Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki Strona Główna Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
 Ogłoszenie 


W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu.
Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.

Poprzedni temat «» Następny temat
[Cari 1.8 GDI] Reguły sterujące pracą klimy manualnej ...
Autor Wiadomość
dymek 
Forumowicz


Auto: Carisma 1.8 GDI '98
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 01 Lis 2009
Posty: 41
Skąd: Lubin
Wysłany: 08-06-2010, 19:35   [Cari 1.8 GDI] Reguły sterujące pracą klimy manualnej ...

Witam ...
Sprawa jest następująca.
Klima nie zawsze chce się załączyć - robi to nieraz z dużym opóźnieniem, a i jej wydajność jest moim zdaniem słaba.
Po spuszczeniu czynnika chłodzącego okazało się, że było go 1100g !!!!!
Przy takiej ilości nie było problemu z załączaniem ... chłodziła od razu i to nieźle.
Był natomiast taki problem, że po dłuższej pracy, albo w cieplejsze dni sprężarka nie mogła się załączyć, tzn. załaczała na 1 sek, po czym wyłączała się i po sekundzie ponownie to samo ... i tak cały czas - a do tego podczas załączanie wydobywał się bardzo dziwny odgłos - takie jakby żęrzenie co skłoniło mnie sądzić, że być może czynnika jest zbyt dużo i przy wzroście temp. a tym samym ciśnienia - po prostu odłacza zasilanie sprzęgiełka, a ten odgłos, to przez zbyt duży opór stawiany przez to ciśnienie .
Dodam tylko, że jazda na klimie zabierała spooro mocy silnikowi, ale to w takim stopniu, że w trasie wolałem się pocić w aucie niż tak zamulać :) ::)

Nabito jak się należy 700 g, próby szczelności itd ... wszystko OK.
Tylko klima nie chce chodzić :) a może działa, tylko baaarrdzo mało wydajnie
dobito jeszcze 100 g i też nic, jeszcze 100 g i po jakimś czasie zaczęło chłodzić, tylko temp na wylocie 12-14 st C ... a powinno być ok 6.

Jazda z klimą nie jest już tak obciążająca dla silnika
Może ktoś wie, jakie są reguły sterujące pracą sprężarki ???
może tym sterować :
- ECU klimy
- czujnik temp. czynnika chłodzącego (w sprężarce)
- czujnik temp. powietrza (właśnie ... gdzie on jest)
- presostat

presostatu nie bierzmy pod uwagę, gdyż zwarłem styki w kostce ... tak, tak wiem ....
cały czas był wpięty miernik w złącze presostatu i było przejście ... także to nie od w tym przypadku sterował pracą

temp zewnęrzna ---- 28 stopni, takze też nie to

czujnik temp czynnika (odłącza przy ponad 155 st).... jak to sprawdzić. ???
z przekaźnika do kompresora idzie jeden przewód biało-czarny (jak na schemacie), a na spreżarce jest złącze 2 pinowe (tzn. ten biało-czarny do jednego pinu i z drugiego pinu bodajże niebieski idzie w stronę sprzęgiełka).
Czy to ten biało-czarny idzie do termostatu czynnika chłodzącego, a ten niebieski wychodzi z termostatu i zasila sprzęgiełko ???

Jak często powinien ten termostat wyłaczać sprężarke ??? Wiem, że jak sie czynnik zbytnio nagrzeje, ale jak to często się odbywa i czy jest normalne - a może to także czujnik awaryjny, aby nie uszkodzić czegoś ???

Czy presostat odłacza tylko w sytuacjach awaryjnych (zbyt wysokie lub niskie ciśnienie), czy zdarza się odłączać podczas normalnej pracy ???

No i co właściwie steruje pracą sprężarki - czym kieruje się ecu odłączając sprężarke ???
I to mnie ciekawi najbardziej , bo zakładając, że ani presostat, ani termostat nie odłącza sprężarki, to co to powoduje.
wiem, że to jest normalne, że kompresor się załącza i wyłacza cyklicznie (prze ECO jeszcze rzadziej), ale od czego to zależy ???
Może ten czujnik temp. powietrza (na schemacie Air Thermo Sensor < B-28 >) mierzy temp powietrza po schłodzeniu i jak schłodzi do jakiejś temp, to odłącza ????


i ostatnie ...
Jak sprawdzić stan osuszacza ???? Ci goście od klimy zachowywali się jakby nie wiedzieli co to jest, po czym stwierdzili, że przecież tego sie w ogóle nie wymienia :)

Jakie były by objawy jego zapchania ???
wiem, że pewnie dziwna praca klimy, itd ,,, ale bardziej chodzi mi o coś miarodajnego, np. zbyt małe/duże ciśnienie po stronie niski/wysoko ciśnieniowej, itp ...

Proszę , niech ktoś pomoże - każdy napisze, co wie i coś z tego złożymy :)

uffff. ale sie rozpisałem ! Jakbym coś za bardzo namieszał, to mówić !!!
 
 
 
tom17 
Forumowicz


Auto: Colt CJ0 1.3 / Bora 1.9TDI
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 03 Gru 2009
Posty: 115
Skąd: łódzkie
Wysłany: 08-06-2010, 20:50   

sprężarką podczas normalnej pracy steruje presostat. wyłącza sprężarkę jeżeli ciśnienie na niskiej stronie spada i włacza jeżeli wzrasta. jeżeli przy 700g (zakładam że tyle ma być wg. manuala) układ osiąga temp. 12 14st. może to byc każdego z elementów układu. o wiele łatwiej to stwierdzić sprawdzając jak zachowuje się ciśnienie w układzie podczas pracy. jeżeli chodzi o osuszacz zobacz czy nie szroni się podczas pracy (lub nie jest chłodny). jeżeli tak to jest do wyrzucenia. z tego co pamiętam czujnik temp. w kompresorze jest w sytuachach awaryjnych ale musiał bys podesłać schemat bo nie pamiętam
 
 
dymek 
Forumowicz


Auto: Carisma 1.8 GDI '98
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 01 Lis 2009
Posty: 41
Skąd: Lubin
Wysłany: 08-06-2010, 21:41   

hmmm ... no właśnie presostat buł odpięty a 2 piny we wtyczce zwarte, a mimo to i tak cyklicznie sprężarka się załączała i wyłączała !

Podczas tej pracy do złacza presostatu był wpięty miernik i było 0 ohm, czyli przejście, co oznacza prawidłowe ciśnienia.

to co w takim razie rozłączało kompresor ???

ten presostat, to tak jakby 2 czujniki połączone szeregowo - po stronie niskiego i wysokiego ciśnienia, także nie ma możliwości sterowania tylko poprzez badanie ciśnienia po niskiej stronie !!!

ja jednak obstawiam osuszacz ...
na forum własnie wyczytałem, że wadliwa jego praca objawia się różnicą temperatur pomiędzy rurką wchodzącą, a wychodzącą !!!

Potwierdzi to ktoś ????
 
 
 
tom17 
Forumowicz


Auto: Colt CJ0 1.3 / Bora 1.9TDI
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 03 Gru 2009
Posty: 115
Skąd: łódzkie
Wysłany: 08-06-2010, 22:16   

dymek napisał/a:

to co w takim razie rozłączało kompresor ???

ten presostat, to tak jakby 2 czujniki połączone szeregowo - po stronie niskiego i wysokiego ciśnienia, także nie ma możliwości sterowania tylko poprzez badanie ciśnienia po niskiej stronie !!!

ja jednak obstawiam osuszacz ...
na forum własnie wyczytałem, że wadliwa jego praca objawia się różnicą temperatur pomiędzy rurką wchodzącą, a wychodzącą !!!

Potwierdzi to ktoś ????


presostat na osuszaczu odpowiada za brak czynnika i nadmierny wzrost cisnienia, natomiast sprężarką steruje czujnik temperatury parownika. wszystkie sprężarki są sterowane przegrzaniem więc nie może to być sterowanie na wysokim cisnieniu.

w twoim przypadku natomiast sterowanie sprzęgłem sprężarki przypisał bym raczej czujnikowi temperatury na sprężarce lub presostatowi.
czy przypadkiem nie masz problemów z wentylatorami. czy załącza ci się wraz z załaczeniem klimy. to może byc przyczyną braku odpowiedniej temperatury na parowniku i wyłaczaniem sprężarki

z osuszaczem napisałem ci. jak ci szroni na wyjściu albo jest chłodny
 
 
dymek 
Forumowicz


Auto: Carisma 1.8 GDI '98
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 01 Lis 2009
Posty: 41
Skąd: Lubin
Wysłany: 09-06-2010, 14:18   

Z wentylatorami nie ma problemu - załączają się, jak włączam klime.
Osuszacz nie szroni, ani nie jest zimny - czyli niby ok.

Jak powinna wyglądać sprawa z ciśnieniami w układzie ???
W manualu znalazłem takie coś :



Co nam pokaże ten pomiar ... !!!

Zbyt niskie ciśnienia (po obu stronach ???) wskazują zapewne na małą ilość czynnika !!!
Zbyt wysokie (hmmm. też po obu ???) na zbyt dużo czynnika , "zapchany układ" , czy co ???

Jak zdiagnozować usterke na podstawie ciśnień ???

Np. jeśli po niskiej stronie jest za małe ciśnienie - brak czynnika ... itp !!!
Co np. jesli na niskiej stronie jest za małe, a na wysokiej zbyt duże .... zdarza się tak w ogóle ???

Chcę wiedzieć jak najwięcej, bo pojadę do nich i będą mi wciskać, że " to już tak musi być, ze wszystko OK" ....

Proszę o rade

Aaaaa jaki ma związek czujnik temperatury chłodziwa silnika z klimą ???

 
 
 
kuken 
Forumowicz

Auto: Carisma 1,6 GL '99
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 01 Maj 2009
Posty: 129
Skąd: Kraków
Wysłany: 09-06-2010, 14:45   

dymek u mnie sprawa wygląda podobnie- temp. na wylocie balansuje pomiędzy 12-14 st.C. I szczerze mówiąc w upalne dni to jest to trochę za mało. Za namową jednego z forumowiczów nabyłem jeszcze w zeszłym roku nowy osuszacz lecz jeszcze nie zdążyłem go wymienić. Ciekawy jestem czy po wymianie będzie to chodzić lepiej...

W jednym serwisie czarodzieje proponowali mi żeby wyrzucić czujnik temp. i zamiast niego coś tam wstawić ale stwierdziłem, że wolę nie eksperymentować co by klimy nie stracić całkiem.
 
 
pkp30 
Forumowicz


Auto: mitsubisi carisma 1,9 TD GLX
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 14 Maj 2009
Posty: 101
Skąd: gliwice
Wysłany: 09-06-2010, 15:08   koledzy a moze mi podpowiecie

własnie wymieniłem pompe wody (stara charczała az szok) ale teraz mam problem z klima jak ja załacze to tak piszczy ze nie da sie wytrzymac a obroty spadaja do minimum (chyba) a przed wymiana pompy to tez cos piszczało ale tak cicho i mnie to skusiło do popatrzenia no i wynalazłem pompe i myslałem ze po kłopocie a tu lipa :( (na starej pompie silnik charczał teraz chodzi cichutko tylko te piszczenie nie do wytrzymania) moze ktos pomoze albo szukac goscia od klimy co ma pojecie hahahah (tak mi sie zdaje ze to cos z klima)
pasek nowka nie smigana załozony CONTINENTAL CONTITECH
_________________
pkp30
Ostatnio zmieniony przez pkp30 09-06-2010, 16:54, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Saqu 
Mitsumaniak


Auto: Nissan s13, BMW e39
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 71 razy
Dołączył: 28 Mar 2009
Posty: 2233
Skąd: Poznań
Wysłany: 09-06-2010, 16:02   

pkp30, a pasek od klimy był wymieniany? Może nadaje się już na złom?
 
 
 
tom17 
Forumowicz


Auto: Colt CJ0 1.3 / Bora 1.9TDI
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 03 Gru 2009
Posty: 115
Skąd: łódzkie
Wysłany: 10-06-2010, 00:21   

dymek napisał/a:
Jak powinna wyglądać sprawa z ciśnieniami w układzie ???
W manualu znalazłem takie coś :

[url=http://images46.foto...med.jpg]Obrazek[/URL]


ciśnienia się mierzy aby zdiagnozować usterkę. są tabele pozwalające zdiagnozować niesprawność układu (oczywiście poglądowe ale zawsze coś można wywnioskować) tutaj masz przykład: http://www.aa1car.com/library/ac98.htm

dymek napisał/a:
jaki ma związek czujnik temperatury chłodziwa silnika z klimą ???


jeżeli masz uszkodzony czujnik i komputer widzi przegrzewanie się silnika wyłacza klimę aby zwiększyc efektywność odbierania ciepła z chłodnicy
 
 
dymek 
Forumowicz


Auto: Carisma 1.8 GDI '98
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 01 Lis 2009
Posty: 41
Skąd: Lubin
Wysłany: 10-06-2010, 20:21   

a no w sumie to logiczne :)

A sterowanie wentylatorów ??? Na podstawie jakich czujników ???

Sterowanie jest z ECU klimy (właśnie .... gdzie on jest zamontowany ??? to to za schowkiem, poniżej ECU silnika ???) .
Czy one powinny pracować ciągle ??? Bo takie odnosze wrażenie, że po włączeniu klimy chodzą cały czas ???

Sorki .... niedopatrzenie na schemacie .... wentylatory (oba) są sterowane z ECU silnika, a ECU klimy jedynie daje sygnał do ECU silnika o załączeniu klimy.

hmmm ... i sprzęgiełkiem sprężarki też sterują oba ECU .... (+) na przekaźnik podaje ecu klimy, a (-) ecu silnika !!!!
 
 
 
tom17 
Forumowicz


Auto: Colt CJ0 1.3 / Bora 1.9TDI
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 03 Gru 2009
Posty: 115
Skąd: łódzkie
Wysłany: 11-06-2010, 00:22   

pierwsze włączenie wentylatorów następuje jak włączasz klimatyzacje ( i ciągle pracują) i sygnał jest wtedy od komputera. drugie jak ciśnienie w skraplaczu osiąga odpowiedni poziom (ok. 15bar i pracują cyklicznie) i tutaj powinien być jakiś czujnik ale nie mam schematu więc nie powiem.
 
 
wtom 
Nowy Forumowicz

Auto: carisma 1.8 ASB
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 10 Cze 2010
Posty: 15
Skąd: Wrocław
Wysłany: 11-06-2010, 07:58   Re: Reguły sterujące pracą klimy manualnej ...

dymek napisał/a:

Czy presostat odłacza tylko w sytuacjach awaryjnych (zbyt wysokie lub niskie ciśnienie), czy zdarza się odłączać podczas normalnej pracy ???

No i co właściwie steruje pracą sprężarki - czym kieruje się ecu odłączając sprężarke ???
I to mnie ciekawi najbardziej , bo zakładając, że ani presostat, ani termostat nie odłącza sprężarki, to co to powoduje.
wiem, że to jest normalne, że kompresor się załącza i wyłacza cyklicznie (prze ECO jeszcze rzadziej), ale od czego to zależy ???
Może ten czujnik temp. powietrza (na schemacie Air Thermo Sensor < B-28 >) mierzy temp powietrza po schłodzeniu i jak schłodzi do jakiejś temp, to odłącza ????

ogólnie jest tak:
- presostat pełni rolę kontrolno/zabezpieczającą tzn. reguluje wydajnością wentylatorów w przypadku wzrostu ciśnienia, odłącza sprężarke w przypadku min ciśnienia i max ciśnienia w układzie
- zasadniczo praca sprężarki steruje czujnik temperatury w schładzaczu, to on steruje cyklem pracy sprężarki (załzca i wyłacza ją w zależności od temperatury w "schładzaczu") załącza gdy temp w schładzaczu jest >4*C i wyłacza gdy <4*C
- jest jeszcze zawór rozprężny na dolocie do schładzacza, który reguluje przepływ czynnika do ww.
 
 
tom17 
Forumowicz


Auto: Colt CJ0 1.3 / Bora 1.9TDI
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 03 Gru 2009
Posty: 115
Skąd: łódzkie
Wysłany: 11-06-2010, 23:22   Re: Reguły sterujące pracą klimy manualnej ...

wtom napisał/a:

- presostat pełni rolę kontrolno/zabezpieczającą tzn. reguluje wydajnością wentylatorów w przypadku wzrostu ciśnienia, odłącza sprężarke w przypadku min ciśnienia i max ciśnienia w układzie


w tym przypadku nie może tak być bo jest presostat podwójny a nie potrójny
 
 
wtom 
Nowy Forumowicz

Auto: carisma 1.8 ASB
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 10 Cze 2010
Posty: 15
Skąd: Wrocław
Wysłany: 12-06-2010, 09:55   

opisałem ogólną zasadę, a ile ma wyprowadzeń presostat w cari? 4? nie chodzi tu o podwójność czy potrójność, jeżeli ma 4 wyprowadzenia to jest dwuciśnieniowy "switch" więc spokojnie realizuje to co opisałem.
 
 
dymek 
Forumowicz


Auto: Carisma 1.8 GDI '98
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 01 Lis 2009
Posty: 41
Skąd: Lubin
Wysłany: 12-06-2010, 17:57   

to na 100 % nie presostat jest odpowiedzialny za sterowanie wentylatorami !!!
On ma 2 piny i zwiera/rozwiera obwód sprzęgła kompresora. Na 1 pin podawany jest sygnał z ECU klimy, a drugi pin idzie na przekażnik sprzęgła !!!

Co do sterowania załączaniem i wyłączaniem sprężarki, to przy normalnej pracy jest tak jak napisałeś wtom !!!!
A mianowicie czujnik temperatury powietrza za parownikiem jest za to odpowiedzialny .... i raczej pozostałe elementy (czujnik temp czynnika i presostat) pełnią tylko funkcję zabezpieczającą !!!

hmmm ale co z tymi wentylatorami ?????
Przypomnę --- są sterowane z engine-ecu !!! Ale na jakiej podstawie...
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Ta strona używa ciasteczek (ang. cookies) w celu logowania oraz do badania oglądalności strony.
Aby dowiedzieć się czym są ciasteczka odwiedź stronę wszystkoociasteczkach.pl
Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie ciasteczek na tej stronie, zablokuj je w opcjach Twojej przeglądarki internetowej.