EVO - Techniczne - Jaki napęd ma mitsubishi lancer evo 8
SoNnY - 17-10-2009, 12:26 Temat postu: Jaki napęd ma mitsubishi lancer evo 8 jw . Wiem ze ma naped 4x4 ale interesuje mnie czy można wyłaczyć żeby np. ciągnoł tylko przód lub tylko tył...???
[ Dodano: 17-10-2009, 18:11 ]
odpowie mi ktos na to pytanie?
JayChyl - 17-10-2009, 20:13
Nie da sie. Mozesz tylko tylne AYC odpiąć, wtedy jest bardziej nadsterowny. Tył rozumiem do czego, ale po co ci "tylko przód" jak jest 4x4?
SoNnY - 17-10-2009, 21:25
po nic tylko tak napisałem sam nie wiem po co ..
Czyli moze byc tak że bedzie tylko tył ciągnoł???
Anonymous - 18-10-2009, 09:06
Kolega wyżej napisał,że nie.Może lepiej zostań przy swoim maluchu,tam masz rwd
SoNnY - 18-10-2009, 12:40
nie mam małucha a co onacza ze odłaczany AYC
Robson86 - 18-10-2009, 13:08
SoNnY napisał/a: | Czyli moze byc tak że bedzie tylko tył ciągnoł??? |
Lancer ma pernamentny naped na 4 kola. Nie mozesz jak w terenowce zapiac czy odpiac napedu na ktoras z osi. Przyciskiem na desce rodzielczej mozesz za to ustawic jeden z 3 rodzajow napedu (roznica tkwi w ilosci mocy dostarczanej na dana os-ale nie ma czegos takiego jak 100 czy 80% tylko i wylacznie na tyl). Jest "snieg", "szuter" i "asfalt"
SoNnY napisał/a: | a co onacza ze odłaczany AYC |
AYC wykorzystuje tylny dyferencjał mający możliwość podziału momentu napędowego pomiędzy prawym a lewym kołem. Dzięki temu możliwe jest wytworzenie momentu obrotowego, który ogranicza moment znoszenia działający na nadwozie w różnych warunkach drogowych i poprawia trakcję przy pokonywaniu zakrętów. AYC działa jak mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu i ogranicza poślizg tylnych kół w celu poprawy trakcji.
Pozdroo
10wojtek10 - 20-10-2009, 20:46
... Z sieci wyjęte ale ładnie wyjaśnione:
"System All-Wheel Control jest zespołem układów wspomagających napęd czterech kół w Lancerze Evolution. W modelu VIII elementami AWC są:
- Limited Slip Differential (LSD) – mechanizm różnicowy typu torsen, ograniczający poślizg przednich kół.
- Active Centre Differential (ACD) – aktywny centralny mechanizm różnicowy. Kontroluje on rozdział napędu pomiędzy przednimi i tylnymi kołami. Za pomocą przycisku na desce rozdzielczej można wybrać jeden z programów, który dostosowuje charakterystykę pracy układu do nawierzchni: asfaltu, szutru lub na drodze pokrytej śniegiem. ACD jest umieszczony za skrzynią biegów, między osią przednia i tylną. Rozdział napędu wynosi 50:50.
- Super Active Yaw Control (Super AYC) – Umieszczony jest między tylnymi kołami. Jest to system aktywnej kontroli znoszenia. W zależności od warunków (np. jedno koła jest na śliskiej nawierzchni,
a drugie na suchej) poprzez dwa sprzęgła rozdziela moment obrotowy miedzy tylnymi kołami. Poprawia zachowanie samochodu w zakrętach oraz redukuje nad i podsterowność. Stale współpracuje z ACD. System ten po raz pierwszy zastosowano w modelu Evolution VIII.
- Sports ABS – sportowy układ zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania. W Lancerze Evo VIII dokonano w nim znacznych modyfikacji. System z czujnika skrętu kierownicy, aby poprawić sterowność samochodu podczas jednoczesnego skręcania i hamowania. Sports ABS połączony jest z systemem EBD, czyli elektronicznym rozdziałem siły hamowania między poszczególnymi kołami."
krzychu - 20-10-2009, 22:06
A czy w EVO można ciągnąć za ręczny bez naciskania sprzęgła? Elektronika jakoś odłącza napęd na tył w takim momencie?
Paweł_BB - 22-10-2009, 16:09
krzychu napisał/a: | A czy w EVO można ciągnąć za ręczny bez naciskania sprzęgła? Elektronika jakoś odłącza napęd na tył w takim momencie? |
Tu jest trochę kłopot, ręczny faktycznie odcina elektronikę ale mechanika jest cały czas złączona więc niestety dyfry dostają po tyłku, na śniegu jak dajesz gazu i pociągniesz ręczny to jeszcze przednie koła mogą się ślizgnąć i wyrównać prędkości obrotowe natomiast na przyczepnej nawierzchni dyfry strasznie obrywają - dlatego ja osobiście zawsze wciskam sprzęgło i dopiero ciągnę rękaw.
10wojtek10, poniekąd jest to dobrze napisane tyle że tam nie chodzi o przenoszenie momentu czy mocy pomiędzy kołami jak to lubią pisać dziennikarze tylko o blokowanie dyfrów, np. w ustawieniu TARMAC tylny dyfer jest bardzo mocno spinany ale na krótko - auto jest mocno nadsterowne, w trybie GRAVEL tylny dyfer jest troszkę słabiej spinany ale na dłużej, w trybie SNOW auto zachowuje się najbardziej neutralnie, dyfry są spinane na dłuższe okresy czasu. A jak naprawdę to działa i co się dokłanie dzieje to jest tajemnica Mitsubishi.
tomekrvf - 24-10-2009, 00:49
Paweł_BB, Tarmac-Gravel-Snow to tryby pracy ACD czyli centralnego dyfra. AYC żyje swoim życiem w zależności od tego jakie sygnały odbiera z czujników Yaw&G rate sensor, SAS, ABS itp itd
Paweł_BB - 26-10-2009, 10:05
tomekrvf, wiem, ja komentuję właśnie wpisy odnośnie ACD że niby rozdziela się pomiędzy koła moment obrotowy czy moc co nie jest prawdą.
pfx - 31-10-2009, 12:07
Pociągnięcie rekawa w X ce odpina prawdopodobnie centralną szperę, i rozpina szpery prwdopodobnie na osiach, działa to chyba z mikrostycznika na rękawie (kontrolka break). Wystarczy rekaw na jeden ząbek i znika szperowanie, oraz zapala się po chwili komunikat "zwolnij hamulec". Nie mniej jednak jak pisze Paweł napędy dostają na pewno po mechanice. Wciśnięcie sprzęgła powoduje odciążenie od dodatkowych przeciążeń pochądzocych z silnika. Trzeba będzie kiedyś spróbować zapuścić silnik na podnośniku i załączyć ręczny na 1 ząbek i zobaczyć czy rozpina rzeczywiście całkiem.
Jest to moja hipoteza ponieważ zauważyłem tylko, że na 1 ząbku rekawa kontrolki s- awc nie pokazują szperowania.
krzychu - 31-10-2009, 13:32
A centralny mechanizm różnicowy jest na zasadzie sprzęgła czy między osiowego mechanizmu różnicowego? Bo jeśli to sprzęgło dołączające napęd to po odłączeniu przez elektronikę to dyfry nie powinny jakoś nadmiernie dostawać w
Kibloo - 01-11-2009, 20:43
o ile mnie pamięc nie myli, EVO jako jedna z niewielu osobówek 4x4 ma stale napędzany tył, a aktywny dyfer dopina automatycznie przód (analogicznie jak w terenówce z zapietym 4H), za pomoca sprzegła wiskotycznego, co jest dokładną odwrotnością wszelkiej maści SUV-ów, które mają stały przód i czasami automatycznie dopinany tył (np. sprzęgła HALDEX w Audi, VW, Skodzie, Fiacie).
taki układ powoduje, że samochód może w sprzyjających warunkach być nadsterowny.
Ustawienie nawierzchni powoduje przestawienie zakresu "ilości" przenoszonego momentu na przednią oś, im przyczepniejsza nawierzchnia, tym mniej momentu na przedniej osi (aczkolwiek zawsze przednia oś jest jakoś napędzana), stąd samochód jest najbardziej "niespokojny" na asfalcie, a najspokojniejszy na sypkiej/śliskiej nawierzchni, ponieważ wtedy napędzane są obie osie prawie "po równo".
Jakbyś miał sztywno po 50:50 to na ostrym zakręcie na asfalcie ukręciłbyś przednie półosie, albo przeniesienie napędu ze skrzyni na przednią oś.
i to tyle i ile mnie pamięć nie myli.
pozdro
krzychu - 01-11-2009, 21:06
No właśnie ACD to jakieś tabu. Znalazłem coś takiego
"W układzie ACD moment może być dobierany dynamicznie zależnie od warunków jazdy za pomocą różnicowej przekładni mechanicznej oraz sprzęgła wielopłytkowego kontrolowanego układem hydraulicznym "
Znaczy po dłuższej analizie tego wynikało by że ACD to mechanizm różnicowy który posiada dodatkowo sprzęgło wielopłytowe do "szperowania"? Więc faktycznie ręczny rozszperowuje ale wtedy przód mówi się kręcić 2 razy szybciej albo silnik 2 razy wolniej jeśli ręcznym zatrzymamy tylne koła.
A jak się jest na asfalcie ACD przestawia się na SNOW to urywa dyfry? Bo tak by wypadało to rozumieć.
Ktoś potwierdzi czy dobrze myślę?
|
|
|