To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

Pajero Pinin - [1.8 GDI] Super Select SS4-i

Daromen - 14-02-2009, 13:31
Temat postu: [1.8 GDI] Super Select SS4-i
Gene, Witam,posiadam Pajero pinin z 200 roku z silnikiem 1.8 Gdi, skrzynia jaka w nim jest to niby super select i rodzaje napedu 2H.4H.4HLC,4LLC. Chcialem sie dowiedziec wiecej informacji na temat napedu jaki jest w tym aucie a dokladnie czy to jest naped podobny do tego jaki jest np w duzym pajero,czesto czytalem ze pininy maja sprzeglo wiskotyczne i to rowniez chcialbym sie dowiedziec czy moj tez go ma i czy to dobre rozwiazanie czy sie poprostu sprawdza... Z tego co zauwazylem to auto dobrze sie sprawuje i w terenie i po duzym sniegu,jako ze mieszkam w gorach czesto mam okazje jechac po pół metrowym sniegu i jeszcze pod gore... prosze o skomentowanie moich zapytan z gory dziekuje i pozdrawiam.
Anonymous - 14-02-2009, 13:54

Daromen,

W gazecie Auto Świat 4x4 (wrzesień nr5) znalazłem krótki opis systemu SS4-i:

"Napęd nazywany SS4-i zarezerwowano dla wersji z silnikami o bezpośrednim wtrysku benzyny (GDI). Daje on możliwość poruszania się "na samym tyle", automatycznego dołączania przedniej osi (ale sprzęgłem wiskotycznym, a nie poprzez między ospowy dyferencjał), całkowitego mechanicznego zablokowania sprzęgła i załączania reduktora. Tak wyekwipowany samochód może być atrakcyjny np. dla leśnika"

Sam z takim autem nigdy się nie spotkałem, poczekamy na byłego użytkownika Pinina - Gene napewno pomoże :wink:

Daromen - 14-02-2009, 15:12

Zgodze sie z tym, tez gdzies o tym czytalem,z tym ze no napewno nie mam w sowim automatycznie dolaczajacych sie przednich kól jak a tym opisie bo wszystko jest wlaczane lewarkiem... no ciekawe czy ktos bedzie wiedzial... najbardziej mnie interesuje czy jest jakas roznica w dzialaniu napedów miedzy moim pininem a jakims duzym pajero. Moze ktos zna szczegoly :P
Anonymous - 14-02-2009, 15:19

Sprzęgło wiskotyczne nie jest tak mocne jak miedzyosiowy mechanizm różnicowy. Stosowane jest w mniejszych autach, które nie są ekstremalnie topione w błocie. Mechanizm różnicowy to najbardziej zaawansowane technicznie rozwiązanie również najdroższe w produkcji przez co nie chętnie stosowane. Poza tym wymaga zastawu blokad i sterownika lecz takie rozwiązanie łączy prostotę eksploatacji na czarnym z wytrzymałością i siłą działania sztywno dołączanego napędu
Daromen - 14-02-2009, 16:35

Czyli z tego wynika ze nie mam w pininie sprzęgła wiskotycznego skoro mogę zblokować centralny mechanizm różnicowy,bo mogę tak zrobić i włączyć reduktor. Wynika z tego że mój pinin ma podobną zasadę działania do napędu dużego pajero... Tylko czy taka samą? jeszcze mnie to trochę bardziej ciekawi... pozdrawiam. :lol:
Anonymous - 14-02-2009, 16:41

Masz sprzęgło wiskotyczne - można je blokować i włączać reduktor - to jest właśnie SS4-i.
Jeśli, miałbyś centralny mechanizm różnicowy to nie miałbyś wpływu na pracę mechanizmu - dołączałby napęd automatycznie kiedy uznałby to za stosowne :wink:

Daromen - 14-02-2009, 18:28

Aha czyli jednak mam sprzeglo wiskotyczne,to jak jest np. w duzym pajero poczawszy od rocznika 2000? tez jest sprzeglo wiskotyczne? jak to tam jest rozwiazane? co wedlug was jest skuteczniejsze?? :?: :?: :idea: :idea: Dzieki bardzo za odpowiedzi Bartek pozdrawiam
Anonymous - 14-02-2009, 18:37

W pajero z SS jest inaczej, jest centralny(miedzy osiowy) mechanizm roznicowy.
Posiada blokade wiskotyczna(automatyczna) i pelna(manualna):

2H - naped na tyl
4H - stały naped na 4 kola z blokada wiskotyczna rozdzial mocy 33:67, a sprzegło lepkosciowe VCU w zaleznosci od potrzeb zmienia rozdzial napedu do 50:50, jezdzac po czystym asfalcie przod odlaczany automatycznie
4HLc - staly naped na 4 kola z pelno blokada, 50:50
4LLc - jw + reduktor

Daromen - 14-02-2009, 18:53

Ale zastanawia mnie jedno,gdyby to sprzeglo VCU dolaczalo przednia oś tylko w zlych warunkach np w czasie poslizgu to przykladowo wtedy gdy wlacze 4H a podnioslbym przod w powietrze wlaczyl bieg to krecac przednim kolem powinno sie ono krecic swobodnie a u mnie jest tak sam probowalem nie da sie nim przekrecic,jest spiete na sztywno...
Anonymous - 14-02-2009, 19:06

Ty nie masz sprzęgła VCU, tylko sprzęgło wiskotyczne. Jeśli ustawisz wybierak napędów na 4H to jeżdżąc po śliskim podłożu będziesz miał napęd na 4 koła, jeśli wyjedziesz na "czarne" to sprzęgło nie wyczuwając poślizgu pomiędzy osiami odłączy przód, a załączy dopiero wtedy jak poczuje różnice prędkości kół z przodu i z tyłu czyt. tył zacznie mielić.

Ta zasada dotyczy zarówno SS4-i oraz SS4
Ja to tak rozumiem :wink:

Daromen - 14-02-2009, 19:28

To jeszcze raz zawroce w glowie,jak to jest rozwiazane w duzym pajero np w przedostatnim modelu? podobnie jak moim pininie?
Anonymous - 14-02-2009, 19:40

Rozwiązanie typu SS4-i było chyba tylko w Pininie, ale pewności nie mam :wink:

Więc tak:

Pajero I - ES
Pajero II - ES i SS
Pajero III - SS, ale można trafić na sztukę 2,5TD z ES
Pajero IV - SS

http://forum.mitsumaniaki...p=228406#228406

To temat w którym napisałeś o swoim problemie, jeśli go czytałeś zrozumiesz moją wypowiedz.Jeśli nie - pytaj dalej - postaramy się odpowiedzieć :wink:

Gene - 17-02-2009, 12:30

Dzien dobry,
przekladnia SS4-i byla stosowana w Pininach z silnikiem GDI. Nie bede sie sie upieral ale taka nalezy przyjac zasade. Wersje 1.8 SOHC ECI-Multi nie mialy skrzyni SS4-i tylko staly naped na obie osie [4H].
Oba modele Pininna oraz pare innych aut japonskich (np Galanty) bazowaly na sprzegle VCU [Viscous Coupling Unit (aktywny dyferencjał lub aktywne sprzęgło lepkościowe/wiskotyczne)].
Tu prezentuje schemat rozwiazania napedu, ktory powinien rozwiac wszelkie watpliwosci co do budowy i dzialania ukladu 4WD w malym Pajero.


Widac wyraznie, ze auto posiada centralny dyferencjal jednak rozwiazanie rozni sie od tego zastosowanego w Pajero Sport - Easy Select jaki i w Pajero Wagon - Super Select (znane jako normalne Pajero).
Tu masz szkic jak to wyglada w rzeczywistosci (oba waly i reduktor):

Przekladnia SS4-i podobnie jak w nowszych Pajero/L200 (SS i ES) umozliwia plynna zmiane miedzy trybami przeniesienia napedu 2H <-> 4H. Podobno mozna takze blokowac sprzeglo wiskotyczne rowniez jadac z predkoscia do 100 km/h (4HLc). Niskie przelozenie (4LLc) tylka stojac. Zwieksza sie wtedy o ok 50% moment przekazywany na kola.

Dalej idac, przedni most:

Nie posiada blokad ani innych protez w typie LSD - Limited-slip differential (dyferencjał z ograniczonym poślizgiem). Tyl wyglada tak:

Jest to sztywny most z mechanizmem roznicowym o zwiekszonym tarciu (posiada wlasnie LSD) Dzieki takiemu rozwiazaniu unika sie przekazywania calego momentu obrotowego/napedowego na kolo majace uslizg.


Pytasz o roznice i podobienstwa. Przykladowo zaprezentuje uklad skrzyni biegow z Pajero Wagon II-generacji. Juz sam ksztalt uwidacznia dlaczego podobienstwo nie jest duze choc w praktyce dzialanie podobne.

Mam nadzieje, ze moje pokretne tlumaczenie bedzie zrozumiale. Jesli nie to pozostaje czytanie rysunkow technicznych. Tam jest czarno na bialym.
Powodzenia

Daromen - 17-02-2009, 18:30

Witam
Dzieki wielkie za tak doglebne wyjasnienie,oraz za te szkice, bardzo sie przydadza gdyz nie mam zadnej instrukcji do pinina,pozostaje tylko lać do baku i charatać po sniegu i oby nie bylo zadnej powaznej awarii :lol: pozdrawiam.

joni207 - 06-03-2009, 12:13

dziekuje za podpowiedz


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group