To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

Pajero IV - [3.8V6 MIVEC] Pajero IV 3,8 V6 - ciągnięcie przyczepy kempin

raw - 22-09-2025, 10:57
Temat postu: [3.8V6 MIVEC] Pajero IV 3,8 V6 - ciągnięcie przyczepy kempin
Witam wszystkich użytkowników tego forum.
Ostatnio chodzi mi po głowie temat zakupu Mitsubishi Pajero IV, który ma być holownikiem do przyczepy kampingowej.

Do tej pory rozglądałem się tylko za silnikami Diesla – czyli 3,2.

Przeglądając ogłoszenia natrafiłem na „Pajero z Dubaju” w wersji silnikowej 3,8 V6. Z tego co czytałem one mają coś w okolicy 250 KM. Wiem, że dużo palą – ale wersja diesla do najoszczędniejszych też nie należy. Ma to być drugie auto na wypady wakacyjne. Więc to spalanie jestem w stanie przeżyć.

Czy któryś z użytkowników ma takie auto i może mi powiedzieć jaką maksymalną przyczepę (z hamulcem) można ciągnąć tym samochodem? W sensie co ma wpisane w dowodzie rejestracyjnym w polu O1?

I czy ma ktoś jakieś doświadczenia z tym silnikiem – jak on sobie radzi z przyczepą powiedzmy 2,5T wagi?

Dziękuje za odpowiedź
Pozdrawiam
raw

edmunek - 22-09-2025, 17:00

Z tymi z Dubaju to jest tak, że:
palą dużo
silnik trzeba dokładnie przejrzeć bo sporo pyłu/piachu i tak przechodzi przez filtr

co do Diesla.
Jak o niego zadbasz (czyszczenie kolektora, EGR), wyprogramujesz EGR, zrobisz mapę (stage1) to spalanie w trasie (bez obciążenia) można na upartego zrobić na poziomie 8 litrów na 100 km (felgi 18", opony szosowe, klima wyłączona)
(a jak nie masz DPF to można hardcore'owo zejść na 7.8 co jak na 2.5 tony i aerodynamikę bloku mieszkalnego to jest nieziemski wynik).
Co do średnich wyników innych użytkowników to jest bardziej 10-12 litrów na 100 km.
Sam jeżdżę z bagażnikiem dachowym (a od niedawna z jednym z największych i najcięższych namiotów dachowych), z lodówką kompresorową w bagażniku, z klimą, na 20" felgach, oponach AT i z liftem (więc blok mieszkalny wyżej od podłoża). Spalanie ostatnio miałem na poziomie 9 litrów na 100km.
Więc da się. Nie jest to dynamiczna jazda. Raczej tempomat i jedziemy żeby było cicho (niestety powyżej pewnej prędkości Shogun i opory powietrza robią swoje co wpływa też na spalanie).

U mnie nie ma DPF, EGR jest wyłączony, EGR oraz kolektor wyczyszczony. Stage 1 zrobiony na 200KM i 440Nm (nowsze modele można zrobić mocniej i też masz 240-250KM i 550Nm).

Co do ciągania. Nie spotkałem jeszcze się z taką wagą żeby Shogun powiedział "o kurcze, męczę się".
Spora pojemność silnika, dużo mocy i tak właściwie czujesz tylko przy hamowaniu i że czas do setki spadł. Natomiast waga nie robi mu zbytnio różnicy.
Shogun pod względem ciągania ma mało sobie równych.
Ale... przy sporych przyczepach dwuosiowych dużo widziałem komentarzy że użytkownicy mówili że "nie spodziewali się że będzie bujało". Tyle że to nie kwestia mocy a jak to widziałem odpowiedzi, odpowiedniego rozłożenia masy bo ludzie często dają ciężkie rzeczy na przód przyczepy i tył "lata luźno" bo jest niedociążony.
Tyle jestem w tej sprawie powiedzieć co się naczytałem.

Moim zdaniem benzyna do ciągania nie jest idealnym rozwiązaniem. Diesel sprawdzi się lepiej.
Ale... aby "czystego" bez rdzy dorwać z tamtych stron to łatwo nie jest bo tam jednak rządziła benzyna.

Tyle moich "uwag",. Gdybym miał benzynę to podrzuciłbym więcej info, no ale ja poszedłem w diesla.

raw - 22-09-2025, 21:57

Ja w tym roku jechałem z przyczepą ciągnąc ją Mazda 6 Combi 2,5 l w benzynie i spalanie wyszło mi koło 17 litrów. Praw fizyki nie oszukasz. Niestety Mazda jest za delikatna do ciągania kampingu, stąd decyzja o zakupie powaznego Holownika.

edmunek napisał/a:
Ale... aby "czystego" bez rdzy dorwać z tamtych stron to łatwo nie jest bo tam jednak rządziła benzyna.

i tu właśnie jest problem. „Z Dubaju” to tylko benzyna ale za to wiadomo że tam rdzy nie będzie - taki mają klimat, chyba że trafi się model po powodziowy :D .

Z drugiej strony dorwać coś zdrowego w PL w Dieslu - co ma przebieg mniejszy niż 100 tyś km i nie kosztuje „miliona monet” - graniczy z cudem

Co do Diesla wiem, że ma w dowodzie 3,5 tony na haku. Z tymi benzynami wypowiada się tylko Chat GTP na ten temat i to też podając widełki 2,8-3,2 Tony. Wiedząc jak modele AI potrafią Halucynować - wole się upewnić u kogoś kto ma takie woziło w benzynie.

Raz jeszcze dziękuję za Twoją wypowiedź.

wojtas - 22-09-2025, 22:25

raw napisał/a:
W sensie co ma wpisane w dowodzie rejestracyjnym w polu O1?

3500kg

Moment obrotowy silnika benzynowego to 329N przy 2750rpm VS diesel 441N przy 2000rpm.
Więc biorąc pod uwagę parametry, lepszym wyborem wydaje się "traktor".

edmunek napisał/a:
silnik trzeba dokładnie przejrzeć bo sporo pyłu/piachu i tak przechodzi przez filtr


Nie mam tutaj dużego doświadczenia ale w moim egzemplarzu nie zauważyłem by w dolocie było więcej pyłu niż w egzemplarzach jeżdżących w naszym regionie świata. Jak szukałem swojego na ogłoszeniach w ZEA to odniosłem wrażenie że Pajero jest tam autem do wożenia dzieci do szkoły, a nie do upalania na wydmach. :wink:

raw napisał/a:
ciągnąc ją Mazda 6 Combi 2,5 l w benzynie i spalanie wyszło mi koło 17 litrów.


Tyle spali 3.8 bez przyczepy.

raw napisał/a:
ale za to wiadomo że tam rdzy nie będzie


Będzie, w mniejszych ilościach, dla przeciętnego użytkownika wręcz niezauważalna ale jednak występuje.

raw - 23-09-2025, 08:33

wojtas napisał/a:
3500kg

Dziękuję bardzo - barddzo mi pomogłeś.

Miłego dnia życze wszystkim



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group