To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

Space Star Techniczne - [MSS 1.6] Wskazanie obrotomierza - skąd jest pobierane?

tomaszov - 27-07-2010, 19:37
Temat postu: [MSS 1.6] Wskazanie obrotomierza - skąd jest pobierane?
Witam forumowiczow,

od dluzszego czasu walcze z wariujaca wskazowka obrotomierza stad moje pytanie - czy ktos wie skad jest pobierana wartosc obrotow silnika? Wiem juz, ze nie jest to alternator.

Z gory dzieki za pomoc.

drtymf - 28-07-2010, 08:41

W GDI sygnał na konektor detektora prędkości silnika jest brany z ECU w/g serwisówki.
W 1,3 z jednego z wtrysków ( bodajże trzeciego). Niestety albo ślepy jestem albo nie widzę silnika 1.6 w serwisówce. Teraz pytanie czy silnik 1.6 ma podobną elektrykę co 1.3 ? Wydaje mi się że silniki MPI (4g13 - 1,3 i 4g16 - 1,6) powinny być podobne pod tym względem w serwisówce silnik MPI jest oznaczany jako 4g1 chociaż tabelki są tylko do 1,3.

W razie czego procedura testowa obrotomierza : Serwisówka 54-18 , i 54-22 z obrazkami.

tomaszov - 28-07-2010, 17:03

Dzieki za pomoc.

Niestety Twoja odpowiedz zrodzila kolejne pytania:

1) jak sprawdzic czy wtryski sa sprawne? Probuje dojsc po nitce do klebka, wiec jesli obrotomierz wariuje to moze to wina w jakis sposob niesprawnych wtryskow?
2) dotarlem do serwisowki. Znam angielski, kazde slowo z osobna rozumiem, ale z caloscia juz gorzej. W instrukcji mowa o "terminal no.35", potem no. 33, 49 itd.. Gdzie znajde informacje o tym co ktory numer oznacza? Co w tym przypadku oznacza "terminal"? Dalej jest mowa o connectors A-72, B-19, B-01 itd.. Znowu: gdzie znajde opis i lokalizacje tych wtyczek?
3) mam watpliwosci, czy obrazki w instrukcji 54-22 dotycza mojego silnika. Na jednym z nich widac 4 przewody przypominajace przewody wysokiego napiecia, natomiast w u mnie (4G18) sa dwie cewki bezposrednio na swiecach + 2 krotkie przewody.

Nie jestem mechanikiem i za bardzo to sie nie znam na tym wszystkim, ale po wizycie u kolejnego mechanika, ktory albo chce wymieniac kolejne czesci na chybil trafil, albo po prostu nie wie co dolega mojemu Space'owi, postanowilem wziac sprawy w swoje rece. Takze bede wdzieczny za dalsza pomoc!

Pozdr

cns80 - 28-07-2010, 18:53

tomaszov napisał/a:
W instrukcji mowa o "terminal no.35", potem no. 33, 49 itd.. Gdzie znajde informacje o tym co ktory numer oznacza?
Serwisówka electrical_wiring
tomaszov napisał/a:
Dalej jest mowa o connectors A-72, B-19, B-01
Jak wyżej.
tomaszov napisał/a:
3) mam watpliwosci, czy obrazki w instrukcji 54-22 dotycza mojego silnika. Na jednym z nich widac 4 przewody przypominajace przewody wysokiego napiecia, natomiast w u mnie (4G18) sa dwie cewki bezposrednio na swiecach + 2 krotkie przewody.
Podejrzewam że tak, bo opis dotyczy silników MPi (czyli 4G13 i 4G18) i akurat dla potrzeb odnalezienia kostki przedstawiono 4G13
tomaszov - 28-07-2010, 21:16

Dzieki za pomoc. Troche poszperalem w tych serwisowkach i mam juz pracy przynajmniej na pol dnia. Tylko musze kupic miernik i posprawdzam rozne czesci, ktore podejrzewam o powodowanie problemow. Napisze pozniej o wynikach mojej pracy, ale to raczej dopiero w weekend.

A powtarzajac pytanie o wtryski - czy istnieje jakas w miare prosta metoda sprawdzenia, czy informacja podawana z wtryskow jest poprawna?

Pozdr

drtymf - 29-07-2010, 08:55

tomaszov napisał/a:
A powtarzajac pytanie o wtryski - czy istnieje jakas w miare prosta metoda sprawdzenia, czy informacja podawana z wtryskow jest poprawna?

Tutaj akurat moje podejrzenie jest takie że do obrotomierza potrzebny jest sygnał " wtrysk otwarty" bo na podstawie tego podłączając do układu zliczającego można bez problemu powiedzieć jakie masz obroty. Czyli podłączasz lampkę 12V do wtrysku odpalasz i patrzysz czy się miga. Ale to w sumie deko bez sensu bo jakby nie chodził któryś wtrysk było by widać od razu po pracy silnika a rozumiem że takich problemów nie ma.
Ja bym bardziej sprawdził - jak już namierzysz który kabel idzie z wtrysku do czujnika prędkości obrotowej - wypinasz go przy czujniku , między piny podłączasz lampkę i sprawdzasz miganie. Jak jest to znaczy że impulsy z wtrysku na czujnik idą i trzeba dalej szukać. Jak nie to znaczy żę któreś wtyczki/kable są nie tak.
Nie wiem dokładnie jak to jest ale podejrzewam że tu jakiejś wydziwionej elektryki nie ma.

Moje zdanie - jak wariuje obrotomierz to znaczy że z grubsza wszystko jest OK- bo inaczej w ogóle by nie działał- tyle że albo coś gdzieś nie łączy, albo walnięty jest układ zliczający. Próbowałeś przepiąć same liczniki?

tomaszov - 29-07-2010, 10:22

Sprawdzenie czy dziala wtrysk ma sens, bo niestety wariujacy obrotomierz to tylko jeden z problemow, poza tym silnik szarpie, wibruje i nie ma mocy. Zakladam, ze to moze byc objaw wadliwego wtrysku?

Przepiac liczniki? Masz na mysli podpiac zegary z innego MSS? Niestety nie mam takiej mozliwosci..

Pozdr

drtymf - 29-07-2010, 10:34

Faktycznie to może być objaw. Może zacząć od diagnozy kompem ? Wtedy wiele by się wyjaśniło. Próbowałeś tego?

W tym wypadku przepinanie liczników nie ma sensu. Wychodzi na to że wariujący obrotomierz to tylko objaw po rozwiązaniu problemów z nierównomierną pracą silnika powinien zniknąć.

tomaszov - 29-07-2010, 13:13

Podpinalem sie juz i wyskakuja mi rozne bledy. Najczesciej mam blad "przypadkowe lub wielokrotne wypadanie zaplonow", ale to akurat pojawia sie od dawna, mysle ze ma to zwiazek z instalacja gazowa (leciwa mieszalnikowa konstrukcja...). Poza tym raz mialem blad "czujnik polozenia przepustnicy - wadliwe dzialanie". Do tego czasami pojawia sie "wykryto wypadanie zaplonow - cylinder 1" (ostatnio pojawilo sie to na cylindrze 2). Jakis czas temu pojawilo sie "nieprawidlowa korekcja dawki paliwa"... Duzo tego, niestety wiele problemow przysparza mi instalacja gazowa, ktora ma juz swoje lata. Tyle, ze do czasu wszystko dzialalo bezproblemowo mimo wyskakujacych bledow. Natomiast ostatnio samochod z trudem nadaje sie do jazdy, co ciekawe na benzynie jest jakby troche gorzej niz na gazie.

Pozdr

drtymf - 29-07-2010, 13:45

Położenie przepustnicy i nieprawidłową korekcję dawki mogę jeszcze na gazie zrozumieć ale wypadanie zapłonów to już chyba raczej objaw czegoś innego. W końcu to już bardziej objaw jakiegoś uszkodzenia przewodów,świec, rozdzielacza - nie wiem co tam dokładnie jest- nie ma raczej wiele wspólnego z zasilaniem - czy gaz czy benzyna.
Wymieniałeś przewody i świece? Jak ECU źle widzi parametry pracy to stąd mogą być problemy. Szukajka na wypadanie zapłonów radzi taż czyszczenie przepustnicy, sprawdzenie świec, przewodów i fajkocewek.
Kurcze tutaj bardziej jakiś specmen od benzyn z LPG by się wypowiedział bardziej kompetentnie.

wojtuh1 - 29-07-2010, 18:33

Witam!
W tym wątku http://forum.mitsumaniaki.pl/viewtopic.php?t=45519 opisałem mój niegdysiejszy problem z miśkiem. Po różnych próbach okazało się, że przyczyną tego był zabrudzony wtryskiwacz gazu. Komputer samochodu próbował się dostosować do tego i efekt był taki, że na Pb chodził fatalnie. Po wyczyszczeniu wtryskiwacza LPG i resecie kompa autko chodzi jak należy na gazie i na benzynie.
Wiem że masz instalkę starego typu ale może być źle wyregulowana i komp samochodu może wariować.

tomaszov - 29-07-2010, 19:28

drtymf:

Przewody i swiece wymienione. Wymienilem tez silniczek krokowy, bo taka diagnoze postawil jeden z mechniakow, u ktorego bylem. Niestety to tez nie rozwiazalo problemu.
Jesli chodzi o wypadanie zaplonow to inny mechanik stwierdzil, ze uszkodzona byla cewka. Wymiana cewki oczywiscie wciaz nie rozwiazala problemu. Zamiast tego pojawil sie blad wypadania zaplonow na innym cylindrze.
Przepustnica czyszczona.

wojtuh1:

Dzieki za informacje. Jutro zadzwonie do mojego gazownika i zapytam, czy moja instalacja moze powodowac takie dziwy, ewentualnie zeby wzieli i sprawdzili, czy tam wszystko jest w porzadku.

Jesli ktos jeszcze mialby jakies pomysly co moze dolegac mojemu MSS, co sprawdzic, co rozebrac - licze na Was!

Pozdr

drtymf - 30-07-2010, 07:53

Tak myślałem o tym wczoraj i wychodzi mi na to że przy instalacji mieszalnikowej to problem musi leżeć gdzieś w układzie zapłonowym - czemu?:
Gaz jest podawany na kolektor czyli raczej na pewno mieszanka dostaje się do cylindra ( inaczej by nie palił w ogóle) teraz pozostaje tylko sprawa zapalenia mieszanki i tu raczej problem leży według mnie. Z wtryskami może być problem na benzynie ale na gazie raczej nie. Za zapłonem też przemawiałoby chyba to że na benzynie jest gorzej - mieszanka gaz-powietrze zapala się łatwiej niż benzyna-powietrze.
Wyczytałem na forum że fajkocewki(jeśli takie posiadasz) obsługują po 2 cylindry, spróbuj może zamienić je miejscami i zobaczyć czy zmieni się błąd na cylindry 3 i 4.
Jeszcze wyczytałem że może to być spowodowane źle ustawionymi zaworami - może kompresja gdzieś ucieka i nie zapala tak jak powinno mieszanki.

W sumie to przyczyn wychodzi na to że może być sporo niestety.
Spróbuj może podrzucić temat na podforum Cari - silniki bliźniacze więc może tam będzie ktoś kto się z tym spotkał i rozwiązał.

wojtuh1 - 30-07-2010, 15:32

Oczywiście problemy mogą wynikać z wadliwie działającej instalacji zapłonowej ale problemów z gazem też bym nie pomijał:
1-
Cytat:
Gaz jest podawany na kolektor czyli raczej na pewno mieszanka dostaje się do cylindra ( inaczej by nie palił w ogóle)

- jeżeli będzie nieprawidłowa ilość gazu to komputer samochodu będzie próbował się do tego dostosować i będzie nieprawidłowo sterował pracą silnika;
2-
Cytat:
Za zapłonem też przemawiałoby chyba to że na benzynie jest gorzej - mieszanka gaz-powietrze zapala się łatwiej niż benzyna-powietrze.

- przeważnie problemy z kablami wys. nap, świecami itp wcześniej się odczuwa na gazie niż na benzynie. Co do tego to jestem pewien.
Na problemy paliwowe wskazywałyby błędy jakie Koledze tomaszov wyskakują:
- "przypadkowe lub wielokrotne wypadanie zapłonów" - jeżeli nie ma paliwa to nie ma zapłonu,
- "nieprawidłowa korekcja dawki paliwa" - to już się rozumie samo przez się.

A być może po trochę tego i tego i w sumie to dupa zbita:(


Tak mi jeszcze przyszło do głowy: zresetować komputer, poprawnie zaprogramować i przejechać 100-200km na benzynie bez przełączania na gaz. Jak misiek będzie pracował jak należy to sprawa jest jasna.

tomaszov - 01-08-2010, 20:41

Probowalem dzisiaj troche samemu poszperac i powiedzmy, ze odnioslem sukces. Niestety tylko czesciowy.

Po wyciagnieciu przewodow wysokiego napiecia okazalo sie, ze jeden z nich jest uszkodzony, mianowicie koncowka fajki zostala nadpalona. Nie wiem czy to wadliwy produkt czy problem lezy po stronie cewki, ktora w jakis sposob uszkodzila przewod? Przewody NGK, wiec niby te lepsze a tu po 3 tygodniach od zamontowania taki numer. W kazdym razie po wymianie tego jednego przewodu auto zaczelo lepiej jezdzic, dostalo mocy, znacznie mniej szarpie. Tyle z dobrych wiadomosci.

W tej chwili nie dziala mi wyswietlacz na konsoli (ten ktory pokazuje temperature, spalanie itd), nie dziala radio, nie swieci sie lampka na dachu i nie da sie w zaden sposob polaczyc z samochodem przez OBD. Nie wiem za bardzo dlaczego akurat te elementy, bo nic z nimi nie robilem. Grzebalem tylko przy przepustnicy i przy zegarach. Musialem wymienic bezpiecznik z zegarow, bo sie przepalil, pewnie gdzies zrobilem jakies zwarcie. Ale dlaczeog nie dziala reszta???

Pozdr



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group