To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

[92-96]Colt CA0 - [ALL] Eksploatacja manualnej skrzyni biegów.

Anonymous - 10-02-2008, 10:24
Temat postu: [ALL] Eksploatacja manualnej skrzyni biegów.
Czy z olejami do skrzyń biegów jest podobnie jak z olejami silnikowymi, że np. do starej skrzyni zalejemy przekładniowy olej mineralny - w oczywiście odpowiedniej dla danej skrzyni klasie oleju w typ przypadku 75W-90 lub 80W-90 w klasie lepkości GL4).

Pytam dlatego, że w sprzedaży spotkałem oleje 75W-90 GL4, które były:
- syntetyczne, np. Castrol TAF-X
- półsyntetyczne, np. Texaco DuraBlend
- mineralne, np. Hipol Orlen

Gdyby nie miały zastosowania w przekładniach wszystkie 3 rodzaje oleju to pewnie by produkowano tylko syntetyczne oleje przekładniowe.

Ja nie wiem jaki olej miałem wcześniej, po zakupie auta wymieniłem na semistynthetic Texaco DB 75W-90 ale był GL5 i po 2 000 km go wylałem po ostrzeżeniach forumowiczów. Wlałem Castrola TAF-X 75W-90 na którego etykiecie było napisane, że należy go stosować w skrzyniach wymagających oleju zarówno typu GL4 jak i GL5. Efekt na początku ok, poprawa pracy przekładni, ale z czasem skrzynia zaczęła chodzić coraz głośniej, problem z wrzuceniem jedynki jest coraz częstszy, dwójka prawie zawsze głośno stuknie przed wejściem. Sprzęgło mam wymienione 10 000 km temu, nowe AISIN.

Przejdę do sedna. Czy jeśli wcześniej np. w skrzyni miałem mineralny olej np Hipol, to po zmianie go na syntetyczny Castrol TAF-X mogło dość do wypłukania elementów w skrzyni.
Dla silnika bowiem taki zabieg jest śmiertelny, silnik się rozszczelnia nieodwracalnie niemal i jest kaplica - a jak z przekładniami ???

Podejmijcie temat, bo wielokrotnie wtrącałem go przy okazji innych problemów z autem i nigdy nikt nie rozwiał jednoznacznie moich wątpliwości.

orz1 - 10-02-2008, 11:18

ja ostatnio byłem w serwisie po prawie wszystko do misia, paski itd. Olej chciałem kupić polecany przez forumowiczów to był Mobil1 75w-90, koleś sprawdził w kataloguno i dał mi jakiś ''comma EP80w-90 GL4" :shock: efekty zobacze po wymianie, czyli już nie długo a wtedy napisze co ten olej jest warty, unikać czy nie. :D
londolut - 10-02-2008, 12:25

Mnie od samego początku nurtuje ten temat i wszyscy wszędzie piszą 75W90 lub 80W90 ale czy minerał, półsyntetyk czy syntetyk tego niema napisane :?
Znalazłem coś takiego: http://www.flpoland.pl/ta...12v_16i12v.html
Ale tam też nie uwzględnili jaki olej.
Później dokopałem się do artykułu związanego po części z A/T.
http://www.motofakty.pl/a..._w_skrzyni.html

Z kolei na stronie www.elf.com.pl tabela dedykowanych olejów dla Mitsubishi Colt 1.3, 1.5 i 1.6 wygląda tak
Najlepszy olej silnikowy to:
ELF EVOLUTION SXR 0W30, ELF EVOLUTION SXR 5W30, ELF EXCELLIUM 0W40, ELF EXCELLIUM LDX 5W40, ELF COMPETITION STI 10W40, ELF SPORTI SRI 15W40
Pojemność silnika w litrach: 3,3-3,8
Olej do ręcznej skrzyni biegów: TRANSELF EP 80W
Pojemność skrzyni biegów, w litrach: 1,8
Ale nie piszą anie grama o typie oleju.

Castrol proponuje takie rozwiązanie:
Silnik - Magnatec 10W-40 A3/B3, 3.3l
Przekładnia ręczna:
Zalecany TAF-X (u), 1.8l
Dobry SMX-S (u), 1.8l
Oba przypadki to syntetyki.

Ale jeżeli tobie po TAF-X zaczęła gorzej chodzić skrzynia to może warto by poszukać jakiegoś półsyntetyka. No chyba, że za te pogorszenie jest odpowiedzialny ten wcześniejszy GL-5.

Hugo - 10-02-2008, 13:25

Levyspor napisał/a:
75W-90 GL4
Pełen syntetyk.
londolut - 10-02-2008, 15:41

Hugo napisał/a:
75W-90 GL4
Pełen syntetyk.

Hugo, a jak się ustosunkujesz do tego?
Levyspor napisał/a:
Wlałem Castrola TAF-X 75W-90.... Efekt na początku ok, poprawa pracy przekładni, ale z czasem skrzynia zaczęła chodzić coraz głośniej, problem z wrzuceniem jedynki jest coraz częstszy, dwójka prawie zawsze głośno stuknie przed wejściem.
Ten Castrol jest dedykowany do Colt 1300 z manualem poprzez system na stronie Castrola. Może serio 2000km na GL-5 ma tak tragiczny skutek w zachowaniu skrzyni jaki opisuje Levyspor.

Levyspor, masz tutaj linka, tu są wyjaśnione specyfikacje każdego oleju, jak nie będziesz mógł ściągnąć/otworzyć podaj mail to podeślę :)
http://www.off-road.pl/in...do_pdf=1&id=237

orz1 - 10-02-2008, 18:53

no tak olej spuściłem, ale gorzej z zalaniem śruba wlewowa nie chce się odkręcić :cry: połamałem 2 klucze delikatnie ją zaokrągliłem :? wywaliłem połowe WD40 i nic :doubt: ani drgnie, pewnie czeka mnie wiercenie i wstawianie nowej na jej miejscu :(
ma ktoś może jakiś pomysł?? bo nagrzewać to chyba niew zabardzo

Hugo - 10-02-2008, 23:48

londolut napisał/a:
Hugo, a jak się ustosunkujesz do tego?
Levyspor napisał/a:
Wlałem Castrola TAF-X 75W-90.... Efekt na początku ok, poprawa pracy przekładni, ale z czasem skrzynia zaczęła chodzić coraz głośniej, problem z wrzuceniem jedynki jest coraz częstszy, dwójka prawie zawsze głośno stuknie przed wejściem.
londolut producent zaleca taki olej do nowej skrzyni biegów. Nasze skrzynie mają kilkanaście lat, więc nie należy spodziewać się, że olej zalany wg instrukcji ożywi skrzynię.
Anonymous - 11-02-2008, 08:15

Do colta tylko syntetyk GL-4 75W-90 ew. 80W-90 i nie kombinowac z polsyntetykiem zadnych GL-5 bo mozna sie latwo skrzyni pozbyc ( chyba ze olej spelnia klasy gl4 i gl-5 )
Anonymous - 11-02-2008, 08:27

orz1 napisał/a:
le gorzej z zalaniem śruba wlewowa nie chce się odkręcić


na wszystko zaradzi Pepsi autentycznie sprawdzone :) Może są i lepsze patenty ale Pepsi to po prostu odrdzewiacz do śrub gdzie czasami my pijemy więc pomyślcie co sie dzieje z naszymi bebechami :D

londolut - 11-02-2008, 09:20

Hugo napisał/a:
producent zaleca taki olej do nowej skrzyni biegów.
Zgadzam się, producent wie co mówi i tego należy się trzymać.

Hugo napisał/a:
Nasze skrzynie mają kilkanaście lat, więc nie należy spodziewać się, że olej zalany wg instrukcji ożywi skrzynię.
Nie chodzi mi tutaj o ożywianie skrzynki, tylko dlaczego w tym przypadku stan się pogorszył? Czyżby to sprawka GL-5?
Anonymous - 11-02-2008, 09:32

"Stosowanie oleju klasy API GL-5 w skrzyniach, w których producent zaleca tylko GL-4 moze powodowac korozje chemiczna stopów metali kolorowych, np. brazowych synchronizatorów. Wyjatek stanowia oleje spełniajace jednoczesnie wymagania GL-4 i GL-5."

takie i inne skutki moze niesc stosowanie niewlasciwego oleju :)

Marcino - 11-02-2008, 09:42

Nie sadze ze po 2 tyś km pracy z olejem GL5 poszły synchronizatory. Poszukaj jaki olej ostanio do skrzyn w Galancie zalał chyba Xor, poprawiła sie mu praca skrzyni..
Hugo - 11-02-2008, 13:35

londolut napisał/a:
dlaczego w tym przypadku stan się pogorszył? Czyżby to sprawka GL-5?
Nie sądzę. Może to nie ma związku z olejem.
Marcino napisał/a:
Nie sadze ze po 2 tyś km pracy z olejem GL5 poszły synchronizatory
Racja.
Anonymous - 12-02-2008, 11:10
Temat postu: Re: Eksploatacja manualnej skrzyni biegów.
Levyspor napisał/a:

Przejdę do sedna. Czy jeśli wcześniej np. w skrzyni miałem mineralny olej np Hipol, to po zmianie go na syntetyczny Castrol TAF-X mogło dość do wypłukania elementów w skrzyni.
Dla silnika bowiem taki zabieg jest śmiertelny, silnik się rozszczelnia nieodwracalnie niemal i jest kaplica - a jak z przekładniami ???


NIKT SIĘ NIE ODNIÓSŁ JESZCZE DO TEGO !!!

Planuje zastosować coś takiego w swojej skrzyni - PRÓBOWAŁ KTOŚ Z WAS?



STP Regenerator skrzyń biegów 150ml

ZALETY:
* Smaruje i regeneruje trudnodostępne elementy skrzyń biegów, przekładni, dyferencjałów i tylnych mostów,
* Zapewnia płynną zmianę biegów.


SPOSÓB UŻYCIA:
Dodać całą zawartość opakowania do manualnej skrzyni biegów i tylnego mostu.

UWAGA:
NIE stosować do automatycznych skrzyń biegów ani do mechanizmów z blokadą.

Firma STP to naj bardziej znany na świecie producent dodatków do paliw i oleju oraz preparatów czyszczących i płynów funkcjonalnych.

Hugo - 12-02-2008, 12:01

Ja bym to wlał. Zresztą zastanawiam się obecnie nad ceramizerem do skrzyni biegów.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group