniałem wąż na nowy. Zanim zdążyłem wcisnąć i dokręcić obejmę, sporo płynu wyleciało i zgromadziło się właśnie w tych miejscach i w ten sposób. |
_________________ ad futuram rei memoriam:
Demokracja - to jednak kupa a świat to może tylko wyobrażenie
http://www.mitsumaniaki.com/
http://www.mmdzieciom.pl/
 |
|
|
|
 |
|
|