[97-04]Galant EAxA/W - [EAxx] Przestroga przed instalowaniem żarówek LED
Grid - 29-11-2012, 11:30 Temat postu: [EAxx] Przestroga przed instalowaniem żarówek LED Coś mnie naszło ostatnio, żeby przy okazji wymiany żarówek postojowych z przodu i z tyłu wymienić je na LEDowe zamienniki. Od dawna używam LEDowych żarówek w trzecim świetle stopu, więc stwierdziłem że chyba dadzą radę i gdzie indziej.
Są dostępne w sieci bezcokołowe odpowiedniki żarówek:
18xSMD5050 W21W dwuwłóknowa (światło postojowe tył+stop)
13xSMD5050 W21W jednowłóknowa (cofania)
T4W Ba9s 9x SMD 5050 (postojowe przód)
Najpierw "zwykłe" problemy:
T4W - nie pasują w mocowanie, są delikatnie za duże. Nie będę przerabiał reflektora tylko po to żeby je zmieścić.
W21W jednowłóknowe - dają zdecydowanie za mało światła cofania w porównaniu ze standardem
Teraz największa masakra
Po zamontowaniu W21W dwuwłóknowych w miejsce świateł postojowych i stopu zaczęły się problemy. Nie skojarzyłem ich na początku bezpośrednio z tuningiem, bo samochód stał 2 tygodnie w garażu a problemy nie pojawiły się od razu.
1. Padł tempomat - przestał się włączać, na żadnym biegu, przy jakiejkolwiek prędkości
2. Losowo pojawiały się błędy wyłączające ABS - a to błąd czujników tył lewo/prawo, a to (co dopiero mnie naprowadziło na właściwą przyczynę) bląd świateł stopu!
Po wymianie na klasyczne żarówki samochód odżył, wszystko działa dobrze - ABS, tempomat.
Słowem: przestrzegam przed wymysłami. Wygląda na to że elektronika w naszych misiach jest wybredna
Pozdrawiam,
Grid
m6riano - 29-11-2012, 17:17
Grid napisał/a: | 1. Padł tempomat - przestał się włączać, na żadnym biegu, przy jakiejkolwiek prędkości
2. Losowo pojawiały się błędy wyłączające ABS - a to błąd czujników tył lewo/prawo, a to (co dopiero mnie naprowadziło na właściwą przyczynę) bląd świateł stopu! |
Normalnie prześcigasz Andersena...;-)
gmd4f - 29-11-2012, 17:31
Miałem dokładnie taki cyrk, ale u mnie winny był jedynie LED (odpowiednik BA15s) w środkowym stopie. Brak tempomatu, błędy ABS i dodatkowo można było zauważyć, że lekko się żarzył przy włączonych światłach pozycyjnych/mijania. Obecnie w moim M mam czerwone W21/5W, mocna biała W21 oraz kierunkowskazy, które nie powodują w/w problemów.
Dread87 - 29-11-2012, 19:05
m6riano, Andersen żyje;)
Grid, Twoje spostrzeżenia są zwykłym zbiegiem okoliczności. Galant nie ma czujników żarówek
m6riano - 29-11-2012, 19:52
gmd4f, ja mam praktycznie wszystkie żarówki wymienione na ledowe prócz tych T20 w pozycja/stop bo tam żarówka wchodzi pod kątem i nieco słabiej świeci ta ledowa którą ja zastosowałem do wstecznych(3W)niż zwykła żarówka BOSMA
Do stopów w klapie wsadziłem taśmy ledowe
We wszystkie "kierunki" wsadziłem ledy(po za przodem ale mam już żarówki gotowe tylko nie mam czasu i garażu żeby je zmienić ale to kwestia kilku dni)
I NIC TAKIEGO SIE NIE DZIAŁO CO TY PISZESZ.
gmd4f - 29-11-2012, 20:54
Jak widać, co egzemplarz, to inaczej się zachowuje. Tył też mam cały w LED, oprócz przeciwmgłowych. Jeśli świat w grudniu się nie skończy , to na wiosnę pobawię się w paski w 3 stopie. Myślę, że zbyt mały opór żarówki mógł być przyczyną tych zachowań. m6riano, jak poradziłeś sobie z mniejszą oporowością w kierunkowskazach LED?
deejay - 29-11-2012, 21:27
gmd4f napisał/a: | jak poradziłeś sobie z mniejszą oporowością w kierunkowskazach LED? |
Np ja osobiście zastosowałem takie oto Led Cree
http://sklep.motohid.pl/p...x1.5W-zolta/335
gmd4f - 29-11-2012, 21:44
deejay napisał/a: | Np ja osobiście zastosowałem takie oto Led Cree |
Mam identyczne. Pięknie migają, ale musiałem zastosować elektroniczny przerywacz, bo dostawały szalonych "obrotów".
deejay - 29-11-2012, 21:50
gmd4f napisał/a: | Mam identyczne. Pięknie migają, ale musiałem zastosować elektroniczny przerywacz, bo dostawały szalonych "obrotów". |
Wystarczy opornik np 5 kOhm na strone
[ Dodano: 29-11-2012, 21:51 ]
gmd4f napisał/a: | Mam identyczne. Pięknie migają |
Ale ledy swieca super trzeba przyznać
m6riano - 29-11-2012, 22:17
ja zastosowałem ok 10omów,50wat
mackbeth - 30-11-2012, 06:38
To co piszesz o ABS'ie i tempomacie po wymianie na LEDY'y nie koniecznie jest przypadkiem:)
Zarówka LED pobiera duuuużo mniej prądu. Nie pamiętam dokładnie, musiałbym sprawdzić schematy... ale może być tak, że w twoim egzemplarzu coś nie do końca jest dobrze z elektroniką/elektryką. Często jest tak, że jesli w obwodzie jest jakiś przekaźnik, układ opóźniajacy albo wiele innych możliwości kiedy nagle w obwodzie mamy mniejsze prądy to coś nie działa tak jak powinno - dlatego też kierunkowskazy LED wariuja. Poniewaz LED majster mariano nie ma takich problemów, radze żeby sprawdzić schemat i pomierzyć co nieco wartosci na różnych elementach...
Edit: właśnie popatrzyłem w schemat.. na wejściu ABS ECU jest ukłąd zabezpieczjacy i przełczajacy... ABS ma sygnał że wciskasz hamulc ze switcha pedału.. i dokładnie ten sam switch włacza światła.. wiec jeśli jest prąd w obwodzie za niski możłiwe że na wejścu ECU tranzystory nie przałaczjasiewłaściewie... podejrzewam że jakbys w ledy wstawił oporniki tak żeby prad był ten sam jak z żarówką problem zniknie.. co nie zmienia faktu że u innych działaja i nie ma tego problemu... chyba że tamte ledy maja oporniki wbudowane...
gmd4f - 30-11-2012, 11:31
mackbeth, dobrze prawisz o ABS i związku z krańcówką hamulca. LED miał za mały opór (w moim przypadku składała się z kilku Flux-ów) i wyglądało to tak jakbym jeździł z wciśniętym pedałem hamulca, przy czym tempomat nie ma prawa działać. A u kogoś innego nafaszerowana diodami SMD, z większym poborem prądu, albo zgodna z CAN BUS, może nie wykazywać takiego zachowania.
Szybkie miganie kierunkowskazów to akurat normalne zachowanie... jak dla spalonej żarówki, bo właśnie tak większość samochodów (jeśli nie wszystkie) powiadamiają kierowcę, że któraś się spaliła. Tutaj LED nie stawiał poprawnego oporu i stąd konieczność użycia rezystorów, albo przekaźnika elektronicznego.
m6riano - 30-11-2012, 20:36
gmd4f napisał/a: | albo zgodna z CAN BUS |
gdzie w galu masz canbusa?
mackbeth - 30-11-2012, 20:48
Tu akurat pudło z żarówkami i CAN busem:) to w szmelcwagenach jee:)
U nas pseud pseudo Can bus to..... sterowanie szybami:)
Po za tym ja jako (nie chwaląc się ) elektronik inżynier magister moge stwierdzić, że po przestudiowaniu schematu elektrycznego i nie tylko naszego auta stwierdzam: tu nigdy się nie ma co popsuć:) i pod tym względem gal to jest kompromis prostoty i funkcjonalności:)
m6riano - 01-12-2012, 02:45
ototototo...;-)
|
|
|