To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

FAQ & How to? - Naprawa kotarki lewarka zmiany biegów - GALANT EA TipTronic

Kofi - 06-05-2013, 10:20
Temat postu: Naprawa kotarki lewarka zmiany biegów - GALANT EA TipTronic
Po wielu latach użytkowania element ten staje się bardzo kruchy.
Wystarczy lekkie dotknięcie podczas sprzątania auta i naszym oczom ukazuje się dziura:




Nie trzeba wielkich zdolności manualnych, wystarczy kilka godzin i trochę chęci aby niemal bezkosztowo uzyskać taki efekt:






Najpierw należy dostać się do obudowy lewarka.
Ponieważ przy okazji innych prac miałem rozebrany schowek pasażera i panel boczny zadanie miałem nieco ułatwione.

Polecam rozebranie bocznych paneli - to całkiem prosta sprawa a później ułatwia pracę.

Następnie należy wymontować tunel środkowy. Jest kilka niespodzianek, ale jest na nie sposób.

1. Z dużego schowka należy wyjąć środek.

2. Odkręcić boczne śruby z tyłu tunelu:




3. Ze środkowego schowka wyjąć mechanizm do rozdzielania schowka na 2 części pod kubki (wystarczy podważyć z jednej strony).
Ja do podważania używam płaskiego śrubokrętu oklejonego taśmą izolacyjną. Czasem podkładam też szmatkę w miejscu zapierania.


4. Wyjąć cały schowek - tu pomocne jest rozebranie bocznych części deski rozdzielczej bo można podłożyć śrubokręt od dołu i podważyć schowek.




5. Odkręcić śruby zaznaczone czerwonym kółkiem.
Jednocześnie zdjąć płaską, drownopodobną (u mnie) górną część deski.
Ponieważ u mnie do tej części przyklejony jest pilot do zestawu głośnomówiącego to musiałem podwiązać tą płytę do lusterka.




6. Odłączyć wtyczkę od oświetlenia schowka i wyjąć cały tunel.


7. Teraz trudniejsza część.
Aby odkręcić obudowę lewarka należy odkręcić 4 śruby.
Niestety dwie z nich są schowane pod fragmentem dużej deski rozdzielczej.
Można rozebrać całą deskę lub nawiercić w niej dwie dziury.

Polecam wiercenie. Najpierw małym wiertłem i starać się trafić nad śrubę, a później 10.
Warto zrobić dużą dziurę bo później łatwiej będzie zmontować całość.

Miejsca na dziury zaznaczone na czerwono.





8. Rozebrać lewarek.
Tu warto wiedzieć jak jest skonstruowany przycisk: posiada z boku dwa zatrzaski.
Wystarczy włożyć od góry płaski śrubokręt z jednej i drugiej strony, lekko ścisnąć do środka i wysunąć przycisk.




9. Lewarek trzyma głęboko osadzona śruba 12mm.
Nie miałem klucza rurkowego, więc poradziłem sobie inaczej.




10. Odłączyć podświetlenie biegów i zdemonotować całą osłonę.


11. Pozbierane części oryginalnej kotarki





12. Tak to mniej więcej wygląda w całości




13. Dawca plastiku na nową kotarkę: doniczka - taka zwykła jednorazówka.




14. Wyciąć z doniczki prostokąt o wymiarach 23 cm x 3,9 cm





15. Nawiercić na środku dwie dziury 10mm tak aby zostawić ok 3 mm od brzegu.

Warto użyć ostrego wiertła do drewna i porządnie zamontować nowy element ściskami.
Nawiercać szybko, energicznie bez większego zastanawiania się - przy lekkim i powolnym nawiercaniu połamałem plastik.




16. Rozciąć przestrzeń pomiędzy dziurami, ale nieco szerzej na ok 13 mm.




17. Przygotować dodatkowo:
a. dwa cienkie paski
b. wąski pasek (ok 15mm) z dziurą 10mm na środku
c. dwie płytki




18. Całość skleić jak na obrazku poniżej.

Do klejenia użyłem butaprenu. Uważam, że idealnie się do tego nadaje.
Butapren nałożyć zgodnie ze sztuką:
a. cienką warstwę na klejone elementy - na prawdę bardzo cienką, a rozkładać palcem. Pamiętać o tym aby pozostawić suche miejsce na środku dla przesuwanego paska.

b. odczekać ok 10 min aż klej podeschnie

c. skleić - butapren daje chwilę na dopasowanie sklejonych powierzchni




19. Poskładać całość:








20. Zamontować w aucie w odwrotnej kolejności.
Pamiętać o podłączeniu oświetlenia biegów (tu producent się nie postarał i mocowanie gniazda wygląda jak ulepione palcami, trochę ciężko się to składa) i oświetlenie schowka.

Bartek - 06-05-2013, 11:18

McGyver approved :thumbleft:
Zhan - 09-08-2013, 21:51

Od siebie dodam, że bardzo dobrym materiałem na kotarkę są preszpanowe teczki na dokumenty. Ich zaletą jest to, że są ładnie chropowate i nie wycierają się tak jak zwykły plastik. No i można wycinać ostrym nożykiem. Moja jeździ już 5 lat i ma minimalne ślady zużycia, wygląda jak oryginał.
Hunter - 13-12-2013, 10:57

Zacząłem dziś naprawiać u siebie uszkodzoną kotarę, ale coś mi nie pasuje z podanymi wymiarami... prostokąt 23 cmm / 3,9 cm w ogóle nie wygląda jak ten na zdjęciach, jest duuużo dłuższy i raczej nie wejdzie :)

Może jakaś korekta wymiarów?

Zhan - 13-12-2013, 17:08

Hunter, jak chcesz to mam w corelu szkic elementów budowy kotarki. Ja robiłem tak że znajomy wyciął mi to na ploterze z białej naklejki, nakleiłem to na właściwy materiał i ładnie wyciąłem nożykiem.
Kofi - 14-12-2013, 08:57

Hunter napisał/a:
Zacząłem dziś naprawiać u siebie uszkodzoną kotarę, ale coś mi nie pasuje z podanymi wymiarami... prostokąt 23 cmm / 3,9 cm w ogóle nie wygląda jak ten na zdjęciach, jest duuużo dłuższy i raczej nie wejdzie :)

Może jakaś korekta wymiarów?


Już teraz nie pamiętam, a rozbierać nie będę, ale nie wydaje mi się abym się pomylił.
Prostokąt jest faktycznie długi bo musi zakrywać dziurę gdy jest w skrajnych pozycjach.

Konstrukcja jest taka, że prostokąt chowa się w tunelu środkowym gdy jest przesunięty do skrajnej pozycji.

Hunter - 14-12-2013, 12:55

Metodą "na oko" skróciłem ten element z 23 na 14 cm i pasuje bardzo dobrze, przykrywa wszystko z zapasem, a jako materiał użyłem czarnej, chropowatej teczki na dokumenty.
Jedyną wątpliwość mam tylko co do użytego kleju, bo zacząłem od dwuskładnikowego bezbarwnego Poxipolu, który zaczął się po wyschnięciu rozszczepiać na płaty, a skończyłem Kropelką, która też nie wróży nic dobrego :P

Póki co wygląda wszystko bardzo ładnie jak oryginał, przy okazji powymieniałem sporo poprzepalanych żaróweczek przy jednym demontażu :)

Dzięki za wyczerpujący opis, wszystko poszło gładko :)

Zhan: a mógłbyś mi to podrzucić podglądowo, jeżeli nie sprawi to kłopotu? Zawsze się przyda porządny szkic :)

Zhan - 14-12-2013, 13:00

U mnie kropelka trzyma już 5 lat. Zresztą ten klej polecił mi znajomy, który zajmuje się produkcją takich teczek. Daj maila to Ci podeśle, mój element też ma około 14 cm.

[ Dodano: 14-12-2013, 13:17 ]
Właściwie to może jeszcze komuś się przyda:
http://www.zhan.pl/files/zaslepka_tiptronika.pdf
http://www.zhan.pl/files/zaslepka_tiptronika.cdr

Kofi - 14-12-2013, 20:19

Hunter napisał/a:
Metodą "na oko" skróciłem ten element z 23 na 14 cm i pasuje bardzo dobrze, przykrywa wszystko z zapasem


Kurcze - teraz sobie myślę, że może mierzyłem miarką od 10 a nie od zera i zamiast podać 13 podałem 23 :)

Bo z obrazka faktycznie nie wygląda to na 23 :P

W każdym razie, lepiej uciąć więcej i później podciąć niż mniej.

Hunter - 15-12-2013, 11:13

Tak właśnie zrobiłem i wyszło dobrze, a na tym to polega, żeby próbować i mieć frajdę z samodzielnej naprawy :)
Szkorbutex - 14-07-2015, 08:56

też mnie to czeka, dzięki za opis!
abdul - 31-10-2016, 19:32

Ma ktos może zdjęcia jak to zrobic? Bo te na stronie wygasły a pasuje mi w końcu zatkać tą dziurę :wink:
hurt.hurt - 31-10-2016, 20:44

tez bym chcial zobaczyc .
Junak1991 - 04-04-2017, 17:20

odkopię ponownie temat, ma ktoś może zdjęcia z tematu? albo ten plik w corelu? byłbym za to bardzo wdzięczny
edit:
znalazłem już pliki, przeoczyłem je wcześniej

[ Dodano: 25-04-2017, 16:55 ]
odkopię jeszcze raz, ma ktoś może zdjęcia z pierwszego posta?

[ Dodano: 28-09-2017, 13:58 ]
do trzech razy sztuka, ma ktoś zdjęcia?

[ Dodano: 21-11-2017, 19:33 ]
mówią, że nadzieja umiera ostatnia. Może ktoś coś?

[ Dodano: 21-12-2017, 20:37 ]
Mam możliwość wydruku 3D takiej kotarki, potrzebowałbym tylko jak wygląda oryginalna żebym mógł odtworzyć bo u mnie niestety nic nie zostało



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group