To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

Forum ogólne - Smary, oleje, preparaty itd - FAQ

kamilek - 23-01-2011, 23:59
Temat postu: Smary, oleje, preparaty itd - FAQ
Witam
Chciałem zapytać o to, czym nasmarować pewną rzecz, ale tuż obok jest podobny temat dotyczący zamka, więc nie chciałem "dublować" tematu o smarowaniu. Pomyślałem sobie, że możnaby stworzyć takie małe FAQ, co czym gdzie i w jakich ilościach :) Czyli jakie smarowidło do jakich zastosowań. A widzę na forum co i raz pytania, czym nasmarować to czy tamto. Moglibyśmy zgromadzić tą wiedzę w jednym miejscu, przenieść do działu FAQ i byłoby dla potomnych :wink: .

Od siebie mógłbym napisać:

- smar grafitowy - przeguby, łożyska
- smar miedziany - piasty (żeby się nie zapiekały koła), śruby kół, inne elementy pracujące w umiarkowanie wysokiej temperaturze (do hamulców się nie nadaje)
- mydło w płynie :D - neutralne dla gumy, dobre do zakładania np. wężyków od układu chłodzenia (jeśli ciężko wchodzą)
- smar silikonowy - zapobiega przymarzaniu, dobry do smarowania uszczelek
- penetratory - na zardzewiałe gwinty czy elementy, żeby je rozruszać; smarują kiepsko więc po rozruszaniu, trzeba przesmarować czymś odpowiednim do tego celu


Zapraszam do dyskusji. Oczywiście jak ktoś wyłapie jakieś błędy bądź będzie miał coś do dodania, to zachęcam do pisania swoich uwag i komentarzy, mam nadzieję ze pomysł wypali i coś z tego wyjdzie :)


A na marginesie - rzeczy o które chciałem się zapytać - czym radzicie przesmarować pracujące elementy plastikowe, mocowania linek (w tym konkretnym przypadku mowa o pokrętłach nawiewu, chcę żeby lżej chodziły, ale np. silniczek krokowy też jest plastikowy w środku, więc chyba dany smar będzie dobry i do tego, i do tego), albo silnik wentylatora nawiewu (świerszcze w nim siedzą) ???

KlaudiuszBdg - 24-01-2011, 00:22

Smar miedziowy jak najbardziej odporny na wysoka temperature, smaruje nim sie np gwint sondy lambda lub okolice klockow hamulcowych (? nie pamietam co konkretnie, ale dostalem male opakowanie razem z klockami do MB) Rowniez polaczenie aluminium-stal lub stal-tytan i tytan-tytan
Smar grafitowy na gwint aby sie nie zapiekaly sruby lub innych pasowan ciasnych. Nie nadaje sie do lozysk tocznych/przegubow
Do smarowania lozysk dobre sa smary z rodziny ŁT
Do plastikow sa osobne smary na bazie teflonu

pozdr

kamilek - 24-01-2011, 01:12

Ja z kolei spotkałem się z przypadkami zapiekania się prowadnic klocków niedługo po regeneracji, tj przesmarowaniu, nałożeniu nowych gumek itd, smar oczywiście miedziowy. Sam gdy poprosiłem sprzedawcę o smar do hamulców, sprzedał mi jakiś jasny półprzezroczysty (jeśli pamięć mnie nie zawodzi) firmy ATE, napewno nie był to smar miedziowy.
Smar grafitowy, jesteś pewien że do przegubów się nie nadaje?

robertdg - 24-01-2011, 09:12

KlaudiuszBdg, smaru miedzianego nie łaczy się z aluminium, niekt Ci o tym nie wspominal :?:

kamilek, smar miedzany wysokotemperaturowy wytrzymuje jak smarowidlo zacisków, a do przegubów stosuje sie smar molibdenowy.

KlaudiuszBdg - 24-01-2011, 19:58

robertdg, Rzeczywiscie - mea culpa, pogooglowalem troche i wyglada na to ze zamiast zapobiegac zapiekaniu sie, przyspiesza je :D Aczkolwiek uzywalem smaru "anti-seize" marki Finish-line i jego wyglad przypominal jakby byl na bazie miedzi.
kamilek - 24-01-2011, 20:37

O widzicie, już temacik się przydał :) Nie wiedziałem że miedź i alu się "gryzą". Czym więc smarować powierzchnię styku felgi z piastą?

I jakie polecacie smary do plastików? "jakieś na bazie teflonu", może coś więcej?

j-rules - 24-01-2011, 22:45

kamilek, ja kupiłem smar silikonowo-teflonowy i nim posmarowałem krawędzie plastików deski rozdzielczej gdy mialem ja rozebraną. Smar ten jest praktycznie bezwonny (trzeba wsadzic nos w puszke zeby cos delikatnie wyczuc) i w99% wyeliminowałem trzeszczenie plasików z okolic kokpitu :)
Stosowałem go tez do przesmarowania prowadnic fotela - tu tez zdał egzamin - chociaz czekaja mnie poprawki :) Jego duzy plus to duza gęstosc, nie mowy ze cos gdzies skapie, fakt, ze nie brudzi i nie smierdzi

KlaudiuszBdg - 24-01-2011, 23:41

kamilek, mysle ze nada sie smar LT lub grafitowy
kamilek - 29-01-2011, 18:14

A co byście polecili na świerszcze z wentylatora?
jaca71 - 30-01-2011, 09:25

kamilek napisał/a:
A co byście polecili na świerszcze z wentylatora?

Bardzo dobry jest olej do maszyn do szycia wlany w ośkę/łożysko ale potem trzeba dobrze uszczelnić. Jednocześnie pasuje zacząć rozglądać się za nowym wiatrakiem ;)

Piwor - 30-01-2011, 12:27

kamilek, śrub, szpilek i nakrętek od kół się nie smaruje. Do prowadnic są odpowiednie smary. Np. produkt ATE.
Krystian99 - 04-02-2011, 22:06

Koledzy mam pytanko nie dawno kupiłem Galanta 2,0 i nie mam nigdzie napisane jaki ma olej w silniku :( co byście mi polecali bądź na czym było by mu dobrze :)
robertdg - 04-02-2011, 22:13

Krystian99, wystarczy udać się do odpowiedniego podforum http://forum.mitsumaniaki.pl/viewtopic.php?t=29825
tomekrvf - 06-02-2011, 10:15

kamilek napisał/a:
- smar grafitowy - przeguby, łożyska

Do przegubów nalezy używac smaru z dwusiarczkiem molibdenu. Grafitowy zupełnie nie nadaje się do tego. Do łozysk grafitowy też nie pasuje.

kamilek - 06-02-2011, 20:27

http://forum.mitsumaniaki...p=819138#819138
To tylko potwierdza moje słowa, że smar miedziowy nie do hamulców. Do tego celu przeznaczone są
Piwor napisał/a:
odpowiednie smary. Np. produkt ATE.

kamilek napisał/a:
Sam gdy poprosiłem sprzedawcę o smar do hamulców, sprzedał mi jakiś jasny półprzezroczysty (jeśli pamięć mnie nie zawodzi) firmy ATE, napewno nie był to smar miedziowy.

*************
Piwor napisał/a:
śrub, szpilek i nakrętek od kół się nie smaruje

A dlaczego?



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group