Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki Strona Główna Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
 Ogłoszenie 


W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu.
Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.

Poprzedni temat «» Następny temat
[FAQ] Wyłączenie przygasania klimatronika na światłach
Autor Wiadomość
Owczar 
Forumowicz

Auto: CLS 450
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 282 razy
Dołączył: 14 Lip 2008
Posty: 14369
Skąd: Pruszków
Wysłany: 24-05-2009, 18:07   [FAQ] Wyłączenie przygasania klimatronika na światłach

Jest już opis, jak wyłączyć przygasanie zegarka w EA, ale było troszkę dyskusji na temat przygasania climatronika i nie znalazłem odpowiedzi.
Generalnie sprawa nie jest tak prosta jak w przypadku zegarka, ale nie jest też zbyt skomplikowana i każdy kto potrafi rozkręcić panel climatronika żeby wymienić żarówki, da sobie i z tym radę.

Mnie osobiście denerwował przygasający wyświetlacz, bo w słoneczne dni ledwo na nim widać :/ Dzisiaj grzebałem w galu i postanowiłem pozbyć się problemu. Prześledziłem ścieżki od obu obwodów podświetlenia i znalazłem sprzężenie między podświetleniem przycisków i podświetleniem wyświetlacza.
Tak wygląda płytka (zdjęcie niestety słabej jakości, ale widać co trzeba):


Na pin nr 1 podawane jest napięcie po włączeniu świateł, jest ono przekazywane na żaróweczkę przycisków po lewej stronie, a przy okazji łączy się z pinem 2, który poprzez diodę (pin 2 i 3) po drugiej stronie płytki podaje napięcie powodujące przygasanie wyświetlacza.

Wystarczy zrobić na płytce nacięcie nożykiem tak jak na zdjęciu poprowadzona jest czerwona kreska. Należy to robić ostrożnie, do momentu aż miedzy pinami 1 i 2 nie będzie przejścia. W ten sposób zachowujemy świecące przyciski i jasny wyświetlacz.
Mnie osobiście nie razi nocą więc to raczej nie będzie problem.

W lepszej wersji można się wlutować na pole miedziowe i wyprowadzić kabelki do przełącznika, który w razie potrzeby umożliwi ściemnianie. Troszkę zabawy, ale jeśli komuś zależy na ściemnianiu nocą to czemu nie ;) W jeszcze lepszej wersji można się pokusić o dodatkowe pokrętło do regulacji intensywności i większą ingerencję w układ na płytce PCB.
 
 
Zhan 
Mitsumaniak


Auto: Galant 2.5 '99 EA5A tiptronic
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 28 Maj 2008
Posty: 695
Skąd: Sulejówek
Wysłany: 24-05-2009, 19:11   Re: [FAQ] Wyłączenie przygasania klimatronika na światłach

Owczar napisał/a:
W jeszcze lepszej wersji można się pokusić o dodatkowe pokrętło do regulacji intensywności i większą ingerencję w układ na płytce PCB.


a w jeszcze lepszej wersji mozna zrobic sterowanie na fotorezystorze tak zeby jasnosc byla proporcjonalna do naslonecznienia :)
ogolnie to same problemy z tym jezdzeniem na swiatlach w dzien ;)
 
 
 
Kamil-2k 
Nowy Forumowicz

Auto: Mitsubishi Galant 2,5 V6, 1998
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 04 Lis 2008
Posty: 12
Skąd: Polkowice
Wysłany: 25-05-2009, 17:41   

Dzieki wielkie Owczar za instrukcje, mnie też od dawna wkurza to przygasanie. Dzisiaj zrobiłem tak jak opisałeś i jest ok. Choć powiem szczerze, że mogłem przy okazji już wymienić lampki bo sumie nawet bez przygasania w dzień podświetlenie jest trochę za słabe.
 
 
Pinkusek 
Nowy Forumowicz

Auto: Mitsubishi
Dołączył: 11 Maj 2009
Posty: 9
Skąd: Katowice
Wysłany: 18-06-2009, 22:37   wyświetlacz

Powiem wam koledzy że ten wyświetlacz klimatronika jest daremny :evil: . W takie słoneczne dni jak dziś nic nie widać, pomimo tego że zmieniłem żarówki podświetlające na jasne diody i pozbyłem sie fukckji przygasania.
W związku z tym, kieruje pytanie do kolegów elektroników:
Czy jest możliwość wymiany tego wyświetlacza, na wyświetlacz z jasnym tłem i czarnymi elementami wyświetlanymi. Tak jak np jest Golfie IV. Byłoby super :mrgreen:
Jeśli była by taka możliwość żeby zamknąć temat do 100zł to wchodze w to.
Pozdrawiam serdecznie i prosze o propozycje. 8)
 
 
Owczar 
Forumowicz

Auto: CLS 450
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 282 razy
Dołączył: 14 Lip 2008
Posty: 14369
Skąd: Pruszków
Wysłany: 18-06-2009, 22:44   

Pinkusek, to jest raczej nie do zrobienia... Chyba, że przeróbka tego, w sensie odwrócenie kolorów, ale tak naprawde ile razy patrzysz na ten wyświetlacz? Ja ustawiam auto, odp temp i to wszystko ;]
 
 
migro 
Mitsumaniak

Auto: Galant EA5W kombi Avance
Kraj/Country: Germany
Dołączył: 08 Sty 2009
Posty: 107
Skąd: Mannheim / Gdańsk
Wysłany: 20-06-2009, 00:31   

Pinkusek napisał/a:
W takie słoneczne dni jak dziś nic nie widać, pomimo tego że zmieniłem żarówki podświetlające na jasne diody i pozbyłem sie fukckji przygasania.
Możesz spróbować z podświetleniem folią elektroluminescencyjną. Znalazłem stronkę , na której gościu to opisuje.
_________________
Defraudacja pieniędzy jest wtedy, kiedy żona ma dostep do twojego konta (Frau, z niem.: żona, kobieta)
 
 
Zhan 
Mitsumaniak


Auto: Galant 2.5 '99 EA5A tiptronic
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 28 Maj 2008
Posty: 695
Skąd: Sulejówek
Wysłany: 20-06-2009, 19:15   

migro napisał/a:
Możesz spróbować z podświetleniem folią elektroluminescencyjną. Znalazłem stronkę , na której gościu to opisuje.


tylko czy inwerter nie bedzie zaklocal radia, ktore jest bardzo blisko?
 
 
 
migro 
Mitsumaniak

Auto: Galant EA5W kombi Avance
Kraj/Country: Germany
Dołączył: 08 Sty 2009
Posty: 107
Skąd: Mannheim / Gdańsk
Wysłany: 21-06-2009, 12:49   

Zhan napisał/a:
tylko czy inwerter nie bedzie zaklocal radia, ktore jest bardzo blisko?
Nie mam pojęcia. Ja sam tego nie przerabiałem, ale inwerter mozna ewentualnie zamontować w innym miejscu, albo przenieść radio "piętro niżej".
_________________
Defraudacja pieniędzy jest wtedy, kiedy żona ma dostep do twojego konta (Frau, z niem.: żona, kobieta)
 
 
Owczar 
Forumowicz

Auto: CLS 450
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 282 razy
Dołączył: 14 Lip 2008
Posty: 14369
Skąd: Pruszków
Wysłany: 21-06-2009, 19:41   

Panowie zrobiłem automatyczne ściemniane klimatronika wraz z zapaleniem podświetlenia zegarów.

Włączniki zmierzchowe na allegro są przeważnie na inne napięcie. Znalazłem zaawansowany zestaw DIY za 21 zł plus wysyłka, ale nie potrzebuję tutaj precyzji ani dużych prądów.
Zastosowałem przekaźnik:
http://www.aphelektra.com...kw+012-1zw.html

Próbowałem się bawić w dzielniki napięcia z fotorezystora i potencjometru, ale oporność przekaźnika, rzędu kilku Ohm uniemożliwiała takie rozwiązanie. Kombinowanie z tranzystorami też bez sensu. Ten przekaźnik ma bardzo mały pobór prądu i załącza się już przy 6V. Dlatego wpiąłem go z fotorezystorem szeregowo.
Nie badałem go dokładnie, ale tuż pod żarówką jego rezystancja spadała praktycznie do kilku Ohm, w świetle dziennym przy zachmurzonym niebie coś koło 500 Ohm. Jest czuły na światło dzienne, na sztuczne już nie, więc to pozytywna cecha.

Testowałem go dzisiaj podczas pochmurnego dnia, nie załącza ściemniania i nie zapala podświetlenia deski. Ale przejazd przy 90km/h pod wiaduktem powodował, że na chwilę się przełączał, więc ma bardzo małą bezwładność ;) Jazda tunelu oświetlonym oczywiście zegary się świecą mimo dość mocnego sztucznego światła. Parking supermarketu również.
Fotorezystor jest w lewym dolnym rogu szyby.
Ale jest jeden mały problem. Sterowanie potencjometrem intensywności oświetlenia jest realizowane za pomocą masy, i przerwanie obwodu w postaci środkowego przewodu kostki od regulacji powoduje sterowanie podświetleniem deski i panelem klimatronika (jeśli ktoś przerobił klimatronik według mojej instrukcji to albo lutownica w rękę albo pozostawiamy jak jest ;) )
Jeśli chcemy sterować również przygasaniem zegarka i radia to musimy się dobrać do kabla plusowego który wysterowuje te dwa urządzenia więc dwa przekaźniki.
 
 
nabassu 
Forumowicz


Auto: VR-4, Sigma, 106, 600ss
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 06 Maj 2007
Posty: 625
Skąd: Warszawa
Wysłany: 30-09-2009, 15:48   

owczar, mozesz powiedziec skad zdobyles uklad sciemniania?
_________________
Z góry przepraszam za swoje posty, ich ton wynika ze zjawiska "swobodnej rozmowy z człowiekiem".
 
 
 
Owczar 
Forumowicz

Auto: CLS 450
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 282 razy
Dołączył: 14 Lip 2008
Posty: 14369
Skąd: Pruszków
Wysłany: 30-09-2009, 15:58   

Nie kupowałem typowego układu ściemniania.
Zastosowałem fotorezystor, który podpasował z przekaźnikiem, który miałem. Są połączone szeregowo. Gdy fotorezystor jest oświetlony to jest na nim małe napięcie, a na przekaźniku większe i wtedy jest załączony. Kiedy rezystancja na fotorezystorze rośnie, to na przekaźnika spada i się rozłącza.

Ale od kiedy nie ma obowiązku jazdy na śiatłach dziennych łącznie z postojowymi, przekaźnik ma powędrować w inne miejsce i będzie załączał światła postojowe, bo mijania świecą się na stałe na zapalonym silniku, więc układ ściemniania nie będzie już potrzebny.
Jest on zintegrowany ze światłami postojowymi...
 
 
nabassu 
Forumowicz


Auto: VR-4, Sigma, 106, 600ss
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 06 Maj 2007
Posty: 625
Skąd: Warszawa
Wysłany: 30-09-2009, 20:50   

hmm..
bylbym wdzieczny za schemat i parametry podzespolow.

a ze swiatlami drogowymi nie skumalem.
_________________
Z góry przepraszam za swoje posty, ich ton wynika ze zjawiska "swobodnej rozmowy z człowiekiem".
 
 
 
danino88 
Mitsumaniak


Auto: Galant 2.5V6TT & Lancer 1.
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 24 Sty 2007
Posty: 1315
Skąd: Częstochowa/Wrocław
Wysłany: 10-03-2010, 10:50   

wytłumacz to jeszcze raz, a najlepiej jakbyś zarzucił jakiś schemat podłączenia :)
_________________
Jest :
Evo 8 - 500KM/600NM
Evo X - czerwone, niebieskie,białe
a do jazdy na codzień Outlander I Turbo 288/365

Był :
Galant EA5A VR4 2001r 2,5V6TT 2011- http://forum.mitsumaniaki.pl/viewtopic.php?t=67562
 
 
 
Damooo 
Forumowicz
golas

Auto: MITSUBISHI GALANT VI
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 11 Wrz 2009
Posty: 109
Skąd: Łańcut
Wysłany: 11-03-2010, 10:48   

Owczar, a może ten spadek na wyświetlaczy jest spowodowany obciążeniem przez żróweczki lub jakś opornik , i gdyby wyeliminował to ustrojstwo to świeciło by intensywnie jak bez świateł + możliwość ściemniania ?? Pasowł by jakiś elektryk :)
:D
_________________
ff
 
 
 
pelu 
Forumowicz


Auto: GALANT 2.5 V6
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 08 Gru 2009
Posty: 75
Skąd: kraków
Wysłany: 01-06-2010, 01:22   

sory,ze odkopuje temat,ale...

zrobilem zgodnie z instrukcja i zrobilem przerwe miedzy 2 i 1 pinem i .... dupa,dalej przygasa

przejscia napewno nie ma,spr miernikiem


jakies pomysly?
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Ta strona używa ciasteczek (ang. cookies) w celu logowania oraz do badania oglądalności strony.
Aby dowiedzieć się czym są ciasteczka odwiedź stronę wszystkoociasteczkach.pl
Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie ciasteczek na tej stronie, zablokuj je w opcjach Twojej przeglądarki internetowej.