Carisma - Techniczne - [Cari 1.9DI-D] Klima i wentylator
Anonymous - 30-08-2007, 11:47 Temat postu: [Cari 1.9DI-D] Klima i wentylator Witam,
Niedawna zakupiłem Carisme i zauważyłem dziwną ( jak dla mnie) sprawę. Po włączeniu klimatyzacji odrazu załącza się wentylator na chłodnicy. Po wyłaczeniu klimy chodzi jeszcze przez jakiś czas i się wyłącza. Czy jest to zdrowy objaw? czy ktoś sprytnie obszedł jakiś czujnik temperatury ?. Firmowo jeżdżę Astrą II z klimą i nie zauważyłem czegoś takiego , stąd moje pytanie.
Pozdr.
Rafal_Szczecin - 30-08-2007, 12:51
mam dokladnie tak samo
po wylaczniu samochodu, wentylator jeszcze chwilke chodzi po czym sam sie wylacza.
zdrowy objaw
Anonymous - 30-08-2007, 13:21
Nasze silniki tworza dosc duza temp pod maska i dodatkowe zapezpieczenia maja ciebie uchronic przed tym co dzieje sie w starszyc mazdach... czyli pekanie glowic z nadmiaru temperatury.
Jak kolega Rafal wspomnial - zdrowy objaw.
Anonymous - 30-08-2007, 13:47
Nie wiem czy kolega Rafał mnie dobrze zrozumiał. Nie chodziło mi o wyłączenie samochodu ale samej klimy.
Co do odpowiedzi kolegi Alliasa to wiem, że w każdym samochodzie ( przynajmniej nowszych) są czujniki temperatury, które załączają wentylator gdy temperatura wzrosnie powyżej ustalonej granicy. U mnie na zimnym silniku po włączeniu klimy załącza się wentylator i dlatego mnie to zastanowiło. Ale skoro jest to zdrowy objaw to OK.
Rafal_Szczecin - 30-08-2007, 13:51
selwo napisał/a: | Nie wiem czy kolega Rafał mnie dobrze zrozumiał. Nie chodziło mi o wyłączenie samochodu ale samej klimy. |
tak czy siak wentylator jeszcze przez jakis czas bedzie chodzil
selwo napisał/a: | U mnie na zimnym silniku po włączeniu klimy załącza się wentylator |
sa osobne wentylatory od klimym i od chlodnicy, i nie zaleznie od tego czy auto bedzie zimne czy cieple, uruchramiajac klime wlaczasz wentylator od niej
a jak gasisz silnik, to tez masz taki dziwny dzwiek , takie drrr i tak dziwnie gasnie ? bo moj tak ma, ze zamiast tak spokojnie ciuchutko to robi takie drr i gasnie hehe
Pieniek - 30-08-2007, 17:38
Selwo działanie klimy takie jak opisałeś jest jak najbardziej prawidłowe w cari DID. Ma ona trzy umieszczone centralnie jedna za drugą chłodnice. Pierwsza od klimy, druga to IC i trzecia to chłodnica silnika. Wentylatory są dwa, mniejszy od zewnątrz nieco po lewej stronie jest to wentylator klimy włącza się on natychmiast po uruchomieniu klimy i wyłącza 10-15 sec od zgaszenia silnika/ew. wyłączenia klimy. W porównaniu do innych marek jest os stosunkowo głośny i niestety jego pracę dobrze słychać nawet w kabinie. Siłą rzeczy przy włączonej klimie dmucha on również poprzez chłodnicę silnika jednak przy sprawnym termostacie nie ma to znaczenia dla szybkości rozgrzewania się silnika.
Wentylator silnika znajduje się pomiędzy ostatnią chłodnicą a blokem silnika nieco z prawej ale z powodu pracującego często wentylatora klimy załącza się naprawde rzadko np. w megakorku.
slawek st - 30-08-2007, 18:28
Kol Pieniek chyba się mylisz. Po załączeniu klimy pracują zawsze oba wentylatory, tak jest we wszystkich DIDach. Było już na ten temat pisane. Zobacz TO
Pieniek - 30-08-2007, 18:58
Aż poszedłem sprawdzić. I faktycznie mea culpa po włączeniu klimy oba wiatraki równo startują.
slawek st - 30-08-2007, 19:04
No to wszystko tak jak u mnie a już się przestraszyłem. Pozdrawiam
Anonymous - 30-08-2007, 20:30
U mnie jest tak samo, to rozwiązanie w zasadzie jest bardzo rozsądne - chłodnica klimy to delikatne urządzenie (kiedys wymieniałem w almerze), w ten sposób ma zapewniony ciągły przepływ powietrza aż do wychłodzenia. Dla mnei bardziej denerwujący jest fakt, że po zgaszeniu silnika jeszcze 10 s. chodzą wiatraki - żeby nie obciążać sobie acu warto wyłączyć klimę chwilkę zanim mamy zamiar wyłączyć silnik.
ah - i mój DiD też robi "takie drrr i tak dziwnie gasnie" podobno to typowe dla renault. Mały OT: Martwi mnie za to stukanie przy wciskaniu gazu - stuka jak puszczam i stuka jak wciskam, jakby coś się lekko przestawiało - chyba poduszki pod silnikiem są do duszy :/
Anonymous - 30-08-2007, 20:37
Dzięki Pieniek za klarowne wyjaśnienie działania wentylatorów.
Troche to dziwne, że oba wentylatory startują przy włączeniu klimy nawet przy zimnym silniku, ale skoro to jest prawidłowe działanie to mogę spać spokojnie. Jak napisałeś szum jest dość spory, ale nawet najpiękniejszej kobiecie wybacza się pewne wady a co dopiero CARI
A więc " Siara i wszystko jasne"
Co do wrrr przy stopie wentylatorów to nie zauważyłem tego u siebie. Hamują cicho bez warkotu. Przyczyn wrrrrr może być kilka ja bym stawiał na luzy na łożyskach wentylatora ale najsampierw sprawdziłbym wszystkie mocowania.
Pozdrawiam
Aha slawkowi też dziękuje za wyjaśnionko.
slawek st - 30-08-2007, 21:15
Kol. Selwo napisał Cytat: | Martwi mnie za to stukanie przy wciskaniu gazu - stuka jak puszczam i stuka jak wciskam, jakby coś się lekko przestawiało | Gdzieś na tym forum czytałem że mogą to być objawy związane ze zużyciem koła dwumasowego, mogą to być też poduszki tak miałem w VW, ale tam nie ma dwumasowego.Pozdr. PS może prawidłowa nazwa to koło wielomasowe, mnie się przyczepiła nazwa dwumasowe, jak jest prawidłowo?
mlun - 31-08-2007, 14:49
Wszyscy zawsze mówią dwumasowe gdzię się z tym spotakałem. Dodatkow czytałem że we francuzkich dieslach byłby problemy z tym kołem dwumasowym więc może i tu tak jest.
|
|
|