Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki Strona Główna Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
 Ogłoszenie 


W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu.
Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.

Poprzedni temat «» Następny temat
[Carisma] FAQ Automatyczne domykanie szyb - komfort za grosz
Autor Wiadomość
maxim25 
Nowy Forumowicz

Auto: Space Star 1.6 Comfort 2003
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 22 Lip 2011
Posty: 24
Skąd: Białystok
Wysłany: 04-08-2011, 14:47   [Carisma] FAQ Automatyczne domykanie szyb - komfort za grosz



Witam,
przedstawiam schemat układu domykania 2 przednich szyb mojego autorstwa (aczkolwiek do jego powstania przyczynił się pomysł CZarNego86 thx).

Zalety tego projektu:
- do domykania nie potrzebujemy żadnego sterownika
- nie trzeba przeciągać żadnych przewodów przez drzwi
- domykanie zadziała tylko w momencie kiedy stacyjka jest wyłączona
- domykanie działa i z pilota, i z kluczyka

Zasada działania:
Kiedy stacyjka jest włączona na pinie 9 złącza E-02 (jest to złącze w panelu z przyciskami sterowania szybami po stronie kierowcy) mamy +12V. Napięcie to powoduje że działa przekaźnik PK1. Jeśli teraz naciśniemy LOCK na pilocie lub tunelu środkowym domykanie nie zadziała bo przerwany jest obwód sterujący. Dopiero wyłączenie stacyjki spowoduje zanik IG2 i zwolnie PK1 (obwód sterujący zostanie zamknięty). W tym momencie po naciśnięciu LOCK na pilocie lub tunelu albo po zamknięciu drzwi kluczykiem, na pinie 1 złącza E-03 (złącze siłownika w drzwiach kierowcy) pojawi się na chwilę +12V. Spowoduje to zadziałanie przekaźników PK2 i PK3 i podanie +12V na styki 1-5 i 2-6 złącza E-02 a to spowoduje zamknięcie szyb.
Niestety w chwili obecnej nie miałem czasu sprawdzić jak to zadziała praktycznie, ale dokładnie przeanalizowałem schematy elektryczne Carismy i chyba nie popełniłem żadnego błędu.
Do realizacji projektu potrzebne są 3 miniaturowe przekaźniki z podwójnym zestawem styków i trochę przewodu. Nie wiem ile jest miejsca w obudowie sterownika szyb ale jeśli udało by się zmieścić tam 3 przekaźniki to z obudowy wystarczy wyprowadzić 1 przewód do siłownika.


!!! Uwaga zmiana koncepcji.
Zrezygnowałem z blokady działania domykania przy przekręconym kluczyku bo blokada jest mało przydatna. Nikt chyba nie będzie naciskać pilota czy zamykać drzwi kluczem w czasie jazdy.
Zrezygnowałem też wogóle z przekaźników. Zamiast nich diody. Diody podłączyłem wewnątrz sterownika szyb, i wyprowadziłem jeden przewód który podłączyłem do siłownika zamka w drzwiach kierowcy (przewód niebieski z czarnym paskiem). To na nim w momencie ryglowania drzwi pojawia się na chwilkę +12V co powoduje zamknięcie szyb.
Całość już zmontowana i uruchomiona. Efekt można zobaczyć na tym filmie:
Carisma domykanie szyb FILM




Zdjęcia

Uploaded with ImageShack.us

PS Nie biorę żadnej odpowiedzialności za szkody spowodowane ingerencją w układ elektryczny samochodu wg mojego projektu. Robisz to na własne ryzyko.
Ostatnio zmieniony przez glina 21-01-2013, 15:25, w całości zmieniany 6 razy  
 
 
Enforcer 
Mitsumaniak

Auto: Carisma 1.9 DID
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Lut 2010
Posty: 150
Skąd: Wrocław
Wysłany: 04-08-2011, 17:11   

maxim25 napisał/a:
ALE to TYLKO teoria. Postaram się do końca wakacji uruchomić projekt i przedstawić fotorelację.


Czekam na wyniki, bo jak sam podkreśliłeś teoria to teoria. Sam sporo eksperymentowałem z podobnymi gadżetami i przekonasz się że nie zawsze jest tak kolorowo :) Ale życzę powodzenia w projekcie.
 
 
maxim25 
Nowy Forumowicz

Auto: Space Star 1.6 Comfort 2003
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 22 Lip 2011
Posty: 24
Skąd: Białystok
Wysłany: 07-08-2011, 21:12   

Witam,
projekt uruchomiony bez niespodzianek. Domykanie działa super.
Link do filmu przedstawiającego działanie zamieściłem w pierwszym poście.
 
 
JacekeR 
Mitsumaniak

Auto: Nissan Qashkqai J10 2.0PB
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 27 Cze 2011
Posty: 1426
Skąd: Stargard
Wysłany: 07-08-2011, 21:25   

Mam dwa pytania:
1. Wartość diód?
2.Czy jak zmontuję dwa takie układy będzie działało na tylne drzwi.
 
 
mlun 
Mitsumaniak
Fanatic of GDI


Auto: Carisma 98 GDI LS
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 01 Sie 2006
Posty: 2834
Skąd: Otwock
Wysłany: 08-08-2011, 09:02   

I może jakieś fotki z montażu:)
_________________
Carisma 1,8 GDI Honda Accord VII 2.0
 
 
 
lukaszpl 
Mitsumaniak
..::Grim Reaper::..


Auto: Carisma GDI LX
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 07 Wrz 2008
Posty: 178
Skąd: LDZ
Wysłany: 08-08-2011, 12:45   

No dobrze ale ... jak zauważyłem to el. szyby działają kilka chwil po wyłączeniu stacyjki.
Później już kaplica, czy w tym przypadku układ zadziała? Czy da radę tak domykać wszystkie 4 szyby?
_________________
Carisma GDI LX '98 125KM - srebrna strzała
Colt GLXi 1.6 16V '95 113KM - biały miś R.I.P. :(

 
 
 
maxim25 
Nowy Forumowicz

Auto: Space Star 1.6 Comfort 2003
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 22 Lip 2011
Posty: 24
Skąd: Białystok
Wysłany: 08-08-2011, 15:44   

JacekeR napisał/a:
Mam dwa pytania:
1. Wartość diód?
2.Czy jak zmontuję dwa takie układy będzie działało na tylne drzwi.


1. Ja użyłem diody BAVP 21 (czerwony i brązowy pasek na obudowie). Są małe i mają cienkie druciki, łatwiej je lutować i umieścić w obudowie sterownika.

2. Wystarczy dodać jeszcze 4 diody do styków 3-7 i 4-8 i będzie działać dla 4 szyb.

Innych zdjęć nie posiadam. Montaż w drzwiach polegał na zdjęciu tapicerki, odklejeniu folii w dolnej części drzwi (okolice siłownika) samo odklejanie polegało na odciągnięciu folii i przecięciu nożem tej szarej masy klejącej, później da się to ponownie skleić. Wyciągnąłem wtyczkę z siłownika, zdjąłęm troszkę izolacji z kabla niebieski z czarnym i przylutowałem do niego kawałek przewodu (ok 60 cm) zaizolowałem połączenie. Podłączyłem wtyczkę do siłownika, przykleiłem folię, założyłem tapicerkę, połączyłem kabel od siłownika z tym wystającym ze sterownika (np jakieś szybkozłącze) podpiąłem wtyczkę sterownika.
I tyle, działa.
Oczywiście domykanie działa nawet godzinę po wyłączeniu stacyjki.
Ostatnio zmieniony przez maxim25 08-08-2011, 20:09, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Darko 
Forumowicz


Auto: Carisma 1.8 GDI 01r.
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 17 Kwi 2011
Posty: 44
Skąd: Tarnowskie Góry
Wysłany: 08-08-2011, 17:09   

a w Cari po lifcie tak samo będzie wszystko wyglądało i w te same styki się wlutować?
 
 
 
Enforcer 
Mitsumaniak

Auto: Carisma 1.9 DID
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Lut 2010
Posty: 150
Skąd: Wrocław
Wysłany: 08-08-2011, 17:56   

Ok, wszystko ładnie, fajnie, ale co kiedy szyby są pozamykane, wynika z tego że za każdym razem przy zamknięciu drzwi do szyb dociera 12V a co za tym idzie silniczki muszą załączyć się choć na ułamek sekundy, ciekawi mnie czy nie zmniejszamy przez to ich żywotności.
 
 
volve 
Mitsumaniak


Auto: Colt CZC 1.5T
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 47 razy
Dołączył: 31 Sty 2010
Posty: 4047
Skąd: Szczecin
Wysłany: 08-08-2011, 18:22   

Według mnie jednak blokada z tym przekręconym kluczykiem by się przydała. W Cari jest przycisk blokady wszystkich drzwi od środka - pewne po to, aby na światłach nikt Ci nie otworzył drzwi i nie zabrał czegoś, bądź też po części blokada przed dziećmi.
I teraz zapewne wciskając ten przycisk zamkną się też szyby ? No chyba, że to jest inna linia 12V, schematów nie przeglądałem.

Także wersja z przekaźnikiem i blokada przy przekręconym kluczyku według mnie jest lepsza.
_________________
Mitsubishi Carisma 1.8 GDI Elegance ;)
 
 
 
maxim25 
Nowy Forumowicz

Auto: Space Star 1.6 Comfort 2003
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 22 Lip 2011
Posty: 24
Skąd: Białystok
Wysłany: 08-08-2011, 18:56   

Enforcer napisał/a:
Ok, wszystko ładnie, fajnie, ale co kiedy szyby są pozamykane, ... czy nie zmniejszamy przez to ich żywotności.


A co się stanie jeśli przy zamkniętych szybach pociągniesz przycisk AUTO UP? (Ja tak robiłem żeby się upewnić czy szyba napewno jest zamknięta)
To samo dzieje się z szybami po zamknięciu drzwi.
Cały pomysł polega na zasymulowaniu naciśnięcia tego przycisku w momencie zamykania drzwi. Tylko tu nie mamy ograniczeń czasowych.

[ Dodano: 08-08-2011, 19:06 ]
volve napisał/a:
Według mnie jednak blokada z tym przekręconym kluczykiem by się przydała....
I teraz zapewne wciskając ten przycisk zamkną się też szyby ?


Tak lepsza ale 1. droższa 2. w obudowie sterownika nie ma miejsca na przekaźnik.
Tak po naciśnięciu tego przycisku, jeśli szyby były otwarte to się zamkną, ale nic nie stoi na przeszkodzie by je ponownie otworzyć przy zablokowanych już drzwiach.
 
 
volve 
Mitsumaniak


Auto: Colt CZC 1.5T
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 47 razy
Dołączył: 31 Sty 2010
Posty: 4047
Skąd: Szczecin
Wysłany: 08-08-2011, 19:41   

maxim25 napisał/a:
Tak lepsza ale 1. droższa 2. w obudowie sterownika nie ma miejsca na przekaźnik.
Tak po naciśnięciu tego przycisku, jeśli szyby były otwarte to się zamkną, ale nic nie stoi na przeszkodzie by je ponownie otworzyć przy zablokowanych już drzwiach.


Oczywiście nie odbieraj tego jako czepianie się. Po prostu zawsze można niewielkim kosztem ulepszyć projekt. Nie dobierałem się jeszcze do tego sterownika, ale może znalazłoby się tam miejsce na przekaźnik interfejsowy np. PI6 1P firmy Relpol ? Fakt, koszt takiego przekaźnika to około 40 zł, ale jak ktośby używał ten przycisk, to jeden przekaźnik załatwi sprawę. Można też poszukać tańszy odpowiednik np. firmy Phoenix.
_________________
Mitsubishi Carisma 1.8 GDI Elegance ;)
 
 
 
JacekeR 
Mitsumaniak

Auto: Nissan Qashkqai J10 2.0PB
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 27 Cze 2011
Posty: 1426
Skąd: Stargard
Wysłany: 08-08-2011, 20:03   

Moim zdaniem projekt jest super i do tego prosty w zrobieniu. Nie ma co kombinować z przekaźnikami, domykanie drzwi ma służyć tylko i wyłącznie do domykania szyb w drzwiach po opuszczeniu auta i zamknięciu z pilota. Jak dla mnie super. Piwo dla maxima25.
Maxim jak byś mógł to rozrysuj jeszcze wersję dla 4 drzwi. Pozdrawiam
 
 
Bizi78 
Mitsumaniak
Reklamożerca.


Auto: MSS 1.3 family 01r.
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 820 razy
Dołączył: 01 Sty 2010
Posty: 20963
Skąd: Częstochowa
Wysłany: 08-08-2011, 20:23   

W instrukcji oryginalnego alarmu mitsu 150 i 400 jest opcja automatycznego domykania szyb, choć nie mam pojęcia co trzeba zrobić aby to działało.
Pozdrawiam.
_________________
Gość zobacz moją zieloną żabę :D .
 
 
maxim25 
Nowy Forumowicz

Auto: Space Star 1.6 Comfort 2003
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 22 Lip 2011
Posty: 24
Skąd: Białystok
Wysłany: 08-08-2011, 20:42   

 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Ta strona używa ciasteczek (ang. cookies) w celu logowania oraz do badania oglądalności strony.
Aby dowiedzieć się czym są ciasteczka odwiedź stronę wszystkoociasteczkach.pl
Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie ciasteczek na tej stronie, zablokuj je w opcjach Twojej przeglądarki internetowej.