Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki Strona Główna Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
 Ogłoszenie 


W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu.
Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.

Poprzedni temat «» Następny temat
Oporność elektryczna czujnika temp zewnętrznej w Carismie
Autor Wiadomość
woxy 
Forumowicz


Auto: Carisma 1.8 GDI '97 - HB
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 05 Kwi 2006
Posty: 204
Skąd: okolice Chełma
Wysłany: 16-01-2008, 16:49   Oporność elektryczna czujnika temp zewnętrznej w Carismie

Witam,
kupiłem taki czujniczek na Allegro ale po podłączeniu daje złe wskazania. Jest to czujnik robiony nie oryginalny.
Czy ktoś z szanownych Mistumaniaków byłby w stanie zmierzyć omomierzem na końcówce takiego czujnika jaki ma opór i go podać?


Pozdrawiam
Woxy
_________________
<?php
psql_connect('database', 'user', 'topsecret');
SELECT * FROM carisma WHERE date >= (data - 1);
?>

Jeśli moja wypowiedź znaleziona na forum pomogła w rozwiązaniu jakiegoś tematu to kliknij POMÓGŁ.
 
 
saphire 
Mitsumaniak
daje wędkę nie rybę


Auto: Laguna Coupe GT
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 162 razy
Dołączył: 20 Sie 2006
Posty: 6011
Skąd: Przemyśl
Wysłany: 16-01-2008, 17:56   

Nie chodzi o opór ale o charakterystykę zmiany tegoż oporu w funkcji temperatury.

W Workshop Manualu w rozdziale:

"Heater Air Conditioner and Ventilation <MANUAL AIR CONDITIONER> - Evaporator" strona 55-28 na dole masz ten wykres.

W praktyce można by dopasować inny termistor byleby miał identyczną charakterystykę - wykres typu wycinek paraboli lub hiperboli:
w -10°C ma ~19kΩ,
w 0°C ma ~11kΩ,
w +10°C ma ~7kΩ,
w +20°C ma ~5kΩ,
w +30°C ma ~3kΩ,
w +40°C ma ~2,5kΩ

[ Dodano: 16-01-2008, 19:03 ]
PS. widzi mi się że najbardziej zbliżony byłby termistor o charakterystyce NTC 4k7 np. NTC 4k7
_________________
Bartek `saphire` Siębab
 
 
woxy 
Forumowicz


Auto: Carisma 1.8 GDI '97 - HB
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 05 Kwi 2006
Posty: 204
Skąd: okolice Chełma
Wysłany: 16-01-2008, 21:31   

saphire napisał/a:
Nie chodzi o opór ale o charakterystykę zmiany tegoż oporu w funkcji temperatury.

w +10°C ma ~7kΩ,
w +20°C ma ~5kΩ,


Ten mój zbadałem w temp 12 stopni i ma około 7.85kOhm, więc raczej nie będzie poprawnie dawał odczytów :(

Woxy
_________________
<?php
psql_connect('database', 'user', 'topsecret');
SELECT * FROM carisma WHERE date >= (data - 1);
?>

Jeśli moja wypowiedź znaleziona na forum pomogła w rozwiązaniu jakiegoś tematu to kliknij POMÓGŁ.
 
 
krzysiek_rz
[Usunięty]

Wysłany: 25-04-2008, 22:04   

saphire - na tej stronie, którą podajesz jest chyba Air Thermo Sensor, który znajduję się w komorze chłodzącej (?) manualnej klimatyzacji. A tu chodzi o Outside Air
Themperature Sensor, który jest na stronie 55-72.

Co ciekawe obydwa mają identyczną charakterystykę. Wykresiki są nawet opatrzone tym samym numerem.
Zastanawiającym jest, czy mają one też identyczną cenę w ASO. Czujnik temp. zewnętrznej to ok 80zł kosztuje.
Dlaczego wątek odkopałem? Bo mam u siebie zainstalowany termistor 4k7 NTC i niestety
myli się on o jakieś 6st C (gdy temperatura wynosi realnie 20 st, to termometr
pokazuje 14). No i teraz idąc tropem, że w obu przypadkach Mitsu zastosowało ten sam
element elektroniczny (nieważne że w innej obudowie czy wtyczce), to można czujnik
z klimy manualnej zastosować jako czujnik temp. zewnętrznej.
 
 
saphire 
Mitsumaniak
daje wędkę nie rybę


Auto: Laguna Coupe GT
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 162 razy
Dołączył: 20 Sie 2006
Posty: 6011
Skąd: Przemyśl
Wysłany: 26-04-2008, 18:46   

Ja mam czujnik z klimy automatycznej zastosowany jako czujnik temperatury zewnętrznej w klimie manualnej :)
_________________
Bartek `saphire` Siębab
 
 
adipaw
[Usunięty]

Wysłany: 09-03-2009, 11:55   

pozwole sobie odkopać temat.
sprawa dokładnie odnośnie czujnika temperatury zewnętrznej jakim termistorem go zastąpić!? z tabeli podanej przezsaphire, pasował by prawie idealnie model 2322 6406.478 i teraz pytanie do kolegi krzysiek_rz, jaki dokładnie zastosowałeś model?? chciałbym uniknąć pomyłki w doborze.
no i moze ktoś by raz na zawsze (na przykład ja :) ) napisał jaki dokładnie termistor trzeba zastosować zamiast oryginalnego czujnika temp.zew.
 
 
wichura1 
moderator mitsumaniak
download manager ;)


Auto: Grandis NA4W 2.4MIVEC LPG
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 105 razy
Dołączył: 08 Kwi 2005
Posty: 3021
Skąd: Poznań
Wysłany: 09-03-2009, 12:34   

Nie trzeba zamiast, można kupić oryginał: http://www.allegro.pl/ite...ej_carisma.html
_________________
Mitsumaniaku !!! Tutaj Download (u góry strony). :mrgreen:
 
 
 
adipaw
[Usunięty]

Wysłany: 09-03-2009, 12:38   

wichura1, super pomysł nigdy bym na to niewpadł!! sorki za ironie ale 100 to potrafi każdy wydać! ile taki czujnik ci pochodzi nie wie nikt a cena termistora do grosze więc za obudowe i kawał kabla płacić 90zł to lekka przesada jak juz coś to są nieoryginalne http://www.allegro.pl/ite...ishi_tanio.html ale ja mam taką mentalność że lubie kombinować i skoro ktoś moze dobrać nieoryginalny termistor i to sprzedawać z 10cio krotną przebitką za 30 zł to po co mu płacić jak mozna pokombinować samemu!!

[ Dodano: 09-03-2009, 12:57 ]
a tak na marginesie 94 zł kosztuje w serwisie nowy
 
 
krzysiek_rz
[Usunięty]

Wysłany: 09-03-2009, 17:14   

adipaw, - nie wiem jaki tam model wsadziłem. W sklepie elektronicznym 4,7kOhm i już. A jak to w innym wątku napisałem - jak się ociepli, to sobie wezmę jakiś potencjometr wieloobrotowy (np. taki jak w głowicach w.cz. w starych telewizorach) - tylko musi być jak sądze conajmniej 100kOhm lub wiecej, wepnę to równolegle z tym moim druciarskim termistorem w Carismie i dostroję. Potem zmierzę odpięty, uprzednio ustawiony potencjometr, zmierze ile ustawiłem, połącze rezystory stałe aby dało to dokładnie zmierzony na potencjometrze opór i będę miał nadzieję, że podniesie to mi leciutko charakterystykę (liniowo) :)
No ale do tego to musi mi się zacząć chcieć :)
Zobaczymy.

Pozdrawiam
 
 
adipaw
[Usunięty]

Wysłany: 09-03-2009, 18:13   

niech mie ktoś poprawi jeśli pisze głupoty ale czy biorąc za baze termistor 3,3kohm i to że ma on przekłamanie na poziomie 0,4-0,6kohm to czy nie można do niego dołożyć zwykłego rezystora o wartości przekłamania i się wyrówna??

[ Dodano: 09-03-2009, 19:20 ]
a co powiecie na przycięcie pastylki termistora 2.2kohm w celu podniesienia rezystancji??
 
 
krzysiek_rz
[Usunięty]

Wysłany: 09-03-2009, 22:06   

Eksperymentuj :) Z tym że lepiej zacząć od 4k7 .. będzie mu bliżej ideału :)
A co do przycinania, to masz tam element bezzłączowy półprzewodnikowy, nie mam pojęcia jak taka pastylka wewnątrz, pod "zalewą" jest ułożona względem wyprowadzeń. Uważam że przycinanie to dość już ekstremalne działania .... :)
 
 
wichura1 
moderator mitsumaniak
download manager ;)


Auto: Grandis NA4W 2.4MIVEC LPG
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 105 razy
Dołączył: 08 Kwi 2005
Posty: 3021
Skąd: Poznań
Wysłany: 10-03-2009, 08:34   

A co z charakterystyką w różnych temperaturach? Różnica wynosi zawsze 6ºC? Czy np: w 20ºC różnica jest identyczna jak przy 5ºC, albo -7ºC Dodanie opornika zmieni wykres na całym zakresie, ale nie rozszerzy ani nie zawęzi paraboli, tylko przesunie całość liniowo.
_________________
Mitsumaniaku !!! Tutaj Download (u góry strony). :mrgreen:
 
 
 
krzysiek_rz
[Usunięty]

Wysłany: 10-03-2009, 09:01   

wichura1, - no pewnie ze takie zabiegi zapewnią tylko liniowe przesunięcie. Sądziłem że jak ktos się za to bierze, to wie o tych sprawch i godzi się na niedoskonałości takich rozwiazan.
Dodanie opornika ma sprawić, że różnica nie będzie wynosiła 6 stopni ale np. 1-2 a to już dla mnie do przyjęcia.
 
 
adipaw
[Usunięty]

Wysłany: 16-03-2009, 17:36   

z ostatniej chwili zadobyłem termistor ntc 3,3kohm i powiem że nawet można zaakceptować jego odczyty bo pokazuje jakieś 2 stopnie więcej niz jest w innych autach w tym samym czasie :) (niech zyje cb :)

całość naprawy kosztowała 2 zł i chwila roboty wg mnie warto pokombinować a nie nowy odrazu :)

wkrótce odbęda sie próby na tandemie termistorów 1,5 i 2,2 kohm wydaje mi się ze efekt zadowoli mie całkowicie :)

[ Dodano: 16-03-2009, 17:42 ]
a jak nie zadowoli mnie 3,7kohm to dorzuce 0,47 i musi być git! :)
 
 
szkbury
[Usunięty]

Wysłany: 10-04-2009, 09:29   

adipaw jak tam twoje testy się potoczyły? Masz już jakieś liczby? Tzn. ile taki termistor powinien mieć kohm aby działał najlepiej?
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Ta strona używa ciasteczek (ang. cookies) w celu logowania oraz do badania oglądalności strony.
Aby dowiedzieć się czym są ciasteczka odwiedź stronę wszystkoociasteczkach.pl
Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie ciasteczek na tej stronie, zablokuj je w opcjach Twojej przeglądarki internetowej.