 |
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki
|
|
Ogłoszenie |
W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu. Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.
|
[Cari 1.8 GDI] Hydrauliczne popychacze |
Autor |
Wiadomość |
turek61
Mitsumaniak Zgred :)

Auto: Outlander I Turbo
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 22 razy Dołączył: 09 Lis 2006 Posty: 1694 Skąd: Szczecin/Police
|
Wysłany: 02-10-2008, 09:25 [Cari 1.8 GDI] Hydrauliczne popychacze
|
|
|
Czytając niektóre posty doszedłem do wniosku, że czas najwyższy wkleić tu cytat jaki ściągnąłem kiedyś z netu.U mnie przez rok był zapisany na dysku i nabrał już mocy urzędowej.
Życzę miłej lektury.
Cytat: | Poniższe wskazówki warsztatowe dotyczą zasadniczo wszystkich prac związanych z montażem i regulacją hydraulicznych popychaczy zaworów.
1. Wymiana po 100 000 km.
W silnikach o przebiegu 100 000 km zaleca się wymianę hydraulicznych elementów kasujących luz zaworów. Elementom tym stawiane są bardzo wysokie wymogi dotyczące tolerancji. Po tak znacznym przebiegu na skutek zużycia powyższe tolerancje przeważnie nie są zachowane lub znacznie przekroczone.
2. Wymiana tylko całego kompletu.
Przy uszkodzeniu jednego bądź kilku elementów hydraulicznych należy wymienić zawsze cały komplet popychaczy. W przypadku wymiany tylko części kompletu na skutek różnej grubości filmu olejowego nie jest zagwarantowany jednakowy skok wszystkich zaworów. Wymiana całego kompletu eliminuje również częstą awarię - wypalenia gniazda zaworu.
3. Nowy wałek rozrządu - nowe popychacze zaworów.
Wymiana kompletu popychaczy zaworów pociąga za sobą konieczność wymiany wałka rozrządu i na odwrót. Zużycie powierzchni popychaczy zaworów i bieżni krzywki wałka jest powodem tego, że współpraca nowych elementów ze zużytymi skróci żywotność nowo wymienionych części.
4. Wybór elementów hydraulicznych.
Głównymi kryteriami doboru popychaczy hydraulicznych są zawsze ich efektywna długość (nie odpowiada ona całkowitej długości elementu), wymiary zewnętrzne takie jak średnica i rozmieszczenie rowków olejowych.
Uwaga: należy zwrócić uwagę, że nie należy montować popychaczy hydraulicznych o standardowych wymiarach w otworach głowicy z luzem ujemnym.
5. Napełnianie elementów hydraulicznych.
Popychacze hydrauliczne oferowane na rynku części zamiennych już w momencie wysyłki z fabryki są częściowo napełnione odpowiednią ilością oleju. Ilość ta wystarcza jednakże tylko na czas rozruchu i wstępnej pracy popychacza. Dzięki temu zagwarantowane jest, że wysokość tłoczka hydraulicznego przy pierwszym rozruchu remontowanego silnika ustawia się automatycznie na zadaną wartość.
"Na sucho" dostarczone popychacze przed zamontowaniem muszą zostać napełnione olejem silnikowym w celu zapewnienia poprawnej pracy w fazie rozruchu silnika. W tym czasie następuje samoczynne odpowietrzenie popychaczy. Wiąże się to jednak z ich głośną pracą (stukaniem w obrębie głowicy) do momentu pełnego smarowania układu rozrządu. Zjawisko głośnej pracy w fazie rozruchu nie występuje przy popychaczach fabrycznie napełnionych olejem. W przypadku napełnienia elementów hydraulicznych przed montażem zbyt dużą ilością oleju istnieje niebezpieczeństwo, że przy pierwszym obrocie wałka rozrządu przepompowanie oleju przez kanały smarujące trwa zbyt długo i zawory mogą uderzyć w powierzchnię czołową tłoka. Również może spowodować to niecałkowite zamkniecie zaworów co spowoduje utrudniony rozruch silnika.
6. Ogólna instrukcja montażu.
a) Spuścić olej silnikowy
b) Oczyścić system olejowy, przede wszystkim sprawdzić kanały doprowadzające olej do elementów hydraulicznych. W razie potrzeby zdemontować i oczyścić miskę olejową i filtr sitkowy (smok).
c) Zamontować nowy filtr oleju
d) Napełnić silnik olejem i skontrolować układ smarowania.
7. Odpowietrzanie elementów kasujących luzy zaworów silnikowych.
W zależności od warunków pracy silnika (częste uruchamianie, rozruch zimnego silnika, rozruch po remoncie silnika) może wystąpić głośna praca układu sterującego pracą zaworów. Jako szybką metodę odpowietrzenia układu hydraulicznego zaleca się:
1. Jeżeli po pierwszym uruchomieniu silnika (np. montaż po remoncie), po ponownym uruchomieniu silnika lub przy pracy na wolnych obrotach przy rozgrzanym silniku występują hałasy, należy zwiększyć obroty silnika do ok. 2500 obr/min i utrzymywać je przez ok. 4 minuty lub płynnie zmieniać obroty silnika w przedziale 2000 - 3000 obr/min. przez okres 4 minut.
2. Pozostawić silnik pracujący na wolnych obrotach i przez 30 sek. kontrolować czy stuki ustały.
3. Jeżeli po wykonaniu czynności 1 i 2 nie słychać stuków, świadczy to o odpowietrzeniu popychaczy. Jeżeli w dalszym ciągu słychać stuki należy ponownie powtórzyć czynności 1 i 2.
4. W większości przypadków (90%) stuki popychaczy można wyeliminować już za pierwszym razem.
5. W wyjątkowych przypadkach może stać się niezbędnym, ażeby czynności 1 i 2 powtórzyć 5 - 6 krotnie.
6. Jeżeli mimo to stuków nie da się wyeliminować zaleca się wymienić popychacze na inne.
DIAGNOZOWANIE
Stuki dochodzące z okolic głowicy mogą świadczyć o nieprawidłowej pracy elementów hydraulicznych kasujących luz zaworów. Ażeby to jednoznacznie stwierdzić należy wiedzieć w jakich warunkach pracy występują stuki.
1. Hałasy w czasie rozruchu (wolne obroty) ciepłego silnika.
Hałasy w czasie rozruchu (wolne obroty) ciepłego silnika generalnie nie są powodem do niepokoju. Przy wyłączonym silniku niektóre zawory mogą znajdować się w położeniu otwartym i dociskać hydrauliczne elementy poprzez sprężyny zaworów. Na skutek tego zostaje wyciśnięty olej z kanałów olejowych, gdzie jest on niezbędny w fazie rozruchu.
W czasie rozruchu powstaje w kanalikach ściśliwa poduszka powietrzna czego następstwem są szybko ustające stukania.
2. Hałasy podczas pracy rozgrzanego silnika.
Przyczyną tych hałasów często jest niedostateczne smarowanie układu. Przyczyny:
a) blokowanie się (zacieranie) tłoków hydraulicznych z powodu zanieczyszczonego oleju.
b) Pienienie się oleju z powodu zbyt niskiego lub zbyt wysokiego poziomu
c) Nieszczelności po stronie ssącej pompy olejowej
d) Zbyt niskie ciśnienie oleju wynikające z nieszczelności przewodów.
3. Hałasy na skutek pompowania.
Jeżeli diagnozy z pkt. 1 i 2 są niepoprawne, wtedy przyczyną stukania może być również tzw. efekt pompowania elementu hydraulicznego
Przyczynami tej usterki mogą być:
a) uszkodzone, źle dobrane sprężyny, zmęczenie materiału sprężyny
b) uszkodzone prowadnice zaworów lub trzpienie zaworów
c) nadmierna prędkość obrotowa silnika
Na skutek powyżej opisanych przypadków powierzchnie współpracujących ze sobą elementów napędu zaworów nie posiadają właściwego styku. Z tego powodu dochodzi do ponadproporcjonalnego skoku tłoka i możliwe jest niedostateczne zasilenie olejem elementów hydraulicznych w tak krótkim czasie. Następstwem jest niepełne zamknięcie zaworu co wpływa na zmniejszenie mocy, a w efekcie końcowym doprowadzić może do wypalenia zaworu.
Zetknięcie się zaworu z powierzchnią tłoka powoduje znaczne uszkodzenie silnika.
Zanieczyszczony olej silnikowy w znacznym stopniu może wpłynąć na niepoprawną pracę popychaczy hydraulicznych. Na skutek bardzo niskich tolerancji wykonania popychacze są niezwykle wrażliwe na wszelkie zanieczyszczenia. Mając na uwadze, że współpracujące ze sobą ruchome elementy poddane są wyjątkowemu zużyciu, zabrudzone elementy układu kasującego luz zaworowy dają się poznać poprzez charakterystyczny stukot.
KONTROLA ELEMENTÓW HYDRAULICZNYCH
Kontrolę uszkodzonych elementów hydraulicznych należy przeprowadzać zgodnie z wytycznymi producenta części. Poniżej opisane metody powinny być przeprowadzone w przypadku wszystkich typów popychaczy.
1. Kontrola optyczna.
Elementy hydrauliczne, które jednoznacznie wykazują uszkodzenia takie jak: wady odlewu, rysy lub wżery należy wymienić na nowe. Należy kontrolować luz zaworów. Szczególnie w przypadku korpusów popychaczy hydraulicznych współpracujące z krzywkami wałka - należy kontrolować ich powierzchnię. Powierzchnia ta jest najbardziej obciążoną częścią silnika. Fabrycznie nowa powierzchnia fosforowanego korpusu popychacza hydraulicznego do VW wykazuje baryłkowaty kształt. Warstwa ta zostaje samoczynnie usunięta w czasie pierwszego okresu pracy silnika. Kryterium oceny zużycia popychacza hydraulicznego nie może być stopień zużycia powierzchni współpracującej, ale kształt profilu tej powierzchni. Jeżeli powierzchnia popychacza ma wklęsły profil, cały komplet popychaczy wraz z wałkiem rozrządu kwalifikuje się do wymiany.
2. Kontrola manualna.
Jedną z najprostszych, a zarazem dającą satysfakcjonujący efekt kontroli popychacza hydraulicznego, którą można wykonać bez dodatkowych narzędzi jest próba ściśnięcia popychacza ręką. Napełniony element hydrauliczny daje się ścisnąć z dużym wysiłkiem. Przy próbie tej należy zwrócić wyjątkową uwagę na olej, który może wytrysnąć przez kanały olejowe. Jeżeli napełniony element hydrauliczny daje się ścisnąć ręcznie przy użyciu relatywnie małej siły, kwalifikuje się on do wymiany. Dokładna kontrola działania popychaczy hydraulicznych możliwa jest jedynie przy użyciu specjalistycznych urządzeń kontrolno-pomiarowych u producenta.
Opracowanie na podstawie informatora firmy
mgr inż. Ireneusz Kulczyk
|
Mam nadzieję, że niektórym się trochę rozjaśniło i komuś to się przyda.
Nie dziękujcie |
|
|
|
 |
wichura1
moderator mitsumaniak download manager ;)

Auto: Grandis NA4W 2.4MIVEC LPG
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 105 razy Dołączył: 08 Kwi 2005 Posty: 3021 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 02-10-2008, 12:34
|
|
|
Wszystko OK, tylko ten wałek rozrządu to przesada. Silnik jest japoński, więc wałek ma szansę wytrzymać nawet 400.000km. W moim Lancerze po przebiegu 280.000km na powierzchni krzywek, nie było żadnego śladu, powierzchnia była jednolita błyszcząca. |
_________________ Mitsumaniaku !!! Tutaj Download (u góry strony). |
|
|
|
 |
turek61
Mitsumaniak Zgred :)

Auto: Outlander I Turbo
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 22 razy Dołączył: 09 Lis 2006 Posty: 1694 Skąd: Szczecin/Police
|
Wysłany: 02-10-2008, 15:52
|
|
|
wichura1 napisał/a: | Wszystko OK, tylko ten wałek rozrządu to przesada. Silnik jest japoński, więc wałek ma szansę wytrzymać nawet 400.000km. W moim Lancerze po przebiegu 280.000km na powierzchni krzywek, nie było żadnego śladu, powierzchnia była jednolita błyszcząca. |
No to robimy poprawkę na japoński wałek.
Nie wymieniamy |
|
|
|
 |
wichura1
moderator mitsumaniak download manager ;)

Auto: Grandis NA4W 2.4MIVEC LPG
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 105 razy Dołączył: 08 Kwi 2005 Posty: 3021 Skąd: Poznań
|
|
|
|
 |
Marcino
Mitsumaniak Góral niskopienny

Auto: Galant 2.5 V6 97r
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 68 razy Dołączył: 02 Cze 2005 Posty: 10686 Skąd: okolice Tczewa
|
Wysłany: 06-10-2008, 22:04
|
|
|
turek61 napisał/a: | Cytat:
1. Wymiana po 100 000 km.
W silnikach o przebiegu 100 000 km zaleca się wymianę hydraulicznych elementów kasujących luz zaworów. Elementom tym stawiane są bardzo wysokie wymogi dotyczące tolerancji. Po tak znacznym przebiegu na skutek zużycia powyższe tolerancje przeważnie nie są zachowane lub znacznie przekroczone |
A ja zapytam
1. kto juz wymieniał po 100kkm?
2. kto wymieniał po 200kkm?
3. Gdzie to jest napisane w manualu ze trzeba wymieniać i na którym duzym przeglądzie? |
_________________ 2019 - ... - VW Tiguan II 18r 2.0 TDI 110kw
2006- .... - Galant 2.5 V6 97r + LPG Stag
był - 2011 - 2019 - Pug 307sw
była -2004-2006 - Carisma 1.8 GDI 98r
był -1997-2005 - Fiat 126p 1978r
"A omijając to całe rozmyślanie, to prawda jest taka że do codziennego auta najlepszy jest silnik z jak największym momentem dostępnym z niskich obrotów
Czyli w tym przypadku 6a13 " by tomchuck
 |
|
|
|
 |
Robson86
Forumowicz Life is a Race

Auto: Carisma GDI Elegance
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 216 razy Dołączył: 13 Sie 2006 Posty: 4858 Skąd: Kielce
|
Wysłany: 06-10-2008, 22:40
|
|
|
Marcino napisał/a: | 3. Gdzie to jest napisane w manualu ze trzeba wymieniać i na którym duzym przeglądzie? |
ja tez pierwszy raz w zyciu widze takie...informacje o wymianach itd
Ani w ksiazce serwisowej ani z zadnym salonie/ASO nie slyszalem o tym
Ale sie komus nudzilo wymyslajac taaakie cos
Pozdroo |
_________________ Robson- Kielce
Mitsubishi Carisma GDI Elegance
-00149/KMM -
 |
|
|
|
 |
turek61
Mitsumaniak Zgred :)

Auto: Outlander I Turbo
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 22 razy Dołączył: 09 Lis 2006 Posty: 1694 Skąd: Szczecin/Police
|
Wysłany: 07-10-2008, 20:09
|
|
|
Robson86, moja Cari ma na liczniku 174kkm i chyba że w Holandii były wymieniane bo ja jeszcze nie wymieniałem
Wymianę zastąpiłem Mobilem 5W50 z dodatkiem ceramizera |
|
|
|
 |
Moomin
Mitsumaniak

Auto: Ford Focus 1.6 115KM, 2008
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 19 razy Dołączył: 20 Maj 2007 Posty: 1205 Skąd: Biała Podlaska
|
|
|
|
 |
saphire
Mitsumaniak daje wędkę nie rybę

Auto: Laguna Coupe GT
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 162 razy Dołączył: 20 Sie 2006 Posty: 6011 Skąd: Przemyśl
|
Wysłany: 07-10-2008, 22:09
|
|
|
U mnie ciągle OK tyle że chwilowo wydech zagłusza mi silnik bo na nową rurę od japaneze właśnie czekam |
_________________ Bartek `saphire` Siębab |
|
|
|
 |
turek61
Mitsumaniak Zgred :)

Auto: Outlander I Turbo
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 22 razy Dołączył: 09 Lis 2006 Posty: 1694 Skąd: Szczecin/Police
|
Wysłany: 08-10-2008, 08:40
|
|
|
saphire napisał/a: | U mnie ciągle OK |
U mnie też na razie OK.Od tamtego czasu nie słyszałem popychaczy. |
|
|
|
 |
Lighthammer [Usunięty]
|
Wysłany: 16-10-2008, 23:13
|
|
|
Witam,
1. Jeśli komuś klepią popychacze - mam jedną sugestie: jeździć i się nie przejmować . Mam carisme jakies 1,5 roku, wsadziłem w remont silnika trochę kasy (pierścienie, zawory, prowadnice zaworów, uszczelniacze, uszczelki). Poprzedni właściciel wymienił wszystkie popychacze (wiem to od niego) i nic - jak klepało tak dalej klepie. Jeśli ktoś ma za dużo kasy może bawić się w wymiane hydraulicznych elementów kasujących luz zaworów. Tylko musicie pamiętać o jednym - nie ma gwarancji efektów.
2. Ostatnio siostra mojego mechanika kupiła Carisme GDI i zgadnijcie co ... klepią jej popychacze. Mechanik nauczony doswiadczeniem, które zdobył na moim silniku zalecił jej zalanie silnika ceramizerem
3. U mnie ceramizer nie pomógł - jeżdzę na Mobilu1 5W50 + ceramizer Auto-Repair i silnik nadal klepie. Za tydzień zmienię olej na MOTUL 300V COMPETITION 15W50, myślę że na tym oleju powinno być lepiej. Jeśli nie będzie to doleję Xeramica 250ml.
Podsumowując powiem jedno - gdybym 1,5 roku temu wiedział to co wiem teraz, nigdy bym się nie zdecydował na remont tego silnika. Po prostu trzeba pogodzić się z faktem, że GDI klepie popychaczami - za pieniądze, które wsadziłem w remont kupiłbyms pokojnie drugi silnik do Carismy ... i jeszcze by na nowe opony zostało . Jeśli komuś przeszkadza stukot, może spróbować środków doraźnych typu ceramizer. Na pewno ten hałas da się zlikwidować, kiedy kupowałem smochód nic w nim nie stukało, sprytny sprzedawca dolał jakiegoś "motodoktora" i silnik chodził jak pszczółka (samochód kupiłem w komisie). Problemy zaczeły się po wymianie oleju. Coraz częściej dochodze do wniosku, że niema co demonizować dodadków do oleju, bo kto jest mi w stanie udowodnić, że zastosowanie "uszlachetniacza" ma bardziej destrukcyjny wpływ na silnik niż nieprawidłowo działające popychacze zaworów? |
|
|
|
 |
|
|