Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki Strona Główna Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
 Ogłoszenie 


W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu.
Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.

Poprzedni temat «» Następny temat
[EA5A/W 2.5] Niedziałający wentylator chłodnicy
Autor Wiadomość
Zhan 
Mitsumaniak


Auto: Galant 2.5 '99 EA5A tiptronic
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 28 Maj 2008
Posty: 695
Skąd: Sulejówek
Wysłany: 16-05-2012, 23:06   [EA5A/W 2.5] Niedziałający wentylator chłodnicy

Witam,

Dziś spotkała mnie przykra niespodzianka. Jadąc w korku zagotował mi się płyn w układzie chłodzenia. Nie wiem jak długo jechałem na zbyt wysokiej temperaturze ale wydaje mi się, że mogło to być 2-3 minuty z czego kilkanaście sekund od pojawienia się pary buchającej spod maski. Po otwarciu maski okazało się, że nie działa wentylator na chłodnicy. To co mogłem zrobić na szybko to podłączyć na krótko wentylator do akumulatora. Dodatkowo włączyłem ogrzewanie na maksa i pojechałem dalej, niestety znowu w korku. Temperatura spadła ale była trochę wyższa od standardowej, powiedzmy o jakieś dwie grubości wskazówki. Na postoju, po kilku minutach pracy na luzie temp podskoczyła jeszcze bardziej pomimo wentylatora pracującego na maksymalnych obrotach. Wskazówka była z 6-7mm powyżej typowego położenia czyli środa skali. Poza tym wygląda, że silnik nie ucierpiał mocno, nie kopci, po ostygnięciu odpala normalnie, płyn w chłodnicy czysty, póki co, spadku mocy nie czuje... I tu pojawiają się pytania. Co może być powodem niedziałania wentylatora. Na razie wiem, że sam wentylator jest sprawny oraz styki na tym module z jeżykiem, który jest przy chłodnicy są czyste. Co może być powodem podwyższonej temperatury po włączeniu wentylatora na stałe? Mam trzy podejrzenia, termostat, pompa wody, ten moduł z jeżykiem. Od czego zacząć sprawdzanie?
 
 
 
Owczar 
Forumowicz

Auto: CLS 450
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 282 razy
Dołączył: 14 Lip 2008
Posty: 14369
Skąd: Pruszków
Wysłany: 16-05-2012, 23:15   

Jeśli nie działał wentylator, a temp skoczyła to wina wentylatora. Gdyby działał, a by szła w górę to termostat.

Winny na 90% tyrystor, czyli tzw jeżyk. Też już wymieniałem. Jak włączysz klimę też się nie załącza?

Ta podwyższona temp to może być efekt zapowietrzenia układu po zagotowaniu. Jeśli jutro będzie ok jak się nagrzeje to możesz zignorować.
 
 
Zhan 
Mitsumaniak


Auto: Galant 2.5 '99 EA5A tiptronic
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 28 Maj 2008
Posty: 695
Skąd: Sulejówek
Wysłany: 16-05-2012, 23:26   

Szczerze mówiąc nie próbowałem włączać klimy po tym incydencie... Co ciekawe w właśnie klimatyzacja zwróciła moją uwagę, że coś się dzieje złego, zanim zobaczyłem kłęby pary. Otóż jechałem wtedy z włączoną klimą i zauważyłem, ze obroty w czasie włączenia kompresora nie wzrastają tylko spadają i to dość mocno, zaczęło przygasać podświetlenie klimatronika. Nie wiem czy to ma znaczenie ale później nie włączałem klimatyzacji. Pamiętam tylko, że na postoju, o którym pisałem kiedy wzrosła temperatura to ten drugi wiatrak, ten bezpośrednio przy tyrystorze kręcił się. Jakby nie na maksa ale się kręcił.
 
 
 
Owczar 
Forumowicz

Auto: CLS 450
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 282 razy
Dołączył: 14 Lip 2008
Posty: 14369
Skąd: Pruszków
Wysłany: 16-05-2012, 23:31   

To musi być wina jeżyka. Nie ma niestety nic na podmiankę, bo sam wymieniałem. Zapytaj m6riano czy jego wrak, którego kupił ma całego.
 
 
Zhan 
Mitsumaniak


Auto: Galant 2.5 '99 EA5A tiptronic
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 28 Maj 2008
Posty: 695
Skąd: Sulejówek
Wysłany: 16-05-2012, 23:36   

Mam pod ręką Trawora, nawet byłem dziś u niego, ma całą chłodnicę z osprzętem i próbowałem wykręcić jeżyka ale po ukręceniu kilku śrub daliśmy spokój.
 
 
 
Owczar 
Forumowicz

Auto: CLS 450
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 282 razy
Dołączył: 14 Lip 2008
Posty: 14369
Skąd: Pruszków
Wysłany: 16-05-2012, 23:39   

Szkoda, że nie próbowałeś spiąć na krótka przykładając cały wentylator. Z tego co kojarzę ja tak sprawdzałem kiedyś ;) Póki co zepnij go na krótko.
 
 
Zhan 
Mitsumaniak


Auto: Galant 2.5 '99 EA5A tiptronic
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 28 Maj 2008
Posty: 695
Skąd: Sulejówek
Wysłany: 16-05-2012, 23:40   

A nie próbowałeś rozbierać jeżyka? On tam ma jakieś śrubki, może to naprawialne jest?
 
 
 
Owczar 
Forumowicz

Auto: CLS 450
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 282 razy
Dołączył: 14 Lip 2008
Posty: 14369
Skąd: Pruszków
Wysłany: 16-05-2012, 23:42   

Próbowałem. Żeby się dostać, trzeba go trochę połamać, bo jest hermetycznie zamknięty. Potem jest jeszcze warstwa izolacyjna. A na koniec ukazuje się płytka. Sprawdzałem go, ale na moje oko ujarany był właśnie tyrystor. Naprawa nieopłacalna, tym bardziej że go już rozszczelnisz, potem musisz posklejać, a za grosze dostaniesz drugi.
 
 
Zhan 
Mitsumaniak


Auto: Galant 2.5 '99 EA5A tiptronic
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 28 Maj 2008
Posty: 695
Skąd: Sulejówek
Wysłany: 16-05-2012, 23:51   

A co to jest za ustrojstwo?
http://allegro.pl/mitsubi...2304654707.html
 
 
 
Owczar 
Forumowicz

Auto: CLS 450
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 282 razy
Dołączył: 14 Lip 2008
Posty: 14369
Skąd: Pruszków
Wysłany: 16-05-2012, 23:54   

To jest jakaś wtyczka :) Wentylatorem steruje ECU. Na podstawie odczytów z czujnika temp silnika.
 
 
Zhan 
Mitsumaniak


Auto: Galant 2.5 '99 EA5A tiptronic
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 28 Maj 2008
Posty: 695
Skąd: Sulejówek
Wysłany: 16-05-2012, 23:58   

No dobra, dzięki za info... pomęczę jeszcze Trawora, może mnie nie pobije za te śruby ;-)

[ Dodano: 17-05-2012, 00:13 ]
Jeszcze tylko takie pytanko, czy jak się układ zapowietrzył to sam się odpowietrzy czy trzeba mu pomóc?
 
 
 
komarsnk 
Mitsumaniak
mocno uzależniony

Auto: Galant '02 Avance A/T
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 08 Maj 2009
Posty: 1908
Skąd: Kraków
Wysłany: 17-05-2012, 01:12   

Ja też ostatnio miałem taką przygodę tylko mi dla odmiany pękła chłodnica w trasie i nawet nie nauważyłem, że "coś się dzieje" dopiero jak dojechałem do skrzyżowania, wciskam sprzęgło a silnik gaśnie - patrzę na temp. - wskazówka na czerwonym polu :x na szczęście motor jest cały i zdrowy.
Co to jeżyka to też kiedyś urwałem śruby ale przymocowałem bo jakoś tam opaskami i wszystko działa bez problemu :)
Układ się niby sam odpowietrza ale dopóki nie zrobiłem sobie odpowietrznika przy wężyku to nagrzewnicy to prawie całą zimę jeździłem z zapowietrzoną ową nagrzewnicą :evil:
_________________
Galant EA5A '02 Avance A/T LPG STAG-4+Gurtner Black+Hana Gold
Był: Galant EA5W '97 M/T
Był: Ford Scorpio 2.5 TDVM '92
Był: Ford Sierra 2.0 OHC '91
Był: Opel Ascona 1.6 S Coupe '85 bandyta :)
 
 
sampler 
Forumowicz


Auto: Citroen C5 X7 2.2 HDI
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 62 razy
Dołączył: 08 Gru 2005
Posty: 2352
Skąd: Lubin
Wysłany: 17-05-2012, 09:02   

Czyli jezeli temp idzie na max to nie zapala sie CE?
_________________
BYŁY:
GALANT E34 1.8 TD
GALANT EA5A'97 2.5 V6 24V
GALANT AVANCE EA5A'03 2.5 V6 24V
Xsara 1.4i

SĄ:
CITROEN C5 X7 2.2 HDI
Peugeot 308 2.0 HDI
 
 
 
robertdg 
Mitsumaniak
SnowWhite


Auto: Galant Sport 98' EAO 2.0 16V
Zaproszone osoby: 1
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1300 razy
Dołączył: 21 Cze 2009
Posty: 23634
Skąd: KSSE
Wysłany: 17-05-2012, 09:29   

Zhan, Jak się zagotował płyn to pewnie go ubyło bo jak wiesz rozszerzalność cieczy robvi swoje - temu temperatura mogła być ponadnormatywna przy właczonym wentylatorze, jeżeli wentylator się nie właczył to sprawdzić czujniki o jakich wspomniał Owczar, oraz przekaźnik
_________________
Gość zobacz mojego Galanta :rolleyes:
Jeżeli nie żyjesz na krawędzi, to znaczy, że zajmujesz za dużo miejsca
"Jesteś jedyną osobą na świecie, która może wykorzystać Twój potencjał" - Zig Ziglar
W naturze człowieka leży rozsądne myślenie ale nielogiczne działanie
 
 
komarsnk 
Mitsumaniak
mocno uzależniony

Auto: Galant '02 Avance A/T
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 08 Maj 2009
Posty: 1908
Skąd: Kraków
Wysłany: 17-05-2012, 10:22   

sampler napisał/a:
Czyli jezeli temp idzie na max to nie zapala sie CE?
Możliwe ale nie powiem Ci tego na 100% bo u mnie CE zapala się i gaśnie w dowolnym momencie ze względu na umierającą drugą lambdę więc nawet jeśli to już nie jestem na wyczulony na żółty kolor z deski rozdzielczej ;)
Ale z tego co mi świta to jak go odpaliłem jak zgasł to nic się nie świeciło... :-k
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Ta strona używa ciasteczek (ang. cookies) w celu logowania oraz do badania oglądalności strony.
Aby dowiedzieć się czym są ciasteczka odwiedź stronę wszystkoociasteczkach.pl
Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie ciasteczek na tej stronie, zablokuj je w opcjach Twojej przeglądarki internetowej.