Programowanie ECU po odpięciu aku |
Autor |
Wiadomość |
leser [Usunięty]
|
Wysłany: 07-09-2007, 09:24 Programowanie ECU po odpięciu aku
|
|
|
Witam,
zauważyłem, że Mitsu podobnie jak np BMW wymaga programowania komputera po odpieciu klemy akumulatora.
Zazwyczaj robiłem to procedurą standardową:
Na całkiem zimnym silniku odpalić.
Wyłączyć wszystkie odbiorniki powodujące obciążenie.
Nie dotykając niczego zaczekać aż silnik sie zagrzeje i spadnie do właściwych obrotów.
Potem pojeździć w urozmaiconym stylu, na przemian delikatnie i agresywnie...
Wszystko wtedy działa miód. Ale zauważyłem, że mam odrobinę niższe wolne obroty niż zazwyczaj. Szczególnie daje sie to odczuć po włączeniu świateł, nawiewu i podgrzewania szyby.
Pomyślałem aby następnym razem przy programowaniu zrobić odwrotnie:
tzn WŁĄCZYĆ wszystko co obciążą - światła, nawiewy, podgrzewanie szyby.
Czy to dobry pomysł ?
Pytam na przyszłosć, bo zauważyłem że silnik sam potrafi sie z czasem adoptować do potrzeb i po 2 dniach jazdy wolne obroty się same podniosły przystosowujac do obciążenia. |
|
|
|
 |
sapa1000 [Usunięty]
|
Wysłany: 07-09-2007, 10:22
|
|
|
Cześć
Z tego co wiem choć może się mylę programowanie polega na odpaleniu na zimnym silniku i poczekaniu aż sie załączy wiatrak na chłodnicy gdy już się wyłączy można zgasić samochód. Później przez ok. 300km ( tak jest w Toyocie ) komputer będzie się jeszcze programował. Może wtedy występować zwiększone spalanie, szarpanie przy nagłym przyśpieszaniu, nierówne wolne obroty. |
|
|
|
 |
saphire
Mitsumaniak daje wędkę nie rybę

Auto: Laguna Coupe GT
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 162 razy Dołączył: 20 Sie 2006 Posty: 6011 Skąd: Przemyśl
|
Wysłany: 07-09-2007, 10:27
|
|
|
Ja uczę ECU obrotów na pełnym obciążeniu przy włączonej klimie, światłach oraz automacie na N - tak zazwyczaj jeżdżę z tym odbiornikami na chodzie więc przy takim obciążeniu stojąc w korku obroty ma mieć jak trzeba. I ma.
Uzupełniając w Carismie GDI wiatrak nigdy się nie włączy - przynajmniej ja się nigdy tego nie doczekałem nawet jak miałem wyłączoną klimę więc daje mu czas na naukę 15 minut i fajrant. |
_________________ Bartek `saphire` Siębab |
|
|
|
 |
akbi
I Love SPEEDway

Auto: Subaru Forester 2.0XT .. 18r
Zaproszone osoby: 65
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 74 razy Dołączył: 03 Mar 2006 Posty: 12275 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: 07-09-2007, 11:24
|
|
|
Cytat: | Pomyślałem aby następnym razem przy programowaniu zrobić odwrotnie:
tzn WŁĄCZYĆ wszystko co obciążą - światła, nawiewy, podgrzewanie szyby.
Czy to dobry pomysł ? |
NIE.
Z tego co się orientuję - to procedura opisane w manualu mówi, aby wszelkie odbiorniki prądu były wyłączone. |
_________________
   
Subaru Legacy 10MY 2.5 GT 2014 IV - 2018 III
Galant EA5W SE '99 2007 IV - 2015 III
Lancer CB4W GLXi '94 2005 XII - 2007 V |
|
|
|
 |
saphire
Mitsumaniak daje wędkę nie rybę

Auto: Laguna Coupe GT
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 162 razy Dołączył: 20 Sie 2006 Posty: 6011 Skąd: Przemyśl
|
Wysłany: 07-09-2007, 11:28
|
|
|
akbi - procedura procedurą - ona jest napisana na warunki gdzie normalnie jeździ się bez tych dodatkowych ,,obciążników'' - kilka osób na forum nauczyło ECU pod obciążeniem i jest jak najbardziej OK - wg MUT-II jak w ASO ostatnio obroty sprawdzałem mam po takiej nauce 780obr/min więc wręcz idealne (na obrotomierzu na oko wyglądają na 800ogr/min) |
_________________ Bartek `saphire` Siębab |
|
|
|
 |
akbi
I Love SPEEDway

Auto: Subaru Forester 2.0XT .. 18r
Zaproszone osoby: 65
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 74 razy Dołączył: 03 Mar 2006 Posty: 12275 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: 07-09-2007, 11:34
|
|
|
saphire napisał/a: | akbi - procedura procedurą - ona jest napisana na warunki gdzie normalnie jeździ się bez tych dodatkowych ,,obciążników'' - kilka osób na forum nauczyło ECU pod obciążeniem i jest jak najbardziej OK |
a ja uczyłem Lancerka wg instrukcji Romela - czyli bez obciążenia i też było OK |
_________________
   
Subaru Legacy 10MY 2.5 GT 2014 IV - 2018 III
Galant EA5W SE '99 2007 IV - 2015 III
Lancer CB4W GLXi '94 2005 XII - 2007 V |
|
|
|
 |
saphire
Mitsumaniak daje wędkę nie rybę

Auto: Laguna Coupe GT
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 162 razy Dołączył: 20 Sie 2006 Posty: 6011 Skąd: Przemyśl
|
Wysłany: 07-09-2007, 11:41
|
|
|
Wniosek z tego taki że trzeba spróbować jedną metodą i jak finalnie obroty będą za niskie lub za wysokie to wykonać to drugim sposobem i tyle |
_________________ Bartek `saphire` Siębab |
|
|
|
 |
tomusn
Mitsumaniak

Auto: Colt Z34A 6AMT
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 106 razy Dołączył: 08 Maj 2005 Posty: 3974 Skąd: Żnin
|
Wysłany: 08-09-2007, 12:32
|
|
|
ja programuję ECU na włączonym silniku, zapalonych światłach i skrzyni na D, co prawda mam wtedy obroty trochę większe niż koledzy, bo ok 2-2,5tys ale jakoś misiek daje radę...
tak naprawdę ECU uczy się cały czas, można wybrać szybką metodę (na postoju) czy długą i niepewną (tak jak ja). |
_________________ Tomek
Colt Colt Colt
 |
|
|
|
 |
Hugo
Mitsumaniak srebrny szatan

Auto: EA5A Avance '01 & SS 1,6
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 521 razy Dołączył: 06 Sie 2006 Posty: 21939 Skąd: Wolsztyn
|
Wysłany: 08-09-2007, 13:40
|
|
|
Ja mam podobny siupy jak leser, więc teraz spróbuję nauczyć ECU na włączonych odbiornikach (zawsze uczyłem na wyłączonych). |
|
|
|
 |
tomusn
Mitsumaniak

Auto: Colt Z34A 6AMT
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 106 razy Dołączył: 08 Maj 2005 Posty: 3974 Skąd: Żnin
|
Wysłany: 09-09-2007, 22:40
|
|
|
no to powiem że uczyłem tak jak powinno się...
w sobotę z podłączonym MMCd i jakoś lambda nie mogła się odnaleźć - od 0,00 do 0,17V, i to nie ważne co bym robił, wariowałem, "pedal to the metal", odpuszczałem, w ogóle nie działała po 20 min jazdy, więc rozłączyłem jeszcze raz i już nie uczyłem, nauczy się sam w czasie jazdy
w niedzielę lambda pięknie śmiga, poprawki korekcyjne na swoim miejscu (dla wtajemniczonych FTR), klasa |
_________________ Tomek
Colt Colt Colt
 |
|
|
|
 |
HouseM
Mitsumaniak Noob stalker :-X

Auto: DSM 1G GS + MSS 1.3
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 15 razy Dołączył: 25 Cze 2007 Posty: 884 Skąd: Kraktown
|
Wysłany: 09-09-2007, 22:55
|
|
|
a mnie się wydaje że wszyscy głosicie herezje w książce (instrukcji obsługi) dołączonej przez producenta auta (DSM) jest wyraźnie napisane że po odpięciu akumulatora na dłuzej niż 3 minuty komputer zbiera dane adaptacyjne. Aby prawidłowo zaprogramować ECU należy odpalić auto i przejechać ok 10 mil ! |
_________________ http://www.youtube.com/watch?v=8mqb-atsy_w
^ mój kliperek ^ Historia: L300 1G - L300 2G - Lancer - Eclipse - MSS
 |
|
|
|
 |
tomusn
Mitsumaniak

Auto: Colt Z34A 6AMT
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 106 razy Dołączył: 08 Maj 2005 Posty: 3974 Skąd: Żnin
|
Wysłany: 09-09-2007, 23:29
|
|
|
z tym to już było wiele opowiadane:
z forum Hyundaia ( http://www.hyundai-forums...-your-e-c-u.htm ):
Firstly bring the car to normal operating temperature by driving for 15 minutes or so.
Now open the bonnet and disconnect the earth lead from the battery, ensure this is not touching any part of the bodywork - insulate if necessary - and wait 5 minutes.
Next depress the foot brake for 20 seconds - this will completely discharge the ECU's capacitors via the brake lights.
The next step (to be carried out immediately, while the engine is still warmed-up) is to carefully re-connect the battery earth lead, close the bonnet and now drive the car in a spirited fashion (accelerating rapidly through the gears, full-throttle straights etc. etc.) for a full 30 minutes. Try to choose a quiet time on the roads for this, (i.e. early on a Sunday morning!).
[ Dodano: 19-09-2007, 00:43 ]
jeszcze jedne ciekawy cytat (wydaje mi się że było to kiedyś na TMO.com ale tej stronki już nie ma
Cytat: | http://www.tundrasolutions.com/forums/engine-and-drivetrain/54203-how-exactly-does-the-ecu-work/
The ECU "learns" about your engine as you drive the car. The "learning" is actually a process that the ECU uses to track the tolerance changes of the sensors and actuators on the engine. Two examples of these values are the position of the idle-air bypass valve (automatic choke) at idle with the A/C on, and the trim gain on the injectors. The ECU stores these "learned" values in battery backed-up RAM so that it doesn't have to start from scratch the next time you turn your engine over.
"Resetting the ECU" is the process of clearing all the long term memory from the ECU's memory. These variables trim idle speed, fuel, spark, and more. The ECU will also store trouble codes for diagnostic capability. By resetting the ECU, the trim values will be set to some neutral default value and all of the trouble codes will be cleared.
How-To
To "reset" the ECU, all you have to do is remove the source of backup power. To keep the memory alive while the car is off, the ECU has a direct line, through a fuse, that goes right to the battery. This is usually the same line and fuse that supplies backup power to your radio so it doesn't forget all of its settings. Your ECU has now lost all of its long term memory values and will "reset" them all to defaults when it next powers on. By the way, the factory radio's memory lasts for a minute or two, so you probably will not lose your saved stations.
Myth
There is quite a bit of mythology revolving around resetting the ECU. Many people mistakenly believe that they need to reset the ECU after installing major engine modifications. Others believe resetting will resolve engine problems. Neither are correct.
Reality
The ECU is always tracking the engine's sensors and actuators. Resetting the ECU does not cause the ECU to learn engine changes any faster. The ECU is always tracking the gradual changes in the engine sensors and actuators. The ECU never gets satisfied with a setting, and is always updating the trim values. It will discover whatever change you made to your engine and make the appropriate changes. In fact, unplugging the ECU will most likely increase the learning curve of the new part.
There are only two reasons why you would want to reset your ECU. One is to clear a CHECK ENGINE light or error code after fixing the problem that caused the error. The other is to reset the spark advance trim value. The advance trim controls how much the timing is retarded from what the factory engineers considered optimum. This particular trim value is the only one the ECU "resets" to a non-neutral MAX value. If you are driving on low grade gas, the pinging picked up by the knock sensor causes this trim value to be lowered, and your timing to be retarded. If you go to the track and put good gas in the tank, you might not want to wait for the ECU to learn about the new gas and advance the timing. So resetting the ECU in this case makes sense. However, in the process, you will lose your idle and fuel trims (probably not too important for drag racing, though).
Questions
Won't clearing the trouble codes make the car run better? If the ECU notices a problem with a sensor, it will flag a code and possibly turn on the CHECK ENGINE light. Should the problem go away, the ECU will turn off the light and start using the sensor as normal once again. The code will be stored inside for later diagnostic retrieval. But that code being stored does not affect the ECU operation in any way.
I reset the ECU, and now the car runs rough! Why? The engine may run rough or idle poorly right after ECU reset. The ECU now has default numbers in its trim memory - it has to adjust them to match the tune of your engine and its sensors and actuators. It might take a day or two of driving in traffic before the engine will settle down again. Now you know why the ECU remembers these values in the first place! |
|
_________________ Tomek
Colt Colt Colt
 |
|
|
|
 |
leser [Usunięty]
|
Wysłany: 15-10-2007, 18:40
|
|
|
No to Panowie mam porównanie.
ECU programowane z obciążeniem VS bez obciążenia.
Bazowane na własnych obserwacjach.
Spalanie - w obu przypadkach takie samo.
Osiągi - takie same.
Obroty - o około 50 rpm (wg wskaźnika) wyższe po programowaniu na obciążeniu.
Czyli zamierzony efekt osiagnięty. |
|
|
|
 |
Kylek
Mitsumaniak

Auto: Lancer Sportback 1.8 CVT
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz Dołączył: 19 Maj 2008 Posty: 172 Skąd: Łęczna
|
Wysłany: 30-09-2008, 20:32
|
|
|
A powiedzcie mi, czy w przypadku Carismy 1.9 TD z 1997 (silnik Renault F8QT), po odłączeniu akumulatora trzeba potem robić coś więcej, oprócz ustawienia skrajnego położenia szyb? Tam chyba nie ma żadnego komputera, więc nie trzeba samochodu niczego uczyć. Dobrze gadam? |
|
|
|
 |
|