Oporność elektryczna czujnika temp zewnętrznej w Carismie |
Autor |
Wiadomość |
woxy
Forumowicz

Auto: Carisma 1.8 GDI '97 - HB
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 3 razy Dołączył: 05 Kwi 2006 Posty: 204 Skąd: okolice Chełma
|
Wysłany: 16-01-2008, 16:49 Oporność elektryczna czujnika temp zewnętrznej w Carismie
|
|
|
Witam,
kupiłem taki czujniczek na Allegro ale po podłączeniu daje złe wskazania. Jest to czujnik robiony nie oryginalny.
Czy ktoś z szanownych Mistumaniaków byłby w stanie zmierzyć omomierzem na końcówce takiego czujnika jaki ma opór i go podać?
Pozdrawiam
Woxy |
_________________ <?php
psql_connect('database', 'user', 'topsecret');
SELECT * FROM carisma WHERE date >= (data - 1);
?>
Jeśli moja wypowiedź znaleziona na forum pomogła w rozwiązaniu jakiegoś tematu to kliknij POMÓGŁ. |
|
|
|
 |
saphire
Mitsumaniak daje wędkę nie rybę

Auto: Laguna Coupe GT
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 162 razy Dołączył: 20 Sie 2006 Posty: 6011 Skąd: Przemyśl
|
Wysłany: 16-01-2008, 17:56
|
|
|
Nie chodzi o opór ale o charakterystykę zmiany tegoż oporu w funkcji temperatury.
W Workshop Manualu w rozdziale:
"Heater Air Conditioner and Ventilation <MANUAL AIR CONDITIONER> - Evaporator" strona 55-28 na dole masz ten wykres.
W praktyce można by dopasować inny termistor byleby miał identyczną charakterystykę - wykres typu wycinek paraboli lub hiperboli:
w -10°C ma ~19kΩ,
w 0°C ma ~11kΩ,
w +10°C ma ~7kΩ,
w +20°C ma ~5kΩ,
w +30°C ma ~3kΩ,
w +40°C ma ~2,5kΩ
[ Dodano: 16-01-2008, 19:03 ]
PS. widzi mi się że najbardziej zbliżony byłby termistor o charakterystyce NTC 4k7 np. NTC 4k7 |
_________________ Bartek `saphire` Siębab |
|
|
|
 |
woxy
Forumowicz

Auto: Carisma 1.8 GDI '97 - HB
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 3 razy Dołączył: 05 Kwi 2006 Posty: 204 Skąd: okolice Chełma
|
Wysłany: 16-01-2008, 21:31
|
|
|
saphire napisał/a: | Nie chodzi o opór ale o charakterystykę zmiany tegoż oporu w funkcji temperatury.
w +10°C ma ~7kΩ,
w +20°C ma ~5kΩ,
|
Ten mój zbadałem w temp 12 stopni i ma około 7.85kOhm, więc raczej nie będzie poprawnie dawał odczytów
Woxy |
_________________ <?php
psql_connect('database', 'user', 'topsecret');
SELECT * FROM carisma WHERE date >= (data - 1);
?>
Jeśli moja wypowiedź znaleziona na forum pomogła w rozwiązaniu jakiegoś tematu to kliknij POMÓGŁ. |
|
|
|
 |
krzysiek_rz [Usunięty]
|
Wysłany: 25-04-2008, 22:04
|
|
|
saphire - na tej stronie, którą podajesz jest chyba Air Thermo Sensor, który znajduję się w komorze chłodzącej (?) manualnej klimatyzacji. A tu chodzi o Outside Air
Themperature Sensor, który jest na stronie 55-72.
Co ciekawe obydwa mają identyczną charakterystykę. Wykresiki są nawet opatrzone tym samym numerem.
Zastanawiającym jest, czy mają one też identyczną cenę w ASO. Czujnik temp. zewnętrznej to ok 80zł kosztuje.
Dlaczego wątek odkopałem? Bo mam u siebie zainstalowany termistor 4k7 NTC i niestety
myli się on o jakieś 6st C (gdy temperatura wynosi realnie 20 st, to termometr
pokazuje 14). No i teraz idąc tropem, że w obu przypadkach Mitsu zastosowało ten sam
element elektroniczny (nieważne że w innej obudowie czy wtyczce), to można czujnik
z klimy manualnej zastosować jako czujnik temp. zewnętrznej. |
|
|
|
 |
saphire
Mitsumaniak daje wędkę nie rybę

Auto: Laguna Coupe GT
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 162 razy Dołączył: 20 Sie 2006 Posty: 6011 Skąd: Przemyśl
|
Wysłany: 26-04-2008, 18:46
|
|
|
Ja mam czujnik z klimy automatycznej zastosowany jako czujnik temperatury zewnętrznej w klimie manualnej |
_________________ Bartek `saphire` Siębab |
|
|
|
 |
adipaw [Usunięty]
|
Wysłany: 09-03-2009, 11:55
|
|
|
pozwole sobie odkopać temat.
sprawa dokładnie odnośnie czujnika temperatury zewnętrznej jakim termistorem go zastąpić!? z tabeli podanej przezsaphire, pasował by prawie idealnie model 2322 6406.478 i teraz pytanie do kolegi krzysiek_rz, jaki dokładnie zastosowałeś model?? chciałbym uniknąć pomyłki w doborze.
no i moze ktoś by raz na zawsze (na przykład ja ) napisał jaki dokładnie termistor trzeba zastosować zamiast oryginalnego czujnika temp.zew. |
|
|
|
 |
wichura1
moderator mitsumaniak download manager ;)

Auto: Grandis NA4W 2.4MIVEC LPG
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 105 razy Dołączył: 08 Kwi 2005 Posty: 3021 Skąd: Poznań
|
|
|
|
 |
adipaw [Usunięty]
|
Wysłany: 09-03-2009, 12:38
|
|
|
wichura1, super pomysł nigdy bym na to niewpadł!! sorki za ironie ale 100 to potrafi każdy wydać! ile taki czujnik ci pochodzi nie wie nikt a cena termistora do grosze więc za obudowe i kawał kabla płacić 90zł to lekka przesada jak juz coś to są nieoryginalne http://www.allegro.pl/ite...ishi_tanio.html ale ja mam taką mentalność że lubie kombinować i skoro ktoś moze dobrać nieoryginalny termistor i to sprzedawać z 10cio krotną przebitką za 30 zł to po co mu płacić jak mozna pokombinować samemu!!
[ Dodano: 09-03-2009, 12:57 ]
a tak na marginesie 94 zł kosztuje w serwisie nowy |
|
|
|
 |
krzysiek_rz [Usunięty]
|
Wysłany: 09-03-2009, 17:14
|
|
|
adipaw, - nie wiem jaki tam model wsadziłem. W sklepie elektronicznym 4,7kOhm i już. A jak to w innym wątku napisałem - jak się ociepli, to sobie wezmę jakiś potencjometr wieloobrotowy (np. taki jak w głowicach w.cz. w starych telewizorach) - tylko musi być jak sądze conajmniej 100kOhm lub wiecej, wepnę to równolegle z tym moim druciarskim termistorem w Carismie i dostroję. Potem zmierzę odpięty, uprzednio ustawiony potencjometr, zmierze ile ustawiłem, połącze rezystory stałe aby dało to dokładnie zmierzony na potencjometrze opór i będę miał nadzieję, że podniesie to mi leciutko charakterystykę (liniowo)
No ale do tego to musi mi się zacząć chcieć
Zobaczymy.
Pozdrawiam |
|
|
|
 |
adipaw [Usunięty]
|
Wysłany: 09-03-2009, 18:13
|
|
|
niech mie ktoś poprawi jeśli pisze głupoty ale czy biorąc za baze termistor 3,3kohm i to że ma on przekłamanie na poziomie 0,4-0,6kohm to czy nie można do niego dołożyć zwykłego rezystora o wartości przekłamania i się wyrówna??
[ Dodano: 09-03-2009, 19:20 ]
a co powiecie na przycięcie pastylki termistora 2.2kohm w celu podniesienia rezystancji?? |
|
|
|
 |
krzysiek_rz [Usunięty]
|
Wysłany: 09-03-2009, 22:06
|
|
|
Eksperymentuj Z tym że lepiej zacząć od 4k7 .. będzie mu bliżej ideału
A co do przycinania, to masz tam element bezzłączowy półprzewodnikowy, nie mam pojęcia jak taka pastylka wewnątrz, pod "zalewą" jest ułożona względem wyprowadzeń. Uważam że przycinanie to dość już ekstremalne działania .... |
|
|
|
 |
wichura1
moderator mitsumaniak download manager ;)

Auto: Grandis NA4W 2.4MIVEC LPG
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 105 razy Dołączył: 08 Kwi 2005 Posty: 3021 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 10-03-2009, 08:34
|
|
|
A co z charakterystyką w różnych temperaturach? Różnica wynosi zawsze 6ºC? Czy np: w 20ºC różnica jest identyczna jak przy 5ºC, albo -7ºC Dodanie opornika zmieni wykres na całym zakresie, ale nie rozszerzy ani nie zawęzi paraboli, tylko przesunie całość liniowo. |
_________________ Mitsumaniaku !!! Tutaj Download (u góry strony). |
|
|
|
 |
krzysiek_rz [Usunięty]
|
Wysłany: 10-03-2009, 09:01
|
|
|
wichura1, - no pewnie ze takie zabiegi zapewnią tylko liniowe przesunięcie. Sądziłem że jak ktos się za to bierze, to wie o tych sprawch i godzi się na niedoskonałości takich rozwiazan.
Dodanie opornika ma sprawić, że różnica nie będzie wynosiła 6 stopni ale np. 1-2 a to już dla mnie do przyjęcia. |
|
|
|
 |
adipaw [Usunięty]
|
Wysłany: 16-03-2009, 17:36
|
|
|
z ostatniej chwili zadobyłem termistor ntc 3,3kohm i powiem że nawet można zaakceptować jego odczyty bo pokazuje jakieś 2 stopnie więcej niz jest w innych autach w tym samym czasie (niech zyje cb
całość naprawy kosztowała 2 zł i chwila roboty wg mnie warto pokombinować a nie nowy odrazu
wkrótce odbęda sie próby na tandemie termistorów 1,5 i 2,2 kohm wydaje mi się ze efekt zadowoli mie całkowicie
[ Dodano: 16-03-2009, 17:42 ]
a jak nie zadowoli mnie 3,7kohm to dorzuce 0,47 i musi być git! |
|
|
|
 |
szkbury [Usunięty]
|
Wysłany: 10-04-2009, 09:29
|
|
|
adipaw jak tam twoje testy się potoczyły? Masz już jakieś liczby? Tzn. ile taki termistor powinien mieć kohm aby działał najlepiej? |
|
|
|
 |
|