 |
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki
|
|
Ogłoszenie |
W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu. Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.
|
[EA3A/W 2.4] Silnik 2.4 GDI...[FAQ] |
Autor |
Wiadomość |
pekat [Usunięty]
|
Wysłany: 06-05-2008, 14:10 [EA3A/W 2.4] Silnik 2.4 GDI...[FAQ]
|
|
|
Zakładam ten temat i licze na pomoc w dobrym uzupełnieniu go(i poprawieniu jaeśli zajdzie taka potrzeba). Przed decyzją o poszukiwaniu gala akurat z takim silnikiem grzebałem trochę po forum ale nigdzie nie znalazłem zebranych w jednym miejscu informacji więc postanowiłem to zrobic sam. Jeśli pomysł sie przyjmie i faq będzie zrobiony dobrze, można tak zrobic dla innych silników. Licze na waszą pomoc. Wraz z dodawaniem nowych informacji będę edytował tego posta, a po zakończeniu pisania faq'a ktos tu posprząta i będzie czysto i elegancko. Wytykajcie błędy dodawajcie informacje od siebie, wklejajcie linki które dotykają spraw zwiazanych z eksplatacją i popularnymi silnikami w tym modelu. Dodam jeszcze raport spalania użytkowników z tematu z forum, sprintmonitora.de, i auto opinii. Pozdrawiam i zachęcam do współpracy
2.4 GDI
Na początek: CO OZNACZA SKRÓT GDI
GDI (ang. Gasoline Direct Injection) silnik zasilany benzyną wtryskiwaną bezpośrednio do cylindrów pod wysokim ciśnieniem. Koncern Mitsubishi jako pierwszy (1995 r.) seryjnie wprowadził silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa do komory spalania. Określenie literowe silnika pochodzi ze skrótu angielskiej nazwy Gasoline Direct Injection, którą można przetłumaczyć jako bezpośredni wtrysk benzyny. Twórcy silnika GDI z dumą podkreślają, że łączy on w sobie właściwości dwóch jednostek; dużą moc benzynowej, z małym zużyciem paliwa i wysokim momentem obrotowym charakterystycznym dla silników wysokoprężnych. Obliczyli, że w stosunku do konwencjonalnego silnika benzynowego, GDI zużywa o 20% mniej paliwa, o tyleż samo procent emituje mniej dwutlenku węgla i ma o 10% większą moc.
W GDI podczas suwu ssania powietrze jest doprowadzane do cylindra przez prawie pionowy (aby nabrać prędkości) kanał dolotowy, "odbijając" się od specjalnie ukształtowanego denka tłoka zostaje silnie zawirowane i gdy tłok przesuwa się do góry, wykonując suw sprężania, następuje wtrysk benzyny bezpośrednio do cylindra i w ten sposób utworzona mieszanka zapalana jest od iskry elektrycznej świecy zapłonowej. Silne zawirowane powietrze łatwiej łączy się z benzyną, tym samym spalana jest uboga mieszanka i silnik pracuje w cyklu oszczędnym.
Jeśli mocniej naciśniemy pedał gazu, bardziej obciążony silnik przechodzi na inny tryb pracy. Rośnie wtedy zapotrzebowanie na paliwo, które wtryskiwane jest w dwóch porcjach; pierwsza już podczas suwu ssania, natomiast druga jak w pierwszym przypadku, czyli podczas suwu sprężania. Ten sposób wtrysku umożliwił podniesienie stopnia sprężania do 12,5, tym samym uzyskanie większej mocy.
Dwa różne tryby pracy, zależnie od obciążenia silnika powodują, że podczas jednostajnej, spokojnej jazdy spalamy ubogą mieszankę, oszczędzając paliwo, natomiast przy dynamicznej jeździe, np. z prędkością powyżej 150 km/h dysponujemy większą mocą silnika, ale spalamy więcej paliwa.
Niewątpliwą zaletą silnika GDI jest to, że mieszanka benzyny i powietrza powstaje bezpośrednio w cylindrze. Można więc precyzyjnie sterować ilością wtryskiwanego paliwa, jak i momentem zapłonu.
W silniku GDI zastosowano wiele interesujących rozwiązań technicznych, np. dwie pompy paliwa - wysokociśnieniową (5 MPa) i drugą niskociśnieniową do dostarczania paliwa tej wysokociśnieniowej, a także świece zapłonowe z platynowymi elektrodami, które wymienia się dopiero po przejechaniu 90000 km. Ponad 200 nowych rozwiązań zastosowanych w silniku chronią patenty, najważniejsze z nich dotyczą: pionowego kanału dolotowego powietrza, wysokociśnieniowej pompy paliwa, wysokociśnieniowego wtryskiwacza i kształtu denka tłoka.
OZNACZENIE SILNIKA: 4G64 L4(L4- cztero cylindrowy silnik montowany wzdłużnie)
W Galancie silnik montowany od 1998 roku
DANE TECHNICZNE:
POJEMNOść SKOKOWA: 2351ccm DOHC
STOPIEń SPRężANIA:
LICZBA ZAWORóW NA CYLINDER: 4
MOC(KW/KM): 110/150 MOMENT OBROTOWY: 214NM
OD JESIENI 2000 106/144 MOMENT OBROTOWY: 210NM
Obniżono moc ze względu na wymagania ekologiczne EU, obyło się TO kosztem przemapowania ECU by katalizator lepiej dopalał i utylizował spaliny. Po prostu podciągniecie pod nową normę emisji (Euro 4).
DANE DEKLAROWANE PRZEZ PRODUCENTA(WERSJA 144KM)
Przyspieszenie 0->100 km/h 9,9
Prędkość maksymalna 210
Spalanie (90 km/h) 6,40
Spalanie (miasto) 11,50
RAPORTY SPALANIA
http://www.autocentrum.pl...x=16&submit.y=8
http://www.spritmonitor.d...110&power_e=110
PLAN PRZEGLąDóW
http://img178.imageshack....sowymit1zc6.jpg
http://img178.imageshack....sowymit2yg2.jpg
ELEMENTY EKSPALTACYJNE: GDI
OLEJ
http://www.mitsubishi-gra...4&highlight=gdi
http://www.mitsubishi-gra...7&highlight=gdi
FILTRY
http://www.mitsubishi-gra...p?t=946&start=0
http://www.mitsubishi-gra...9&highlight=gdi
śWIECE
http://www.mitsubishi-gra...4&highlight=gdi
http://www.mitsubishi-gra...9&highlight=gdi
ROZRZąD
http://www.mitsubishi-gra...5&highlight=gdi
AKUMULATOR
http://www.mitsubishi-gra...8&highlight=gdi
SPRZĘGŁO
http://www.mitsubishi-gra...5&highlight=gdi
TYPOWE USTERKI: GDI
POPYCHACZE >> http://www.mitsubishi-gra...4&highlight=gdi
http://www.mitsubishi-gra...8&highlight=gdi
CZYSZCZENIE PRZEPUSTNICY: GDI(na przykładzie 1.8 GDI z Carismy)>>
http://lechr.internetdsl.pl/przepustnica/przep.php
http://www.mitsubishi-gra...ustnica&start=0
CZYSZCZENIE KOLEKTORA
http://www.mitsubishi-gra...2&highlight=gdi
PLUSY I MINUSY GDI WG. UżYTKOWNIKóW
http://www.mitsubishi-gra...4&highlight=gdi |
Ostatnio zmieniony przez robertdg 12-12-2009, 12:52, w całości zmieniany 12 razy |
|
|
|
 |
czekoladka_1981
Mitsumaniak

Auto: EA5W 2,5V6 '98
Kraj/Country: Polska
Pomogła: 150 razy Dołączyła: 07 Maj 2007 Posty: 3375 Skąd: wrocław
|
Wysłany: 06-05-2008, 15:01
|
|
|
pekat napisał/a: | Może byćrównież zasilany olejem napendowym. |
GDI - nie. Tu powstal błąd. |
_________________
Piszę poprawnie po polsku.
pozdrawiam
Renata
EA5W

 |
Ostatnio zmieniony przez BigTomala 10-07-2009, 22:24, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
dziejo [Usunięty]
|
|
|
|
 |
Robson86
Forumowicz Life is a Race

Auto: Carisma GDI Elegance
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 216 razy Dołączył: 13 Sie 2006 Posty: 4858 Skąd: Kielce
|
Wysłany: 06-05-2008, 18:16
|
|
|
pekat napisał/a: | odnoszone do modelu Carisma GDI. |
te dane sa do Carismy 1,8 GDI
W galu wydaje mi sie ze jest troszke wyzszy stopien sprezania
Pozdroo |
_________________ Robson- Kielce
Mitsubishi Carisma GDI Elegance
-00149/KMM -
 |
|
|
|
 |
pekat [Usunięty]
|
Wysłany: 06-05-2008, 19:33
|
|
|
czekoladka_1981, swinks_UK, poprawione
dziejo, dodane
Robson86, jaki?
[ Dodano: 06-05-2008, 19:54 ]
2.4 gdi to SOHC? |
|
|
|
 |
swinks_UK
Mitsumaniak

Auto: Lancer Evo 8 FQ300
Kraj/Country: UK
Pomógł: 91 razy Dołączył: 19 Lut 2007 Posty: 4469 Skąd: Bourne, Lincolnshire
|
Wysłany: 06-05-2008, 19:57
|
|
|
pekat napisał/a: |
2.4 gdi to SOHC? |
Nie. To silnik 4G64 ale DOHC w technologii GDI. Nie mylić ze "zwykłą" rzędówką 4G64 SOHC która szła w USA. |
_________________ swinks
ex-Galant EA3A (2.4 GDI)
ex-Galant EC5A (VR4 Type-S) - moc 340 HP oraz moment 443 Nm
Historia moich Misiów
Lancer Evo 8 FQ300 - 408 HP oraz moment 510 Nm |
|
|
|
 |
pekat [Usunięty]
|
Wysłany: 06-05-2008, 20:05
|
|
|
pekat napisał/a: | POJEMNOść SKOKOWA: 2351ccm DOHC | czyli jest dobrze
pytanie!! znalazłem informację ze od 2000 roku w galancie jest 144 KM zamiast 150. po czym można to poznać?
przy okazji jeśli ktoś dysponuje fabrycznymi danymi technicznymi to prosze o linka
np. brakuje danych takich jak moment obrotowy, deklarowane przez producenta spalanie i przyspieszenie |
|
|
|
 |
Robson86
Forumowicz Life is a Race

Auto: Carisma GDI Elegance
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 216 razy Dołączył: 13 Sie 2006 Posty: 4858 Skąd: Kielce
|
Wysłany: 06-05-2008, 20:34
|
|
|
pekat napisał/a: | brakuje danych takich jak moment obrotowy, deklarowane przez producenta spalanie i przyspieszenie |
Rodzaj silnika R4
Pojemność skokowa silnika 2351
Liczba zaworów na cylinder 4
Moc silnika (KM) 144,00
Moc silnika (KW) 106,00
Maksymalne obroty 5500
Maks. moment obrotowy 210,00
ONM 4000
Napęd przedni
R_osi 2635
Rodzaj hamulców z przodu Tarczowe
Rodzaj hamulców z tyłu Tarczowe
Ciężar 1310
BagażnikO brak danych
BagażnikZ 470
Pojemność zbiornika paliwa 64,00
Przyspieszenie 0->100 km/h 9,9
Prędkość maksymalna 210
Spalanie (90 km/h) 6,40
Spalanie (miasto) 11,50
Rodzaj paliwa Pb
Długość (mm) 4630
Szerokość (mm) 1740
Wysokość (mm) 1420
Pozdroo |
_________________ Robson- Kielce
Mitsubishi Carisma GDI Elegance
-00149/KMM -
 |
|
|
|
 |
pekat [Usunięty]
|
Wysłany: 06-05-2008, 20:42
|
|
|
no to jeszcze pytanie od którego momentu w 2000 jest już tylko 144KM i po czym to poznać i deklarowane dane techniczne 2.4 150 KM |
|
|
|
 |
Robson86
Forumowicz Life is a Race

Auto: Carisma GDI Elegance
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 216 razy Dołączył: 13 Sie 2006 Posty: 4858 Skąd: Kielce
|
Wysłany: 06-05-2008, 21:17
|
|
|
Zrobili tak jak w przypadku Carismy GDI, a mianowicie do 2001roku produkowali wersje 125KM a od 2000roku (czyli te dwie wersje mocowe sie zazębialy przez pewien czas) wprowadzili wersje 122KM. Zmniejszajac moc zarowno w Carismie jak i Galancie dopasowali te silniki do norm Euro 4 przez delikatne modyfikacje
Z tego co pamietam rowniez od 2000 roku Galanty zaczely miec moc 144Km a do 2000roku byly wersje 150KM
Pozdroo |
_________________ Robson- Kielce
Mitsubishi Carisma GDI Elegance
-00149/KMM -
 |
Ostatnio zmieniony przez Robson86 06-05-2008, 21:22, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
swinks_UK
Mitsumaniak

Auto: Lancer Evo 8 FQ300
Kraj/Country: UK
Pomógł: 91 razy Dołączył: 19 Lut 2007 Posty: 4469 Skąd: Bourne, Lincolnshire
|
Wysłany: 06-05-2008, 21:20
|
|
|
Obniżono moc ze względu na wymagania ekologiczne EU, to obyło się kosztem przemapowania ECU by katalizator lepiej dopalał i utylizował spaliny. Po prostu podciągniecie pod nową normę emisji (chyba Euro 4).
Sama zmiana od jesieni 2000. |
_________________ swinks
ex-Galant EA3A (2.4 GDI)
ex-Galant EC5A (VR4 Type-S) - moc 340 HP oraz moment 443 Nm
Historia moich Misiów
Lancer Evo 8 FQ300 - 408 HP oraz moment 510 Nm |
|
|
|
 |
cuuube [Usunięty]
|
Wysłany: 14-05-2009, 22:44
|
|
|
dzis zaczalem prace w pewnym warsztacie samochodowym i grzebiac sobie na stronie IC znalazlem ciekawostke o ktorej nigdy tu na forum nie czytalem mianowicie
2.4 GDI Sport pojemnosc 2378 165KM produkowany 2003.10 - 2004.10
[ Dodano: 14-05-2009, 22:46 ]
dodam ze ujety jest jako EA |
|
|
|
 |
misjonarz.
Mitsumaniak \KSG/

Auto: Subaru OBK III
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 02 Lip 2007 Posty: 1444 Skąd: zabrze
|
Wysłany: 17-05-2009, 16:59
|
|
|
a tego 2.8 td widziałeś? też jest ujęty jako EA |
_________________ http://kabaret.tworzymyhistorie.pl/
Gość zobacz mojego misia
ex colt 1,8 gti '90
ex rover 218 SD '94
ex EA2W SE '98
ex EA5W '00
 |
|
|
|
 |
maroon
Forumowicz
Auto: Mitsubishi Galant 2.5v6 00r.
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz Dołączył: 23 Cze 2009 Posty: 32 Skąd: Czarne
|
Wysłany: 08-07-2009, 20:23
|
|
|
cuuube napisał/a: | 2.4 GDI Sport pojemnosc 2378 165KM produkowany 2003.10 - 2004.10 |
Też nigdy o czymś takim nie słyszałem. Zastanawiam się czy to nie jest raczej jakiś błąd na tej stronie. Te 165KM pasuje do silnika 2.5 V6. A te 2.8td to już totalny "byk" |
|
|
|
 |
mkm
Forumowicz
Auto: Colty
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 187 razy Dołączył: 26 Lut 2008 Posty: 14126 Skąd: Krakow
|
Wysłany: 02-09-2009, 00:03
|
|
|
Faktycznie.
2-gi link w Oleju.
Rozrzad
Akumulator |
|
|
|
 |
|
|