Carisma - Techniczne - [Cari 1.9DI-D] Wentylator nadmuchu nie działa - rezystor?
b@rto - 17-01-2017, 08:05 Temat postu: [Cari 1.9DI-D] Wentylator nadmuchu nie działa - rezystor? Cześć. Nagle, z dnia na dzień, przestał działać wentylator dmuchawy. Zacząłem od przełożenia przekaźników koło lewego kolana kierowcy - brak reakcji. Wymontowałem wentylator - po podpięciu do zasilacza 12V - działa. Zmierzyłem napięcie na kostce (przy wentylatorze) - na najniższych ustawieniach jest około 1,5V, na środku ~3,2V, na końcu spada do 0. Nie wiem, coś tak mało mi się wydaje (czy nie powinno być 12V na końcu?). No i ten spadek do 0 na teoretycznie najwyższych obrotach. Szukać winnego w rezystorze?
plecho1 - 17-01-2017, 08:29
Przy spalonym rezystorze wentylator powinien działać na maksymalnych obrotach gdyż na tym biegu zasilenie nie idzie przez rezystor.
b@rto - 17-01-2017, 09:32
Nie ma technicznej możliwości żeby padnięty rezystor "zablokował" całą dmuchawę?
plecho1 - 17-01-2017, 09:44
Nie ma bo przez rezystor są realizowane pierwsze trzy biegi a czwarty jest łączony bezpośrednio z pominięciem rezystora. Do silnika powinno bezpośrednio dochodzić +12V po włączeniu stacyjki na zapłon a masa jest podawana poprzez przełącznik zmiany obrotów oraz przez rezystor na tych niższych biegach. Jeśli nie masz plusa na silniku to sprawdzaj po kolei bezpiecznik i przekaźnik oraz czy po włączeniu zapłonu na zasilaniu cewki przekaźnika pojawia się napięcie +12V.
b@rto - 20-01-2017, 11:02
Czy dmuchawa ma jeden bezpiecznik - w kabinie? Pod maską jest jeszcze od klimatyzacji, ale chyba to dmuchawy nie dotyczy.
plecho1 - 20-01-2017, 11:09
Tak ma tylko jeden. Sprawdzałeś czy jest na nim napięcie oraz czy napięcie dochodzi do styków przekaźnika?
b@rto - 20-01-2017, 11:18
Właśnie nie, zmyliło mnie napięcie na wtyczce przy dmuchawie. Dzisiaj zostałem uświadomiony, że padnięty bezpiecznik może puszczać niskie napięcie, które da się zmierzyć a pod obciążeniem nie działa. Dzisiaj miernik jeszcze raz w dłoń.
plecho1 - 20-01-2017, 12:03
To może nie był przepalony tylko styk w jego gnieździe się wypalił albo zaśniedział albo stało się tak z jakimś innym połączeniem w tym obwodzie.Najlepiej w takim przypadku zamiast miernika używać jako kontrolki jakiegoś odbiornika o większej mocy np. żarówki reflektora.
|
|
|