[07-XX]Lancer CYxA Ogólne - Rozmiar opon a zużycie paliwa
cabaniarz - 05-04-2011, 19:52 Temat postu: Rozmiar opon a zużycie paliwa Tak się zastanawiam jaki wpływ na wskazania zużycia paliwa ma rozmiar opon/kół. Ostatnio zmieniłem koła na letnie z 16'' na 18''. Czy komputer pokładowy kalibrowany jest wg rozmiaru kół Dodam, że koła fabryczne to 18''. Samochód przy mniejszym obwodzie kół pokonuje licznikowo dłuższą drogę, więc przy większych kołach droga/odległość na liczniku jest mniejsza przy osiąganiu tego samego celu. Także przy tej samej ilości paliwa można przejechać więcej. A może jest to pomijalnie małe Robił ktoś takie analizy
krzychu - 05-04-2011, 19:56
Podaj rozmiary OPON ponieważ rozmiar felgi nie mówi o obwodzie koła. Rozmiar opon powinno się dobierać w granicy tolerancji obwodu 3-5% max. Tak wartość jest względnie pomijalna przy obliczeniach spalania. Zresztą samochód nie będzie palił więcej/mniej tylko obliczenia będą bardziej błędne. Ponieważ opory powietrze, toczenia itd będą podobne jedynie wskazania licznika trochę inne.
jac - 05-04-2011, 21:17 Temat postu: Re: Rozmiar opon a zużycie paliwa
cabaniarz napisał/a: | Tak się zastanawiam jaki wpływ na wskazania zużycia paliwa ma rozmiar opon/kół. Ostatnio zmieniłem koła na letnie z 16'' na 18''. Czy komputer pokładowy kalibrowany jest wg rozmiaru kół Dodam, że koła fabryczne to 18''. Samochód przy mniejszym obwodzie kół pokonuje licznikowo dłuższą drogę, więc przy większych kołach droga/odległość na liczniku jest mniejsza przy osiąganiu tego samego celu. Także przy tej samej ilości paliwa można przejechać więcej. A może jest to pomijalnie małe Robił ktoś takie analizy |
to nie do konca jest tak poniewaz jezeli do sam. zalozysz standardowe 15-tki to powinny zmiescic sie i 18 ale juz nie standardowe a niskoprofilowe poniewaz caly obwod kola liczony jest w tolerancji +/-5% i pod to kalibrowany jest komputer i licznik, zatem jezeli przekroczysz ten rozmiar to twoj komputer zacznie przeklamywac w jedna albo w druga strone. Jezeli chodzi o szerokosc opon to logicznie rzecz biorac im szersze tym wiecej spali samochod choc ma lepsza przyczepnosc i fajniej wyglada. Cos kosztem czegos
a teraz troszke matematyki:
standardowe kola 16" maja calkowita srednice 77,54cm bo 16" to 40,64cm + (205 * 60%) * 2
kola 18" maja srednice calkowita 74,745cm bo 18" to 45,72cm + (215 * 45%)*2
jezeli do 18-tek dodasz 5% to nam da 78,48225cm czyli prawie tyle co maja 16-tki.
Reasumujac nie ma roznicy czy 16 czy 18 spalisz i przejedziesz tyle samo, no prawie bo 18-tki sa nieco szersze wiec moze byc nieznacznie wieksze spalanie, ale w tym konkretnym przypadku roznica bedzie sladowa.
ambasador23 - 05-04-2011, 21:48
Cabaniarz, jeśli zamieniłeś standardowe zimówki z rozmiaru 205/60/R16 na standardy letnie 215/45/R18, to wielkość koła praktycznie nie zmieniła się, obwód całego koła jest niemal identyczny, łatwo to wyliczyć , na zużycie paliwa może mieć w tym wypadku jedynie większa szerokość opony leniej - 215 do 205, co za tym idzie większe siły tarcia, jednak z reguły jest to rekompensowane faktem, że opony letnie z reguły wykonane są z materiału o mniejszym oporze toczenia w porównaniu z gumami zimowymi, uffff... się napisałem
MichalRej - 05-04-2011, 22:25
Co za temat...
jaca71 - 05-04-2011, 23:16
jac napisał/a: | a teraz troszke matematyki: |
Panie nauczyciel sprawdź pan baterię w kalkulatorze bo jakieś głupoty wychodzą. Obie opony maja cirka koma ebaut 65cm średnicy Prawie 80cm to maja Hamery
jac - 05-04-2011, 23:37
ambasador23 napisał/a: | 215 do 205, co za tym idzie większe siły tarcia |
powierzchnia opony nie ma wplywu na sily tarcia. podstawy mechaniki ogolnej..
jaca71 napisał/a: | Panie nauczyciel sprawdź pan baterię w kalkulatorze bo jakieś głupoty wychodzą |
wszystkie obliczenia sa obarczone bledem, do tematu podszedlem czysto rachunkowo a nie "mechanicznie" zatem jezeli w rzeczywistosci jest mniej to ok, jednak intencja bylo wykazac ze zmiana felg przy zachowaniu zalecanego rozmiaru opon nie wplywa na ich rozmiar (kol w sensie) i to sie udalo!
jednak poniewaz kolega jaca71 slusznie zwrocil uwage wiec popelnilem troszke inne obliczenia i tak:
16" - promien felgi to 20,34cm + oponke czyli 12,3cm daje promien 32,6 a zatem srednica 65,24
18" maja srednice 65,07
mea culpa
ambasador23 - 06-04-2011, 22:57
jac, poczytaj o tarciu tocznym oraz o czynnikach wpływających na opór toczenia opony, dowiesz się, że na tarcie toczne ma wpływ m.in. rodzaj materiału z jakiego wykonana jest opona oraz powierzchnia kontaktu opony z podłożem
jaca71 - 07-04-2011, 05:54
jac, Jeszcze raz napiszę: Zmień baterie w kalkulatorze bo z poprzednich wyliczeń wychodzi to samo co teraz
lichy - 07-04-2011, 12:48
Opona 205/60/R16 => obwód opony = 2049.6 mm (średnica zewnętrzna = 652.4 mm)
Opona 215/45/R18 => obwód opony = 2044.2 mm (średnica zewnętrzna = 650.7 mm)
Różnica obwodów = 5.3 mm (w tym przypadku opona 18" ma mniejszy obwód niż 16" z uwagi na niższy profil), co daje ok. 0.26 % (zalecana maksymalna różnica obwodów jest do 3%).
Tak więc przekłamanie prędkościomierza jest pomijalnie małe, także różnica w zużyciu paliwa będzie niewielka i wynikająca jedynie z większych oporów toczenia szerszej o 10 mm opony, ale za to zazwyczaj opony letnie mają mniejsze opory toczenia z uwagi na swoją twardość.
jac - 07-04-2011, 20:07
jaca71, tym razem to ja powiem zebys zweryfikowal swoje obliczenia bo te sa poprawne BTW sam sobie zaprzeczasz....
ambasador23, masz racje z tym czytaniem, czego wlasnie Tobie zycze z tym ze dobrze jest przeczytac to ze zrozumieniem. Sila tarcia zalezy od miedzy innymi promienia walca lub kola ale nie jego szerokosci.!!! a zatem Twoja wypowiedz: "wypadku jedynie większa szerokość opony leniej - 215 do 205, co za tym idzie większe siły tarcia" jest po prostu bez sensu.
jaca71 - 07-04-2011, 20:43
jac,
Pisałem o tym fragmencie:
jac napisał/a: | standardowe kola 16" maja calkowita srednice 77,54cm bo 16" to 40,64cm + (205 * 60%) * 2
kola 18" maja srednice calkowita 74,745cm bo 18" to 45,72cm + (215 * 45%)*2 |
Jak się do tych obliczeń dobrze przyłożysz to wychodzi tyle ile pownno byc czyli dwa razy ~65
jac - 07-04-2011, 20:46
jaca71 napisał/a: | jac,
Pisałem o tym fragmencie:
jac napisał/a: | standardowe kola 16" maja calkowita srednice 77,54cm bo 16" to 40,64cm + (205 * 60%) * 2
kola 18" maja srednice calkowita 74,745cm bo 18" to 45,72cm + (215 * 45%)*2 |
Jak się do tych obliczeń dobrze przyłożysz to wychodzi tyle ile pownno byc czyli dwa razy ~65 |
a ja pisalem o tym:
"jednak poniewaz kolega jaca71 slusznie zwrocil uwage wiec popelnilem troszke inne obliczenia i tak:
16" - promien felgi to 20,34cm + oponke czyli 12,3cm daje promien 32,6 a zatem srednica 65,24
18" maja srednice 65,07 "
jaca71 - 07-04-2011, 21:20
jac,
Nie będziemy ciągnąć w nieskończoność pustej dyskusji.
Podstawy w pierwszym wyliczeniu miałeś dobre (wyliczając średnicę) tylko w rachunkach coś Ci kalkulator pokręcił Dlatego nie było powodów robić drugiej wersji obliczeń tej w której wyliczyłeś promień. Tylko tyle chciałem Ci przekazać.
A moje zdziwienie było wielkie bo wszystkie kalkulatory podawały że 18 jest idealnym zamiennikiem 16, a 16 idealnym zamiennikiem 18
bastek - 07-04-2011, 21:32
MichalRej napisał/a: | Co za temat... |
akademicki
przecież jest wiele innych czynników, ktre mają większy wpływ na spalanie, niż rozmiar opon...
klima
grzanie
rodzaj gumy
napompowanie
śnieg na drodze
szybkość (latem jeździmy szybciej?)
ja mam 15-stki na zimę, z odpowiednim profilem - mniejszy obwód chyba 2-3% - spalanie wg komp. większe, niz na 16-tkach letnich
ale fajnie się czyta, dyskusję o 0,2 cm obwodu
|
|
|