 |
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki
|
|
Ogłoszenie |
W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu. Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.
|
MITSUMANIAKOWY MANUAL CA0 4G92. |
Autor |
Wiadomość |
mkm
Forumowicz
Auto: Colty
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 187 razy Dołączył: 26 Lut 2008 Posty: 14126 Skąd: Krakow
|
Wysłany: 17-05-2009, 22:17 MITSUMANIAKOWY MANUAL CA0 4G92.
|
|
|
Witam wszystkich. Na większość pytan zadawanych na Forum odpowiadamy „uzyj szukajki”. Uzylem. Nic nie znalazłem… Jest wszystko-wszedzie! To czego byłem pewny po przeczytaniu, po przeczytaniu któregoś z rzedu postu już nie jestem…
Poniżej jest pierwsza czesc „Pracy zbiorczej” na razie w formie brudnopisu, naszego Mitsumaniakowego Manuala. Ja zajmuje się Coltem ca0 z silnikiem 1.6, bo tylko na tym modelu jestem w stanie „wyłowić prawde”. Was proszę o uważne przeczytanie pierwszej czesci, dopisywanie tego czego nie ujalem, prostowanie tego co jest napisane zle. W wersji „czystopisu” nie będzie cytatow z czyjego postu dane info pochodzi ponieważ nie jestem w stanie dotrzec do „postu nr.1”. Raz na kwartal dany post jest pisany na nowo i „zmienia” właściciela. Dlatego nie sugerujcie się, tym, ze ktos napisal wczesniej, a ja zacytowałem pozniejsze… Tego nie będzie. Najprawdopodobniej zostanie sam „cytat”, bez autora.
CZESC PIERWSZA-PROBLEMY Z UKLADEM CHLODZENIA
Problemy z chlodzeniem.
Prawidłowy poziom plynu chłodzącego, to w chlodnicy „pod korek”, w zbiorniczku wyrównawczym (bialy zbiornik przy chlodnicy z lewej strony(od strony pasażera)) miedzy kreska min., a max. Zbyt maly poziom plynu powoduje zapowietrzenie się układu, a co za tym idzie „zagotowanie” silnika.
Jak dziala układ chlodzenia w Colcie?
josie napisał/a: | Na początku (przy zimnym silniku) jest tylko mały obieg (silnik+nagrzewnica+przy instalacji gazowej parownik). Jak silnik osiąga optymalną temp pracy, otwiera się termostat i puszcza wodę na tzw duży obieg - do małego dodajemy chłodnicę.
Jak jest zima i silnik nadmiernie chłodzony od chłodnicy termostat przymyka się i puszcza tam mniej wody, silnik się dogrzewa.
|
Jaki plyn do układu?
Układ powinien być zalany plynem do chlodnic. Colty nie lubia wody! Nawet demineralizowanej. Dolewanie wody tylko w sytuacjach awaryjnych i „na chwile”.
Nie powinniśmy mieszac, ze soba płynów:
leon79 napisał/a: | z tym nmieszaniem to ostrożnie! ”x” może i jest dobry ale mieszanie go z innymi płynami nie jest dobrym pomysłem. Plyn ma mnóstwo dodatków, które z dotatkami z innych płynów mogą się spienić. Najlepiej i najrozsądniej jest korzystać z jednego gatunku i jego się trzymać a jeżeli zmieniać to w całości bez tzw dolewek z innych płynów. Po dolewkach zmieniają się proporcje składników płynu i traci on w pewnym stopniu swoje właściwości. Wody na lato awaryjnie dolać można ale przed zimą obowiązkowa wymiana całego płynu, pozatym szkoda zakamianiać chłodnicę. |
Wymieniamy plyn:
Krzyzak napisał/a: | najlepiej plyn chlodniczy wymieniac co 2 lata |
Warto tez przeczytac co radzi producent danego plynu, ponieważ sa dostępne plyny o wydłużonej „przydatnosci”, które wytrzymuja znacznie dłużej.
josie napisał/a: | konrad1704 napisał/a: | a czy jak by co plukac chlodnice przed zalaniem nowym plynem |
ja bym przepłukał wodą demineralizowaną
Jak auto nie jeździło na kranówie tylko płynie to odkamieniacze bym odpuścił |
josie napisał/a: |
Warto spuścić stary płyn odkręcając też przeznaczoną do tego celu śrubę w bloku silnika - wtedy nalewając wejdzie nam ok. 5L nowego.
Obrazek |
Po zalaniu nowym plynem musimu układ odpowietrzyc.
josie napisał/a: | W obudowie termostatu jest śrubka od góry. Wykręć ją i uzupełniaj płyn w chłodnicy aż zacznie dziurą po śrubce lecieć. Wtedy zakręć śrubkę, chłodnicę, do wyrównawczego na max. Wszystko na zimnym silniku oczywiscie. Rozgrzej auto, 3x przegazuj do 3000obr. Jak ostygnie sprawdź stan w wyrównawczym.
Procedura z manuala |
ufi napisał/a: | Ja to robię tak:
Na zimnym silniku odkręcam korek z chłodnicy, korek nad termostatem na imbusa 8 oraz małą śrubkę trochę poniżej termostatu nad czujnikami temperatury (bodajże klucz 10 albo 12). Zalewam płyn do chłodnicy i czekam aż zacznie lecieć małą śrubką, wtedy ją zakręcam i leje dalej, jak zacznie lecieć nad termostatem to zakręcam 2gą śrubkę. Dolewam do chłodnicy tyle ile wlezie, zakręcam chłodnicę. Zalewam do wyrównawczego pomiędzy min a max i dopiero teraz odpalam samochód. Czekam aż się zagrzeje, wsiagam i jadę się przejechać po osiedlu. Wracam, gaszę silnik. Dolewam płynu do wyrównawczego (jeżeli wymaga tego sytuacja). Czekam kilka minut i ostrożnie odkręcam korek w chłodnicy, dolewam ewentualnie płynu jeżeli wymaga tego sytuacja, zakręcam korek.
|
Prawidlowa temperatura silnika
Gdy nasz Colt ma prawidlowa temperature wskazowka powinna zatrzymywac się około 1 milimetra przed polowa skali, a nastąpić to powinno po przejechaniu 2-3 km lub około kwadransa (może szybciej, albo wolniej – zalezy od temperatury otoczenia).
Jeżeli nasz Misiek przekracza polowe skali to powinniśmy bacznie obserwowac co nastapi. Zanim wskazowka dojdzie do czerwonego pola, powinien się włączyć wentylator chlodnicy i temperatura powinna zaczac spadac. Jeżeli tak się nie dzieje to moga być tego następujące przyczyny:
-zapowietrzony układ chlodzenia-odpowietrzanie identyczne jak przy wymianie plynu
-uszkodzony termostat- termostat należy wymienic patrzac na temperature otwarcia termostatu (jest ona wytloczona na kołnierzu termostatu i wynosi ? stopnie Celcjusza). Po wymianie układ odpowietrzyc.
-uszkodzony czujnik temperatury
Mateo567 napisał/a: | jest on wkrecony na dole w chlodnice zreszta ida tam 2 kabelki czujnik jest na gwincie wyglada troche jak srubka u mnie jest np zloty |
Hugo napisał/a: | , a dokładniej z prawej strony chłodnicy, blisko belki pod silnikiem. |
Wymieniamy czujnik. czy trzeba go wymieniac mozemy sprawdzic w nastepujacy sposob:
tomusn napisał/a: |
czujnik załączający wentylator sprawdzamy omomierzem
podłączamy omomierz do pinów czujnika
czujnik zimny - omomierz wskazuje nieskończoność, lub "dużo" czyli nie ma przejścia
podczas ogrzewania - omomierz wskazuje 0 czyli jest przejście i załącza wentylator
można również sprawdzić przy jakiej temperaturze załącza:
podłączamy omomierz do czujnika i ogrzewamy w naczyniu z termometrem, obserwujemy przy jakiej tempreaturze nastąpi przejście |
Hugo napisał/a: | wentylator musi się włączyć po ok. 15-20 min. pracy na postoju. Jeśli się nie włączy to do wymiany może być czujnik włącznika wentylatora (na dole w chłodnicy) |
Sprawdzamy „na krotko” czy wentylator dziala.
tomusn napisał/a: | zaopatrujemy się w dwa przewody - z których każdy na jednym końcu ma "krokodylek" a na drugim "szpilkę".
krokodylek pierwszego przewody zapinamy do plusa na akumulatorze , a drugiego do masy (dowolnej śrubki). następnie igłami dotykamy do pinów w kostce wentylatora, jak nie zadziała to zamieniamy "+" z "-", bo może chodzi w jedną stronę.
jak nie zakręci, sprawdzamy styki czy nie zaśniedziały (skrobiemy nożem). jak teraz nie zadziała, to coś nie tak z silnikem wentylatora. |
Jeżeli nasz Misiek miał dlugo niewymienialny plyn lub jeździł na wodzie „kranowej” moglo to doprowadzic do zakamieniania się układu.
-zatkana chlodnica
Krzyzak napisał/a: | sprawdz czy cala chlodnica jest jednakowo goraca - moze ma wielki kamien i nie odprowadza dobrze ciepla (nie cala powierzchnia, lecz tylko malym fragmentem) - jak tak, to chlodnica do wymiany |
wojmi1 napisał/a: | przeplucz sobie chlodnice i uklad chlodzenia
1 spuszczasz caly plyn jaki masz w ukladzie jezeli jest metny to itak do wylania
2 bierzesz odpinasz waz dolny z chlodnicy
3 gorny waz z woda do srodka i najlepiej chlodnice wyciagnac manewrujesz tak by pukjac w kazdym kierunku
4 mozesz jeszcze dac do wody / po wlozeniu czyli juz wypukaniu chlodnicy / ocet tak na noc i przepukac rano uklad zwowu woda ze szlalfa
5 sprawdz korki chlodnicy i zbiorniczka
6 wymontuj pompe wodna i zobacz bo mozesz miec zablokowany wirnik albo wirnik sie nie kreci zreszta w ramach plukania mozesz ja wymontowac i z kontrolowac
7 warto tez skontrolowac weze ukladu chlodzenia czy nie sa pozalamywane |
Przed przystapieniem do „udrażniania” układu należy dokladnie sprawdzic (organoleptycznie czyli na oko) stan chlodnicy/nagrzewnicy. W razie zlego stanu wizualnego należy odpuścić sobie „czyszczenie” ponieważ może się okazac, ze po udrożnieniu chlodnicy/nagrzewnicy zostanie z nich sito i nie pozostanie nam nic innego jak szukanie nowych elementow.
-zatkana/uszkodzona nagrzewnica:
kamilek napisał/a: | brudna nagrzewnica - spuścić płyn, zdjąć węże dochodzące do niej, napełnić wodą i w jedno z "wejść" dmuchnąć sprężonym powietrzem z kompresora. Czynność powtórzyć aż do skutku. |
Najczestszym objawem uszkodzonej nagrzewnicy sa parujące od srodka szyby, a także mokre dywany pod nogami pasażera (bliżej srodka).
-nieszczelnosc układu chlodzenia
czarnuch23 napisał/a: | sprawdz weze czy nie sa poprzecinane przy opaskach i same opaski czy dobrze sa docisniete, pozniej obejrzyj dokladnie weze czy nie sa popekane (mozliwe ze jak rozgrzeje sie uklad dostaje cisnienia i moze uciekac malymi peknieciami na 1 rzut oka niewidocznymi)
Sprawdz czy nie widac przecieku przy pompie wody (kiedy byla wymieniana? moze nastal jej czas) dodatkowo sprawdz czy nie leci przy termostacie... to tak na 1 rzut....
najlepiej przetrzyj silnik i patrz gdzie sie pojawia chlodziwo i skad kapie
Sprawdz dookola caly uklad. |
Pompa wody jest niewidoczna, a wyciek jeżeli jest maly jest trudny do zdiagnozowania bez ściągania obudowy paska rozrządu. Jeżeli wyciek jest duzy na pewno będzie widoczny na dole obudowy.
-pompa wodna.
gregorbu napisał/a: | Reguła jest taka, że wytrzymuje ona ok. 200.000 km i pada. |
-uszkodzona nagrzewnica
Sprawdzamy czy nie paruja szyby, i czy nie mamy mokrych dywanow od strony pasażera. Brak cieplego powietrza nie oznacza od razu uszkodzonej nagrzewnicy. Rownie dobrze może to być zbyt niski stan plynu chłodzącego lub uszkodzony termostat.
Uszkodzony korek od chlodnicy.
??? |
Ostatnio zmieniony przez mkm 02-08-2009, 21:09, w całości zmieniany 3 razy |
|
|
|
 |
tomusn
Mitsumaniak

Auto: Colt Z34A 6AMT
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 106 razy Dołączył: 08 Maj 2005 Posty: 3975 Skąd: Żnin
|
Wysłany: 17-05-2009, 22:41
|
|
|
mkm napisał/a: | Wymieniamy czujnik tomusn napisał/a: |
sprawdź czujnik wentylatora, suszarka w dłoń... |
Rozwin proszę temat | mówisz i masz
czujnik załączający wentylator sprawdzamy omomierzem
podłączamy omomierz do pinów czujnika
czujnik zimny - omomierz wskazuje nieskończoność, lub "dużo" czyli nie ma przejścia
podczas ogrzewania - omomierz wskazuje 0 czyli jest przejście i załącza wentylator
można również sprawdzić przy jakiej temperaturze załącza:
podłączamy omomierz do czujnika i ogrzewamy w naczyniu z termometrem, obserwujemy przy jakiej tempreaturze nastąpi przejście |
_________________ Tomek
Colt Colt Colt
 |
|
|
|
 |
mkm
Forumowicz
Auto: Colty
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 187 razy Dołączył: 26 Lut 2008 Posty: 14126 Skąd: Krakow
|
Wysłany: 29-05-2009, 05:20
|
|
|
Brakuje jeszcze:
..............................................................................................................................
Uszkodzony korek od chlodnicy.
???
...............................................................................................................................
Czy to już wyczerpuje ewentualne problemy z chlodzeniem w Colcie Ca0? Czy macie jeszcze jakies pomysły co mogloby się znaleźć w tym temacie? Może da się ktorys z podpunktow jeszcze rozwinąć? |
Ostatnio zmieniony przez mkm 01-06-2009, 23:43, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
tomusn
Mitsumaniak

Auto: Colt Z34A 6AMT
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 106 razy Dołączył: 08 Maj 2005 Posty: 3975 Skąd: Żnin
|
Wysłany: 01-06-2009, 10:52
|
|
|
mkm napisał/a: | Sprawdzamy „na krotko” czy wentylator dziala. Możemy to zrobic w następujący sposób: | zaopatrujemy się w dwa przewody - z których każdy na jednym końcu ma "krokodylek" a na drugim "szpilkę".
krokodylek pierwszego przewody zapinamy do plusa na akumulatorze , a drugiego do masy (dowolnej śrubki). następnie igłami dotykamy do pinów w kostce wentylatora, jak nie zadziała to zamieniamy "+" z "-", bo może chodzi w jedną stronę.
jak nie zakręci, sprawdzamy styki czy nie zaśniedziały (skrobiemy nożem). jak teraz nie zadziała, to coś nie tak z silnikem wentylatora. |
_________________ Tomek
Colt Colt Colt
 |
|
|
|
 |
mkm
Forumowicz
Auto: Colty
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 187 razy Dołączył: 26 Lut 2008 Posty: 14126 Skąd: Krakow
|
Wysłany: 01-06-2009, 23:42
|
|
|
tomusn, uaktualnione.
Prosze dopisywac to czego jeszcze nie ma. |
|
|
|
 |
|
|