Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki Strona Główna Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
 Ogłoszenie 


W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu.
Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.

Poprzedni temat «» Następny temat
[EAxW] Czujniki parkowania w kombi - zrób to sam
Autor Wiadomość
Kofi 
moderator mitsumaniak
Michał


Auto: Galant EA3W
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 08 Kwi 2005
Posty: 1242
Skąd: Warszawa
  Wysłany: 15-04-2009, 13:36   [EAxW] Czujniki parkowania w kombi - zrób to sam

To teraz kolej na skróconą instrukcję wersji WAGON. Skrócona, ponieważ, nie wpadłem na to aby zrobić fotki przy montarzu a teraz wybaczcie, ale nie chce mi się znowu tego rozbierać :)

Poniżej opis. Pod opisem zdjęcia z dodatkowym opisem :)

1. Zakupiłem czujniki firmy EXUS. Generalnie polecam. Działają od 2 metrów do 0,3. Wybrałem wersję bez wyświetlacza, ponieważ w ogóle go nie używałem w poprzednim aucie. Generalnie nie cofam na czujniki. Są one tylko jako dodatek, na wszelki wypadek. Galant kombi ma rewelacyjną widoczność i można się nim zaparkować na "milimetry" bez czujników. Pomagają one tylko dzwiękiem zauważyć to czego wzrokiem nie widać za autem :)

LINK DO CZUJNIKÓW ZE SKLEPU PRODUCENTA

2. Dziury wierciłem na zdjętym zderzaku, w rozstawie zgodnym z instrukcją. Na zderzaku galanta trochę ciężko znaleźć punkty odniesienia, więc trzeba użyć własnych patentów. Mi pomogły w tym płytki, równo ułożone w garażu. Skąd wiem, że równo? Bo układał je mój tata a ten ma hopla na punkcie dokładności. Jemu też zleciłem ostateczne wiercenie :)
Myślę, że z powodzeniem można wiercić dziury na założonym zderzaku. Nie róbcie tego wyżej niż u mnie. Mój czujnik po włożeniu ma 5mm luz do metalowego wzmocnienia zderzaka. Większe czujniki mogą się nie zmieścić, trzeba wtedy przygotować dziury trochę niżej. Jednak jak będą za nisko to czujniki zbierają krawężniki.

3. Czujniki EXUS mają łączone kable, więc po zamontowaniu łatwo je rozpiąć aby później zawieźć do pomalowania.

4. Myślę, że dobrym rozwiązaniem jest rozebranie prawego boczka bagaznika. Troche jest przy tym zabawy, jednak dzięki temu łatwo można dostać się do wiązki i jest dużo miejsca do manewrowania przy montażu centralki.

5. Przy zdjętym zderzaku rozprowadziłem na zewnątrz auta kable przyklejając bardzo mocną taśmą na odtłuszczony pas tylny. Taśma generalnie w celach montażowych, jednak tak przyklejona na pewno się nie oderwie. Przy montowaniu na założonym zderzaku jest trochę ciasno aby poprzekładać kable, jednak jest to do zrobienia. Trochę trzeba się pogimnastykować. W takim układzie nie ma potrzebny przyklejać kabli. Trzeba je podciągnąć przy lampie, zostawiając jednak trochę luzu na ewentualne naprężenia.

6. Konieczne jest zdemontowanie tylnej lampy prawej i pod nią jest jedno miejsce, gdzie na płasko możemy przerzucić kable do kabiny tak aby lampa ładnie się docisnęła do karoserii. Lampa jest zamontowana na 3 śruby, odkręca się bez problemu.

7. Gdy już wszystko jest w kabinie można złożyć lampę i zderzak (o ile był zdejmowany).

8. Centralkę zamontowałem wykorzystując śruby mocowania lampy. Jedno ucho centralki bezpośrednio pod śrubę a drugie za pomocą ukształtowanej odpowiednio płaskiej blachy, bo powierzchnie i odległości się nie zgadzają.

9. Nie jestem pewien na 100%, ale kabel plusowy do żarówki wstecznego jest niebieskoczerowny. Lepiej się upewnić, a do żarówki wstecznego można się łatwo dostać po zdjęciu zaślepki w klapie bagażnika. Kabel plusowy od centralki z kablem plusowym od wstecznego połączyłem za pomocą plastikowego kontektora. To taka mała tulejka zamykana od góry. Po jej otwarci są 2 prowadnice na kable z czego 1 jest ślepa. W tą ślepą wkłada się plus od centralki a w drugą przelotową wkłada się plus od wstecznego. Po zamknięciu wrzyna się w kable taka metalowa blaszka i po robocie. Szybko, łatwo i przyjemnie. Kabel minusowy przykręciłem do śruby, która znajduje się w tym całym bałaganie i podkręcone są pod nią inne czarne kabelki. Sprawdziłem - idealna masa :)

10. Na koniec pozostaje pospinanie wszystkich kabli w centralce i zamontowanie buzera lub wyświetlacza.

Jak testowałem układ przed złożeniem to buzzer wydawał mi się potwornie piskliwy i nawet żałowałem, że w ogóle to kupiłem. Jednak po złożeniu, gdy jest zamknięty w bagażniku, to w kabinie słychać niedenerwujący ton. W samym buzerze są 2 opcje dźwięku + trzecia: wyłączenie.

Zdjęcia:

1. Efekt końcowy (czujniki w "wolnym czasie" pojdą do polakierowania)


2. Wnętrze bagażnika z zamontowanym buzerem. Montaż na wkręty do tapicerki. Kabel wciśnięty pod plastik i dalej już za tapicerką idzie do centralki.


3. Centralka. Specjalnie zamontowałem ją tak aby mieć do niej dostęp, ponieważ w obudowie centralki jest pokrętło do dostrojenia czułości zestawu.


4. Tu widać miejsce, gdzie przechodzą kable od czujników do kabiny. To jedyne miejsce, w którym całość się elegancko układa i nie powoduje odstawanie lampy itp. Może przemyślane specjalnie, pod akcesoryjne czujniki? :P


5. Na tym zdjęciu pokazuję jak rozebrać boczek:


Zielone strzałki - to śruby. Są jeszcze dodatkowe pod roletą.

Niebieskie strzałki - to spinki. Jak się już zdemontuje całość to trzeba mocniej szarpnąć aby wyjąć boczek

Czerwone strzałki - spinki trzymające plastikowe wykończenia. Ciężko siedzą, trzeba uważać bo ich mocowania w plastiku są dość delikatne.

Pomarańczowe strzałki - to haczyki na siatkę. Są na prawdę solidne, i bardzo mocno zamontowane. Nie pamiętam dokładnie ale jest na nie jakiś sposób. W każdym bądź razie włożone są tak, że jest dziura w karoserii auta, która z jednej strony ma wycięcie. W to wycięcie się wciska wystający bolec od tego haka i obkręca, a drugi bolec na koniec trzeba wcisnąć na siłę. Więc zdejmowanie jest odwrotnie. Najpierw wyciągnąć trochę a później ob kręcić.

Zapomniałem zaznaczyć na foto, ale jest jeszcze jedna spinka w połowie nadkola. Niezaznaczyłem bo w Waszym przypadku, gdy nie potrzebujecie całkowicie wyjmować boczka można go rozebrać tylko od strony tyłu auta i odchylić na czas pracy. Ja ogołociłem cały bagażnik bo trafiła mi się za grosze czysta i niezniszczona tapicerka bagażnika (taniej niż wypranie mojej) a przy okazji odkurzyłem dokładnie cały bagażnik. Po tylu latach ziarnka piasku i kurz zintegrowały się z karoserią, a że trzyma to wilgoć w przyszłości mogło powodować korozję. Dlatego poświęciłem dużo czasu na dokładne wyglancowania bagażnika pod tapicerką.

Zapomniałem też napisać o odkręceniu metalowego haka (tego pod, który można podczepić gumy mocowania bagażu), ale to jest sprawa raczej jasna :)

A tu dokładniejszy screen z manuala:
_________________
"Mądrze jest skierować swój gniew na problem - nie na ludzi, skupić swoją energię na rozwiązaniach, nie wymówkach."
- William Arthur Ward
Ostatnio zmieniony przez Kofi 15-04-2009, 22:45, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
 
ElemenT 
Mitsumaniak


Auto: Subaru Forester XT
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 12 Lis 2008
Posty: 165
Skąd: Warszawa
Wysłany: 15-04-2009, 13:48   

super opis, ide montować
_________________
*******
 
 
czekoladka_1981 
Mitsumaniak


Auto: EA5W 2,5V6 '98
Kraj/Country: Polska
Pomogła: 150 razy
Dołączyła: 07 Maj 2007
Posty: 3375
Skąd: wrocław
Wysłany: 15-04-2009, 14:07   

Jest już sedan, teraz kombi. Napewno nie jednemu się przyda tak szczególowy opis ze zdjęciami. Chyba i ja się skuszę.
_________________
Piszę poprawnie po polsku
.
pozdrawiam
Renata
EA5W

 
 
Bartek 
Mitsumaniak
friendly admin


Auto: A161, EC5W, GF6W, A03A
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 291 razy
Dołączył: 21 Mar 2005
Posty: 6983
Skąd: że znowu? (W-wa)
Wysłany: 15-04-2009, 14:46   

Wykorzystałeś miejsce na AYC ;)

Widzę, że ładny zderzaczek i lampa bolt-on ;)
_________________
Pozdrawiam
MITSUMANIAK Bartek

Outlander III '14
Galant 1600 L '82
Legnum VR-4 '99
Space Star '14
Space Wagon '99 V6 - 24 :twisted: sprzedany :(

nie no ty zawsze powiesz co wiesz, a jak nie wiesz to i tak powiesz, bo przecież trzeba [coś] napisać by Ralal_Szczecin


Piratem drogowym się nie rodzi - piratem drogowym się umiera
 
 
 
Kofi 
moderator mitsumaniak
Michał


Auto: Galant EA3W
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 08 Kwi 2005
Posty: 1242
Skąd: Warszawa
Wysłany: 15-04-2009, 15:19   

Bartek napisał/a:
Wykorzystałeś miejsce na AYC ;)
Widzę, że ładny zderzaczek i lampa bolt-on ;)


Komputer AYC tez jest montowany na śrubach lampy? :P
_________________
"Mądrze jest skierować swój gniew na problem - nie na ludzi, skupić swoją energię na rozwiązaniach, nie wymówkach."
- William Arthur Ward
 
 
 
Gruby96 
Mitsumaniak


Auto: Eclipse Spayder GTS
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 13 Lut 2009
Posty: 147
Skąd: Jawor
Wysłany: 15-04-2009, 21:55   

Wielkie dzięki Kofi za opis jutro zakup a jak do mnie dotrą czujniki to montaż :) :)
 
 
Marti 
Mitsumaniak


Auto: Yamaha FJR 1300, Kia Carens2.0
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 21 Paź 2007
Posty: 877
Skąd: Brzeg
Wysłany: 27-05-2010, 09:23   

Kofi napisał/a:
Nie jestem pewien na 100%, ale kabel plusowy do żarówki wstecznego jest niebieskoczerowny


Faktycznie przy lampie w klapie jest to kolor czerwononiebieski tylko jak go znaleźć w wiązce. Rozebrałem cały prawy bok łącznie z kawałkiem podsufitówki i za diabła go nie widzę.

Kofi napisz w którym dokładnie miejscu się wpiąłeś. Wiązka zgodnie z manualem schodzi prawym słupkiem i leci w głąb samochodu pod prawym schowkiem.

Zderzak mam już polakierowany i zamontowany ale nie mogę sobie poradzić z zasilaniem :(

EDIT: i wszystko jasne - po rozebraniu klapy okazało się że w złączce przewód czerwononiebieski zmienia się na czerwono-zielony.
_________________




--------------------------------------------------------------------------------
 
 
 
kkriss 
Mitsumaniak


Auto: Toyota Prius
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 04 Sie 2007
Posty: 402
Skąd: Chotomów
Wysłany: 20-11-2010, 10:10   

hej, a ja się zastanawiam czy nie dołożyć jeszcze dwóch czujników z przodu.... ma ktoś pomysł jak je połączyć, przenieść przewody od przedniego zderzaka do kabiny?
Pozdrawiam
_________________
Było: Lancer 1.5 92r., Carisma 2000r. [1.8 GDI ASB]., Galant 2.5 ASB 99r. kombi
 
 
 
sveno 
Mitsumaniak


Auto: Galant V6 Avance SE
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 58 razy
Dołączył: 20 Paź 2010
Posty: 5141
Skąd: Nowy Sącz/Winterthur
Wysłany: 20-11-2010, 10:34   

kkriss napisał/a:
ma ktoś pomysł jak je połączyć, przenieść przewody od przedniego zderzaka do kabiny?


z tym chyba nie powinieneś mieć problemu, przewody puszczasz bkiem komory silnika a potem przez jeden z otworów w grodzi (jest ich kilka m.in. na wiązki kabli do kolumny kierowniczej ) i juz masz kabel pod deską :)
_________________
Życie jest zbyt krótkie, by jeździć Dieslem :)
Gość --->"Rekińczyk"<---
"spotykając innego uzytkownika Gala to tak
jakby się kogoś znajomego spotkało - nie umiem tego wytłumaczyć
i nie doświadczyłem tego jeżdżąc innymi markami" by dzordz8

 
 
 
kkriss 
Mitsumaniak


Auto: Toyota Prius
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 04 Sie 2007
Posty: 402
Skąd: Chotomów
Wysłany: 23-11-2010, 08:12   

a czy znacie jakieś czujniki które na przód włącza się samemu (ręcznie) - wszędzie co widzę na allegro to uruchamiają się same po naciśnięciu hamulca - więc w korku piszczałyby marudy cały czas.
A mi chodzi tylko i wyłącznie aby działały "na żądanie", np z jakiegoś przycisku.
_________________
Było: Lancer 1.5 92r., Carisma 2000r. [1.8 GDI ASB]., Galant 2.5 ASB 99r. kombi
 
 
 
robertdg 
Mitsumaniak
SnowWhite


Auto: Galant Sport 98' EAO 2.0 16V
Zaproszone osoby: 1
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1300 razy
Dołączył: 21 Cze 2009
Posty: 23634
Skąd: KSSE
Wysłany: 23-11-2010, 09:34   

Przecież to nie jest problem, aby zmienić komende wywoławczą z czujnika stopu, na dowolny przycisk
_________________
Gość zobacz mojego Galanta :rolleyes:
Jeżeli nie żyjesz na krawędzi, to znaczy, że zajmujesz za dużo miejsca
"Jesteś jedyną osobą na świecie, która może wykorzystać Twój potencjał" - Zig Ziglar
W naturze człowieka leży rozsądne myślenie ale nielogiczne działanie
 
 
sveno 
Mitsumaniak


Auto: Galant V6 Avance SE
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 58 razy
Dołączył: 20 Paź 2010
Posty: 5141
Skąd: Nowy Sącz/Winterthur
Wysłany: 23-11-2010, 11:45   

u mnie tak jest, poprzedni wlasciciel zamontowal czujniki cofania, ale zamiast podpiac je np. pod zarówki od wstecznego to wywiercił dziurę w desce w okolicy regulacji świateł i tam wlepił przycisk, tym sposobem mam czujniki cofania na żądanie a nie jak włączam wsteczny (plus za to ze wszystko wykonane estetycznie i jak sie ktoś nie orentuje w temacie to mysli ze to wyposażenie fabryczne) w sumie to nawet nie głupie rozwiązanie bo raczej nie używam ich, galant ma dobra widocznosc we wszystkich kierunkach i jest to zbedzny gadżet a juz totalnie nie rozumiem po co z przodu zakładać??? nie wystarczy fotel podnieść by poprawic sobie widoczność? Ale to tylko moja subiektywna opinia.
_________________
Życie jest zbyt krótkie, by jeździć Dieslem :)
Gość --->"Rekińczyk"<---
"spotykając innego uzytkownika Gala to tak
jakby się kogoś znajomego spotkało - nie umiem tego wytłumaczyć
i nie doświadczyłem tego jeżdżąc innymi markami" by dzordz8

 
 
 
Szafiq 
Mitsumaniak

Auto: Black EA2W '99 Sport Edition
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 19 Cze 2010
Posty: 152
Skąd: Piaseczno
Wysłany: 05-01-2013, 15:46   

Może ja dodam coś od siebie.
Dzisiaj montowałem czujniki, robota banalna,nie wszystko trzeba rozbierać jak kolega Kofi napisał. Zderzaka nie zdejmowałem,boczków również. Jedyne co trzeba zrobić to zdjąć zaślepkę żeby dostać się do prawego światła plus odkręcić plastikowy schowek w podłodze poniżej( 2 śrubki). Pod tym schowkiem jest wiązka przewodów z czerwononiebieskim kablem. Rozciąłem osłonkę na długości 1 cm i tam wlutowałem "+" do centralki. "-" podłączyłem pod śrubę przy tylnej lampie. Centralka została przyklejona taśmą dwustronną do wewnętrznej strony błotnika a buzzer wcisnąłem pod plastikową osłonę(wygląda to jak miejsce na jakiś głośniczek, takie prostokątne,żebrowane). Wszystkie kable zostały spięte i schowane za zaślepką ,którą zdejmujemy żeby wymienić żarówki.Wszystko wyszło ładnie,zeszło się 1,5h a najdłużej z mierzeniem żeby czujniki były rozmieszczone równo.
Pozdrawiam
 
 
 
jac3003 
Nowy Forumowicz

Auto: Galant manual V6 24v 2001r.
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 23 Maj 2014
Posty: 4
Skąd: Kraków
Wysłany: 24-05-2014, 09:22   

BUMP!

Jest szansa na reupload zdjęć?

Dzięki
Jacek
 
 
Kofi 
moderator mitsumaniak
Michał


Auto: Galant EA3W
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 08 Kwi 2005
Posty: 1242
Skąd: Warszawa
Wysłany: 25-05-2014, 09:05   

Ja montowalem czujniki przy okazji zmieniania zderzaka na nowy.
Przyznac musze,ze szybko zaczely mnie te czujniki draznic. Galant kombi ma genialna widocznosc i mozna go wyczuc na milimetry w czym czujniki przeszkadzaja bo daja bardzo duzy margines.

Dlatego przy okazji remontu blaharsko lakierniczego pozbylem sie czujnikow :)
_________________
"Mądrze jest skierować swój gniew na problem - nie na ludzi, skupić swoją energię na rozwiązaniach, nie wymówkach."
- William Arthur Ward
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Ta strona używa ciasteczek (ang. cookies) w celu logowania oraz do badania oglądalności strony.
Aby dowiedzieć się czym są ciasteczka odwiedź stronę wszystkoociasteczkach.pl
Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie ciasteczek na tej stronie, zablokuj je w opcjach Twojej przeglądarki internetowej.